Hej vännen

tott

Trådstartare
Vad innebär "hej vännen" "god natt vännen" för er? Gäller två människor som aldrig träffats irl.
 
Sv: Hej vännen

Någonting jag hade skickat till en person som var ledsen.

Hade aldrig skickat någonting liknande till en person jag var sexuellt intresserad av. Ej heller till en vän, de får andra lite mer roliga uttryck.
 
Sv: Hej vännen

Någonting jag hade skickat till en person som var ledsen.

Hade aldrig skickat någonting liknande till en person jag var sexuellt intresserad av. Ej heller till en vän, de får andra lite mer roliga uttryck.

Men om jag, som inte är ledsen, får sådana fraser av en man på nätet - som jag SKA träffa (denna vecka).
 
Sv: Hej vännen

Jag hade tagit det som att han såg ner på mig. "God natt vännen". Det känns aningen mesigt och fjantigt. Varför kalla mig för vännen om jag inte behöver tröst eller omtanke?

Vännen är för mig ett ord man använder när någon är ledsen och man tröstar. "Men, vännen" *kramar om*
Enligt mig då.

Hade en man skrivit så hade jag trott att han kände sig överlägsen mig.
 
Sv: Hej vännen

Ok.
Så tolkar inte jag det. Blir per automatik varm i hjärtat då han skriver så. Jag tycker det är vackert.
 
Sv: Hej vännen

Men blir du varm i hjärtat så är det ju det som räknas. :) Då är det ju jättebra att han skriver så.
 
Sv: Hej vännen

Jag hade uppfattat det som nedlåtande och således inte gillat det, även om tanken från personens sida varit i all välmening.

Men som Ramona säger, känner du på ett annat sätt så är det ju jättebra!
 
Sv: Hej vännen

För mitt ex var "vännen" något utav det finaste han tyckte han kunde säga och han tyckte jag var lite underlig som inte tog det ordet som en kärleksförklaring. Hans mor var likadan.
 
Sv: Hej vännen

Jag tolkar det som en mild variant av "lilla du", dvs nedvärderande. Däremot kan ju andra ha en annan syn på det, och det behöver inte alls vara negativt. :)
 
Sv: Hej vännen

I mina öron betyder det "kära du" (eller "älskling" som en del envisas med att använda).

Hur ska då det tolkas? Jag tror att bara den som känner kontexten, relationen, samtalet i övrigt och tonfallet kan göra en rimlig tolkning.
 
Sv: Hej vännen

Egentligen betyder det väl inte så mkt eftersom ni inte träffats IRL än?
 
Sv: Hej vännen

Mmm, i internetdejtingsammanhang så håller jag med om att det är ett lite slibbigt uttryck som tyder på taskig kvinnosyn. Men TS lär ju märka hur han känns i verkligheten, i hans ögon är det kanske gulligt och välmenade, och inte alls av "slibbig raggar-vana". Det finns folk till allt ^^.
 
Sv: Hej vännen

Mmm, i internetdejtingsammanhang så håller jag med om att det är ett lite slibbigt uttryck som tyder på taskig kvinnosyn. Men TS lär ju märka hur han känns i verkligheten, i hans ögon är det kanske gulligt och välmenade, och inte alls av "slibbig raggar-vana". Det finns folk till allt ^^.

Upplever honom inte som slibbig, men vi får väl se då jag träffar honom.
 
Sv: Hej vännen

Haha, jag tror inte att du tolkar fel. "Min vän" eller "vännen min" skulle jag också kunna skriva, som en omskrivning för "min älskade" och lite romantiskt sådär. Att kalla någon för sin vän i dessa sammanhang är klassiskt och användes redan i Höga visan.

"Min älskade" skulle vara en stor överdrift i det här skedet, men istället för "Hej" och "god natt" som han skrev förut så skrev han både "hej vännen" och "god natt vännen"( i ett senare meddelande) igår. 2 gånger innan har jag skrivit "hej vännen" och det skedde nyligen.

Jag vet, man ska inte analysera så mycket, men jag ville bara kolla. ...och tydligen kan det betyda vad som helst ...
 
Sv: Hej vännen

Jag ser inte det som slibbigt eller nedvärderande på något vis. Hur kan det vara det? Och varför använder du, Ramona, det till folk som är ledsna bara?

Anser ni att det är i samma fack som "lilla gumman"? För DET är nedvärderande, i mina ögon!
 

Liknande trådar

Relationer Jag har efter några terminer i skolan äntligen hittat en person som är otroligt lik mig och jag tyckte vi fick en bra connection. Hur...
Svar
11
· Visningar
774
Senast: Lingon
·
Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 867
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
681
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 730
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp