Senaste tiden har det blivit både flädersaft och rabarbermarmelad. Jag kör extra citroner och dessutom lime in min fläder @Kethets , tycker det förhöjer smakerna och fräschören enormt :d
Rabarbernmarmeladen blev en sats med ingefära och citron, och en sats med kardemumma och citron.

Tänkte också testa att göra fläderbubbel för första gången, kommer du på hur man får upp alkoholhalten hojta till :D
 
Någon här som har gjort fläderchampange och har tips på hur jag enklast får upp alkoholhalten?

Och dessa citroner folk envisas med att ha i fläderrecept, behövs de?

Frågade sambon igår vart fläderbusken var, inte konstigt att jag missat den då det var ett träd och ingen buske!
Jag har läst att det är viktigt med ekologiska citroner, eftersom gifterna annars tar död på jästsvamparna. Sen antar jag att det blir högre alkoholhalt ju längre man låter flaskorna jäsa, men det finns väl en gräns när det inte smakar så gott längre. Har hört att den smakar väldigt bra efter ett halvår, men själv har jag aldrig lyckats hålla mig så länge :p
 
Jag har läst att det är viktigt med ekologiska citroner, eftersom gifterna annars tar död på jästsvamparna. Sen antar jag att det blir högre alkoholhalt ju längre man låter flaskorna jäsa, men det finns väl en gräns när det inte smakar så gott längre. Har hört att den smakar väldigt bra efter ett halvår, men själv har jag aldrig lyckats hålla mig så länge :p
Jäsningen pågår så länge det finns socker att jäsa av, men det smakar inte gott när det är helt utjäst. När jag tillverkade egen cider var det nära att jag hällde ut allt i slasken när jag skulle tappa om det. :yuck: Som tur var chansade jag och hällde i lite socker i varje flaska när jag buteljerade och det var fantastiskt gott och mousserande efter några månader. Man fick vara försiktig när man öppnade flaskorna dock. :o
 
RECEPT, MÄNNISKA! :rage: :banghead:

Kan jag få receptet på rödbetssherryn? Jag har smakat det en gång men aldrig lyckats få receptet, men det var mums. :d
Alldeles för många år sedan, tror det var i "Allt om mat". Mjödreceptet hittade jag på ett paket farinsocker inköpt på Åland för sisådär 30 år sedan.
 
Eftersom tråden verkar tillåta även hemgjort från trädgården och inte bara vilda skörder så kan jag rapportera om rabarber-jordgubbsgelé idag. Blev tyvärr lite för söt, för jag blev tvungen att koka om den med mer gelésocker för den blev rinnig. Men god ändå!

Hade 750 ml osötad rabarbersaft, 650 g passerade jordgubbar, 1 kg socker, 1 påse geléringsmedel (vet ej vad det heter på svenska). I andra kokningen ytterligare en påse plus 250 g gel´socker 1:2.
 
Gör ni snygga etiketter till era skapelser? Jag vill egentligen ha det, men oftast är jag så trött när allt är klart att jag bara klistrar på handskrivna etiketter utan någon som helst utsmyckning.

Hur gör ni?
 
Jag har hittat världens fläderparadis :eek::banana: (fast det är så sjukt mycket buskar att jag faktiskt tvivlar på mina skills att identifiera flädern:nailbiting:)

Så nu vill jag ha tips (och recept såklart) på allt och lite till på vad jag kan göra. Har läst om både bubbel och sorbet här i tråden som jag skulle vilja ha recept på, även saft och då gärna utan citronsyra. Vad finns det mer?
Ja och när ronden med blommorna är avklarad, vill jag gärna gå på nästa som ju då blir bären.
:bump::bow:
 
Jag gör etiketter av svart självhäftande griffelplast. De är nämligen superenkla att få bort till skillnad från pappersetiketter. Pennorna jag använder är permanenta metallicpennor. De går ju inte att sudda men det är inte därför jag använder griffelplasten.
 
Jag gör etiketter av svart självhäftande griffelplast. De är nämligen superenkla att få bort till skillnad från pappersetiketter. Pennorna jag använder är permanenta metallicpennor. De går ju inte att sudda men det är inte därför jag använder griffelplasten.

Håller de för flera omgångar (med suddbar Penny då)?
 
Håller de för flera omgångar (med suddbar Penny då)?

Suddbar Penny? Är det autokorrekt som varit framme och ändrat från "penna"? ;)

Jag har ju som sagt inte testat med någon suddbar penna (typ krita eller kritpenna) men griffelplasten i sig är väldigt hållbar och stabil. Den sitter ordentligt också även fast det är lätt att få bort den. Jag köpte en jätterulle på eBay så jag kommer nog inte att behöva köpa mer inom de närmaste 10 åren minst! :p
 
Suddbar Penny? Är det autokorrekt som varit framme och ändrat från "penna"? ;)

Jag har ju som sagt inte testat med någon suddbar penna (typ krita eller kritpenna) men griffelplasten i sig är väldigt hållbar och stabil. Den sitter ordentligt också även fast det är lätt att få bort den. Jag köpte en jätterulle på eBay så jag kommer nog inte att behöva köpa mer inom de närmaste 10 åren minst! :p
Japp det skulle vara penna. Hopplöst att skriva från mobil med annat språk inställt. Tack för tipset, jag har faktiskt också en sådan rulle.
 
Japp det skulle vara penna. Hopplöst att skriva från mobil med annat språk inställt. Tack för tipset, jag har faktiskt också en sådan rulle.

Är man megapysslig a la Pinterest kan man skaffa stansar och få roliga former på etiketterna. Jag använder sax och klipper ut mer eller mindre fyrkantiga etiketter... :o

Pennorna (som visserligen inte är suddbara) som jag använder är Sharpies och Sakura (hittade en kalligrafipenna från dem som är fantastisk :love:):

SHARPIEG.jpg


fo_PenTouch_meta-thumb-240x400-1057.jpg
Den har jag i extra fine koppar.

t355_7fe0a934271f1ca2b1548688dfc75f86.jpg
Slutligen kalligrafipennan som jag har i fine koppar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp