Hej ni alla!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hej ni alla!

Vilka fakta skall jag kontrollera och vilken osanning har jag spridit???
Jag har sagt att hanen saknar officiellt HD resultat och har en mamma med HD D och HD belastade kullsyskon.

Så vad menar du? och vad skall jag be om ursäkt för?

Du skriver tex:

Om man parar en belastad förälder är det max HD C som gäller och då ska man endast para med en fri förälder, dvs HD A eller B.
Dessutom använder man en HD C hund ska den vara fri på armbågar och Kanon i allt övrigt, dvs kanonfin, välmeriterad, kanontemprament etc.

Ts Hund är resultatet av en parning med en tik som är HD C och dessutom har AD, hon är parad med en hane som är HD D ( vilket är diskvalificerande helt) och dessutom också har AD. Så redan där är det galet.

De fick tre valpar varav endast en är röntgad dvs TS hund som inte helt oväntat är HD C.
Så redan här är aveln än så länge katastrof, och då tycker man ju att det kunde stanna där.

TS hund är dessutom enligt henne själv fruktansvärt ful, helt omeriterad och har alltså själv HD samt 2 HD belastade föräldrar och oröntagade syskon.
Och den hunden fortsätter man avla på.

Varför tusan parar man en sån hund.?
För att hon är så trevlig!?

Du ifrågasätter i skarpa ordalag och avslutar med ett hånande "för att hon är så trevlig?!" vilket inte med bästa vilja i världen kan upplevas som ärligt menat, utan ett retoriskt grepp för att förminska TS inför andra.

Du beskriver också hur det skulle ha gjorts och vilka krav man enl. rasklubben skall ställa på en hane som paras med en tik med c-höft. Vad jag vet så har inte rasklubben några restriktioner för den individ som har c-höft att denna skall ha föräldrar som har a eller b-höfter, men du trycker till TS ännu mer genom att deklarera hennes hunds bakgrund. Helt oombedd gör du detta, vilket knappast kan anklagas för att visa prov på något hänsynstagande från din sida.

Jag kan hitta många fler exempel, men tråden är lång så jag nöjer mig så här. Jag skulle vilja uppmuntra dig att tänka en gång till på ditt syfte med att besvara TS som du gör.

Vad ville du uppnå? Tycker du att du lyckats uppnå ditt mål?

Skall leta lite vidare, men jag har bestämt för mig att du uttryckte dig på ett sätt så att iaf jag fick uppfattningen att TS misslyckats även i val av hane. Återkommer.
 
Sv: Hej ni alla!

De är en hel del faktiskt, sen är det så att buke-trådar ofta kommer upp vid google-sökningar. Någon kanske googlar på sin tilltänkta ras, upp kommer en buke-tråd som denne läser och blir då raskt mer medveten om problematiken hos "sin" ras.

Förvisso, men är det inte lite synd att göra detta på bekostnad av en ny användare? :crazy:

Den frustration som hingstsugen känner kan jag delvis förstå, men vore det då inte bättre att skapa en ny tråd i mer allmänna ordalag om hur dumma uppfödarna är som åtsidosätter hundarnas hälsostatus?

Att ta tillfället i akt att ventilera sin ilska genom att ta en enskild förstagångsuppfödare som ett exempel anser jag inte bara är grymt orättvist utan också omoraliskt.

Skulle hingstsugen själv vilja bli välkomnad på det sätt om hon skrev om sin blandrashund? Om man nu inte hackade på henne för att hon var 15 år så skulle tråden lätt kunna handla om hennes ärkeidioter till föräldrar som minsann inte fattat ett skit och att det var deras skyldighet att köpa barnet en renrasig hund med en stamtavla som innehöll hundar med bara a- och b-höfter och helst skulle hundarna ha haft meriter också.

Mina egna föräldrar diskuterade en gång om de skulle ta valpar på familjens rottweiler. Jag minns inte att de ens yppade hälsostatus mer än att vår hund var hd-röntgad, frisk och trevlig och var kunde man hitta en lämplig hane? Kanske rottweilerklubben kunde råda även om man inte var medlem där?

Av olika skäl blev det ingen kull, men jag tror inte min familj var särskilt unik. En del tikägare drömmer om en egen kull en dag och då gör man sitt bästa utifrån sina förutsättningar.

Jag tycker catania gör helt rätt som skaffar sig ett login här och förhoppningsvis har vi alla glädje av varandra. Forumet är öppet för ALLA, men med hingstsugen mfl attityd så kan man känna sig som på vissa SBK - man måste vara "rätt" för att få passa in.

Det är en elitism som iaf jag inte är anhängare till. :crazy:
 
Sv: Hej ni alla!

I inlägg #102 skriver du:

Där framgick det iallfall att hanen till dina valpar är ytterligare en av Angelo del Guardiano hundar, som inte helt oväntat även han saknar (officiellt?) Hd resultat.
Han är (inte heller helt oväntat) efter en HD D tik och hans kullsyskon är antingen oröntgade eller har HD. Så åter igen, prognosen för dina valpars HD status är tyvärr rätt mörk.

Här anser jag att du insinuerar att det är något lurt med hanen också. Du skriver på flera ställen hur dålig denna danska uppfödare är, men det framgår inte om denne medvetet avlat på hundar med D-höfter efter det att cc-föreningen godkände endast A- eller B-höfter med en c-höftindivid.

Jag skall inte behöva lusläsa det du skriver för att förstå att du inte vet vad hanen har för hälsostaus och återigen så verkar det inte finnas ett krav att hunden skall ha HD-fria föräldrar och syskon för att få användas i aveln?

Men vi kan släppa detta, eftersom det egentligen är annan diskussion. Poängen med min reaktion är att du tar dig friheten att på ett mycket otrevligt sätt läxa upp en ny användare. Och min fråga kvarstår.

Vad var syftet?
 
Sv: Hej ni alla!

Jag förstår inte varför folk inte lägger ner mer tid och energi när de ska köpa hund.

När folk skall köpa bil då jämförs det friskt, det kalkyreras och man läser tester och frågar kunnigt folk om råd, sen provkör man, funderar lite till och kanske till slut slår till,....och det är bara en bil.

Men när folk skall köpa valp då (allt för ofta) slår man på blocket eller googlar på rasen och tar den uppfödare (eller blockethund) som finns närmast eller har flådigast hemsida eller som "snackar" mest, ......och då ska man leva med den här individens förtjänster och svagheter i många många år med allt vad det innebär.

Märkligt.

Man ska inte döma folk så hårt. De flesta vill ha en sällskapshund och ingenting annat, kan hunden snava sig runt en grundlydnadskurs och eventuellt ta ett vänstervarv eller två på en utställning så är faktiskt majoriteten av hundägare mer än nöjda. Det krävs inte så djupa efterforskningar för att hitta en hund som lever upp till det.

Att reda ut vad som är rätt eller fel i hundvärlden gör inte ens den bästa forskare. Få hobbies är belagt med så mycket tyckande, skitsnackande och konstigheter som denna. Att lyssna på vissa rasföreningar är lika effektivt som att banka huvudet i väggen eftersom folket som representerar rasen är mer inavlade och knasiga än hundarna de representerar.

Man får lita på sig själv och vad man tror är rätt och det blir inte alltid rätt på vägen men man får lära sig av misstagen och försöka göra bättre ur den situationen man befinner sig. Oavsett hur man gör så kommer det alltid stå en hög människor som anser sig 'kunna hund' och vara av åsikten att man gör fel :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hej ni alla!

Strålande resultat, NOT!
Tänk om avel o nedärvning av HD vore så enkel!

Man kan väl konstatera att var och en blir salig på sin tro. Statistiken har helt klart sina brister. Men återigen - det var inte det som tråden kom att handla om.

Jag föreslår att vi skapar en egen tråd om den holländska statistiken om det finns intresse för det.
 
Sv: Hej ni alla!

Man kan väl konstatera att var och en blir salig på sin tro. Statistiken har helt klart sina brister. Men återigen - det var inte det som tråden kom att handla om.

Jag föreslår att vi skapar en egen tråd om den holländska statistiken om det finns intresse för det.
Så man får inte svara på ett inlägg enligt dig, som faktiskt har med tråden att göra, dvs, bl a CCs HD status?
 
Sv: Hej ni alla!

Så man får inte svara på ett inlägg enligt dig, som faktiskt har med tråden att göra, dvs, bl a CCs HD status?

Jo, men.. ärligt? Förtjänar inte rasen en egen cc-tråd? Det är mycket tjafs i den här tråden känns det som.

En vettig diskussion om HD och HD-statistik vore kanske dessutom intressant för andra raser också?

Men - äsch - jag startar en egen tråd själv, för jag tycker det vore spännande att ta del av fler människors kunskaper kring ämnet. :banana:
 
Sv: Hej ni alla!

Man ska inte döma folk så hårt. De flesta vill ha en sällskapshund och ingenting annat, kan hunden snava sig runt en grundlydnadskurs och eventuellt ta ett vänstervarv eller två på en utställning så är faktiskt majoriteten av hundägare mer än nöjda. Det krävs inte så djupa efterforskningar för att hitta en hund som lever upp till det.
:

Och det förstår jag fullt och fast, det handlar inte om att alla ska skaffa en hund med otroliga förutsättningar för utställning eller lydnad, men vill inte även de som ska ha en sällskapshund ha en frisk hund?

Och det är just detta jag blir förvånad av att folk inte mer nogrannt undersöker förutsättningen för.
Med all den lätttillgängliga statistik som finns nu tar det ju bara ett par sekunder att kontrollera de tilltänkta föräldradjurens hälsostatus.

Jag menar jag är lika lycklig jag även om min lilla skrutta blir strykful och aldrig tar sig till lydnadsklass 1, BARA hon är frisk och trevlig.
 
Sv: Hej ni alla!

I inlägg #102 skriver du:

Här anser jag att du insinuerar att det är något lurt med hanen också. Du skriver på flera ställen hur dålig denna danska uppfödare är, men det framgår inte om denne medvetet avlat på hundar med D-höfter efter det att cc-föreningen godkände endast A- eller B-höfter med en c-höftindivid.

Det verkar som om du endast läser brottstycken av det jag skriver, redan i början av tråden fanns en länk till Racc statistik där det klart och tydligt framgick att uppfödaren avlar på D höfter både förr och nu.
I själva verket har ena föräldern HD D i 75 % av hennes kullar Av dessa kullar är ALLA födda efter Raccs ändring!
http://www.racc.nu/statistik.php?vad=ken&kenN=Angelo Del Guardiano

Jag skall inte behöva lusläsa det du skriver för att förstå att du inte vet vad hanen har för hälsostaus och återigen så verkar det inte finnas ett krav att hunden skall ha HD-fria föräldrar och syskon för att få användas i aveln?

Det är väldigt svårt att ha en vettig diskussion med någon som läser och tolkar mina inlägg lite hippt som happt. Du läser mina inlägg som Fan läser Bibeln!
Att du väljer att tolka in sådant i mina inlägg som jag inte har skrivit , det får helt och hållet stå för dig.

Som jag har sagt åtskilliga gånger är det enda jag vet om hanen att han saknar ett officiellt HD resultat, att han är efter en HD D mamma och att de av hans kullsykon som är röntgade har HD. Och nej, oavsett hans egen HD status tycker jag att det är ett dåligt val av hane till TS tik.

Men vi kan släppa detta, eftersom det egentligen är annan diskussion. Poängen med min reaktion är att du tar dig friheten att på ett mycket otrevligt sätt läxa upp en ny användare. Och min fråga kvarstår.

Vad var syftet?

Syftet med mina inlägg har jag redogjort för så många gånger nu att jag börjar låta som en papegoja, och de flesta andra verkar ju förstå vad jag menar så helt otydlig kan jag ju inte vara.
 
Sv: Hej ni alla!

Du kan ju ställa dig den frågan själv. Vad tycker du att du pysslar med just nu? Lär ut genom kommunicerande? I mina ögon är det mer likt uppläxning (av användare som läxar upp andra användare). Sten. Glashus. Behöver jag säga mer?
 
Sv: Hej ni alla!

Du kan ju ställa dig den frågan själv. Vad tycker du att du pysslar med just nu? Lär ut genom kommunicerande? I mina ögon är det mer likt uppläxning (av användare som läxar upp andra användare). Sten. Glashus. Behöver jag säga mer?

Frågan är uppriktig och eftersom jag lagt ut texten tidigare så tänkte jag prova om den korta versionen med mycket rak kommunikation fungerar. Hövlighet eller lite mjukare omskrivningar fungerar inte alls då hingstsugen inte är intresserad av att se att hon kunde uttryckt samma sak på ett mer inbjudande sätt.

Men vi kommer nog inte så mycket längre är jag rädd. :(
 
Sv: Hej ni alla!

Du kan ju ställa dig den frågan själv. Vad tycker du att du pysslar med just nu? Lär ut genom kommunicerande? I mina ögon är det mer likt uppläxning (av användare som läxar upp andra användare). Sten. Glashus. Behöver jag säga mer?

Vad full i skratt jag blev när jag läste ditt inlägg för jag hade precis samma tanke själv.

Som sagt snacka om att kasta sten i glashus. :grin:
Eller som en kursare till mig alltid sa, "kasta in glas i stenhus" vilket ju faktiskt får lite samma effekt!

Princess... Du kan fortsätta upprepa samma mantra om och om igen, jag kommer inte hålla med dig mer för det.

Vi får nog helt enkelt leva med att vi har olika inställning i den här frågan.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Nova123
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
702
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp