Bukefalos 28 år!

Helt ny och första AR-träningen

Själv går jag hos Feldenkraisterapeut (som tillika är min ridtränare) och det tycker jag är suveränt. Man får verkligen reda på ens kropps alla små (underdrift) egenheter.
 
Rapport från andra AR-träningen!

I förrgår var det dax för lektion nummer två.
Denna gången var min medryttare med och kollade vad vi pysslade med och nu ska hon oxå börja ta lektioner för samma instruktör!
Vi övade på att rida på större och mindre volter med hjälp av sitsens inverkan. Det var mkt. jobbigare än förra gången, men lika roligt!
Det tog bara 5 minuter att komma till det stadiet där King slappnar av och börjar lyssna ordentligt. Nu är det bara att träna och åter träna inför nästa lektion - nästa söndag!
Det känns helt rätt för mig och hästen & det är extra kul nu när medryttaren också hänger på!
Helnöjd! :love:
 
Tack för svar både från dig, Fifflan, och från andra som svarat. jag har printat ut förklaringarna och ska läsa i lugn och ro. Och försöka fundera hur det kan kännas. Det där med att ta fram ryggen mellan axlarna låter speciellt. Har suttit här på stolen och gjort båda, både flyttat axlarna (spänt, skulderbladen ihop och vingligt) och flyttat ryggen (känns som om ryggen blir en stabil platta och stark. Förstår vad du menar att det känns som att man tippar framåt och sitter lutat). Ska testa det där med benen, fast jag tror att jag har dem ganska så långt bak. Min sadel placerar mig med benen "under" mig.
Precis den beskrivningen du ger av din häst stämmer även på min. Han skjuter också ut vänster bak och puttar över mig och sadel på vänster sida. Däremot så tror jag att jag är starkast i vänster ben, trots att jag är högerhänt. Testade "stolen" och tar emot mest med vänster.

Nu ska jag läsa

OlleAtlas
 
*tar en svarsknapp*

Nu har jag äntligen fått tillbaka mitt internet, och kan svara på diskussionen om "handen över manken".

Det är helt enkelt en kombination av skolning av ryttarens hand och av hästens lydnad av tygeltryck mot halsen.
Ber jag en "färsk" ryttare att lägga tygeln mot halsen kommer dom i dom flesta fall lägga sig till med en vana att korsa händerna eller hitta på andra hyss.

Jag lär dom att styra sin häst -obs STYRA- genom att vrida sitt överliv, sitta på det inre bakbenet och med blicken visa hästen till vilken punkt dom skall. I denna rörelse SKA händerna fortfarande befinna sig framför naveln, vilket innebär att INNAN hästen blivit införstådd och lyhörd kommer händerna att passera manken. Målet är att efter ett litet tag skall hästen följa med MELLAN händerna, dvs följa rörelsen och händerna kommer inte längre att passera manken.

Ett enkelt och effektivt sätt att förbereda ryttaren på ridning på en hand - två händer beter sig som en - och att lära hästen vad man vill, när man kommit så långt att hästen följer rörelsen, DÅ läggs förstärkning till för att få med diverse bogar, men inte förräns hästen förstår vad detta tygeltag betyder. En sak i taget.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 512
Senast: Kjerulfia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp