Bukefalos 28 år!

Hemförsäkring

cherie

Trådstartare
:angel: Jag och min pojkvän har bott i vår lägenhet i över ett halvår nu och ännu inte fixat någon hemförsäkring. Men nu måste vi göra det, vi kan inte skjuta upp det längre...

... Men jag kan ingenting om försäkringar! Vad har ni? Vad behöver man för försäkring, hur mkt behöver de täcka? Hur fixar man det, går det att göra över internet eller hur fungerar det? Hjäälp!
 
Sv: Hemförsäkring

Är någon av er med i facket? Ta isåfall kontakt med dem, den kollektiva hemförsäkringen genom facket är något så ovanligt som överlägset bäst och billigast.
Har pratat med försäkringsbolag och de säger direkt att hemförsäkringen ska man ha kvar genom facket om man har det.
 
Sv: Hemförsäkring

Det är inte alls krångligt. Ring till ett försäkringsbolag och berätta vad du har för bostad (hyres- eller bostadsrätt) och hur stor den är. Sedan skickar de hem papper och inbetalningskort.

Ett tips är att fråga hur mycket som försäkringen täcker (kostnad för lösöre) och om det ingår ansvarsförsäkring (mycket bra att ha!).

Vill du veta mer innan du ringer kan du kolla upp: http://www.hemforsakringar.nu/
 
Sv: Hemförsäkring

Nej, ingen av oss är med i facket tyvärr.

Philosophia: Tack så mycket! Ska kolla upp hemsidan och läsa på lite mer och sedan ska jag ringa precis som du sa. :)
 
Sv: Hemförsäkring

Du kan få hjälp genom att gå in på Pricerunner. Där får du priser och någon från Pricerunner brukar ringa upp och hjälpa till. Sedan är det valfritt om du vill ha försäkringen eller inte. Inga köpförpliktelser.
 
Sv: Hemförsäkring

Swedbank har hemförsäkring med bra villkor.

:laugh:
 
Sv: Hemförsäkring

Jag har Folksam och är jättenöjd med hemförsäkringen hos dem. Fick nyss utbetalat 16000 pga en bitskada som en hund jag passade åsamkade en annan hund. Fick all veterinärvård och förluster i pengar utbetalda. Detta gick alltså på min hemförsäkring, helt suveränt!
 
Sv: Hemförsäkring

Oj, hur kunde det ingå i din hemförsäkring? Har du någon slags tilläggsförsäkring då?

Hur är det förresten med dessa, behövs t.ex. en drulleförsäkring? Låt säga att det börjar brinna pga man lämnat ett ljus framme, måste man ha drulleförsäkringen för att få ersättning då?
 
Sv: Hemförsäkring

Vi har Tre Kronor (via sparbanken).

Har tidigare haft Trygg Hansa.

Har dålig erfarenhet av Folksam som hemförsäkring.
Har dålig erfarenhet av länsförsäkringar som personförsäkring.

Har BRA erfarenhet av Förenade Liv (Folksam) som personförsäkring och Folksam som djurförsäkring.

(det kan vara jävligt varierande med andra ord:rofl: )
 
Sv: Hemförsäkring

Haha, åh vad jobbigt! Just nu lutar det åt Länsförsäkringar för de verkar vara billigast, och dessutom har våra familjer det och verkar nöjda. Får vi hoppas att hemförsäkringen är bättre än deras personförsäkring då ;)
 
Sv: Hemförsäkring

Jasså? Jag trodde den täckte t.ex. om jag tappade vår laptop i golvet. Äsch. Då känns den ju onödig..
 
Sv: Hemförsäkring

Jag rekommenderar inte länsförsäkringar. Vi har haft mycket strul med dom bl a med bilförsäkringar och deras ungdomsförsäkring dubblades på ett år för mig!

Jag och sambon har försäkring via hyresgästföreningen, vi ger 70 kr i månaden för medlemskapet och 86 kr i månaden för hemförsäkring inkl 2 olycksfallsförsäkringar och då lösöre på 1 miljon. Det anser jag är billigt!
 
Sv: Hemförsäkring

Drulleförsäkringen täcker bara om du skadar annan persons egendom.

Nej det stämmer inte. Citerar Länsförsäkringar:
"Allriskförsäkring
Ersätter plötsliga och oförutsedda skador på dina ägodelar i hemmet som inte boendeförsäkringen omfattar."
När jag var sambo tidigare hade vi Folksams hemförsäkring inklusive drulle därför att den försäkringen skulle ersätta sambons laptop om han tappade den/fick den stulen när han var ute.
 
Sv: Hemförsäkring

Jag har Folksam och är jättenöjd med hemförsäkringen hos dem. Fick nyss utbetalat 16000 pga en bitskada som en hund jag passade åsamkade en annan hund. Fick all veterinärvård och förluster i pengar utbetalda. Detta gick alltså på min hemförsäkring, helt suveränt!

Det där skulle jag vara jätteintresserad av att höra mer om! :) Om du vill berätta. Jag PM:ar mina frågor (lite senare, jag är på jobbet nu), men du behöver alls inte svara om du inte vill.
 
Sv: Hemförsäkring

Jag kollade som sagt på hemsidan och gjorde även ett sånt där gratis rådgivningstest. Efter 2-3 dagar ringde Insplanet (tror jag att företaget hette?) upp oss. Idag har vi pratat länge med en jättetrevlig kille, och med hans hjälp har vi hittat en hemförsäkring som passar oss jättebra hos Moderna Försäkringar. Jättskönt att ha någon att fråga om korkade saker som man inte förstår, vad som ingår i vissa försäkringar och så vidare. Man kan säkert läsa sig till det, men det känns ändå enklare att ha någon att fråga som faktiskt vet... Så tack så jättemkt för tipset!
 
Sv: Hemförsäkring

Vissa fackförbund har som så,att är man två i hemmet med hemfördäkring genom facket,så ingår drulleförsäkringen!

Min sambo har Handels hemförsäkring,jag har Kommunals hemfördäkring,och då har vi gratis drulleförsäkring!

Jag fick i förra veckan ut en ny mobil för endast självrisken(1500kr)!
Mobilen var värd nästan 5000,endast två månader gammal!
 
Sv: Hemförsäkring

Ursäkta mig nu, men hur f*n vågar man bo utan hemförsäkring ??

Händer det något står man där med skägget i brevlådan..

Du har dock fått bra tips redan, jag själv har som Krasux enbart gott att säga om Folksam.

Moderna Försäkringar har jag tyvärr bara skit att säga om, låter bra innan något händer...
 
Sv: Hemförsäkring

Alltså, vi har egentligen inte bott utan försäkring. Det är pappas lägenhet så han har haft den försäkrad tidigare, men bett oss skaffa en egen försäkring eftersom hans går ut nu snart. Egentligen skulle vi fixat det direkt när vi flyttade in och säga upp pappas försäkring, men nu har det dröjt länge. Pappas försäkring var ju inte riktigt grundad på våra saker - han hade väldigt lågt lösöre då ingen bodde i lägenheten förut och det inte fanns några grejer i den i princip. Lite dumt av oss kanske, men nu är det fixat i vilket fall :)

Vad synd att du har dåliga erfarenheter. Vet dock inte om jag orkar ångra avtalet och engagera mig igen. Frågar man 10 olika personer får man ju alltid 10 olika svar. Har ju försökt fråga runt lite och har hört gott och ont om i princip alla försäkringsbolag beronde på vem jag frågade. Killen som gav oss rådgivning hade själv Moderna Försäkringar och var nöjd med dem, så jag får hoppas att det blir bra nu ändå...
 
Sv: Hemförsäkring

Ja alla gör vi våra val, jag skulle aldrig våga anlita dom igen :)

Men då förstår jag varför er hemförsäkring döjde, du hade ju i allafall hemmet försäkrat ..
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 900
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
548
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
13
· Visningar
1 571
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp