Hemgångskontroll

Sv: Hemgångskontroll

KL

Jag har jobbat på en arbetsplats där det talades om att de skulle inför hemgångskontroller. Alla blev väldigt upprörda och kränkta och arga och sa att de kände sig misstrodda.

Stölder var dock utbredda där, alla snodde på sig grejer de behövde. Folk såg lagren som sitt egna reservdelslager. Arbetade på en serviceverkstad för mobiltelefoner.

Det brukar vara så, arbetsgivarna är ju inte intresserade av att ta den kostnaden som blir för hemgångskontrollerna utan att det är ett problem hos dom med stölder av anställda.

/Camilla
 
Sv: Hemgångskontroll

Har faktiskt aldrig hört talas om det. Jobbar i vården, och det finns väl inte sådär hemskt mycket att stjäla ( blöjor, pennor, städpartiklar typ) förutom mediciner. Medicinerna kunde kanske vart mycket attraktiva för någon, men de kontrolleras ju ganska hårt ändå, både med signerlistor, räkning av tabletter, samt vårdtagare som ser vad man gör vid deras medicinskåp. Fattas det tabletter, så blir det ju hårdare koll och noggrannare hantering.

OT, men var med om en ganska "kul" grej ( ajabaja att slarva så!) för bara några månader sedan om just detta. " Vi" är väl ibland lite lata på jobbet och en del kanske inte alltid räknar tabletterna utan bara skriver i signerlistan att 1 tablett har getts, och så räknas det ner från totalsumman som föregående skrivit ( att det kanske finns 10 tabletter kvar, och nu skriver man alltså 9 när man gett en).

En hel månads signering hade gått, när en personal upptäckte att alla som gett denna tablett hade räknat uppåt istället. Om vårdtagaren hade 10 tabletter i sitt skåp i början av månaden så hade den det dubbla när vi gett våra enligt listan. Det visar på SLARV, men att alla hade gjort samma misstag var lite kul. Snacka om att det fattades tabletter hos denne person, men det kunde förstås lätt avhjälpas med lite räkning:D:p

Det är skrämmande dålig kontroll över mediciner särskilt när det kommer till exempelvis hemvården. Då hemtjänsten egentligen inte kontrollerar mycket mer än att personen ifråga fått i sig vad den ska sedan finns det på många ställen ingen kontroll över hur mycket medicin som faktiskt finns i brukarens hem. Det kan i en del fall vara både stora mängder och väldigt attraktiva saker för fel personer...

Men ni kommer kommer troligtvis inte få några hemgångskontroller så länge det inte krävs från myndighets håll då er arbetsgivare inte kommer ha intresse att lägga pengarna på det.

/Camilla
 
Sv: Hemgångskontroll

KL

Känner att jag ändå vill tillägga att en väktare får göra en skyddsvisitation på en person som denne har gripit, tex vid snatteri.
Väktaren får då inte ta ifrån personen det ev bytet, utan bara saker som på något sätt kan användas som vapen. Denna visitation görs för att skydda väktaren.

Dock så tar nog väktaren allt som ens nästan kan ses som ett vapen.


Bara ifall någon här skulle bli gripen och bli jätte våldsam för att ni tror att en väktare inte får göra någon form av visitation.

Jag har utfört en mängd hemgångskontroller. Jag personligen är alltid väldigt noga med att ha båda händerna bakom ryggen medans personerna visar upp väskor och ev påsar med varor.
Skulle en person vägra visa upp så skrivs en rapport till deras chef och sen är det inte mitt problem längre. Jag skulle aldrig börja tjafsa om en sådan sak, det är liksom inte mitt jobb.
 
Sv: Hemgångskontroll

Tillägg: Skyddsvisitation ingår ju i rätten att envarsgripa, vilket gör att den gäller oavsett vem som griper någon, inte bara väktare mao. :)
 
Sv: Hemgångskontroll

Som arbetsgivare är stöld hos personalen ett av det värsta som kan hända rörelsen. Dessutom ju mindre bolaget är desto större effekt av stölden mentalt. Det drabbar inte bara företaget utan en otäck stämning lägger sig bland personalen. En rädsla och en känsla av att svek. Samt en oro för att ägarna skall inrätta nya rutiner som skall hindra stöld hos personalen. Dessa rutiner kommer att inskränka för de som är är hedliga och de får alltså bära efterbörden av stölden.
Jag känner till flera företag där stöld har förekommit av personalen och det har alltid kännts laddat att prata med både resterande personal och ägarna om situationen, från dem som blivit utsatta för det.
 
Sv: Hemgångskontroll

Det är faktiskt ganska vanligt att vi är gör hemgångskontroller på kontor då deras dokument inte får lämna byggnaderna utan speciella tillstånd :-)
Så det beror på vad kontoret hanterar för papper.

/Camilla

Ja det kan jag tänka mig! ;) För mig är det dock ett helt annat läge eftersom jag har kontoret hemma redan... ;) Men det jag menar är att det finns ju kontroller på flera olika sätt, vi åker ju på revision med jämna mellanrum, nu är det visserligen ganska så långt mellan gångerna men när det händer så går de ju igenom precis allt och slår ner på minsta lilla slarvfel som kanske till och med är till våran nackdel.
Vi lever i ett kontrollsamhälle på gott och ont och "gnälla" över en hemgångskontroll känns en aning fånigt, antingen har man inte tagit med sig något och då är det inget problem, annars har man tagit med sig något och då har man begått ett fel och det är bra att det upptäcks.
 
Sv: Hemgångskontroll

Vi lever i ett kontrollsamhälle på gott och ont och "gnälla" över en hemgångskontroll känns en aning fånigt, antingen har man inte tagit med sig något och då är det inget problem, annars har man tagit med sig något och då har man begått ett fel och det är bra att det upptäcks.

Mmm, allt fler får den där either you with us or against us"-mentaliteten. Att med den blåsa bort integriteten är en av huvudmålen för kontrollsamhället. Jag går inte riktigt på den.
 
Sv: Hemgångskontroll

Jag hade en kollega som bodde vansinnigt billigt i en sommarstuga, 1000kr per ÅR, och hon stal toapapper hejdlöst. Det var en löneförmån enligt henne.
KL
Själv har jag aldrig haft hemgångskontroll när jag jobbat både i butik och annorstädes. Enda kontroll på senare tid var alkotest för att få ut bilnyckeln och det har ju inte en nykterist problem med.
 
Sv: Hemgångskontroll

KL.
Jag tycker inte att det är galet med sådan kontroll.
För att belysa hur det kan gå till:
jag har en tanke på att gjuta ner metallstolpar som grindstolpar till mina hästhagar (trist om stolparna knäcks på vintern...)
min pappa jobbar på en metallindustri.
Det har en del spill, som det är tillsagt att anställda får ta om de har behov av något (ibland någon plywoodlåda på hjul, jag har fått verktygsskåp den vägen som blivit kasserade).
I kassations-lådan ligger oftast metallstavar med olika dimensioner. Pappa kan svetsa och hade tänkt sig att ta lite kasserat material och svetsa samman till två meter långa stolpar.
Det kasserade materialet var i 20-30cm långa bitar, vilket innebar för mycket svetsjobb så vi avstod från det hela.
En kille som jobbar på "stationen" med stavarna, frågade hur långa bitar pappa behövde och avsåg att kapa i rätt längder och ge honom.
Snacka om spill...
pappa och jag avstod.

Men poängen är att det tydligen inte är så ovanligt att anställda orsakar spill.

Jag kan få med mig pennor och postit-block hem. Men de är inte inköpta av arbetsgivaren utan jag har fått dem från annat håll. Jag använder oftast detta material i jobbet också, så arbetsgivaren slipper köpa pennor åt mig (de pennor som arbetsgivaren köper in är skräp).
 
Sv: Hemgångskontroll

Tyckte jag hörde en siffra om 80 000 kallingar i Stockholms läns landsting förra året, vem faan vill ha landstingskallingar?
Ost får fötter, typ 2 kgs förpackningar skivad ost.
Läkemedel försvinner, dyra saker som Omeprazol o nikotintugg. Numera har vi kamera i medicinrummet så det försvinner inga mängder längre. Speciellt så diffar narkotikaklassade preparat ganska marginellt, men de diffar ff lite då o då, tyvärr.
 
Sv: Hemgångskontroll

Har bara "råkat ut" (tycker det är bra att det görs!) för det på en arbetsplats, då var det väktarna som var där och låste på kvällen som kollade väskor och kvitton.
 
Sv: Hemgångskontroll

En gång när jag skulle ge en brukare narkotikaklassat läkemedel fattades det över 15 tabletter:eek:
Blev rejält skakis innan jag förstad att sjuksyster hade varit där och lagt dem i dosett och inte skrivit på den speciella listan vi hade för att kontrollera läkemedlen.
 
Sv: Hemgångskontroll

En gång när jag skulle ge en brukare narkotikaklassat läkemedel fattades det över 15 tabletter:eek:
Blev rejält skakis innan jag förstad att sjuksyster hade varit där och lagt dem i dosett och inte skrivit på den speciella listan vi hade för att kontrollera läkemedlen.

Ja slarv/underlåtelse är ett elände. När lite större mängder, som 15 tabletter saknas så blir alla med tillgång misstänkliggjorda, o det blir ett svårt arbete för apoteksinspektörerna att försöka lista ut vad som hänt.
 
Sv: Hemgångskontroll

Tyckte jag hörde en siffra om 80 000 kallingar i Stockholms läns landsting förra året, vem faan vill ha landstingskallingar?
.

Patienterna.
Det är rejält svinn här också, på kläder.
Många patienter har landstingskallingar, -strumpor och -t-shirts på sig när de skrivs ut och de "glömmer" att lämna tillbaka dem sedan.
Samma sak med kryckor. Det finns väldigt gott om kryckor i hemmen.

Läkemedel som försvinner: kan mycket väl tänka mig det du skriver om Omeprazol som ju är bra och svindyrt över disk.
 
Sv: Hemgångskontroll

Har aldrig upplevt det på någon arbetsplats men förstår helt och hållet syftet. Skulle inte ha någonting emot att visa upp varken väska eller påse, att det finns många oärliga människor är knappast någon nyhet.

Skulle heller inte ta det personligt. Personligt hade varit om dom struntar i att kolla vissa för att "dom verkar snälla" för att sedan kolla de misstänkta. Det om något är ju att peka ut.
 
Sv: Hemgångskontroll

Skulle bara vilja tillägga att den som gör ett envarsgrip har rätt att släppa utan inblandning av polis, däremot lärde man tidigare ogärna ur detta till blå väktare för att slippa lite vilda västern skulle jag tro..
 

Liknande trådar

Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
535
Senast: starcraft
·
Tjatter Jag vill köpa en vara från Hööks, men den finns bara i Skellefteå och Hööks vill inte skicka från butik. Är det någon här på Buke som...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Houdinie
·
Juridik & Ekonomi Jag har köpt anammas färs igen som jag brukar men nu har de ändrat receptet och färsen är oätlig. Kan jag be att få pengarna tillbaka...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: sweep
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 246
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp