Hemgångskontroll

Sv: Hemgångskontroll

Men de är ju inte myndighetspersoner, alltså räknas de som privatpersoner inför lagen?

Men då menar du att inga hemgånskontroller får genomföras, inga säkerhetskontroller på flygplats får genomföras etc?

Tyckte även att följande var intressant i texten:
Mot person, som man ingripit felaktigt mot skall omgående följande vidtagas.
• En klar och tydlig ursäkt.
• Be om personens namn och telefonnummer för att felet skall kunna rättas till.

Men det står inte att om de genomfört envarsgrip får de inte släppa personen även om de kommer på att det är fel? Alla får gripa på brott men endast polis kan upphäva gripandet är ju annars det som gäller?

Under ditt citerade stycke står det också:
Den misstänkte får dock själv plocka upp de tillgripna varorna.

Vilket innebär att om en person väljer att visa upp sin väska själv efter förfrågan borde det vara ok? Eller var står det att en butiksanställd inte får be någon visa upp sina varor?
 
Senast ändrad:
Sv: Hemgångskontroll

Det är olagligt, butikspersonal får inte göra visitationer (som t.ex be kunden öppna väskan och visa).
Är bara polis och ordningsvakter som får visitera folk.

Be kunden visa innehållet i sin väska får butikspersonal visst göra (det är inte olagligt för mig som privatperson att be att få kika i din väska heller, jag begår möjligen ett etikettsbrott genom att fråga men inte ett juridiskt brott). Kunden kan dock neka och butikspersonalen kan då neka personen att handla eller tillkalla ordningsvakt om hen tror att det är något fuffens.
 
Sv: Hemgångskontroll

Jag hittar ingen lag om butikspersonal men minns att jag har läst nånstans att de inte får be om sånt just för att kunderna kan få intrycket att de har befogenhet att titta i väska/kasse.

Hittade en pdf fil från polisen

http://www.polisen.se/Global/www oc...ionellt/Brottsforebyggande/Rattsregler_02.pdf

Under Visitation står det...

Det är ju rätt stor skillnad på vem som har rätt att kolla igenom din väska och att be en person att frivillig visa upp innehållet. Ingen har påstått att butikspersonal har rätt att titta i väskan, men de får fråga.

Jag har genomgått säkerhetsutbildningar via handeln, utbildningar som har skett i samarbete med just polisen så jag vågar säga att jag har lite på fötterna iaf.

Ingen har heller påstått att butikspersonal har rätt att kroppsvisitera någon.
 
Sv: Hemgångskontroll

Vilket innebär att om en person väljer att visa upp sin väska själv efter förfrågan borde det vara ok? Eller var står det att en butiksanställd inte får be någon visa upp sina varor?

I stycket jag citerade står det ju att butikspersonal inte ens får visitera/undersöka kasse/väska ens om kunden medger det.
Varför skulle de få be om det när de inte får utföra det de bett om?

Säkerhetskontroller på flygplatser hör inte till saken och hemgångskontroller är ju frivilliga som någon redan skrivit.
 
Sv: Hemgångskontroll

Under Visitation står det

Kroppsvisitation får under inga omständigheter utföras av annan än polisman. Detta även om den gripne ger sitt tillstånd eller t.o.m. uppmanar därtill. Likaså äger endast polisman rätt att undersöka med- havda väskor, kassar eller liknande.

[..]

I stycket jag citerade står det ju att butikspersonal inte ens får visitera/undersöka kasse/väska ens om kunden medger det.
Varför skulle de få be om det när de inte får utföra det de bett om?

Fast nu läste du ju verkligen bara det du ville läsa :) Bara några stycken längre ner står det ju:

Men man får inte söka igenom väskor eller kläder – det får endast polisen göra. Däremot kan man be den misstänkte plocka fram tillgripna varor och visa upp sin väska.
 
Sv: Hemgångskontroll

Fast vänta lite nu. Visitera är ju inte samma sak som att titta ner i en väska/påse som den som äger den visar upp? Visitera är ju att själv gå igenom den.

Och om lagen säger att ingen utom polisman får visitera så gäller det ju givetvis även när anställda blir stoppade i en hemgångskontroll på väg hem från jobbet?

Men återigen hävdar jag att visitera inte är samma sak som att be någon visa upp sin väska/kasse. Att undersöka medhavd väska är inte samma sak som att titta ner i en väska/kasse som man ber ägaren hålla upp.
 
Sv: Hemgångskontroll

Knapp

Lärde mig en del ändå under min praktik i skolan.
SER personalen att någon stoppar något på sig och sedan går till kassan och inte ämnar betala för den varan (men kanske för annat) så har de ju rätt att säga något i stil med "har du inte glömt något?" eller rent ut "det du har innanför jackan då?"
Är de 100% säkra finns det inget som hindrar dem.

Ang. utpasseringar/hemkontroller.
En annan praktikplats där var det mer regel än undantag tydligen att personalen delade upp öppnade förpackningar/gamla produkter mellan sig och tog hem :crazy:
Minns dock inte om där fanns någon kontroll, möjligtvis att de nämnde något om det, att de skulle täcka upp för varandra om de åkte dit, typ.
Så där var det ju definitivt befogat.
 
Sv: Hemgångskontroll

Jo, enligt länken du postade får man be misstänkt visa upp sin väska.

Men man får inte söka igenom väskor eller kläder – det får endast polisen göra. Däremot kan man be den misstänkte plocka fram tillgripna varor och visa upp sin väska.
 
Sv: Hemgångskontroll

Mmm, det snackas ju mycket så. Arbetsgivarna inom handeln pekar mycket tydligt ut sina anställda som tjuvaktiga.Enda bevis för det som jag har sett är uppskattningar som handlarna kommer med. Varför gör de inte då hemgångskontroll av kunderna?
Jag har lite svårt att se att vi som yrkesgrupp skulle vara kriminellare än andra?

Jag kan lova att det finns yrkesgrupper som i så fall ses som mer kriminella. Vi måste blåsa i alkolås flera gånger dagligen på jobbet och blir utöver det drogtestade då och då.
 
Sv: Hemgångskontroll

Vad är vitsen med att visa upp kasse/väska när en som snattar kan gömma grejer innanför kläderna i stället...men du kanske menar att personalen får be kunderna klä av sig också? ;)
Jag menade det jag skrev. Nu har ju flera andra redan svarat i mitt ställe och du har själv postat info som styrker mitt påstående, så saken får väl anses utagerad. :)
 
Sv: Hemgångskontroll

Är verkligen rutinen att tillkalla polis?

Min erfarenhet från de platser jag arbetat på är att väktarna dels är tydliga med att det inte är tvång att visa upp väskorna och att det som sker om någon vägrar är att namn tas och ges till arbetsgivaren. Jag har inte stött på att rutinen är att polis kallas till platsen och jag skulle som väktare inte känna mig bekväm med att tillkalla polis i den situationen heller. Frågan är ju om kunden verkligen vill betala bolaget extra för att väktaren ska vänta kvar på platsen med personalen i tre timmar innan polisen har tid? Och jag som väktare har ju ingen möjlighet att stoppa någon som bara går, det har ju inte begåtts ett brott så jag ser inte hur ett gripande/kvarhållande ska kunna rättfärdigas.

Skulle polisen ens komma? Och varför skulle de komma?
 
Sv: Hemgångskontroll

Ja, det är en mycket bra fråga. Rent spontant hoppas jag att de inte skulle göra det.
 
Sv: Hemgångskontroll

Har ni det på jobbet?
Jag är nyfiken på om det är andra än butiker som har det.

Det är många andra än handels som har det också. Så fort det är någon typ av produktion i stort sett finns problemet, antingen är det delar/material som går att använda till annat än det som det är tänkt till eller så är det sådant som det går att smyga hem i smådelar för att sedan montera ihop det och sälja den kompletta varan.
Jobbar som väktare själv och vi har en kund som hade en anställd som plockat hem smådelar till över hundra stycken av deras kompletta produkt för ett värde av närmare miljonen... så hemgångskontrollerna kan göra väldigt stor skillnad för ett företag, speciellt för dom mindre bolagen som oftast inte har så stora marginaler att spela med.

/Camilla
 
Sv: Hemgångskontroll

KL

Jag har jobbat på en arbetsplats där det talades om att de skulle inför hemgångskontroller. Alla blev väldigt upprörda och kränkta och arga och sa att de kände sig misstrodda.

Stölder var dock utbredda där, alla snodde på sig grejer de behövde. Folk såg lagren som sitt egna reservdelslager. Arbetade på en serviceverkstad för mobiltelefoner.
 
Sv: Hemgångskontroll

Väktare har dock ingen laglig rätt att visitera vare sig dig eller din väska. Så det måste ske på ditt medgivande. Men underförstått så påtalar arbetsgivaren ofta att ett nekades ses som mycket misstänkt.

En juridisk fråga jag undrar över är: Om man nekar att visa sin väska och polis tillkallas. Är själva nekandet juridisk orsak nog för polis att ingripa och genomföra en visitering?

Polis kommer inte ingripa, inte heller tillkallas.
Utan det går en rapport till din arbetsgivare som får avgöra vilken åtgärd som ska vidtas. Vanligast verkar vara en skriftlig varning, vilket om du har otur kan leda till uppsägning. Inget under hela proceduren har straffrättslig betydelse utan går enbart under den civil rättsliga biten så länge det inte hittas stöldgods på dig så klart.
Jag misstänker även att du troligtvis har med redan i ditt anställningskontrakt att du ska acceptera att det kommer ske hemgångskontroller på dom anställda i bolaget.

/Camilla
 
Sv: Hemgångskontroll

Det är väl snarare så att tillfället gör tjuven, inom handel så är det ändå i teorin relativt enkelt att plocka med sig något hem. För mig som jobbar på kontor så finns liksom inte de möjligheterna, å andra sidan så övervakas all min hantering av företagets pengar på internetbank och bokföring och det ska dokumenteras noggrant. Men jag ser inget konstigt i det...
Och när jag jobbade som hästskötare så var det rätt svårt att plocka med sig en häst hem utan att det upptäcktes.
Så jag tror inte att det handlar om att ni som yrkesgrupp är mer kriminella, utan snarare att yrkesgruppen har större möjligheter att vara kriminella.

Det är faktiskt ganska vanligt att vi är gör hemgångskontroller på kontor då deras dokument inte får lämna byggnaderna utan speciella tillstånd :-)
Så det beror på vad kontoret hanterar för papper.

/Camilla
 
Sv: Hemgångskontroll

Jag vet vad det gör,inte står de utanför dörrarna och kollar igenom kundernas väskor.
 
Sv: Hemgångskontroll

Jag vet vad det gör,inte står de utanför dörrarna och kollar igenom kundernas väskor.

Nej, dom kontrollerar dels kunderna under tiden via både kamera och att se vad dom gör "live"... Vilket i alla fall jag ser som en ännu tydligare tecken på förtroende brist än vad hemgångskontrollerna är.
Enda anledningen att det inte görs mer hemgångskontroller än att kassapersonalen ber en visa väskan, är att kunden har inte upprättat et kontrakt med butiken som gör att dom har möjlighet att vidta åtgärder om kunden nekar att visa upp medhavd väska. Tyvärr krävs det bar gärning för att det ska gå att vidta åtgärder mot kund, då polis tillkallas eftersom det går under den straffrättsliga lagarna inte civilrättsliga som det i första hand blir mot anställd.

/Camilla
 
Sv: Hemgångskontroll

Jobbar inte i butik eller på lager, men vi har restriktioner gällande vad vi får ha på oss inne på sk "produktionsområden". Privata föremål som mobil, privata datorer inkl läsplattor, kameror osv får inte följa med in, inte ens om de är avstängda. När vi kommer in på morgonen ska ens väska låsas in i ett skåp och mobiler ska vara avstängda alt på ljudlös.

De utför inga direkta kontroller men om man blir ertappad med t.ex. en mobil inne på ett produktionsområde får man en varning, får man inom 6 månader fler varningar riskerar man att sparkas.

Det handlar främst om att de inte vill att sekretessbelagt material läcker ut från kontoret, att man inte ska ta bilder eller göra ljudinspelningar t.ex.

Dock är vårt kontor ganska slappt gällande restriktioner. Vi har systerkontor i bland annat Indien och där har de metalldetektorer i alla dörrar in till produktionsområden samt att det finns vakter som går igenom anställdas väskor vid in och utgång ur byggnaden.
 

Liknande trådar

Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
535
Senast: starcraft
·
Tjatter Jag vill köpa en vara från Hööks, men den finns bara i Skellefteå och Hööks vill inte skicka från butik. Är det någon här på Buke som...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Houdinie
·
Juridik & Ekonomi Jag har köpt anammas färs igen som jag brukar men nu har de ändrat receptet och färsen är oätlig. Kan jag be att få pengarna tillbaka...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: sweep
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 246
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp