Bukefalos 28 år!

Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Åter igen kan jag bara säga att ägaren har ett ansvar att själv kolla vad denne skriver på. I alla andra sammanhang har man ett personligt ansvar för vad man gör. Sedan kan jag hålla med att om det verkligen är så som det står i artikeln, lite skamligt av Lundbäcks att ta fram ett sådant kontrakt. Men om Lundbäcks ringt upp mig och velat ha ha min häst hade jag nog tagit kontakt med ett juristiskt ombud innan jag skrev på. Det retar mig samtidigt att media ska framställa hela affären som rödluvan och vargen där den "lilla stackars undersköterskan" blir bestulen på sin häst av "den hänsynslösa stormogulen". Detta vinner ingen på.
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Om ägaren säljer hästen idag med 50% avdrag på summan över en miljon så är det ändå en ofantlig vinst på en häst köpt för 40000.
PL
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Ägaren var bjuden 2 milj. för hästen långt innan HL var påtänkt som ryttare till hästen! HL har fått/tagit 12 årslöner (för en normalavlönad heltisarbetare) i "arvode". Då är det ej medräknat alla andra summor hon har "tjänat" in på hästen, som t ex kontrakt på andra hästar o dyl. För att inte tala om vad hästen mer har gett HL en en massa pengar och hästar, vägen tillbaka till toppen!!! HL själv har ju inte gjort ett dugg för att ta fram hästen till vad hon är idag, det är ägaren själv och Helena Feuk-Lunddahl som gjort det jobbet! 10 månader efter att HL fått hästen gick hon 1,50-hoppningar, vilket hästen också gjorde med H F-L! Det tar år att få fram en häst till dessa klasser, inte 10 månader! Men det är en ganska normal inridningsperiod på en häst! Läs också ALLA inlägg om detta, och LÄS ALLT!!! Ägaren "tvingades" skriva under ett avtal som skulle varit ÄNDRAT, men det hade inte Hans Lundbäck gjort, utan sa att det skulle göras i efterhand! Alltså ett muntligt löfte som han brutit! Dessutom var det 5 minuter kvar till start på Strömsholm, och Helena skulle inte/fick inte enligt Hans starta hästen innan ägaren skrivit under kontraktet!! OBSERVERA att hon startade hästen i, jag tror det var 1,35-klass, efter att ha haft hästen ca 1 månad!! Ägaren har de sista ÅREN knappt haft kontakt med Lundbäcks mer än att Helena skickat ett sms när det gått bra (om det har behagat henne). Många gånger har ägaren precis som vi andra fått läsa i tidningar och resultatlistor för att få veta något om hästen! Och det är någon som kan vinna på det här!! Ägaren kan få tillbaka sin häst och betalt för det arbete hon har lagt ner!
Men framför allt vinner många andra hästägare med fina och bra hästar som i framtiden kan tänkas lämna ut sina hästar på det ägaren gör idag med att lyfta fram sådana här "fula" kontrakt! Kanske ridfrämjandet/hästsportsföbundet är tvungna att ta fram en "mall" för kontraksskrivning/innehåll, så att uppfödare/ägare kan få hjälp/råd vid en sådan här "affär"!
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Ja nog har i allafall jag förstått att det inte gått så "radrätt" som det framställs i media!
Och jag minns ägaren på den där intervjun, hon sa ju att hon visste att hon varit godtrogen, så det är ju inget hon hymlat med!
Men tyvärr som hon ju lärt sig the hard way, man riskerar att bli blåst om man tror andra om enbart gott! Dessutom har även jag the hard way lärt mig att man kan bli blåst även om man skriver på ett kontrakt!

Jag är petnoga med att läsa igenom vad jag skriver på, jag hade aldrig skrivit på detta kontrakt. MEN! Trots att jag är så petig så har jag blivit blåst, motparten hävdade att muntliga avtal fanns, och trots att inga vittnen fanns så fanns rimligt tvivel = kontraktet (det skrivna) gällde inte, utan ville jag ha mina stålar, då var det rättegång som gällde!

Så jag är övertygad om att det är skumt i denna hästaffär också! Hur vet jag inte, men det är nog mycket ljusskyggt som förekommit!

Och vems felet än är så är det ju inget som gagnar sporten!
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Ni som vill ta del av stämmningen kan gå in på Hästmagazinet och läsa allt om stämmningens innehåll där! Dessutom har Svante Johansson,Bo Emanuelsson, Henrik Lanne´r, Royne Zetterman uttalat! Värt att läsa!:banana::devil::banana:
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Att kontraktet är fruktansvärt ensidigt har jag faktiskt skrivit i den andra tråden. MEN om ägaren väljer att sälja nu får hon ut mångdubbelt de 2 miljoner hon var erbjuden tidigare (om hästen nuvande värde är så högt som sägs). Att påstå att ägaren var tvungen att skriva på är bara löjligt.
Visst ett muntligt löfta är bindande men att utan vittnen lite på ett muntligt löfte om framtida ändringar i ett skrivet kontrakt är väl lite blåögt.
PL
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Intressant läsning!
Speciellt vad de övriga elitryttarna svarade! "Jag skulle aldrig drömma om att sätta mig på en häst som hästägaren inte vill jag ska rida".

Säger det igen, den här soppan gagnar inte ridsporten! Varken ryttarna, hästägarna eller sponsorerna!
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Har läst o tycker att hästägarens yrkande är ungefär lika ensidigt som kontraktet!
PL
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Ja det tycker jag också det är. För mig känns det som om grundproblemet är de muntliga överenskommelserna som är utöver kontraktet.

Men å andra sidan så skulle jag skämmas som ryttare att ens presentera ett sådant kontrakt! Ungefär som att stjäla godis av småbarn! Även om barnet inte förstår att jag blåser det på godis, så skulle det inte kännas rätt att utnyttja okunskapen/oerfarenheten och göra det!
I hästvärlden finns det ju idoler. Även jag har ju varit idol till småbarn på ridskolan, jag och mina kompisar med våra egna hästar som ridit sååå länge. Och att då gnugga händerna och använda det till max för egen fördel, det skulle jag inte vilja göra!
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Ja det verkar ju av inlagan som att en undersköterska skall jämställas med ett litet barn.
PL
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Det är väl det de spelar på. Att någon ur den yrkesgruppen som har hästen enbart som hobby inte är insatt i kontraktsfrågor av den kalibern.

Det jag tycker den här soppan kan lära oss gräsrötter är att man ska inte "spela med de stora pojkarna"! Man ska som hobbyuppfödare ge fanken i att göra som ägaren med Maddick gjorde, man blir bara blåst och/eller besviken! Man förstår ju uppenbarligen inte spelreglerna så att säga!

Jag är ju en sådan som Maddicks ägare, jag är hobbyryttare som snart tänker betäcka mitt fina sto. Och TÄNK OM man står där med nya Maddick eller Butterfly Flip! Chansen är ju mikroskopisk, men tänk om!
Och jag skulle kunna göra likadant som Maddicks ägare! Så nu har jag lärt mig, ett sådant arrangemang är inte att föredra! Om man inte kan bli rekommenderad "gräsrotssnälla" ryttare av någon man litar på.
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Man behöver väl inte vara högskoleutbildad för att lägga lite tid på att kolla vad som är ett normalt avtal.
När man börjar spela med miljonbelopp är det väl ganska lämpligt att kosta på hjälp om man är det minsta tveksam.
PL
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Jo det är sant.
Men jag minns för några år sedan när man köpte häst, då fick man ett handskrivet kvitto "1 st häst, Brunte" och sedan köpesumman. Men de tiderna är ju förbi, nu måste man ju vara påläst juridiskt när man handlar med hästar, oavsett vad det gäller. När det gäller logik och förtroende i affärer med hästar var det bättre förr! ;)
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

"Det är ju det detta handlar om, att få tillbaka hästen, säger Yvonne Nordgård".


PYTS!!! det tror jag på så mycket jag vill (inte ett dugg)
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

KL Jag är ingen jurist men en svag punkt i avtalet är att inget sägs om vad som skall krävas för att parterna skall anses vara överens om att sälja hästen.
Sen måste man fråga sig hur media kan anse att ett sto som på fyra år dragit i 2 miljoner i prispengar kan anses vara värt 15-20 miljoner.
PL
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Angående värde på en häst så tycker jag det är lite snett här och där i hästsverige!

Uppfödare hävdar de måste ha en viss summa för sin uppfödning. Säljare anser en häst pga meriter mm är värd en rejäl summa pengar.

Men marknaden (köparen) är inte villig att betala så mkt. Och eftersom marknaden faktiskt är den som styr så är ju hästen kanske ändå inte värd så mkt pengar. Kanske samma sak i det här fallet?
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Att Lundbäcks är bra på att skriva för sig fördelaktiga "kontrakt/avtal" är ju ingen nyhet direkt! De har ju t o m varit med på Kommunal-fackets "svarta lista" för att ha skrivit för dåliga anställningsavtal för sina anställda! Men dom ska ju då också, enligt er, skylla sig själva! Att gå ut som Annette gjort o ta fram det här i öppen dager, tycker jag är starkt gjort! Och jag hoppas att ni som gnäller ALDRIG får en så pass bra häst så ni kan få hjälp av det hon gör idag, ni är helt enkelt inte värda det! Det är alltid lätt att sitta på sidan om och tycka en massa, men har Annette egentligen "hymlat" med någonting? Hon har ju t o m erkännt att hon varit både glad, bländad, naiv m.m! Vi som inte varit inne i toppcirkusen på allvar fattar nog inte hur mycket det egentligen spelas med, jag vet bara hur cirkusen inom travet funkar och då är inte detta mycket pengar!
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Jag tycker också, som alla andra, att dt är ett skitkontrakt, men förstår inte riktigt ändå hur A.kunde skriva på vad som helst. Viss erfarenhet måste hon ändå haft med sig i bagaget från H.F.L.?


Sedan kan man undra var hästen kommer ifrån, A är väl inte uppfödare vad jag fattat det som, uppfödaren har samma efternamn som A., men mer vet jag inte.
 
Sv: Helena Lundbäck - i tvist om kontrakt

Jag tycker också, som alla andra, att dt är ett skitkontrakt, men förstår inte riktigt ändå hur A.kunde skriva på vad som helst. Viss erfarenhet måste hon ändå haft med sig i bagaget från H.F.L.?


Sedan kan man undra var hästen kommer ifrån, A är väl inte uppfödare vad jag fattat det som, uppfödaren har samma efternamn som A., men mer vet jag inte.


Vad spelar det för roll vart hästen kommer ifrån? Anette har ju köpt hästen som unghäst så uppfödaren har väl inget med det här att göra. :confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportsligt blev 2016 ett av stjärnryttaren Rolf-Göran Bengtssons mest framgångsrika år.…Likaså ett av de mest inkomstbringande – enbart...
Svar
3
· Visningar
669
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 444
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Var hos psykologen i morse igen. Kom därifrån med en ganska bra känsla, vi hade ett givande möte! Hon har ändrat fokus från att "hästen...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp