Har tyvärr inget att komma med.
Men måste bara fråga, är det gott med nässelsoppa? Hur smakar det? Måste det vara "nya" små nässlor, eller går det bra med större också? Har aldrig provat, men föreställer mig typ som spenat, och det är ju väldigt gott! :) men vet inte om det är värt att ta tag i det där om det smakar illa :o
Det är de späda toppskotten som ger bästa soppan. När nässlorna är runt 10, max 15 cm höga. Sen blir den för trådig och kärv.

Den smakar mjukare än spenat. Lite dragning åt nötighet i smaken och väldigt fyllig. Jag skulle kunna leva på nässelsoppa men det hinner bli i alla fall ett par rejäla kastruller innan nässlorna vuxit till sig.
 
Ok, här kommer lite recept.

Rabarbermarmelad
Jag gillar inte översöt marmelad och jag anser att bäst resultat när det gäller bakning och sylt/saft får man om man väger ingredienserna. Jag använder 50-60% av rabarberns vikt i socker men de flesta recept är 80-100% vilket jag tycker blir hemskt. En smaksak mao. Jag skär den i tunna bitar, då blir den inte trådig. Koka den tills den är mjuk (är rabarbern färsk behövs en skvätt vatten men inte om den varit fryst) och i med sockret så det löser sig. Jag har i lämplig variant Melatin i underkant (för jag vill ha den rätt lös) enligt instruktionerna på påsen. Oftast smaksätter jag med vanilj men det blir gott med ingefära eller kardemumma också. Mängd smaksättning höftar jag.

Syrenlikör
3,5 dl okryddad starksprit (inte med lägre alkoholhalt typ 30%)
ca 15 repade klasar (jag knölade i så mycket jag kunde)

Blanda i en burk och låt stå i någon/några veckor, skaka lite nu och då. Sila av i kaffefilter och tillsätt sockerlag (koka 1:1 av socker och vatten, låt svalna) efter smak. Glöm bort den i ett skåp till jul ungefär. Drick sedan och njut.



11257925_157183831286347_1189487764_n.jpg
 
Jag vill minnas att min mormor gjorde saft på rabarber och jordgubbar. Har själv funderat på att göra det då jag har väldigt mycket rabarber här, men vet inte hur mycket jordgubbar jag kommer behöva. Framför allt vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Hade varit kul att göra egen saft någon gång. :)
 
Bärlikörer
Bär plus starksprit, blanda lagom mängd i burk och låt stå lämplig tid :D

Exaktare än så kör vi inte (särbon är bäst på det). Generellt behöver blöta bär kortare tid (hjortron, blåbär osv) kortare tid medan rönnbär som är torrare behöver längre tid. Tiden mäts i veckor och månader dock. Sedan tillkommer lagringstid för att runda av smaken.

Sila av bären med kaffefilter och blanda i 1:1 sockerlag efter smak. De mår bra av att stå länge, speciellt hjortronlikören (den är godast från 1 år och framåt). Många bärlikörer vinner av att smakas av med konjak, whisky, rom eller gin (bara en liten skvätt). Blåbär blev tex fantastisk med en liten skvätt gin och hallonlikören mådde bra av en skvätt konjak. Jag har för mig att vi använde en skvätt rom till hjortronlikören.
 
Fläder har jag i kopiösa mängder så minst en omgång flädersaft blir det varje år, flädervin låter fantastiskt men har aldrig testats ännu. Egna äpplen finns, om inte i kopiösa mängder, så fullt tillräckligt för att producera äppelmos och frysa in till frukostgröten för hela vintern + chutney till allt grillat kommande sommar. Chutney blir det även av rabarbern. Och marmelad med ingefära. :love:

Sylt brukar jag göra av egna svarta vinbär, plommon (slut med detta tyvärr sedan trädet knäckts), klarbär och körsbär. Och björnbär! Och om jordgubbs- och hallonodlingen nu tar sig som jag vill, kanske även därifrån. Soppa på nässlor och paj på nässlor/kirskål.

Häromåret plockade jag nypon och syltade, gott till t ex viltkött. Tänkte först att jag skulle göra soppa också men det tog ju en helvetisk tid att sitta och rensa ut allt klipulver så jag tappade orken efter de syltade nyponen. Dessutom var plockningen parallellt med en fin svampsäsong så tiden räckte inte till allt. Slånbärslikör tänker jag varje år att jag ska göra när jag rider förbi ett bra slånbärsställe. Men så väntar jag så de ska hinna mogna och sedan kommer det något annat emellan och så blir det inte av.

Men visst blir man helt lycklig när man tappar upp på sina burkar, sätter på en fin etikett och in i skafferiet eller frysen. Som en liten ekorre som samlar sitt överlevnadsförråd. :)
 
Hjortronlikör låter ju gott, om du inte testat tidigare så gör björnbärslikör, det tycker till och med jag om som inte är så vansinnigt förtjust i sprit
 
Råsocker varvat med fjuniga granskott står och drar i ett par glasburkar på fönsterbläcket i solen. Ska stå ett bra tag sen blir det sila och flaska.

@Kethets min är lagligt plockad på mark så det är lugnt, men kan ju vara bra att det tas upp. ^^
 
Råsocker varvat med fjuniga granskott står och drar i ett par glasburkar på fönsterbläcket i solen. Ska stå ett bra tag sen blir det sila och flaska.

@Kethets min är lagligt plockad på mark så det är lugnt, men kan ju vara bra att det tas upp. ^^
Det ska jag prova, har också egna lagliga granar och tänkt på det många gånger i flera år att göra sirap :)
 
Det tycker jag absolut du ska göra men skynda dig ut och plocka så att de inte blir träiga. Skotten som står i skuggan brukarvara fjunigare längre :)
 
Man kan göra saft på granskott också, supergott! Jag har tyvärr inget exakt recept, men så här gör man: Koka upp granskott med vatten och låt koka 15 minuter. Tillsätt citronskivor. Ställ kallt över natten. Sila. Tillsätt socker och värm upp så att sockret löser sig.
 
Gör nog mest det där vanliga så det är en kul tråd detta!!

Vi har massor med rabarber så jag gör saft för hela året.
Pajer var och varannandag:grin:
Sålde tom en hel del rabarber förra året!

Stor Jordgubbsodlare som granne där jag får självplocka där jag gör massa saft, och fryser hela och mixade jordgubbar till bak och desserter och sylt allt eftersom.

Väntar på att nya krusbärsbusken och vinbärsbuskarna ska ge nåt för saft och gelé.

Kantarellerna utanför dörren plockar vi när vi behöver (lyx? :p) men det återfinns i mycket mat hos oss.

Jag önskar mig en gul hallonbuske och ska sno av mammas tänkte jag ;)

Sen sparar jag mina planterade örter och fryser. Chilin torkar jag och spar till senare tillfällen eller mixar färska med olja och vitlök till att piffa upp ris eller pasta :d
Örterna jag odlar färskfryses hackade.
 
Recept tack! Har rabarber så jag kan gödsla med dom
Ett tipps är att neutralisera syran lite med bakpulver, så går det inte åt så mycket socker. men då behöver den frysas om den ska förvaras till vintern.

Annars behövs inte mycket till recept, ha så lite vatten i som möjligt från början när tippar i kastrullen, så behöver det inte redas och gör som kräm fast fastare. Ta undan lite av rabarbern att ha i på slutet. Både för att få bitar kvar och för att reglera om där blivit lite för mycket bakpulver.

Socker reglerar man det sista surheten med, men det går att skippa sockret med men det är lite trixigare och tar lätt bikarbonatsmak. Nån eller några matskedar per liter kan räcka långt utan att det smakar surt. Något exaktare recept än så går inte att ge, var omgång är som den är och det varierar rätt ordentligt, så det är till att prova sig fram.
 
Senast ändrad:
Såg också något en kunde göra av Daggkåpa som @Paddington hade delat, men nu hittar jag inte det.
Såg inte taggningen förrän nu - men man ska kunna torka daggkåpas blad och göra te. Ska vara bra vid blödningar ex vid kraftig mens. Funderar faktiskt på att testa själv just på grund av det och att jag har så otroligt mycket daggkåpa på kolonin. Någon som vill ha en planta eller kanske hundra......?
 
:yuck::yuck::yuck: Rabarber marmelad utan socker :mad:,så nu får jag värma allt igen o sockra den.
Trodde inte det skulle bli fullt så surt ,äter rabarber o citron utan att tungan krullar sig i vanliga fall.
 
:yuck::yuck::yuck: Rabarber marmelad utan socker :mad:,så nu får jag värma allt igen o sockra den.
Trodde inte det skulle bli fullt så surt ,äter rabarber o citron utan att tungan krullar sig i vanliga fall.

Läs vad jag skrev om bakpulver, sen kan man söta med annat till det där sista.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp