Helkoll av häst?

Kickis

Trådstartare
Har en liten lätt antydan när jag rider att allt inte står rätt till med min häst och är sugen på att åka till kliniken och kolla upp de hela, ev. röntga hela hästen. Men hur mycke går en sån koll på och kan man på nått sätt få nån hjälp av försäkringsbolaget??? :confused:
 
Om hästen inte känns fräsch kan du såklart kolla den på klinik. Finns det problem, dvs symptom på att något inte står rätt till, så ersätter bolaget. (Kollar du reglerna så står det att hästar som inte verkar friska SKA ha veterinärvård).

Däremot kan du INTE få hela hästen röntgad just för säkerhets skull bara för du vill det, då får du betala själv (då går det såklart bra). Utan den röntgen som försäkringsbolaget betalar är sådana röntgenundersökningar som veterinären anser befogad. Så hur mkt plåtar som tas är veterinärens beslut och det kan du inte styra om du vill att försäkringsbolaget ska betala.

Betalar du själv kan du begära precis vad som helst =)
 
Att röntga hela hästen låter lite omständigt... Det måste väl gå att göra en "vanlig" undersökning med böjprov, palpationer o.s.v. så kan man skapa en uppfattning om var det sitter?
 
Klinik kostnaderna är lite olika beroende på var du bor (tror jag)
Borde du inte i första hand ta ut en distrikts veterinär som böjer igenom hästen? Och sedan om denna veterinär hittar något fara till klinik!?
Försäkrings bolaget står inte för nå kostnader om man inte hittar nått.
 
Vad är det som känns fel?
Börja med att ta blodprover...
Min pålle känndes konstig att rida i någon veckas tid... gradvis blev han sedan riktigt dålig.
Blodproven visade Erlichias... då kan dom ju få ont i kroppen... vilket min pålle hade.
Nu blir han sprutad i 7 dgr... tackochlov är han nu bättre...
 
Sv: Helkoll av häst?

om du åker till klinik kan du låta vetrinär besikta hästen inkl röntgen det kostar ca 6000 kr
 
Sv: Re: Helkoll av häst?

Klinik kostnaderna är lite olika beroende på var du bor (tror jag)
Borde du inte i första hand ta ut en distrikts veterinär som böjer igenom hästen? Och sedan om denna veterinär hittar något fara till klinik!?
Försäkrings bolaget står inte för nå kostnader om man inte hittar nått.

(snälla, använd en annan textfärg...:o)

så, om vet inte hittar ngt, TROTS att hästen känns ofräsch, ersätter förs.bolaget då?

låt säga att det är tex problem med muskler (sträckning, överansträngning etc) som vet kan konstatera, men inte göra ngt åt, mer än att ordinera vila t ex, betalar förs.bolaget då?

har du, eller ngn annan, praktisk erfarenhet av att åka till klinik för utredning av t ex en hälta och sedan stått och fått betala hela kostnaden själv?
 
Sv: Helkoll av häst?

Jag gjorde en sk koll på min häst, för ett år sedan, då han kändes ovillig till arbete. Första kollen gjordes på klinik där dom inte hittade ngt:confused:. Men gav mig inte o åkte till en annan klinik (djursjukhus) 3 veckor senare o där hittades lite av varje-låsningar i rygg, reaktion från 4leder:crazy:

För det första besöket ersatte försäkringsbolaget inte en krona, men vid andra besöket (o alla andra besök som följde..urk..) var det inga problen. Skickade ett brev till försäkringsb , då jag o behandlande vet. ansåg att skadan bör ha funnits där 3veckor tidigare, men icke en penning för första besöket betalades ut.... Nu är hästen frisk (var han imorse iaf:angel:) o kollas noga av vet. regelbundet utifallomatt.

Så ang din fråga så betalas inget ut av förs.bolag om dom inte hittar något fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 511
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp