Bukefalos 28 år!

Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

I

Izah

Hejsan!
Min häst vill inte äta upp sin mat. Antagligen för att han "mår illa" när han får för mycket mat. Vet ni något helfoder som man kan ge som innehåller allt svårfödda hästar behöver? Det bör vara ett skarpt foder som det behövs väldigt lite av.
Svara!
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Min erfarenhet säger att du når bäst resultat genom att köpa flera olika fodermedel som du blandar i foderstaten istället för att köpa helfoder.
Har du analys på grovfodret? Det är en bra vägledning kring vad du behöver tillsätta.

Till min svårfödda ger jag så mycket hö han vill ha, kornkross, lucern, soja, olja och mineraler.
Mycket billigare än att köpa dyra fullfoder.

Men vill du prompt ha fullfoder så finns det en mängd olika fodermedel på marknaden. Jag har inte testat alla så jag vet faktiskt inte om något är enormt mycket bättre än alla andra..
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Hejsan!
Min häst vill inte äta upp sin mat. Antagligen för att han "mår illa" när han får för mycket mat. Vet ni något helfoder som man kan ge som innehåller allt svårfödda hästar behöver? Det bör vara ett skarpt foder som det behövs väldigt lite av.
Svara!

En häst bör få i sig det mesta som den behöver genom ett bra grovfoder annars mår den inte bra, kan få kolik, magsår, beteendestörningar och annat otrevligt. Så det foder du efterlyser finns nog inte eller borde i alla fall inte få finnas.
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

kolla vad grovfodret innehåller först. Har själv ett fullblod som är svårfött och hon äter korn och betfor, skulle hon behöva ännu mer skulle jag ge lite olja oxå...

Har inte provat något helfoder som är bra för svårfödda, men vet att en i stallet fått väldigt bra resultat med krafft rehab...

Men vad för foder man behöver beror ju som sagt på vad grovfodret innehåller...
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Du har fått bra tips. Kolla grovfodret. Ge så mycket grovfoder som möjligt. Lucern är ofta bra för de svårfödda. Kraftt 125 kan vara bra.
Hur ofta ger du kraftfoder?? Om han inte vill äta så stora mängder så ge mindre mängder uppdelat på fler tillfällen.
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Min häst äter inte maten om den är blandad med flera olika foder. Han äter heller inte krafft 125 eller lucern. Betfor äter han-ibland-. Han är jättekräsen. Han tycker om havrefri müsli och havre. Han äter korn men med tvekan. DÄRFÖR söker jag ett helfoder som är GOTT och som man behöver så LITE som möjligt för han ÄTER INTE om han får för mycket!
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Har du testat hippo alfa? Fick själv det tipset här på buke och mitt kräsna fullblod äter det och har gått upp i vikt av det.

Min är inte heller överförtjust i korn och betfor men nu när jag har börjat blanda i foderjäst (hippos) så älskar han det till mattes stora glädje:banana:
Å andra sidan så äter inte den matgladaste hästen i stallet (som äter ALLT annars) sin mat om där är foderjäst i...
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Hippo Grow Alfa brukar hästar gilla, och det är bra till svårfödda hästar. Men har du kollat tänderna, det är vanligt att hästar har vassa hakar/sår i munnen så att det gör ont att tugga, och det kan vara en orsak till att de inte äter/inte går upp i vikt.
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Se först och främst till så att du har ett grovfoder som är BRA. Det ska vara ett hö eller hösilage med bra hygienisk kvalité och bra värden. Försök få i hästen så mycket du kan den vägen, sedan får du komplettera med kraftfoder efter det. Är det ok med "blandfoder" så kan du försöka med kornkross, olja, vetekli. Du kan också ge sojamjöl för att få upp proteinet men det är ganska drygt och man ska vara försiktig med utfodringen av soja då vissa hästar kan reagera på det.

Hippo Grow Alfa, Krafft Rehab, Krafft Grow är några foder som jag tycker är bra helfoder för att få hästarna att öka i vikt.
Hestekrafft är också bra eftersom du kan blanda ut det med korn eller havre. Även Spillers, Eggersman, Mustang m.m. har bra färdigfoder tycker jag, kolla på påsarna vad de innehåller! Spillers tycker många hästar är aptitligt.


Se också till att du har en foderstat där kvoterna stämmer, du får försöka anpassa kraftfodret efter hur mycket grovfoder hästen lyckas peta i sig. Se gärna till att ha fri tillgång på grovfodret om du har möjlighet, och sedan fudnerar jag på om du gav lucern hack eller lucernpellets? har du bara provat den ena eller båda varianterna?


Sedan tycker jag att det är bra och passa på om hästen kan gå på bra bete nu när möjligheten (snart) finns :) Det kan hjälpa en hel del om man har bra betesmöjligheter också.

Som någon annan redan skrivit så kan du också försöka ta reda på om det finns någon mer grundläggande orsaker till varför hästen inte äter. Kan den ha några problem med tänder/hakar? Är miljön runt omkring lugn och bra? Osv osv..
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Det jag använt till min svårfödda häst då jag behövt få upp framför allt proteinet i foderstaten i så små givor som möjligt (ledsnar vid mycket mat) är Krafft Protein (smrp 330) eller Krafft Pluss Grön (smrp 200).

Annars gillar jag Hippo Alfa och framför allt havre, men det gillade inte din häst. Dodson & Horrell har ofta smakliga musliblandningar som hästarna tenderar att gilla.

Först och främst skulle jag fodra så mycket hö/hösilage som möjligt, och därefter, om behov fortfarande finns, lägga till ett så enkelt fodermedel som möjligt som komplettering. Min häst kan reagera på om jag stoppar i vissa saker som b-vitaminer, mineraler, foder som dammar, enbart pellets, för många olika fodersorter, tillskott, örter, oljor eller ibland till och med om fodret är för uppblött... suck. Men havre brukar nästan alltid funka.

Förenkla!

Kolla tänder - kan vara en anledning till att hästen äter dåligt.
Min brukar dessutom alltid äta kasst under jan-feb-mars av någon outgrundlig anledning.
 
Senast ändrad:
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Jag tror du ska börja med att kolla om hästen kanske har lite problem med magen. Det behöver INTE visa sig i avföringen (lös, hård, illaluktande etc) En kur med något magstabiliserande är sällan eller aldrig bortkastade pengar på den kräsna, svårfödda hästen. Vi brukar köra med MagTarm från Krafft, har det behövts har vi sprutat det i munnen. Det brukar snabbt göra att suget efter grovfoder återvänder.

Ett bra kraftfoder för svårfödda och kräsna är Hippo Alfa (som jag precis skrivit om i annan tråd). Det är smakligt, har höga värden och dessutom god andel grönmjöl (snällt mot magen). När hästen har börjat vänja sig vid fodret kan man slå på lite olja om det behövs för energin (för att ge fett på hästen alltså).

Andra tips är som tidigare skrivits att kolla mask (inte bara utgå från att allt är OK för att man avmaskat, utan skicka en analys), kolla tänder och som sagt: kolla magen.
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Jag ger mina fullblod Lympos foder.

Det verkar iaf som att dom tycker det är ett smakligt foder.

Tillverkaren har haft egen uppfödning av galopphästar..så han borde fått öva på "den kräsnaste sorten".... fullblod och dessutom i tävlingskondition. (För ska det generaliseras så är väl fullblod kräsnast och är dom dessutom i full tävlingskondition är det än värre :angel:)

Mvh Lena
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Groov 125 och lusern (hack eller pellets).

Min gubbe (kbltravare) är väldig kräsen, mer än de fbl jag har träffat...;)
 
Sv: Helfoder till svÅrfÖdda hÄstar

Min häst är av tunnare modell, plus extremt kräsen. Hon vill ha variation i sitt kraftfoder ungefär varannan månad för att äta upp allt i krubban. Det som har fungerat bäst är Spillers Meadow Herb (för kräsna hästar) och Fibergi. Detta har hon ätit bra av. Det är helfoder med hela spectrat av mineraler och jag kan varmt rekommendera båda.
 

Liknande trådar

Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 841
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
503
Senast: aglaonema
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
577
Senast: Grazing
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp