Hysteriskt OT jag vet men inte bor det 2,2 miljoner människor i staden Portland? I storstadsområdet (urban area) absolut, men det är ju verkligen inte jämförbart med innanför Stockholms tullar.

Inte innanfor tullarna, men mycket mindre an Stockholm stad numera. Jag hade lite svart att jamfora, men gissningsvis en ring runt Stockholm vid hornstull, globen, etc
 
Angående att hälsa på busschauffören (och även kassapersonal ibland), jag brukar bara nicka och le som hälsning, eller stumt ljuda med läpparna ett hej.

Jag har en liten grej för att säga något till en främling utifall den andra börjar prata/hälsa tillbaka, dvs säger något mer än bara hej 😬 pga min hörselskada så skulle det innebära att jag skulle snabbt behöva "kalibrera" mig om till att försöka lyssna och ofta innebär det att jag behöver haja till, säga "va?" (vilket jag dessutom gör ibland automatiskt utan att ha hunnit tänka efter) och anstränga mig till att försöka höra (fastän jag vet att det är nära på hopplöst). Det blir jobbigt och jag kan känna en press på att förstå snabbare, och detta är dessutom ofta sånt vardagligt prat som egentligen inte är så viktigt så ibland kan de vifta bort det - men det är tråkigt för mig. Det är en slags sorg för mig att jag missar detta vardagliga småprat med främlingar ute, då det är omöjligt att se vilka jag kommer kunna höra bättre än andra.
Jag kan även känna mig lite generad att jag uppehåller eller frustrerar någon när jag inte hör. Eller så sitter jag och undrar vad de egentligen sa.
Eller så orkar jag inte med allt ovan den dagen, den där pressen etc, så då håller jag tyst.

Medan om jag har en fråga till någon av dessa främlingar (i bussen eller affären) om något särskilt så är jag lite mera beredd på vad samtalsämnet är och kan förbereda mig typ. Det är lättare för mig personligen.

För att återgå lite till ämnet, jag säger inget ljud då jag så ofta uppfattas som normalhörande (då jag pratar bra) och kan ge folk fel intryck. Medan om jag är tyst så är det vanligare att de är också tysta, eller så gesterar jag att jag inte hör - det känns som att det är lättare att säga det sista när den andra personer inte hört mig säga något. Då det är en så vanlig uppfattning att döva/hörselskadade inte kan prata "ordenligt" 😅 utan då blir de förvirrade och jag börjar undra om de tänker att jag inte talar sanning etc..
 
Man tycker ju att det borde ha varit det första steget i utvecklingen efter fysiska biljetter. :)
Verkligen! Jag bodde i Örebro i fyra år (09-13) och då kunde man betala med bankkortet på bussen där, jag tyckte att det var så bra!
Det var inte förrän något år sedan som man äntligen införde det i Stockholm 😅 så onödig väntan!
 
Förresten, OT men brukar andra (hörande) också ljuda stumt ett hej med läpparna? Eller säger man det då så lågt att jag inte hör det?
Jag behöver veta!! Jag har undrat över detta! Har undrat om folk tycker att jag är lite konstig som inte säger det "högt" 😅

Jag har oftast inte något emot att vara konstig men jag är nyfiken :D
 
Jag jag ler för mig själv och skakar på huvudet så fort, ständigt, det är fel på Skånetrafikens app så biljetterna inte kan visas. Igen. Och igen. Och så blippar jag mitt plastkort. Smarttelefoner är bra. Appar med. Men de är ännu inte så pålitliga att vi bara kan använda dem, det borde tonåringarna som beslutar om biljettsystemen förstå.
Har aldrig haft problem med att biljetten inte visas?
Alltså systemet har sina fel och brister, men just biljettproblem i appen har jag inte varit med om.

Du blippar appen för för att räkna passagerare med, har du månadskort behöver du ju tekniskt sett inte blippa - du får ju ok vid biljettkontroll oavsett.
 
Biljetten ska vara betald innan man kliver på om det är stadsbussar eller spårvagnar. De flesta använder appen om de ska ha engångsbiljett. Inne i Göteborg går det inte att köpa biljett på bussen.

De få som fortfarande har fysiska laddkort kan blippa vid vilken dörr som helst, vi har som sagt påstigning genom alla dörrar. (Tidigare gällde det även alla busslinjer. Numera finns det både linjer där man måste gå på i fram och linjer där man går på var som helst.)

Man kan tycka mycket om västtrafiks biljettsystem, men att fylla långa ledbussar enbart framifrån är ju helt idiotiskt. Det tar fruktansvärt mycket längre tid att få på folk genom bara en dörr, och det slutar alltid med att det är trångt i första halvan trots att det finns plats bakom leden.

Det ska de vara här i Skåne också. Men man måste blippa på bussen för att visa att man har en biljett.
 
Hejar mkt sällan till aldrig på busschaufförer. Jag försöker inte vara dum, eller tro att de är någon form av inventarie, eller så. Men. Att åka kollektivt tar ALL min ork och koncentration. Jag orkar inte leka människa samtidigt.
 
Inte innanfor tullarna, men mycket mindre an Stockholm stad numera. Jag hade lite svart att jamfora, men gissningsvis en ring runt Stockholm vid hornstull, globen, etc

Men vad är det som är mycket mindre än Stockholms stad? På vilket sätt jämför du Portlands hela storstadsområde med de mest centrala delarna av Stockholm?
 
Å andra sidan bor det runt 550 000 människor i Edinburgh city jämfört med Stockholm innerstads ~350 000 och vi hälsar fortfarande på busschauffören. :D
Det är ju dock stor kulturskillnad också.

Å tredje sidan åker jag buss i Sthlm nästan varje dag och hör folk hälsa på busschauffören mest hela tiden :p
(Men definitivt beroende på hur många som går på samtidigt som jag beskrev innan).
 
Är uppvuxen på landet och hade samma busschaufför både låg och mellanstadiet, och är inlärd att man hälsar på folk man ser, så även om jag åker buss sällan så hälsar jag när jag väl gör det.

Hälsar även på kassapersonalen och tågkonduktören.

Bor fortfarande på landet, i en by som senaste åren dragit till sig stadsfolk.
Jag bruksr hälsa på nyinflyttade när man promenerar förbi, de hälsar inte alltid tillbaka.
 
Å andra sidan bor det runt 550 000 människor i Edinburgh city jämfört med Stockholm innerstads ~350 000 och vi hälsar fortfarande på busschauffören. :D
Det är ju dock stor kulturskillnad också.

Och förresten varför skulle Edinburg city vara jämförbart med Stockholms innerstad och inte Stockholms stad?
 
Tänker inte så mycket på hur andra gör men jag hälsar nästan alltid, både i storstad, stan, tätort och ute på landet. Det beror på busschauffören om jag låter bli, verkar de mest vilja slippa och undviker ögonkontakt så är jag tyst. Finns även busschaufförer som inte hälsar tillbaka, de slutar jag hälsa på helt om jag lägger märke till att det alltid är så. Då får det vara.

Gulligast tycker jag de resenärer är som säger hej då till busschauffören när de går av också. :heart
 
Har aldrig haft problem med att biljetten inte visas?
Alltså systemet har sina fel och brister, men just biljettproblem i appen har jag inte varit med om.

Du blippar appen för för att räkna passagerare med, har du månadskort behöver du ju tekniskt sett inte blippa - du får ju ok vid biljettkontroll oavsett.
Man ska blippa korten för att visa att man har biljett även på bussen precis som på tågen.

Då har du ju haft tur, har själv suttit och hört om folk som har problem med appen. Som tur är har ingen fått gå av buss eller tåg för det, men det har skett rätt ofta att något krånglat med appen. Ett tips när det verkar vara som mest problem att den segar och man inte kommer in till biljetten är tydligen att starta om telefonen, enligt någon som använder den frekvent.

Jag har använt appen några gånger och aldrig haft några problem själv.... Behövde en period tilläggsbiljetter några gånger i månaden mellan Lund och Malmö och fick en kollega att fixa biljett i appen åt mig (kan inte själv), så det var bara att visa upp den vid de tillfällena.
 
Fär att jag inte vet hur man översätter innerstad? :D Googlingen sa Edinburgh metro area, jag antar att det är hyfsat lika.

:p
City of Edinburg har (enl wiki 2022) 506 000 invånare och en befolkningstäthet på knappt 1900 personer per km2
Stockholms stad har 2021 knappt 990 000 invånare och en befolkningstäthet på 5200 personer per km2

Så finns ju ingen anledning att snäva åt Stockholms avgränsning, utan snarare tvärtom isf :)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 438
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 640
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp