Ja just denna skola har väldigt få och små allmänna utrymmen så det är nog inte möjligt att få ihop det så städ är där "normala arbetstider". Hela skolan är nog i ungefär samma storlek som det huset jag bor i. Aningen större kanske. Jag killgissar att den som städar dessa lokaler har någon annan tjänst eller kund att arbeta med resten av dagen så det löser sig nog på annat sätt.
Ja man kan ha flera olika områden. Jag hade ju förskola, fritidshem, och sedan en förskola som låg ett stenkast bort också, sedan bytte jag till eftermiddag och hade skola, fritidshem och bibliotek. Visserligen samma område, men ändå, mamma som var min kollega hade idrottshall och fritidshem som låg i anslutning till det, och städade där på morgonen.
 
Skulle du kunna skriva likadant om personer från andra länder?
Tycker att generaliseringar utifrån födelseort är trista.

De flesta Stockholmare är inte födda i Stockholm. Däremot så står jag för att kulturen i Stockholm, gör att man allmänt är mer stressad och mindre tålmodig än i andra delar av Sverige.
 
De flesta Stockholmare är inte födda i Stockholm. Däremot så står jag för att kulturen i Stockholm, gör att man allmänt är mer stressad och mindre tålmodig än i andra delar av Sverige.
Fast många av oss är det. Och tycker att den attityden är som att det är okej att skratta åt oss är riktigt trist och jämförbar med att ha fördomar mot människor utifrån varifrån de kommer.
 
Fast många av oss är det. Och tycker att den attityden är som att det är okej att skratta åt oss är riktigt trist och jämförbar med att ha fördomar mot människor utifrån varifrån de kommer.

Jag är inte född i Stockholm men bott här sedan 11 månaders ålder och har alltid gjort det förutom när jag flyttade utomlands. Även inom Stockholm florerar det fördomar och skratt på andra stockholmares bekostnad. Söderkisen, Östermalms damerna, SoFo hipsters osv.
 
Jag är inte född i Stockholm men bott här sedan 11 månaders ålder och har alltid gjort det förutom när jag flyttade utomlands. Även inom Stockholm florerar det fördomar och skratt på andra stockholmares bekostnad. Söderkisen, Östermalms damerna, SoFo hipsters osv.
Och det är ju rejält trist.
 
Jag minns när jag jobbade som städerska, precis innan jag skulle sluta och flytta till Oxelösund, så hade cheferna börjat tröttna på att mitt område (förskola, fritidshem, skola och bibliotek) var det enda där städpersonalen INTE fick städa medan aktivieteter pågick, för det ansågs störande att se städerskan. Vi skulle egentligen börja städa 15.30 när allt var slut för dagen, men sedan några år tillbaka hade vi lyckats få fram tiden till 12.30 OM det var möjligt att komma till. Så en jobbade 12.30-17 och en 17-21.30. På alla andra ställen städades lokalerna dagtid när det fanns personal och elever på plats. Vad jag förstår är det ändrat till så även på mitt gamla ställe :D

Vissa i personalen hälsade aldrig någonsin, andra hälsade alltid och var mycket vänliga. Det är det senare som gjorde att man orkade med lite mer när det var tungt.

På riktigt!? :down:
Jag kan ju förstå om man vill förlägga städning så att tiden i lokalerna blir så effektiv som möjligt (det kostar mer om städningen tar längre tid för att man måste pussla runt, osv), men jag kan ju tycka att det är tråkigt om ordinarie städpersonal aldrig är där när vi andra är där när de är en del av vår arbetsplats.

(Och vissa människor skulle nog tyvärr bete sig bättre om de faktiskt ser att någon annan måste plocka upp deras skit annars. :meh:)

Hos oss har vi en "ansvarig städerska" som jobbar kontorstid och känner verksamheten. Den egentliga städningen sker dock på kvällstid, alla rum och skrivbord är ju belamrade på dagarna.
 
Ja man kan ha flera olika områden. Jag hade ju förskola, fritidshem, och sedan en förskola som låg ett stenkast bort också, sedan bytte jag till eftermiddag och hade skola, fritidshem och bibliotek. Visserligen samma område, men ändå, mamma som var min kollega hade idrottshall och fritidshem som låg i anslutning till det, och städade där på morgonen.
Jag har varit 20 år på samma ställe, ett äldreboende. Här är man verkligen en i gänget, och är det nån som undrar nåt, så är det "fråga Movi, hon vet". Alla hälsar, pratar, skrattar, fikar, man är aldrig i vägen, och även dom boende gillar när man kommer, det blir en trevlig pratstund. . Eller ja man vet efter 20 år hur man lägger upp städningen för att störa minst i verksamheten.
 
De flesta Stockholmare är inte födda i Stockholm. Däremot så står jag för att kulturen i Stockholm, gör att man allmänt är mer stressad och mindre tålmodig än i andra delar av Sverige.

Jag ar fodd och uppvuxen i Stockholm. Sist jag bodde i en kompis lagenhet pa kungsholmen (7-8 ar sedan) var jag chockad over hur buffliga och patrangande Stockholmare var. Nar jag gick pa trotoaren motte jag 6-7 stycken som gick i bredd och tog upp hela trotoaren. Nastan varje gang.

Den enda gangen nagon vek undan och slappte igenom mig var nar jag hade mina rottisar med mig. Men aven med bara en sa blev det en lucka (storre pa den sidan rottisen gick 😄) sa vi kunde ga rakt fram pa trotoaren utan att ga ner pa gatan eller i cykelfilen.

Jag körde med livrem och hängslen. Jag fixade först ett nationellt ID när de var billiga och de gick att få snabbare än ett pass och fixade sedan ett pass också :D

Nar jag behovde fornya mitt korkort bestamde jag mig for ett som ar "real ID" ... det kostade hela $8 usd (ungefar 80 kronor) mer och jag kan, pa den har kontinenten, anvanda det for att boarda plan och liknande.

Sjalvklart har jag ett pass. Tyvarr kan vi inte skaffa Svenska pass pa vastkusten langre, men jag har mitt Amerikanska pass sa jag kan ta mig dit jag vill.
 
Jag tycker alltid att folk hälsar, hör och häpna i Stockholm. Undantaget är väl innerstadsbussarna i rusning när 10 pers går på och av vid varje station med 100 meters mellanrum och busschauffören redan håller på att förbereda sig på att köra ut igen när de sista lyckas klämma sig in. Jag tror inte hen är så värst intresserad av att ta ögonkontakt och hälsa på alla i en sådan situation heller.

Nu åker jag en expressbuss som enbart går i rusningstrafik från mig direkt in till centralen och samma sak hem. Där tycker jag alla hälsar, eller iaf ler, vad jag tänkt på i varje fall.

Annars tycker jag att det är en konsensus att man låter folk vara ifred i kollektivtrafik och det offentliga rummet här. Det kan säkert uppfattas som otrevligt om folk utifrån har en annan kultur eller syn på det. Min uppfattning är att folk gärna vill få vara i sin egen bubbla när de rör sig mellan platser, dricka din kaffe, lyssna på en podd, läsa nyheterna. Om man får ögonkontakt är det väl artigt att le eller hälsa, och om någon börjar prata (av en vettig anledning) tycker jag folk alltid är trevliga. Exempelvis hjälpte jag och en annan passagerare en kvinna med att hitta en adress som hon skulle till på bussen här om dagen. Men är man inte bufflig och visar respekt för sina medmänniskor så tycker jag inte att det är oartigt att röra sig tyst och obemärkt. Att resa är en ypperlig återhämtningstid.
 
På riktigt!? :down:
Jag kan ju förstå om man vill förlägga städning så att tiden i lokalerna blir så effektiv som möjligt (det kostar mer om städningen tar längre tid för att man måste pussla runt, osv), men jag kan ju tycka att det är tråkigt om ordinarie städpersonal aldrig är där när vi andra är där när de är en del av vår arbetsplats.

(Och vissa människor skulle nog tyvärr bete sig bättre om de faktiskt ser att någon annan måste plocka upp deras skit annars. :meh:)

Hos oss har vi en "ansvarig städerska" som jobbar kontorstid och känner verksamheten. Den egentliga städningen sker dock på kvällstid, alla rum och skrivbord är ju belamrade på dagarna.
Ja på riktigt. Och cheferna hade jamsat med i alla år, antagligen för att kunden (kommunal skola, förskola osv) skulle välja kommunen för städning, men resten av kommunens område hade städning på morgon-förmiddag-dag. På mitt område hade de/kunden begärt mer och mer städning som inte ingick i offerten, men som vi skulle städa ändå (gratis, på samma tid som tiden som stod på usprungliga offert), det accepterades av vår chef för att hålla kunden nöjd och tyst. Mamma jobbade på mitt område före mig och tog området bredvid sedan och så tog jag hennes. Det första jag gjorde var att säga "Det ingår inte i den städningen ni har köpt, ni får be er chef om att köpa mer städning om ni vill ha det". Det blev lite liv men till slut började personalen förstå att mamma och hennes kollega hade alltså städat en massa extra gratis och stressat som fan för att hinna med OCH jobbat över obetalt vareviga dag. Inte mitt sätt att jobba sa jag för "så kul är det inte att städa att jag är redo att göra det gratis". Men efter en tid förstod de och var nöjda med min städning, Gud nåde däremot om vi fick en vikarie, det var ALLTID klagomål, de verkligen letade fel. Visst, inte lätt för vikarien alla gånger med det tighta schemat att hinna med, men, min chef ville egentligen inte vara chef över mitt område eftersom det var känt för att vara ett pain in the arse-område. Gnälliga personer där. För småsaker alltså, och ibland felaktiga saker.

Städpersonal behandlas ibland verkligen som lågt stående varelser. Där avsaknad av hälsning är det minsta problemet och respekten för personalen det största.
 
Jag har varit 20 år på samma ställe, ett äldreboende. Här är man verkligen en i gänget, och är det nån som undrar nåt, så är det "fråga Movi, hon vet". Alla hälsar, pratar, skrattar, fikar, man är aldrig i vägen, och även dom boende gillar när man kommer, det blir en trevlig pratstund. . Eller ja man vet efter 20 år hur man lägger upp städningen för att störa minst i verksamheten.
Jag var 9 år på samma. Vissa där hade samma syn på mig medan andra aldrig vande mig som en med samma människovärde som de. Jättemärkligt hur det är. Det var mer tydligt att jag var viktig för de som mötte mig dagtid, där jag passade på att smita in medan de hade rast eller liknande, där de såg mig i korridoren osv, jämfört med de som såg mig strax före stägning och så var det bra. Eller en stund i andra enden av korridoren nästa dag. Så ofta de inte ens hälsade. Vi kunde vara de enda, och så gick den personen förbi mig utan ett hej. Märkligt beteende.

Jag satt förra veckan och väntade på tåg och såg två personer städa stationshuset. Jag såg genast att det kommer inte synas så fort de gått. Och det gjorde det inte. Grusigt och saltfläckar. Behövs mer än en tvättmaskinblöt mopp för att saltfläckarna ska gå bort... Man blir så yrkesskadad ändå. Jag tänkte att det där jobbet hade min chef aldrig godkänt. Inte jag heller, runda hörn och en kortis under bänkarna, missade fläckar osv. Mitt område har nog gjort mig mer skadad än annars kanske, eftersom man var tvungen att vara överdrivet petnoga, fanns ett gruskorn så nog fanken hittade de det och ringde chefen :D
 
Jag vänder på steken lite. Jag säger oftast hej till mina resenärer. Nästan varje dag har jag som mål att få minst 1 som inte ser mig att hälsa. Det brukar funka, vissa ler ursäktande och vissa ser vettskrämda ut.
Jag vill gärna ha en hälsning av de som åker med mig, det behöver definitivt inte vara ett hej som ord, ett litet leende räcker gott. Vinkar man när man går av, blir jag extra glad!

Trot eller ej, men det tar inte tid av nån att hälsa och generellt (förstås finns undantagen som bekräftar regeln) mår man faktiskt bättre av att vara trevlig. Jag kan vara på uselt humör när jag kommer till jobbet 4 på morgonen, men så får jag det första glada hejet och det dåliga humöret är borta.

Att tacka när man blir inväntad, ser jag som rent hyfs. Och många har inte det hyfset.

Så det som tar tid från turen är inte att säga hej, det som försenar oss är att behöva vänta på folk som inte är i tid och som inte har biljetten redo. Eller de som ska föra ett samtal med oss när de kliver på. Hur trevligt det än är, så finns inte den tiden i tidtabellen.

Jag hade en resenär på Lidingö, när jag jobbade där, som såg skitsur ut jämt. Jag hälsade, han bara blängde. I början blev jag också sur, sen blev det en utmaning. Jag ska ha honom att hälsa! En gång kom han fram till mig när han skulle kliva av och ansåg att hållplatsen var uselt skött. Det var den, så jag höll med. Efter det hälsade han varje gång. Det tog 2 år... Sen bytte jag område och en dag klev han på där. Det blev ett glatt möte kan jag säga! Vi pratade under resan och han försökte få mig att hyra hans lägenhet 😅 Jättetrevlig!
Busschaufför vs resenär 1-0

Men det är jag. Jag är översocial.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp