Tips på fodersyst till pigg ponny?

Om din häst är 143 cm hög och väger 425 kg hur kan hon då vara tanig? Min ena häst är 150 cm hög och väger 400 kg. Hon är i perfekt hull. Skulle hon väga 425 kg hade hon vägt för mycket. Har du vägt hästen på våg? Mätt med viktmåttband? Eller gissar du?

Man kan inte fodra en häst till pigghet. Den måste du rida dig till. Räkna foderstat och se till att fylla hästens alla behov och då ifrån grovfoder i första hand och ge kraftfoder enbart i nödfall.

Min är 139 cm, vägde 390 kg då han var mager och omusklad vid sjukdom och behandling för några år sedan. Han är en grov ponny. Så 425 kg på 143 cm och tanig kan nog faktiskt stämma. Bara en parentes i diskussionen...
 

Liknande trådar

Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Ladybug
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 156
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 015
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hej! Båda mina hästar har fått fång och hämtar sig nu sakteliga. De står nu på mestadels halm och lite hö enligt vet.s rekommendation...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp