Bukefalos 28 år!

Hej vännen

Sv: Hej vännen

Tja, en del uttrycker sig så bara. Om man aldrig träffats IRL så kan man ju ändå ha en väldigt nära relation via webb. Jag personligen använder sådana uttryck först om jag verkligen känner att vi har en nära relation. Andra använder det mer slentrianmässigt har jag märkt. Detsamma med "kram". En del slänger ur sig "kram" till och med i jobbmail! Vilket för mig är jätteunderligt.

Vad det "betyder" i det enskilda fallet beror väl på vilken kommunikation man har med varandra i övrigt.
 
Sv: Hej vännen

Anser ni att det är i samma fack som "lilla gumman"?
Ja.
Jag vet att avsikten inte nödvändigtvis måste vara nedvärderande, men jag uppfattar det ändå så, och brukar vänligt men bestämt säga ifrån (eller om jag inte känner mig nödgad att svara, bara ignorera meddelandet/personen) om någon mer än en gång tilltalar mig på ett sätt jag inte gillar.

Jag har överhuvudtaget svårt för att bli tilltalad med några andra ord än "du" och mitt namn (inte för ofta, att kalla mig vid namn i var och varannan mening och efter varje fråga är IMO ännu värre än "vännen", jag är ingen förståndshandikappad hund!) av någon jag inte står nära, än mer av någon jag aldrig träffat. Att tilltala mig som hon/fröken/flickan är ett utmärkt sätt att få mig att gå i taket och idiotförklara yttraren.
 
Sv: Hej vännen

"Min älskade" skulle vara en stor överdrift i det här skedet, men istället för "Hej" och "god natt" som han skrev förut så skrev han både "hej vännen" och "god natt vännen"( i ett senare meddelande) igår. 2 gånger innan har jag skrivit "hej vännen" och det skedde nyligen.
.

Håller med, jag läste och svarade lite väl snabbt och förutsatte att ni redan var mer eller mindre tillsammans. Det var därför jag raderade mitt inlägg.
 
Sv: Hej vännen

Varför ser du lilla gumman som nedvärderande?
För mig är även det någon som är omtänksam och bryr sig om mig.
Inget nedvärderande alls.

Jag vet inte. Kanske för att många använder det negativt mot folk. Min hyresvärd har en negativ attityd, Lilla Flicka eller Lilla Gumma, han menar säkert inte att vara elak, men han ÄR ju det genom sättet han använder det. Jag har aldrig sagt lilla gumman eller gubben till mina barn. Det finns i mina ögon bättre uttryck :)

Nej jag vet inte om jag förklarade nå¨got vettigt. Lilla gumman känns bara fel.
 
Sv: Hej vännen

Det spelar ju såklart väldigt stor roll hur det sägs.

Men jag har nog aldrig råkat ut för att någon sagt det på ett negativt/dåligt sätt.
Men även om det sägs på ett omtänksamt sätt tycker jag många går i taket och jag förstår inte varför.
Känns som att folk överanalyserar och tolkar in så mkt konstigheter i allt numera som inte är något...
 
Sv: Hej vännen

Är det av en kompis eller bekant är det gulligt.

Är det i internetdejt-sammanhang så är det urk-varning. Har lärt mig att det används till leda, till höger och vänster, upp och ner, utan att det betyder nånting.
 
Sv: Hej vännen

Det spelar ju såklart väldigt stor roll hur det sägs.

Men jag har nog aldrig råkat ut för att någon sagt det på ett negativt/dåligt sätt.
Men även om det sägs på ett omtänksamt sätt tycker jag många går i taket och jag förstår inte varför.
Känns som att folk överanalyserar och tolkar in så mkt konstigheter i allt numera som inte är något...
Lilla gumman är ett uttryck jag överlag inte gillar, men det beror givetvis på vem som säger det. Säger mina vänner det och menar det som vänligt så visst, helt ok. Samma med vännen för där har jag aldrig sett det som något negativt eller slibbigt. Bara omtänksamt liksom. Huruvida det skulle vara intimt eller bara vänskap beror ju på vilken ställning man har till den som säger det, inte själva orden i sig. Tycker jag. Nej, jag gillar att bli kallad för vän. Jag är ju deras vän!
 
Sv: Hej vännen

Jag hör det bara uttalat som en kärvänlig hälsning.

Använder gärna uttrycket till någon jag månar om, inte för att de är ledsna (men de kanske blir glada) utan som hälsning.
 
Sv: Hej vännen

Anser ni att det är i samma fack som "lilla gumman"? För DET är nedvärderande, i mina ögon!

Faktiskt, när jag tänker efter så gör jag det. Lite somatt man förminskar någon eller har medlidande utan anledning - jag antar att TS inte har gett snubben i fråga någon anledning att känna massivt medlidande. Jag använder det bara då jag verkligen lider med någon och tycker synd om denne. :)

Men som flera sagt, om TS tycker om det är det ju tursamt. Jag hoppas att träffen går bra! :D
 
Sv: Hej vännen

kl

:eek: En kille på en affär brukar säga "hej vännen",och "ha det bra vännen" till mig. :cautious:
Betyder det att han är intresserad eller? (Vilket jag inte tror att han är).
 
Sv: Hej vännen

..delvis kl

jag har en killkompis som jag chattar med ganska mycket , han kan skriva lilla gumman o vännen o bla bla bla och jag stör mig inte ett dugg på det för jag vet HUR han säger det ...det är kramar o hjärtan, men vi har aldrig haft ihop det ( fast jag skulle inte säga nej tack ;) )
 
Sv: Hej vännen

jag skriver hej vannen till en manniska som betyder valdigt mycket for mig.

I dagslaget ar det tre som far "vannen", eller "finaste", som nan form av smeknamn.

tillagg: tva ar man.
 
Sv: Hej vännen

Jag använder vännen för att markera samhörighet, till bästa kompisarna eller till någon kille jag ev börjar få känslor för. I förlängningen blir han väl förhoppningsvis mer än vännen, men för mig är det en bra plats att börja på.

Så, för mig är vännen ett positivt ord.
 
Sv: Hej vännen

kl

Jag använder aldrig det ordet, och de enda gånger jag hör det är då någon tröstar en annan. Jag ogillar det, och hade nog inte alls blivit varm inombords. Jag håller med om att det är likadant som med "lilla gumman".:wtf:

Men känns det bra så är det ju kul för ts. Vad mannen tänker vet vi ju inte förrän efter dejten (tidigast).
 
Sv: Hej vännen

I er situation, kanske på väg in i ett förhållande, ser jag det som ett väl avvägt ord. Det är inte för formellt typ Med vänlig hälsning, men inte heller för intimt som Kram eller Puss och kram.

Ordet i den situationen tycker jag talar om att man är intresserad att gå "vidare" och lära känna varandra mer, men det går också och backa och verkligen bli "bara" vänner utan att någon tappar ansiktet. Om det är så är det ju en person med känsla och takt.

Att bli kallad för lilla gumman kan vara fruktansvärt förnedrande eller fruktansvärt gulligt - helt beroende på vem som säger det och i vilket syfte det har i situationen.
 
Sv: Hej vännen

I er situation, kanske på väg in i ett förhållande, ser jag det som ett väl avvägt ord. Det är inte för formellt typ Med vänlig hälsning, men inte heller för intimt som Kram eller Puss och kram.

"Kram" har jag nog också fått, och det började han tidigt med. En del skriver det redan i sitt första meddelande...
 
Sv: Hej vännen

"Vännen" tror jag är ett väldigt dialektalt uttryck. Jag tyckte att det lät enormt nedsättande att säga så till nån som man inte känner väldigt väl men sen började jag umgås med Göteborgare och alla dom säger så till alla möjliga människor.
Har faktiskt adopterat uttrycket lite och hälsar på alla mina husdjur så nuförtiden :o
 
Sv: Hej vännen

Delvis kl

Kan också säga med glad röst : Heeeej lilla gumman, när min hund kommer och vill bli klappad, hoppar upp i soffan mm. Säger nog inte så ofta "vännen" i verkligheten, men skriver det gärna i mail/sms till just vänner. Ser inget nervärderade i det, men tycker det handlar om i vilket tonfall det sägs.

Säger man: Men lilla vännen/lilla gumman, det förstår du väl att.... DÅ är det nervärderade, men inte att bara skriva/säga: Hej vännen, kul att se dig! ser jag inget fel i.

Beroende på vem och vilken relation jag har med personen, kan jag gärna avsluta mail med : Godnatt fina du, eller ett enkelt: Sov gott min fina vän. Gärna tillägg med kram också. Hoppas verkligen ingen ser det som nervärderande av dem som får det av mig. Jag säger det av omtanke som att vi står varandra nära:o:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har efter några terminer i skolan äntligen hittat en person som är otroligt lik mig och jag tyckte vi fick en bra connection. Hur...
Svar
11
· Visningar
819
Senast: Lingon
·
Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
11 505
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
794
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 824
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp