Helgfunderingar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jul.
Det är nånting med julen som jag har lite svårt för. Det borde inte vara så, men det är det. Nånting som är kopplat till känslor av krav och stress. Jag har ända sedan jag flyttade hemifrån längtat efter att totalvägra jul, men det har aldrig blivit av utan jag har snällt åkt hit och dit för att träffa dom ena och dom andra och köpt julklappar och julmat och skickat julkort och försökt att tindra med ögonen. Jag är väl helt enkelt för mesig och vill inte göra andra ledsna.
Kanske skulle min aviga känsla mot julen kunna släppa om jag nångång verkligen fick totalvägra julen. Eller fick och fick, det bestämmer jag väl själv, men jag menar utan att folk blev besvikna på mig.

Med nyår är det något helt annat, konstigt nog. Jag gillar nyår. Nyår ger mig en glad och festlig känsla, och jag ser fram emot att vända blad och starta ett nytt år med nya planer och föresatser.
Men jag har inte kommit fram till hur man bäst kan fira nyår... Min man och jag har inget festumgänge, så vi känner inte till några privata fester. Kanske hade vi kunnat åka bort någonstans till något arrangerat nyårsfirande, men vi har hund och ingen hundvakt. Så vi blir hemma – mannen, hunden och jag. Så som vi har varit dom senaste jag-vet-inte-hur-många nyårsaftnarna.

Jag har känt mig frustrerad över det. Jag är inte så himla till mig över högtider och traditioner överhuvudtaget, men nyår är min favorithögtid, och den hade jag gärna velat fira. Men hur? Jag vet faktiskt inte.

För ett par år sedan hade vi TVn på i bakgrunden en nyårsafton, och då sändes en livekonsert med Rolling Stones. Vi hade skitroligt!! Höjde volymen, dansade och diggade. Det blev verkligen partystämning i det cassiopejanska hushållet! Så nu har det blivit något slags tema för nyårsafton hemma hos oss – KONSERT! Musik så rutorna skallrar!
thumbsup.gif
Digga, sjunga, dansa, skåla! Och det känns ganska OK. Det är inget vi gör i vanliga fall, så lite feststämning infinner sig trots allt, även fast vi ”bara” är hemma.

Vid nyår får jag känslan av att vända blad. Ser det som ett utmärkt tillfälle att summera det år som gått, dra lärdom och skapa planer inför det nya året. Hur vill jag att året ska bli? Vad vill jag göra med året? Vad kan jag göra bättre än det gångna året?

Mina nyårsplaner nu ser ut som följer:
- Få in rörelse i vardagen! Dels ska jag börja rida igen, dels håller jag på och lägger upp en plan för styrketräning hemma och dels ska jag minska mitt stillasittande generellt. Jag har beställt ett aktivitetsarmband som julklapp åt mig själv, som jag förhoppningsvis ska kunna använda som en hjälp till mer rörelse. Jag ser nästan mest fram emot påminnelsefunktionen som ska ”säga till” mig när jag varit stilla för länge. :-)
- Köra en detoxperiod i början av året för att göra en "halvhalt" på mina kostvanor.
- Förhoppningsvis få besked om att jag får stanna kvar på mitt nya jobb även efter provanställningens slut. Och lära mig hantera kraven på att kunna engelska i jobbet, och gå en eller ett par engelskakurser som jag hoppas på kan göra mig lite säkrare på att mina kunskaper duger.
- Komma igång med dom ideella föreläsningar jag har krav på mig att hålla under 2015 efter den utbildning jag fick gå i höstas. Och dessutom se till att ha roligt när jag gör det!
- Jobba mer med personlig utveckling av mig själv. Framförallt att minska mina krav på mig själv och höja känslan av att jag är himla bra precis som jag är, och att livet faktiskt är till för att ha roligt och inte bara gå omkring och försöka prestera och vara rädd för att göra fel...
- Konsumera mindre! Göra mig av med prylar! Jag har källare och vind fulla med prylar som jag knappt ens begriper hur och varför dom ens kom dit, och jag vill göra mig av med det mesta för jag tror att det skulle kunna skapa en lättnadskänsla. Och att dra ner på konsumtionen har jag redan börjat med under detta år. Nu i december t ex så har jag haft 20 konsumtionsfria dagar (mat och bensin undantaget). :-) Det känns bra. Och vad mycket pengar det är kvar på mitt konto...
- Skaffa en bättre och mer uttalad klädstil. Jag vill ha in mer steampunk i min garderob!! :cool: Det måste inte vara i total motsats till punkten ovan hoppas jag – genom att leta på secondhand, sy om befintliga kläder och satsa på små men viktiga accessoarer vill jag uppnå en förändring utan att behöva spendera och konsumera så mycket.

Apropå det här med konsumtion. Min bank har en tjänst som jag uppskattar, där jag genom att gå in och kontrollera och ev justera kategoriseringen av mina utgifter kan få en bra översikt över hur min ekonomi ser ut och var mina pengar går. 70% av min inkomst under 2014 har gått till boende, mat och bil. För boende ligger jag nog bara strax över snittet, men när det gäller mat så lägger jag ungefär dubbelt så stor andel av min inkomst på mat jämfört med ”medelsvensson”. Kanske för att jag är lite tjurskallig med att det mesta jag köper ska vara ekologiskt och kanske för att jag alltid väljer kvalitet före lågpris... Under delen ”fritid” ligger kostnader för hund och ridning. Jag kan ju i alla fall konstatera att jag inte är någon storkonsument på kläder!...
tounge.png
Lite skoj tycker jag att det är att se.

Utgifter2014.JPG
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 305
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: Wille
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 182
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp