Bukefalos 28 år!

Helt ny och första AR-träningen

Men det du beskrev är svensk ridskoleridning, inte engelsk ridning.... Engelsk ridning korrekt utförd innehåller samma jälper som det du kallar barrockhjälper.
Sveriges ridundervisning är optimalt dålig, åk bara till grannalandet Danmark så är det mkt bättre, har några tjejer därifrån som kommer hit ibland och rider och de är fenomenalt duktiga och tillämpar och förstår allt det du kallar barrockridning fast de aldrig hört talas om barrockridning utan bara harvat runt på ridskolan.

Ang, tygeltag över manken så är det tillåtet men dumt. Hästen ska lyda tygeln MOT halsen och lyder den inte det så får man ofta instruktionen att flytta över tygeln över manken men det är ganska dumt för om hästen inte lydde den lätta hjälpen kommer den att streta emot tygeltaget och lägga sig ännu mer på bogen du trycker emot.
Som min tränare så fint uttrycker det, lyder den inte trycket mot halsen så har du en oengagerad rumpa, engagera den istället för att försöka bända över manken.

Tygeln över manken är en av de där tolkningsfelen som jag hänger upp mig på. Enligt mästarna heter det att man ska ta med sig manken mellan händerna, inte korsa den.
 
Kul! Vad fick du lära dig? Vilka övningar fick du? Jag undrar också vilka skillnader du upplever mellan engelsk och AR?

Hur man skall hålla sina händer och sitta
Hur höll du händerna förut och hur håller du dem nu? Hur satt du förut och hur sitter du nu?

Jag ska nog tillägga att jag inte rider AR men inte heller engelskt, inte heller western. Jag vet inte riktigt vad min "röda tråd" i utbildningen av min häst och mig själv heter, men jag tycker att man kan hitta "godbitar" från alla discipliner. :d
 
"Men det du beskrev är svensk ridskoleridning, inte engelsk ridning.... Engelsk ridning korrekt utförd innehåller samma jälper som det du kallar barrockhjälper.
"


Ok kanske fel av "mig" att skriva engelskridning, men vanlig ridskoleridning kan jag heller inte kalla det.

Tränaren är en B-tränare i dressyr och jag håller fortfarande vid att det är skillnader.

Iallafall nu i början då jag inte alls är van att använda mitt bäcken som nu, inte heller axlar och blicken
(huvudvridning)
 
Händerna i sig håller jag lika, dock använder jag dom annorlunda.
Att föra den ena handen över manken och hålla rakt ( som om du höll en bricka )

Att använda mitt bäcken som jag fick göra har heller aldrig varit något jag använt inom "vanliga" ridningen.

Vi fick träna lite på bak- och framdels vädningar, eller iallafall början till ;)

Men träningen var mer inriktad på mig, hur jag satt och vad jag skulle göra + de olika sitstyperna.
 
Jag tränade för en AR-tränare för första gången igår!! Bokade genast in onsdag också :love:
Vi koncentrerade oss mest på hästen, han är ganska stressig, men mot slutet så gick han jättelugnt (jag fick till och med driva på!!!!) och lyssnade uppmärksamt på mig.
Kommer defenitivt att fortsätta!
 
Kul att det gick bra och du var nöjd. Jag tyckte att det såg jätte lungt och fint ut, så det kommer nog att bli jätte bra :)

Vi kanske ses på nästa lektion om jag och "den röda" kan vara med (typiskt att jag ska jobba eftermiddag just i veckan) :crazy:

// Veronica och Pantern
 
? menar du att du för tex. höger hand till vänster bog och kliar där?
 
Mycket lustigt! *sarkastisk*


Nåja, åtminstånde jag har upptäckt att man kommer åt bogarna genom att föra över handen över bogen. Säg till när du gjort det! :p *ha*
 
Nu vet jag ju inte vad du menar med att komma åt bogen och vad du strävar efter.
Men kort så är det inte tygeltaget som i så fall är hjälpen utan den extra överbalanseringen. Och då förstår du kanske att det är andra saker som avses än tygelhand.
Sen måste man hålla isär korrigeringar och fin ridning. Lussan lär nog inte ut korrigerings ridning.
Blanda inte dom olika frukterna.
 
Det var hög nivå av ridning på de ryttare som var på Lussans clinic, så det förekom korrigeringsridning. Det var inte precis så att de lärde sig en ny övning. Men då är ju frågan vad du menar med "Fin" ridning och "Korrigeringsridning"?

Nåja, jag fortsätter att hävda att jag kommer åt mina hästars bogar genom att ta handen över manken.
Givetvis ska handen inte hållas kvar utan eftergift givas direkt önskad effekt åstadkommit. Och målet är ju inte att man ska behöva ta handen över manken.


:)

Men detta används kanske bara på hästar som är under utbildning (såsom jag och mina hästar), och alla har ju inte/vill inte rida sådana hästar...

Jag har ridit ett par år för tränare inom engelsk ridning och jag kan inte påstå att jag någonsin fått lära mig att jag ska ta handen över manken ens i korrigering...
 
Men fortfarande :) så är det inte att handen är över manken som gör verkan på tygeltaget, det visar bara på att man inte kan arbeta med händerna på tygeln.
Överbalansering med vikten så kan hela ryttaren vara över manken :) men det är inget tygel tag.
Det är inte förbjudet att föra handen över men när man läser vissa inlägg så är det nästan ära i att rida med händerna på fel sida om manken. Men i grunden är det bara ett fel som ska åtgärdas.
 
Som sagt var, jag är nybörjare, förklara hemskt gärna hur du gör för att komma åt bogarana på samma sätt, på en häst som är under utbildning, genom att lägga om din vikt.
 
Ledsen men det går inte att rida igenom en häst via nätet. Du får helt enkelt ta hit den så ser vi vad som behövs göras.
Därför är specifika råd vanskliga, man vet inte om man talar om samma sak, om problemet är där det sägs osv.
Vilken bog vill du komma åt, innre eller yttre? Vart är du på väg i ögonblicket? Vad är felet i bogen?
Så ett universellt, handen över manken är inget som ska rekommenderas.
:) men kliver du av hästen och arbetar den på lång tygel så är ena sidans hand verkligen långt över manken.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 512
Senast: Kjerulfia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp