Helinakordering

E

Engla

Vad innefattar begreppet?

Foder, mockning, daglig visitering anser jag.

Jag funderar på om sjukvårdsartiklar, resor att hämta medicin (tid och bensinkostnad) och daglig tempning ingår?

Vad anser ni att det ingår? Hur har ni specifierat/räknat på er hyra i avseende på detta? Alternativt vad betalar du som står på helinakordering för detta?

Sv: Helinakordering

Det som bör ingå är foder, strö, mockning, utsläpp och intag, täckesbyten om så behövs, visitation. Dvs att ägaren vet att hästen blir väl omhändertagen.

Vad gäller sjukvårdsmaterial, medicinhämtning, daglig tempning och annat tycker jag att det måste kosta extra de månader det är aktuellt.

Ett undantag är om det är en konvalescent det handlar om, i så fall måste givetvis de kostnaderna ingå i den fasta månadskostnaden.

Immer

Hur mycket är rimligt att ta för sådana tjänster?

Hur mycket är rimligt att ta för sådana tjänster?

Det tycker jag beror helt på hur mycket som ska göras och hut långt det är att hämta medicin mm.

Att bara tempa en häst två ggr om dagen borde inte bli allt för dyrt, men är det massa sår om läggningar och olik medciner hålle koll på ev veterinärbesök så skulle jag iallafall ta ganska bra betalt för det.

när jag hade hästen helinakorderad så ingik mokning, in och utsläpp. hösilsge, korn och betfor. täckes byte ingik inte. skulle man ha täcke på hästen så fick den gå med det dygnet runt. att fylla på vatten ute ingik inte.:mad: skulle hästen skada sig så skulle man få fiksa det.:mad: ska man ha hästen helinakorderad så ska det ingå att dom fyller på vatten ute!!! dåligt.//anna

Vatten kan jag hålla med som ska ingå, men om hästen skadar sig är det faktiskt ägarens ansvar att ta hand om det om man inte avtalat om annat, vilket jag antar att du inte hade gjort.

Det är ju upp till den som har stallet vad som ska ingå i begreppet. Det enklaste är väll om man har en viss grundhyra och då bestämmer vad som ska ingå.

T.ex.
El
Vatten
Fritt nyttjande av ridhus/ridbana
Mockning
In och utsläpp
4 Fodringar per dag
På fyllning av vatten inne och ute
Visitering

Osv . Det är ju upp till den som har stallet att besluta.
Täckesbyten osv. kan ju antingen ingå i själva grundhyran eller så kan man ha det som extra tjänst ,t.ex. 10 kr/dag eller 100 kr/månad.

Medicinering osv. tror jag sällan ingår i normala inackorderingsstall, men det kan ju också vara en bra idé att ha möjlighet till medicinering vid sidan om grundhyran. Det är väll en annan sak om det är frågan om tävlingsstall, konvalecent stall osv . då man kanske s.a.s 'lämnar bort' hästen under en lite längre period för utbildning, rehabilitering eller vad det nu må vara fråga om.

Men om man t.ex. är bortrest och har lämnat sin häst i ett stall och hästen blir skadad och är i behov av medicinering och vård (lite beroroende på vad det är fråga om givetvis ) men då tycker jag t.ex. att det vore bussigt om stallägaren ombesörjde att hämta medicin och skötte medicineringen under tiden som hästägaren är bortrest eller liknande.

Dock har ju hästägaren yttersta ansvaret för hästen och hade det varit min häst hade jag helst tagit hand om medicinerg och hämtat ut medicin osv till hästen på egen hand.

Normal, daglig skötsel. Mockning, fodring, ev. täckesbyte (bereonde på avtal). Jag räknar inte med någon vistitation eller annan vård av hästen, om det inte är ett konvalcentstall.

I normal helinackordering räknar jag inte ens med passning av hovslagare faktiskt.

Jag har mitt sto helinakorderat under dräktighet och fölning. All mat, skötsel och tillsyn ingår för 2000:-, sen tillkommer skoning (verkning),veterinärvård, avmaskning mm. Hon har en egen stor box, bra hagkompisar, visiteras och borstas vid insläpp. Det är 6 mil dit så jag åker bara dit och hälsar på ....
Detta är hos en "kompis".

Jag jämnförde med ett "proffs"stall för jag ville helst ha henne i närheten....men det var för dyrt
pris : 2500 :- + moms i lösdrift!! Ca. 20 hästar i flocken , tillgång till ligghall. Box kostar mer under fölningen.Det ingick mat och daglig tillsyn. Veterinärvård, skoning ,avmaskning sköts av dem men kostnaden tillkommer ju så klart.
Räknade på att det skulle sluta på minst 3500:- / månaden om hon gick på lösdrift.

Har hästen på helinakodering och betalar 1900kr/mån och då ingår:

Box

Havre
Strö (spån)
Full skötsel dvs 4 fodringar, in o utsläpp, av o på med täcket och ev lindor av på morgon (lindorna prydligt o fint rullade varje dag:smirk: ). Talar om vilka dagar jag inte kommer så kollar dom lite extra på pållen när han kommer in.

Har även köpt in ridning av hästen (bara lättare motionsridning ute)ibland om jag inte kan själv, kostnad 50kr/gång:bow:

Ridhus är på G och då en ökning av hyran 100kr/mån

Sköter allt annat med hästen själv och då även ev medecinering, hästen är mitt ansvar.

Det har hänt att stallägaren tagit in hästen om hovisen kommer ut , men jag hjälper stallägaren med deras hästar vid behov av in eller utsläpp.

vilken duktig häst du har som mockar själv, det skulle jag vilja lära mina också.

för mig är det inte helinackordering om inte mockning ingår.

*Svarar alla*

Jag har hästar på helinakordring och det ni nämner ovan ingår förståss. Hästägarna kommer mellan en gång i veckan till en gång i månaden.

Jag har en billig hyra och tänkte helt enkelt inte på det extrajobb som tillkommer med sårvård och medicinering när jag satte priset. Min "vinst" är rätt så liten eller rättare sagt nästan obefintlig och att åka 6 mil tur och retur för att hämta medicin äter nästan upp den...

Jag passar hovslagare och vetrinärer själv utan hjälp från de andra.

Vad är en rimlig timlön att räkna på? Milersättning som vanligt eller? Ta betalt för tempning per gång eller per sjukdomsperiod?

Detta är inte konvalecenter!

Hej!

Jag står så gott som helinackorderad, allt ingår utom mockning. Om min häst skulle behöva medicin så kommer dom ge henne om det går att ge i maten (nu gör ju inte all medicin det, tyvärr).

De kan ta av lindor morgon om det är nödvändigt att de är på nattetid och de byter till rätt täcke enstaka gånger, annars ingår i täcke av och 1 täcke på. Dom lindar inte på benlindor, tvättar inte sår.

De är även snälla och tar in pållan när det behövs för tex skoning om jag ber snällt, men då går hon in när övriga gänget går ut (hon står för närvarande på lösdrift i väntan på utebox)..

Jag ytcker inte sårvårdsmaterial ingår nånsin, det kan dra iväg till ohyggliga summor, och tempning 2 ggr/dag tycker jag ska ingå endast vid sjukdomsutbrott tex kvarka, eller om man betala för det, det är ändå ett par minuter extra o stå med tempen i rumpan på hästen..

/ lavinia, som helst gör allt själv, men omöjligt hinner det

helinackordering för mig är
alla dagar:
fodring, in och utsläpp, täckesbyte, benskydd på lindor av, intag vid skoning, avmaskning, myggsprayande, medicinering och omhändertagande av sår..

sedan givetvis: box, vatten, strö, tillgång till skottkärra, grep, gödselstack, paddock/ridhus om det finns, plats i sadelkammare för lädergrejer och plats i förråd/loge för andra hästprylar..

sedan skulle man köpa till mockning..

Visst e han:love:
Mockning ingår oxså i hyran, glömde skriva en sån viktig detalj:angel:

Måste säga att jag tycker det låter otroligt billigt med runt 2000:- för en helinackordering. På ett stall vi hade vår ponny i slutade stallnotan på mellan 2100-2300:- per månad och då ingick strö, foder, utfodring 3 ggr per dag och täckesbyte, men ingen mockning eller sådan service. Då står vi ca 5 mil från Göteborg. Naturligtvis skiljer sig priserna runt i landet. I början av 90-talet betalade en kompis till mig 2500:- för en helinackordering och det är ju ett tag sedan. :)

Måste säga att jag tycker det låter otroligt billigt med runt 2000:- för en helinackordering. På ett stall vi hade vår ponny i slutade stallnotan på mellan 2100-2300:- per månad och då ingick strö, foder, utfodring 3 ggr per dag och täckesbyte, men ingen mockning eller sådan service. Då står vi ca 5 mil från Göteborg. Naturligtvis skiljer sig priserna runt i landet. I början av 90-talet betalade en kompis till mig 2500:- för en helinackordering och det är ju ett tag sedan. :)

Jag tog 1200kr i helinackordering. gick väl kanske back på det men har svårt för att ta betalt.
då ingick, mockning, strö,in/utsläpp, fodringar, täckesbyte, rykt vid installning om han var väldigt skiten, foder och skötandet när hovis kom.

Om vi skulle ha helinakordering så skulle såklart allt ingå. Då är det ju all mat mockning, rykt, samt täckes byten. Ja sånt som man gör på sin egen häst mao. Jag tror att vi skulle lägga oss på runt 2500 kr i så fall.

Jag har min häst helinackorderad. Jag betalar 1500:-/månad för: strö, hösilage, hö, havre, korn, betfor, 15 kg morötter, mockning må-fre, täckesbyte morgon och kväll, utsläpp, insläpp, 5 fodringar (1 inne på morgonen, 3 högivor ute, och kvällsmat inne). Jag hjälper till med intag/utsläpp och fodringar om hyresvärden skulle åka bort, men vi är flera som hjälps åt så det blir inte så betungande.:)

Veterinär- och hovslagarbesök sköter jag själv, har aldrig haft någon tanke på annat. Har aldrig behövts men jag tror nog jag skulle få hjälp med såromläggningar odyl. om det skulle behövas. Jag är ju ändå hos min häst minst 6 dagar i veckan, men låt säga att det måste göras på morgonen och jag kommer på kvällen.

Jag är MYCKET nöjd med mitt stall:bump:

det jag tycker ska ingå är: mockning, foder, strö, täckesservice, in-utsläpp samt fodring. många pratar om saker jag anser att man faktiskt får ta hand om själv! varför ens ha häst om du ska åka ut 1-2 gånger i veckan och bara rida?? vill du att hästen ska stå där ryktad och sadlad? helst framriden oxå kanske?? snälla, nånstans måste gränsen gå!!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Bullen22
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag... 2
Svar
23
· Visningar
3 426
Senast: kattan1974
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 066
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka