Hej vännen

Sv: Hej vännen

Jag har kompisar som skriver "vännen", "gumman" och liknande i sms till tjejkompisar, och absolut inte menar något nedvärderande med det, det är deras sätt att visa att de bryr sig. Själv har jag extremt svårt för det, och dör skrattdöden varenda gång.
 
Sv: Hej vännen

Vad innebär "hej vännen" "god natt vännen" för er? Gäller två människor som aldrig träffats irl.

Alltså, jag kan köpa att både "vännen" och "gumman" kan vara förminskande. Men då i ett helt annat sammanhang, typ som en gammal gubbe som säger "men lilla gumman, bry du inte ditt lilla huvud med sådant".

I det sammanhanget du beskriver ovan hade jag bara tolkat det som rart. Faktiskt. Har väldigt svårt att se det som något annat än ett trevligt tillägg efter hej eller godnatt. Det känns väldigt långsökt kan jag känna att det skulle menas som något förminskande, överhuvudaktigt eller så.

Jag kallar min sambo både vännen och raring och massa annat, tror jag. Typ "du, raring, skulle du kunna hjälpa mig att hålla här?"
Min sambo kallar mig ofta gumman. Då handlar det om "hej gumman" eller "tack så mycket gumman/hjärtat/sötnöt/ellernåt".
 
Sv: Hej vännen

Varför ser du lilla gumman som nedvärderande?
För mig är även det någon som är omtänksam och bryr sig om mig.
Inget nedvärderande alls.

Precis, beror ju på i vilket sammanhang. Om någon på jobbet säger det är det ju nedvärderande, men det är ju också ett smeknamn. Så säger jag till lillhästen och storhästen är lilla gubben. Sambon är också lilla gubben. :D
Mina föräldrar kallade mig lilla gumman som liten. Jag tycker det är sött.
 
Sv: Hej vännen

Exakt, det handlar ju om sammanhang. "Älskling" kan ju uttalas extremt nedvärderande och kränkande, men är ju ansett som något positivt (att bli kallad) generellt.
 
Sv: Hej vännen

Exakt, det handlar ju om sammanhang. "Älskling" kan ju uttalas extremt nedvärderande och kränkande, men är ju ansett som något positivt (att bli kallad) generellt.

Ja precis det beror på vem och situationen!

I dag blev jag visserligen inte kallad för älskling, det är många år sedan nu, men jag pratade med en äldre tant i dag, som när vi skildes åt efter 20 minuter sa "Hej med dig, lille vän". Jag satt på en bänk och väntade på mor när det kom en kvinna från affären, med två kassar, hon satte sig och vilade hos mig på bänken och vi började prata om vädret, om hennes föräldrahem, rånen som sker, var hon jobbat osv. Väldigt intressant och trevligt, och vi kände inte varandra. Hennes lille vän var inte på något vis nedvärderande eller intimt, det var vänligt menat. :)
 
Sv: Hej vännen

Precis, beror ju på i vilket sammanhang. Om någon på jobbet säger det är det ju nedvärderande, men det är ju också ett smeknamn. Så säger jag till lillhästen och storhästen är lilla gubben. Sambon är också lilla gubben. :D
Mina föräldrar kallade mig lilla gumman som liten. Jag tycker det är sött.

Varför är lilla gumman nedvärderande på jobbet?
På mitt förra jobb var jag lilla gumman av de flesta men aldrig på något nedvärderande sätt?
Det var mer "Kom här lilla gumman så ska jag visa dig hur du ska göra :)" eller "Hej du lilla gumman ska du med och äta lunch?"

Att jag blev lilla gumman kändes inte så konstigt, både yngst och minst i storlek...
Hellre en liten gumma än en stor ;)
 
Sv: Hej vännen

ja och det beror ju som sagt på Hur det sägs och kanske på en själv hur man tar det ....
 
Sv: Hej vännen

ja och det beror ju som sagt på Hur det sägs och kanske på en själv hur man tar det ....

Ja jösses, det var nån som kallade mig baby i min tråd för några dagar sedan. Herreguuuuuud så kränkande och intimt!!! :meh::eek::wtf::cautious::nailbiting::D

Nej det beror som sagt på vem, var och varför :D
 
Sv: Hej vännen

Ja jösses, det var nån som kallade mig baby i min tråd för några dagar sedan. Herreguuuuuud så kränkande och intimt!!! :meh::eek::wtf::cautious::nailbiting::D

Nej det beror som sagt på vem, var och varför :D


I'm so sorry baby :p

Nä, men ärligt säger jag mycket baby o darling till folk ..men det får man göra när man är medelålders :D

Sen skulle jag aldrig orka att reta mig på vad folk säger , det är faktiskt inte alltid illa menat fast det låter så bokstavligt , livet går inte i repris och man ska göra det så roligt som möjligt , men jag kan erkänna att ibland är det roligt att reta upp folk ...spec dom som tar åt sig direkt ;)
 
Sv: Hej vännen

Kan som en parantes säga att jag har en snubbe jag har sporadisk kontakt med i jobbet, han hälsar mig alltid med "Hallå fjällan" när han ringer. Visst hade det säkert kunnat vara sexistiskt eller diskriminerande eller kränkande, själv tycker jag det är kul och käckt eftersom han använder det på ett sätt som känns bra.

Och det finns andra kontakter som jag kan hälsa med ett glatt "Hej lilla gubben!" utan att det är menat eller tas som nedervärderande. Det beror ju helt på vilken relation man har till den den som uttalar orden. Samma mening kan ju få en vansinnigt förnedrande innebörd uttalad av ett sexistiskt manssvin.
 
Sv: Hej vännen

kl

Jag använder aldrig det ordet, och de enda gånger jag hör det är då någon tröstar en annan. Jag ogillar det, och hade nog inte alls blivit varm inombords. Jag håller med om att det är likadant som med "lilla gumman".:wtf:

Samma här.
 
Sv: Hej vännen

Varför är lilla gumman nedvärderande på jobbet?
På mitt förra jobb var jag lilla gumman av de flesta men aldrig på något nedvärderande sätt?
Det var mer "Kom här lilla gumman så ska jag visa dig hur du ska göra :)" eller "Hej du lilla gumman ska du med och äta lunch?"

Att jag blev lilla gumman kändes inte så konstigt, både yngst och minst i storlek...
Hellre en liten gumma än en stor ;)

:crazy::crazy::crazy:
Kallades resten av kollegorna för "långa farbrorn", "lilla gubben" och "lillpojken"?
 
Sv: Hej vännen

Men jisses, måste man av ren princip protestera mot allt som kanske kan tolkas som icke-PK av några som inte ens är närvarande?!
 
Sv: Hej vännen

Hahahaha va bra att du skrev det!
Jag är från Götet och där var det då mkt lilla gumman/gubben, vännen och hjärtat...:D

För mig beror det helt på läge och tonfall.. om en sketkärring sa med dryg snorkig ton "men lilla vän" = klart nedlåtande och kränkande..

Men om ex ngn av de jag jobbade med skulle säga hej lilla hjärtat/vännen/gumman när vi träffades på morgonen så skulle jag bara bli glad och det hade gjort min morgon..

Själv använder jag dessa uttryck enbart när jag har en varm känsla och det behöver inte ha med sex kärlek etc utan bara när jag känner för ngn i ngn situation.. Det kan vara barn/vuxen/man/ kvinna så inte ålder eller könsbundet heller.. Svårt att förklara :p

Jag tycker att det är ett enkelt sätt att sprida lite lite värme..

Jag förstår inte hur folk orkar läsa in negativa saker i ord som faktiskt är ngt positivt egentligen? Blir man inte trött av att alltid sätta sig själv på en hög häst och alltid tolka det som att folk menar ngt illa? Visst ibland träffar man på skitstövlar som kan förolämpa med alla de ord som finns. Snart vågar man ju nästan inte andas för risken finns väl att man andas för högt och kränker någon genom att höras för mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Hej vännen

Jag förstår inte hur folk orkar läsa in negativa saker i ord som faktiskt är ngt positivt egentligen? Blir man inte trött av att alltid sätta sig själv på en hög häst och alltid tolka det som att folk menar ngt illa?

Precis ....
 
Sv: Hej vännen

Jag personligen hade tyckt det var gräsligt att bli tilltalad så av någon jag aldrig träffat.
 
Sv: Hej vännen

För mig är det jättestor skillnad med nån jag känner eller om någon okänd kallar mig vännen, däri ligger skillnaden.
 
Sv: Hej vännen

Jag ser inte det som slibbigt eller nedvärderande på något vis. Hur kan det vara det? Och varför använder du, Ramona, det till folk som är ledsna bara?

Anser ni att det är i samma fack som "lilla gumman"? För DET är nedvärderande, i mina ögon!

Jag skulle inte tro att nån som är sexuellt intresserad använder ett uttryck som vännen... Det är i mina ögon alldeles för mesigt..jag slår vad om att din blivande dejt är en jubeltönt
 

Liknande trådar

Relationer Jag har efter några terminer i skolan äntligen hittat en person som är otroligt lik mig och jag tyckte vi fick en bra connection. Hur...
Svar
11
· Visningar
774
Senast: Lingon
·
Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 859
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
664
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 723
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp