Hur blir man vänner?

Dullknives

Trådstartare
Jag har efter några terminer i skolan äntligen hittat en person som är otroligt lik mig och jag tyckte vi fick en bra connection.

Hur blir man vänner nu..? Frågar man bara rätt ut, om vad? Jag har aldrig haft en vän.
 
Jag har aldrig varit med om att man frågar om själva relationen, men en fråga man kan ställa är om den andra vill göra sällskap till en aktivitet man tänkt göra. Någonting enkelt och kravlöst till att börja med. Ganska ofta kommer det fram naturligt om man umgås på lunch och raster. :)
 
Jag tror aldrig jag "definierat" en vän genom en rak fråga - det har snarare vuxit fram en vänskap genom en växande nyfikenhet och engagemang från båda håll.
Nej såklart, det är ju inte så att jag tänker fråga "hej, vill du vara min vän?". Men jag vet liksom inte hur man tar det vidare för att hamna i en vänskap.
 
Jag har aldrig varit med om att man frågar om själva relationen, men en fråga man kan ställa är om den andra vill göra sällskap till en aktivitet man tänkt göra. Någonting enkelt och kravlöst till att börja med. Ganska ofta kommer det fram naturligt om man umgås på lunch och raster. :)
Fråga om personen typ vill följa med och fika eller så?
Det kommer inte naturligt för mig alls. Jag har haft väldigt fp vänner genom livet och då har inte jag behövt vara den "drivande" liksom.
 
Fråga om personen vill ta en fika? Eller titta på utställning, promenad i nån park/naturreservat?
Bra idéer! Jag ska försöka fråga om hon vill ta en fika tror jag. Vill bara inte upplevas som för på liksom. Jag har, som ni kanske märker, väldigt svårt med relationer..
 
Bra idéer! Jag ska försöka fråga om hon vill ta en fika tror jag. Vill bara inte upplevas som för på liksom. Jag har, som ni kanske märker, väldigt svårt med relationer..
Vänskap kan se så olika ut. Jag umgås sällan med mina vänner fysiskt. Den största delen av vårt umgänge sker via telefon. En av mina vänner pratar jag nog i telefon med 10-15 timmar per vecka, vi bor 2-3 km från varandra och ses typ 4-5 ggr/år.
Att ta en fika låter som en bra idé men fastna inte i den typ av vänskap som extroverta trivs med utan bygg upp den vänskap som passar er :)
 
Fråga om personen typ vill följa med och fika eller så?
Det kommer inte naturligt för mig alls. Jag har haft väldigt fp vänner genom livet och då har inte jag behövt vara den "drivande" liksom.
Till exempel, om det är något ni är intresserade av. Om du känner att ni jammar är det kanske för att ni har gemensamma intressen och då kan det ju vara aktuellt att hitta någonting där? Det kan var allt från en hundpromenad till att mötas online och spela.
Jag har nog aldrig tänkt på hur man gör. Jag har inte heller många vänner utan de flesta har jag hittat online, men om jag trivs med någon på arbetsplatsen har det kanske blivit en hundpromenad eller så.
 
Hitta något gemensamt intresse som ni kan göra tillsammans, det brukar vara en bra väg för att inleda en vänskap.
En av mina idag närmaste vänner började jag umgås med för 35 år sedan när våra bästa vänner inte ville gå på samma rockkonserter som vi. Nu för tiden ses vi minst en gång i veckan och reser tillsammans på semestern.
 
Nej såklart, det är ju inte så att jag tänker fråga "hej, vill du vara min vän?". Men jag vet liksom inte hur man tar det vidare för att hamna i en vänskap.

Ställ en fråga som passar i ert sammanhang. Exempel: vill du hänga med och äta lunch (under skoldagen om det är så att folk går iväg och äter lunch ute ibland)? Träffas och fika? Träffas och plugga tillsammans inför ett prov?

Träffas för en fika tycker jag är rätt lagom på nåt sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 702
Senast: Saeta
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 515
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp