hela sulor utan styltor?

Sv: hela sulor utan styltor?

Nej, jag har inte testat. Hade inte ens funderat på saken innan och litade ju på att hovis visste vad hen pysslade med. Tyvärr är det ju lite sent att lägga dubbla sulor nu då hästen skoddes i veckan, dessutom har jag inte behov av heltäckande sulor, de sattes dit av hovis för att hen ansåg att det inte går att sätta dit huf grips på ett bra sätt.

Får väl se hur det blir, kommer snön och det blir problem får hovis komma ut och lösa det på något bättre sätt. Den lilla snön som ligger nu når knappt ovanför skons kant:D
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Låter som att dubbla sulor vid nästa skoning är ett måste - det blir inte en massa tappskor då? Iofs funkar ju snösulorna nu när vi fått en massa snö, jag ville bara inte ha snösulor när det fortfarande var lerigt.....

Ska testa silikonspray tillsvidare!! :D
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Låter som att dubbla sulor vid nästa skoning är ett måste - det blir inte en massa tappskor då? Iofs funkar ju snösulorna nu när vi fått en massa snö, jag ville bara inte ha snösulor när det fortfarande var lerigt.....

Ska testa silikonspray tillsvidare!! :D

Det beror kanske på häst, men jag har *peppar peppar* inte haft mer tappskoproblem med dubbla sulor. Men teoretiskt så absolut ökar risken.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

För att formen på skorna inte överensstämmer med sulans och "listen" då hamnar fel (för nära strålen) om jag fattat saken rätt. Sulorna är ju anpassade efter vanliga "runda" framskor och NB är tvära i tån.

Nä vanliga snösulor passar inte så jätte bra på nb, har testat det och fick klippa till dem extra mycket i trakten och det kilade in sig extra mycket is och skit under sulan i tån.

Jag tycker dock att nb gör sig av med isklamparna väldigt bra av sig själva.
Brukar bara behöva trava ngt steg så faller de ur, har haft nb i 3? År nu och vill absolut inte byta tillbaka till vanliga skor på denna hästen.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Kl

För er som har hela sulor på hästarna så finns det heltäckande snösulor. De ser ut som en hel sula men har en utstickande rundel i mitten som fjädrar ur snöstyltan. Kallas för "Bullen" åtminstone härikring, vet ej vad det riktiga namnet är.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Kl

För er som har hela sulor på hästarna så finns det heltäckande snösulor. De ser ut som en hel sula men har en utstickande rundel i mitten som fjädrar ur snöstyltan. Kallas för "Bullen" åtminstone härikring, vet ej vad det riktiga namnet är.

Buffersula kallas det här. Bulan vände sig ut och in efter 2 v på mina, men de gräver i hagen.

Däremot Pro Pad var super (och den är ju också hel) vad gäller kasta ut snön, så fortfarande lite sur designen inte funkade med mina hästars små hovar..
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Jag har haft NB på min häst och det var inga problem med snösulor då. Det är därför jag undrar varför det inte funkar. Om man behöver ha dem vidare i tån är det bara göra ett snitt längst fram så den delar sig lite, och bak i strålen är det bara att skära av "slangen" på snösulan snett med strålen. Inga problem.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Buffersula kallas det här. Bulan vände sig ut och in efter 2 v på mina, men de gräver i hagen.

Däremot Pro Pad var super (och den är ju också hel) vad gäller kasta ut snön, så fortfarande lite sur designen inte funkade med mina hästars små hovar..

Buffertsula är namnet på stråltryckarsula och det är inte en snösula :)
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Skumt, har aldrig hört det förut :p Varför hitta på ett namn som kan förväxlas med en helt annan sak?
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Skumt, har aldrig hört det förut :p Varför hitta på ett namn som kan förväxlas med en helt annan sak?

Ja, bra fråga. Troligen så här (i närområdet) så att någon svamlade, men sen började folk fråga efter dem under felaktigt namn? Vet när jag provade sådana att jag fick fråga på buke vad fan de egentligen hette, eftersom det var svårt att beställa utan att veta vad man pratade om. Har för mig jag beställde från Bidermans tillslut, och de kallade dem bullesula. Men i min tråd kom fler namn upp, inkl bullersula. Så verkar vara lite dåligt med en enhetlig benämning =)
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Hittat sulan i några hovslagarbutiker på nätet och där skriver de ''Bullen''.
:)
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Hittat sulan i några hovslagarbutiker på nätet och där skriver de ''Bullen''.
:)

Bra med lite mer enhetlighet. Nu är det ju ett antal år sen jag använde, men ska svänga inom travet någon dag bara för att se om de också anslutit sig till enhetligheten. Vore ju fantastiskt i så fall =)
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Tack för tipset om anpassningen av sulan, det låter som att det rent logiskt borde funka. Ska testa det om det behövs. Kanske har min hovis inte sett den lösningen tidigare, då får hen lära sig något nytt:)
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Ja det borde kunna funka då det gör det på min :) Just nu går han med vanlig järnsko men om man som Buck skriver är rädd för att det ska fastna under så tror inte jag det är ett problem. Jag har urfasade och nersmidda skor på nu som alltså lämnar en 0,5cm glipa halva skon innåt för att avlasta sulan och det fastnar ingenting. :)
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Du behöver nog inte vara orolig att du har hela sulor av någon egendomlig anledning har det ju visat sig genom åren i trådarna att snön uppenbarligen uppför sig väldigt olika i vårt avlånga land för i snön som finns här nere i Skåne brukar man aldrig någonsin få styltor med hela sulor de funkar tvärtom bättre än snösulorna i vår snö. Har numera alltid hela sulor på alla när det är snö och har aldrig en enda stylta på dem trots att jag haft flera olika typer av sulor.
Här nere är det ju dessutom så att snön bara styltar sig när det är klabbsnö aldrig när det är kallare då kan de ju tom gå med vanliga skor utan sulor utan att få styltor. Så antagligen har det något med snöns konsistens att göra.
Värre klabbsnö än den i går och förrgår iom att det inte fanns någon tjäle under har jag aldrig upplevt och de två som hade hela sulor redan hade inte tillstymelse till styltor medans de andra balanserade omkring på skyhöga styltor.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Du behöver nog inte vara orolig att du har hela sulor av någon egendomlig anledning har det ju visat sig genom åren i trådarna att snön uppenbarligen uppför sig väldigt olika i vårt avlånga land för i snön som finns här nere i Skåne brukar man aldrig någonsin få styltor med hela sulor de funkar tvärtom bättre än snösulorna i vår snö. Har numera alltid hela sulor på alla när det är snö och har aldrig en enda stylta på dem trots att jag haft flera olika typer av sulor.
Här nere är det ju dessutom så att snön bara styltar sig när det är klabbsnö aldrig när det är kallare då kan de ju tom gå med vanliga skor utan sulor utan att få styltor. Så antagligen har det något med snöns konsistens att göra.
Värre klabbsnö än den i går och förrgår iom att det inte fanns någon tjäle under har jag aldrig upplevt och de två som hade hela sulor redan hade inte tillstymelse till styltor medans de andra balanserade omkring på skyhöga styltor.

Nyfiken, hur kallt brukar ni få? Idag t ex är det 7 grader kallt, och även de oskodda har styltor. Inte värsta sorten (dvs de där när de vinglar runt och riskerar att vricka lederna av sig), men helt klart styltor. Det fryser liksom fast på något vis och byggs sen på. Får slås bort med hammare.

Samtidigt i södern är det ju fuktigare kyla, och fukt borde ju medverka till att det blir isstyltor lättare, så det kan ju inte sitta i kylan heller..
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Det är det som är en konstig sak, här nere blir det styltor runt nollan men så fort vi får kallare typ redan vid -3-4 så klabbar aldrig snön och de får inga styltor. Vet inte om det är den högre luftfuktigheten som gör att snön här blir isigare på något sätt för det är totalt omöjligt tex att krama en snöboll om det är pudersnö vilket det blir här vid typ -5. Så här nere är det bara problem med styltor just när temperaturen pendlar upp och ner precis vid nollan (vilket det ju tyvärr ofta gör här) men de vintrar vi hade för något år sedan när det var kallt hela vintern och gott om snö då fick de aldrig några styltor utan snön var omöjlig att packa ihop.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Synd att jag inte bor i SKåne då, för i fredags när jag försökte rida så fick hon groteska styltor - då var det runt fem minus. Igår när det var närmare femton minus så hade hon inga styltor in från hagen i alla fall - men "tyvärr" ska det ju bli mildare igen :(
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Meglio
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 047
Senast: MiaMia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp