hej.. ska jag ge rapsolja?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Charlie-Boy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 368
C

Charlie-Boy

Jag funderar på att ge min häst rapsolja men vet inte hut mycket
Han är en c-ponny väger 313 kg och är en welsh/arab. Men ändel som man frågar sig att det är för sent att ge rapps olja:confused: , hur ska jag :crazy: göra?

/ Charlie-Boy:bow: :bump: :banana:

Sv: hej.. ska jag ge rapsolja?

Charlie-Boy skrev:
Jag funderar på att ge min häst rapsolja men vet inte hut mycket
Han är en c-ponny väger 313 kg och är en welsh/arab. Men ändel som man frågar sig att det är för sent att ge rapps olja:confused: , hur ska jag :crazy: göra?

/ Charlie-Boy:bow: :bump: :banana:

Jag har för mig att just rapsolja inte är bra, men vet inte varför. Däremot kan du ge majsolja eller solrosolja tex. Krafft har en olja som många ger. Inte alls för sent. Oljan ger bla energi.

Hej !!
jag ger mitt Varmblod "ett pumpslag" (finns pumpar man kan köpa som går att skruva på dunken) olja i varje måltid...majsolja är ju bäst men den är väldans dyr så alla vegetabilska oljor funkar bra ...så jag använder rapsolja!!!! det är jätte bra för mag och tarm!!!
Lycka till!! :rofl:

Jag ger rapsolja till min haffis. Ca 1 dl per dag i maten.

Okej tack så mycket för hjälpen

mina kompisar ger rapsolja men du kanske tänker på någonting annat men tack ändå jag ska kolla vidare om det är bra att ge det för jag har hört att det är bra att ge för magen å tarmarna /Charlie-Boy :bump:

Rapsoljan är varken nyttig eller särskilt smaklig för hästar. Jag skulle hellre ge majsolja, vilket jag ger min egen häst. Tänk på att inte ge för mycket eftersom oljan är mer energirikare än havre (max 1/2 dl för blank päls) Det går utmärkt att ersätta havren mot olja.

Mvh Linda

Hej!
Själv så föredrar jag att ge olja för att hästarna ska hålla "hullet" på vintern, sen är det ju bra för magen, pälsen:idea: och för energin oxå! Till stor häst ger jag 2dl om dagen, och till ponny ca 1 dl. Jag ger majs-olja, huvudsaken är att du håller dig till vegitabilisk olja! Hästarna har hållt sig förvånadsvärt fina i "hull" i venter!!

Lycka till! :bow: Jag tror på oljan! :rofl:

Rapsolja är bra att ge om du har en häst som är svår att hålla hull på. Ger själv mitt gamla halvblodssto 1-2 dl i betforn under vårvintern. Blir ca 5 l sammanlagt. Däremot har veg. olja ingen effekt på tarmarna, den resorberas helt. Den enda olja som påverkar tarmarna är paraffinolja som hästen inte kan ta upp eftersom den är gjord av riktig olja.

Linda.B skrev:
Rapsoljan är varken nyttig eller särskilt smaklig för hästar. Jag skulle hellre ge majsolja, vilket jag ger min egen häst. Tänk på att inte ge för mycket eftersom oljan är mer energirikare än havre (max 1/2 dl för blank päls) Det går utmärkt att ersätta havren mot olja.

Mvh Linda
Okej min kompis ger juh rapsolja men vi får vell se hur jag gör jag ska prata lite med dom på hööks å se vad dom tycker / C-B:bow:

Rapsolja är inte på något sätt mindre nyttig än majsolja, tvärtom innehåller den mer omega-3 vilket kan vara en fördel.
PL

varför skulle det vara för sent att ge rappsolja?
Du menar att han är för gammal eller vad?

Kan hästarna gå upp i vikt av majsolja eller rappsolja?
För min häst behöver gå upp lite i vikt...:p

hmm läst lite här nu! Men alltså hur mkt bör man ge varje dag och vilken olja är bäst? :smirk: alla säger olika!

Enligt foderprofessorn på Eclipse Biofarmab så ska man absolut inte ge raps olja(tyvärr kommer jag inte heller i håg varför,men jag minns att det var en logisk förklaring). Han rekommenderade majsolja ca 1 dl.

mvh

amazing skrev:
Enligt foderprofessorn på Eclipse Biofarmab så ska man absolut inte ge raps olja(tyvärr kommer jag inte heller i håg varför,men jag minns att det var en logisk förklaring). Han rekommenderade majsolja ca 1 dl.

mvh

Okej! lät bra för att det kom från en sådan person :P hehe!
Men är majsolja bra för pälsen då och hullet, eller?

Det sk avara bra för "allt" :) hull,päls o ger "bra"energi

mvh

amazing skrev:

mvh

Då tycker jag du ska be sagda foderprofessor om en referens till den studie som skulle ha påvisat detta.

Jag har litet svårt att förstå varför den stackars rapsen ska bli så ifrågassatt när det i själva verket är en extremt kontrollerat olja – på grund av att gamla tiders raps, som inte odlas idag, hade viss halt oönskade ämnen.

Ingen ifrågasätter majsoljan trots att det bara tas stickprover på förekomst av det starka mögelgiftet monensin eller undrar över hur mkt av de ämnen som hämmar näringsupptaget som finns i rå soja som kan vara kvar i oljan.

OBS jag påstår alls inte att det finns gifter i soja eller majsolja men det är helt klart att det finns mkt mindre studier och kontroller av det än av rapsoljan.

HH som fodrar med rapsolja för att komma åt de nyttiga n-3 fetter som är bra för päls, hud, hov kan öka motståndkraften mot allergi och göda de snälla tarmbakterierna.

Rättar mig själv. Fumonisin heter mögelgiftet som är vanligt i majs inte monensin, det är ngt helt annat. HH

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 462
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 747
Senast: Irival
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända... 2
Svar
22
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka