Jag hälsar ofta, men inte alltid. Får tillbaka ett hej kanske hälften av gångerna. Tackar alltid om bussen väntat på mig.
 
Och jag är en av de som tycker det är drygt att behöva stå utanför att vänta när den som ska köpa biljett oftast, i min stad, kan ställa sig ett halvt steg åt sidan och låta de som ska blippa biljetter gå förbi!
Ja jo, jag har ibland möts av folk med den åsikten, tyvärr har de trögfattade folken inte fattat att jag vägde 140 kg så det fanns liksom inte plats. Nu väger jag inte 140 kg längre, men det fanns ingen plats att komma förbi mig då det dessutom stod en annan person framför som inte hade "kommit längre".
Så rent krasst skiter jag i om folk som väntar tycker att det är drygt för att jag löser en biljett, är jag fet och det inte går att komma förbi när jag står där med min ryggsäck på ryggen så får de vänta på sin förbannade tur helt enkelt, för så kul är det inte att knuffas in mot chauffören för att en annan person tvungen ska knöla sig igenom, har testat. Det är ju inte så att jag blir smalare för att de inte väntar.
 
Hälsar när jag går på och vinkar oftast vid avstigning... vett och etikett anser jag. Men nu för tiden behöver jag säga att jag skall dit eller dit med.
 
Jag hälsar om jag möter chauffören på något sätt. På landsortsbussarna brukar de stå still tills man är ordentligt på, och har ingen skärm emellan. Där hälsar jag alltid, och byter några ord om det inte är bråttom iväg.

Inne i stan måste jag hålla ögonen på var jag kan sätta fötterna för att komma på bussen utan att snubbla (framförallt när de kör iväg), och chauffören sitter bortvänd bakom en skärm utan att man ser att det är någon där. Där hälsar jag inte. Har fullt fokus på att ta mig på bussen bland folk som knuffas och trängs. Oftast går jag dessutom på i någon av de bakre dörrarna, eftersom det brukar vara mindre kaos där. Det är sällan färre än 5-10 pers som ska av och på där jag går på, så för mig är det rätt ansträngande att bara manövrera det som måste manövreras för att komma på.

När jag går av gör jag det genom dörr tre eller fyra, föga mening med att säga något då.

(I kassan och liknande hälsar jag givetvis! Likaså om jag åker med fordon där chauffören på något sätt ska checka att man stämplar. Då ingår ju en interaktion i själva processen att kliva på.)
 
Men bussen kör ju inte iväg fortare för det.
Det skulle man kunna tro så som det trängs.
Det var så illa en period att jag tills slut ställde mig i vägen så att folk fick vänta helt uppenbart, om folk själv inte förstår att det står en fet person och att det inte är så stor plats så tja... jag tröttnade på att bli mosad.

Hade en period två ungdomar som hade väldigt bråttom för att komma före mig på bussen och tränga sig före när jag gick på för att sno den/de sista platserna så att jag fick stå. En dag tröttnade jag och ställde mig tydligt lite bredvid kön och plötsligt stannade bussen där istället så jag var först på. Alltså fick de stå istället. Det blev till rutin, vilket gjorde att jag slapp stå sedan.

Folk är gräsliga ibland när det gäller hyfs och vett och etikett.
 
Jag hälsar om det blir naturlig kontakt, tror ofta med hej men ibland leende. Känner inte riktigt för att riskera att störa med mitt hejande om personen ser ut att vilja komma undan några sekunder eller är upptagen med annat (typ kolla så folk kommer av ordentligt i spegeln eller så).

Jag tänker att även servicepersonal får faktiskt ha en jobbig dag på jobbet där de vill ha lite mental paus och ser det inte som otrevligt från deras sida, eller från min sida om de verkar avvisande. Det är inte alla situationer som lättas upp av att någon tar oombedd kontakt även om andra gånger kanske kan göra någons dag. Jag tillhör dem som hellre lämnar lite space på gott och ont.
 
Det skulle man kunna tro så som det trängs.
Det var så illa en period att jag tills slut ställde mig i vägen så att folk fick vänta helt uppenbart, om folk själv inte förstår att det står en fet person och att det inte är så stor plats så tja... jag tröttnade på att bli mosad.

Hade en period två ungdomar som hade väldigt bråttom för att komma före mig på bussen och tränga sig före när jag gick på för att sno den/de sista platserna så att jag fick stå. En dag tröttnade jag och ställde mig tydligt lite bredvid kön och plötsligt stannade bussen där istället så jag var först på. Alltså fick de stå istället. Det blev till rutin, vilket gjorde att jag slapp stå sedan.

Folk är gräsliga ibland när det gäller hyfs och vett och etikett.
Bedrövligt. Jag åker inte kommunalt längre men förr när jag gjorde det hälsade jag givetvis på chauffören.
 
Jag säger hej eller ler om inte föraren är upptagen med kunden efter, sin telefon eller vad sjutton de nu brukar göra för mer sällan som de faktiskt tittar på mig numera. De säger inte ens något när läsaren är trasig :DKan ibland sätta upp handen som vinkning när jag gått av så det syns i om denne tittar i speglarna.
Har bussen väntat in mig så tackar jag givetvis.
Föraren bör vara trevlig om vi behöver konversera men kräver inget hej om jag går på under tidpunkter där det är mycket folk i rörelse och det skulle bara ta tid från denne som jag inte behöver.
 
Här hälsar man också när man kliver på och tackar när man går av, även i stadstrafik. Jag tycker att det är trevligt.
Tackar även när jag blippar/får biljett eller vad som nu gäller på just den bussen.

Har halsar ocksa alla, bade chaufforer och passagerare. Dessutom sager i stort sett alla Tack nar de stiger av och chaufforen sager, "Have a nice day".

Vad det galler skolbussarna sager vi alla God morgon, hej, kul att du kom i dag, eller vad det nu kan vara for att gora resan sa trivsam och personlig som mojligt for eleverna. Nar vi tranar for att kora skolbuss ingar det i traningen, man halsar pa eleverna!

I stort sett alla hogstadie och gymnasie elever sager hej eller nagot (vissa kor med ett UGH, ungefar 😄) och sager tack pa eftermiddagen nar de gar av hemma.
 
Om det känns så drygt att vänta finns det ett superbra ord att använda sig av. "Ursäkta" följt av lämpligt ordval 👍
Ja?
Men bussen kör ju inte iväg fortare för det.
Nej?
Ja jo, jag har ibland möts av folk med den åsikten, tyvärr har de trögfattade folken inte fattat att jag vägde 140 kg så det fanns liksom inte plats. Nu väger jag inte 140 kg längre, men det fanns ingen plats att komma förbi mig då det dessutom stod en annan person framför som inte hade "kommit längre".
Så rent krasst skiter jag i om folk som väntar tycker att det är drygt för att jag löser en biljett, är jag fet och det inte går att komma förbi när jag står där med min ryggsäck på ryggen så får de vänta på sin förbannade tur helt enkelt, för så kul är det inte att knuffas in mot chauffören för att en annan person tvungen ska knöla sig igenom, har testat. Det är ju inte så att jag blir smalare för att de inte väntar.
Kallade du mig precis trögfattad? Alltså du är ju så underbar att diskutera med ibland :heart
Missade du och mars att jag skrev "oftast". Oftast brukar, i min värld, betyda just det. Oftast. Inte alltid.
Det skulle man kunna tro så som det trängs.
Det var så illa en period att jag tills slut ställde mig i vägen så att folk fick vänta helt uppenbart, om folk själv inte förstår att det står en fet person och att det inte är så stor plats så tja... jag tröttnade på att bli mosad.

Hade en period två ungdomar som hade väldigt bråttom för att komma före mig på bussen och tränga sig före när jag gick på för att sno den/de sista platserna så att jag fick stå. En dag tröttnade jag och ställde mig tydligt lite bredvid kön och plötsligt stannade bussen där istället så jag var först på. Alltså fick de stå istället. Det blev till rutin, vilket gjorde att jag slapp stå sedan.

Folk är gräsliga ibland när det gäller hyfs och vett och etikett.
Fan va oschysst att ställa dig i vägen! Du ställer dig i vägen och ska låta folk vänta som kanske har ont eller för annan anledning vill sitta snabbt, för att DU tycker att de ska vänta? Finns det inte plats för er båda, fine. Men på bussarna i min stad, vilken jag hänvisade till, hade du nog behövt vara över 1.5-2m bred för att inte kunna låta en annan medpassagerare förbi.

Tror du behöver läsa din sista mening högt åt dig själv...
 
Eller förresten @mars jag ändrar mitt svar. Bussen kör ju faktiskt vidare fortare om personen som ska köpa biljetten kan (observera ordvalet - kan!) ställa sig åt sidan och låta resterande kö gå före och blippa sina kort. Annars måste typ 5-10 pers stå på kö och vänta medan personen köper sin biljett för att sen kunna blippa och sätta sig.
 
Eller förresten @mars jag ändrar mitt svar. Bussen kör ju faktiskt vidare fortare om personen som ska köpa biljetten kan (observera ordvalet - kan!) ställa sig åt sidan och låta resterande kö gå före och blippa sina kort. Annars måste typ 5-10 pers stå på kö och vänta medan personen köper sin biljett för att sen kunna blippa och sätta sig.
Med reservation för att bussen annars skulle bli sen. Annars inväntar den ändå rimlig avgångstid enligt tidtabell.
 
Ja?

Nej?

Kallade du mig precis trögfattad? Alltså du är ju så underbar att diskutera med ibland :heart
Missade du och mars att jag skrev "oftast". Oftast brukar, i min värld, betyda just det. Oftast. Inte alltid.

Fan va oschysst att ställa dig i vägen! Du ställer dig i vägen och ska låta folk vänta som kanske har ont eller för annan anledning vill sitta snabbt, för att DU tycker att de ska vänta? Finns det inte plats för er båda, fine. Men på bussarna i min stad, vilken jag hänvisade till, hade du nog behövt vara över 1.5-2m bred för att inte kunna låta en annan medpassagerare förbi.

Tror du behöver läsa din sista mening högt åt dig själv...
Nej jag kallade dem som tränger sig förbi mig som trögfattade. Jag förstår ju bara genom att titta, att det inte finns plats när jag som är fet står där. Så jag hänvisade till mina situationer. Oftast är det ju samma personer som tränger sig också, i samma buss, med samma resultat, så vad för ursäkt annars man ska ha vet jag inte till varför det är viktigare att de komemr på före mig och trycker ihop mig så jag blir mosad.

Ja när jag ser att det inte går att komma emellan mig och vidare. Hur mycket skit tycker du att jag ska ta då? För att någon vill in och sitta? Eller ska jag anta att alla andra har ont och vill in och sitta och därmed ställa mig sist istället så jag inte slösar med någon stackares tid den korts stunden? Det enda jag gör är att hindra att bli mosad av någon annan, hen kan då rakt inte ha så väldigt ont om det går bra att trängas och mosa medpassagerare för att tjäna några sekunder.

Du kanske skulle läsa mitt inlägg igen och fundera på om jag gjorde det på bussar där du befinner dig eller där det faktiskt är så pass trångt att jag blir mosad. Kommer man förbi så absolut, men nä, när man inte gör det så nä, jag ställer mig inte åt sidan. Och det verkar vara svårt att förstå och istället så trängs folk. Märkligt beteende.
 

Här sitter oftast chauffören långt undanskymd, men jag tycker det är trevligt att hälsa, i alla fall om det inte är jättetrångt och lång kö för att komma in.
 
Ibland är ju kön in så lång och bussen redan försenad att både mitt behov av att hälsa och chaufförens eventuella (behov/tålamod-välj själv) för hälsningar är underordnat betydelsen av att själva transporten effektiviseras. Tänker jag.

1679506514235.jpeg
 
Ibland är ju kön in så lång och bussen redan försenad att både mitt behov av att hälsa och chaufförens eventuella (behov/tålamod-välj själv) för hälsningar är underordnat betydelsen av att själva transporten effektiviseras. Tänker jag.

Visa bifogad fil 114955
Prydligt uppställt! så ser det inte ut när Skånetrafiken har bussar som ersätter tåg.... då är det kaos och folk som slänger sig förbi andra och trängs, snudd på klättrar över folk för att vara först in i första bästa buss.... av förklarliga skäl i och för sig... Man har oftast väntat timmar redan och vet inte om det ens kommer fler bussar, trots löften.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 572
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 967
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 964
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 229
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp