Enya

Trådstartare
Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på bussen- löser biljett eller blippar kort/mobil och går vidare utan ett ljud yttras.
Jag sitter rätt långt fram i bussen och ser och hör ju, så jag märker att överlag är folk dåliga på att säga hej när de möter busschauffören bredvid apparaten de blippar sin biljett. Och det förvånar mig. Vad är det som gör att man inte hälsar? Nu har jag inte åkt överallt och sådär så jag kan ju i och för sig inte avgöra att det är samma 24/7 på varje buss i hela Sverige....

Där jag kommer ifrån har vi regionsbussar som går ringlinjer, så inga stadsbussar eftersom det är en ort, men tja, de fungerar ju mer som typ stadsbuss ändå eftersom en runda tar kanske 30 minuter max. Jag och några till säger skämtsamt att vi vet när en ny busschaufför tidigare jobbat inom stadstrafik- den hälsar inte när man hälsar. Och det är lite mycket gas och broms i början. Det tar några veckor så är den personen som alla andra busschaufförer i gänget, inte lika mycket gas och broms och säger hej när man hälsar utan problem, hälsar själv också då den lärt sig att vissa personer brukar hälsa.

Men varför hälsar man inte på busschauffören inom stadstrafik? Det är väl inte så svårt att bara säga hej? Visst är det ett jobb som man får betalt för att göra, men ändå kör ju den personen omkring med folk, utan bussen hade man ju fått... gå?

Jag har jobbat i ett serviceyrke och jag kan visserligen bara tala för mig själv, men jag uppskattade att få ett hej och bli sedd, vad jag förstod av busschaufförerna där jag bodde tidigare när vi pratade om det så uppskattade de också när passagerarna faktiskt hälsade. Där sa jag och några till också hejdå när vi gick av, vilket man inte gör på en stadsbuss på samma vis.

Eller är det som det brukar, att alla på buke inte är som resten av svenska folket, nu hälsar förstås? Och i så fall är väl frågan varför? Eftersom det är så ovanligt....
 
Jag hälsar (åker stadsbuss ibland), men många som går på samtidigt som mig hälsar inte. Jag har också märkt att vissa busschaufförer blir förvånade att jag hälsar, men jag har alltid fått ett hej tillbaka.

Kanske är det för att jag jobbat inom service själv och uppskattar att andra gör saker så jag slipper. Tex kör mig ned till stan så jag inte behöver hämta bilen och betala dyr parkering.
 
Jag hälsar inte. Jag tittar oftast på chauffören och säger hej om hen verkar vilja hälsa. Annars ler jag eller nickar i alla fall, om hen tittar mot mig. Tittar de bara rakt fram och ignorerar de som går på ignorerar jag också hen.
Bor ju i storstad. Kanske blir det otroligt mycket hejande för de chaufförer som kör här? Tänk att säga hej till folk en sisådär 500-2000 gånger om dagen och den försening det skulle orsaka för den redan superstressade och försenade busschauffören.
 
Tänker som så att storstäder år det så ofantligt mycket folk och man vill inte "störa" busschauffören.

På och av. När man åker längre så är ju dessutom bussarna annorlunda då passerar man busschauffören och denne går ut och in i bussen.

Bara en tanke åker så sällan buss
 
Är lite olika. Ibland hälsar jag inte då chauffören inte ens kollar åt mitt håll, ibland blir det ett leende, ser chauffören lite trött ut på morgonrundan blir det ett "god morgon!". Dock blir det mest att se i ögonen och ett litet leende, inte mer än så.
 
Vad konstigt tycker jag. Jag har inte reflekterat över hur andra gör, men man hälsar väl??
Jag hälsar på "alla", busschaffisen, expediten i affären, kassapersonal osv.
Men om någon avsiktligt inte vill se på mig, typ vänder undan hela ansiktet, så kanske jag inte hälsar heller. Det har hänt.

Däremot har jag jobbat på ställen där man inte hälsar i korridoren på alla man möter (första gången på dagen). Det tycker jag också är konstigt!
På mitt nuvarande jobb så är det en kultur att hälsa på alla man möter inom väggarna, det tycker jag är trevligt och ger en mycket god stämmning på hela arbetsplatsen.
 
Åker sällan buss där man kliver på framme hos chauffören och kliver sällan på spårvagnen där framme heller. Men nät jag gör det hälsar jag inte. Tänker att de har fullt upp med sitt jobb som chaufför. Iaf här sitter de bakom en dörr av glas/plast och en bit ifrån där man kliver på. Blir inte naturligt att hälsa då.

Men när jag bodde på landet när jag var ung så hälsade man alltid och småpratade ibland med busschauffören. Det blev mer naturligt då.
 
Jag hälsar inte. Jag tittar oftast på chauffören och säger hej om hen verkar vilja hälsa. Annars ler jag eller nickar i alla fall, om hen tittar mot mig. Tittar de bara rakt fram och ignorerar de som går på ignorerar jag också hen.
Bor ju i storstad. Kanske blir det otroligt mycket hejande för de chaufförer som kör här? Tänk att säga hej till folk en sisådär 500-2000 gånger om dagen och den försening det skulle orsaka för den redan superstressade och försenade busschauffören.
Eller så är de vana vid att folk inte hälsar och därmed inte orkar engagera sig längre?

Måste en chaufför svara tillbaka på ditt hej eller är det ok att säga hej när man blippar kortet och gå vidare utan att vänta sig svar? Det tar ju inte mer tid att säga hej när man ändå går förbi? För vems skull säger man då hej om man måste ha ett svar tillbaka, funderar jag på?

De chaufförer jag pratat med om det här har varit dels sådana som jobbat i stadstrafik och precis börjat på orten och dels de som jobbat på orten längre och de har alla varit överens om att det är uppskattat när passagerarna hälsar, även också att man blir liksom tyst när de inte hälsar, och "sköter sitt" i väntan på att köra, det blir liksom lätt så efter ett tag.
 
Eller så är de vana vid att folk inte hälsar och därmed inte orkar engagera sig längre?

Måste en chaufför svara tillbaka på ditt hej eller är det ok att säga hej när man blippar kortet och gå vidare utan att vänta sig svar? Det tar ju inte mer tid att säga hej när man ändå går förbi? För vems skull säger man då hej om man måste ha ett svar tillbaka, funderar jag på?

De chaufförer jag pratat med om det här har varit dels sådana som jobbat i stadstrafik och precis börjat på orten och dels de som jobbat på orten längre och de har alla varit överens om att det är uppskattat när passagerarna hälsar, även också att man blir liksom tyst när de inte hälsar, och "sköter sitt" i väntan på att köra, det blir liksom lätt så efter ett tag.
Kanske är det så. Jag hade dock fått spunk om jag var tvungen att hälsa typ 2000 gånger om dagen. :p
 
Vad konstigt tycker jag. Jag har inte reflekterat över hur andra gör, men man hälsar väl??
Jag hälsar på "alla", busschaffisen, expediten i affären, kassapersonal osv.
Men om någon avsiktligt inte vill se på mig, typ vänder undan hela ansiktet, så kanske jag inte hälsar heller. Det har hänt.

Däremot har jag jobbat på ställen där man inte hälsar i korridoren på alla man möter (första gången på dagen). Det tycker jag också är konstigt!
På mitt nuvarande jobb så är det en kultur att hälsa på alla man möter inom väggarna, det tycker jag är trevligt och ger en mycket god stämmning på hela arbetsplatsen.
Nej , tydligen är det inte lika självklart för alla att hälsa.
Inte ens på de chaufförer som inte sitter otillgängliga inlåsta i en bur, inte vänder bort halva kroppen eller det finns 200 personer i kö bakom en. Jag är ingen van stadsbussåkare, men jag åkte buss på förra stället typ varje dag, blev insläppt på ändhållplatsen 5-10 minunter innan bussen skulle gå och man kan alltså räkna på ena handens fingrar folk som går förbi en "tillgänglig" och öppen chaufför som inte är stressad, och blippar sin biljett och bara sätter sig utan ett ljud. Där går man på fram, blippar sin biljett framför snoken på chauffören som alltså inte sitter otillgänglig på något vis. Alla är också mycket trevliga.
 
Kanske är det så. Jag hade dock fått spunk om jag var tvungen att hälsa typ 2000 gånger om dagen. :p
Jag tror inte att någon förväntar sig att en chaufför ska hälsa entusiastiskt 2000 gånger, jag tror liksom inte det behövs, jag tror inte alla säger hej heller. Jag tror att en nick från dennes sida eller leende hade räknats som hej. Eller ögonkontakt. Men det är ju just passageraren som är den som kliver på som är den som "ska" säga hej, om man ser till vett och etikett (den som kommer hälsar).

Så jag tror inte man behöver vara orlig för att en stackars busschaufför tappar rösten varje kväll efter en dags hälsande.
 
Jag hälsar när jag stiger på och chauffören tittar åt mitt håll med något slags intresse. Tittar de rakt fram eller annanstans, antar jag att de har fått nog av intryck/hälsande och stör inte. En enskild tur på 30 minuter kan ändå innebära ett 30 tal passagerare på/av. Då tror jag att man har fått nog av hejjande, efter en timma eller två..

Vissa busslinjer är det färre passagerare, där hälsar vi alltid och ibland pratar lite om det är samma chaufför som man har sprungit på dagligen.

Lite kul men på landsbygden/mindre städer i frankrike så inte bara hälsar man, utan också tackar när man stiger av, för resan. Att inte tacka anses som brist på hyfs!
 
Jag orsakade nyligen en kö i en stadsbuss. I Skåne blippar man sitt bankkort så har man köpt biljett. Det funkar inte här blev jag varse.... :D Så jag fick lösa biljett istället. Förstående och trevlig busschaufför som lirkade rätt, mindre kul när någon bakom trängde sig förbi och knuffade mig.
 
Jag tror inte att någon förväntar sig att en chaufför ska hälsa entusiastiskt 2000 gånger, jag tror liksom inte det behövs, jag tror inte alla säger hej heller. Jag tror att en nick från dennes sida eller leende hade räknats som hej. Eller ögonkontakt. Men det är ju just passageraren som är den som kliver på som är den som "ska" säga hej, om man ser till vett och etikett (den som kommer hälsar).

Så jag tror inte man behöver vara orlig för att en stackars busschaufför tappar rösten varje kväll efter en dags hälsande.
Oj, hade ingen aning om att den som kommer ska hälsa? Men så är jag inte jätteduktig på vett och ettikett regler. Jag är nog alltid den första som hälsar när någon kommer hem till mig eller om jag väntar på ett fik och den jag ska träffa kommer till bordet.

Som sagt ler jag, ger ögonkontakt, eller nickar om chauffören ser intresserad ut. Eller säger hej så klart. Annars blippar jag bara och går och sätter mig.
 
Jag hälsar när jag stiger på och chauffören tittar åt mitt håll med något slags intresse. Tittar de rakt fram eller annanstans, antar jag att de har fått nog av intryck/hälsande och stör inte. En enskild tur på 30 minuter kan ändå innebära ett 30 tal passagerare på/av. Då tror jag att man har fått nog av hejjande, efter en timma eller två..

Vissa busslinjer är det färre passagerare, där hälsar vi alltid och ibland pratar lite om det är samma chaufför som man har sprungit på dagligen.

Lite kul men på landsbygden/mindre städer i frankrike så inte bara hälsar man, utan också tackar när man stiger av, för resan. Att inte tacka anses som brist på hyfs!
Ja har hört några som tackar också. Men det var också vanligt att jag och några till sa hejdå när vi gick av och "ha en bra kväll/trevlig helg/ses i morgon", man kommer ju nära varandra på ett annat vis än stadstrafiken.
 
Jag har faktiskt funderat på det också. Jag brukar alltid hälsa om inte föraren tittar åt andra hållet. Förut åkte jag ofta med en buss där föraren alltid hälsade högt på alla samtidigt som han tittade noga på alla....Kändes som han var trött på att folk aldrig hälsade.
Något som jag också funderat på är varför folk inte säger tack om de är sena och föraren väntar in.
 
Jag hälsar när jag stiger på och chauffören tittar åt mitt håll med något slags intresse. Tittar de rakt fram eller annanstans, antar jag att de har fått nog av intryck/hälsande och stör inte. En enskild tur på 30 minuter kan ändå innebära ett 30 tal passagerare på/av. Då tror jag att man har fått nog av hejjande, efter en timma eller två..

Vissa busslinjer är det färre passagerare, där hälsar vi alltid och ibland pratar lite om det är samma chaufför som man har sprungit på dagligen.

Lite kul men på landsbygden/mindre städer i frankrike så inte bara hälsar man, utan också tackar när man stiger av, för resan. Att inte tacka anses som brist på hyfs!
Här hälsar man också när man kliver på och tackar när man går av, även i stadstrafik. Jag tycker att det är trevligt.
Tackar även när jag blippar/får biljett eller vad som nu gäller på just den bussen.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 496
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 329
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 537
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp