Hemlös, pank, uppgiven - hur klarar man det?

Tokyo

Trådstartare
Förlåt för långt/rörigt inlägg!
Jag är, som jag kanske skrivit någonstans, 18 år och jobbar som barnflicka hos en familj i Stockholm. (Känner familjen lite sedan innan) Planen var att jag skulle bo här fram till nyår (flyttade hit i augusti) och sedan flytta ut, men riktigt så har det inte blivit. För ett par dagar sedan sa de till mig att jag under höstlovet borde fundera på vad jag ska göra härnäst och att jag måste flytta ut inom en månad. (En släkting till dem från utlandet ska komma och bo här och jag får då inte längre plats) Okej, tänkte jag, fair enough! Men nu kom de igår och sa att det har blivit "lite ändring i planerna" och att jag måste vara ute ur lägenheten redan nu på fredag?? Jag får panik!!!

Jag och en vän som också är på väg att bli utslängd har ändå pratat om att söka lägenhet tillsammans ett tag, så nu får vi ju tillfälle att göra det... Vi ska se på lägenheter på lördag, men får vi ingen av dem så har jag inget hem att komma hem till efter nästa vecka? Jag kan förstås fortsätta söka rum/lägenhet från Norrland, men man måste väl i regel finnas på plats innan flytt för att skriva kontrakt och sådant? Jag är lite mer clueless än vanligt just nu... aaahhh!!!

Att stanna i Norrland är väl förstås ett alternativ, men det vill jag verkligen inte. Jag flyttade därifrån av en anledning och jag har ju precis börjat bygga ett liv här i Stockholm med nya vänner och, ja, ett nytt liv! Eftersom att jag nu inte längre är barnflicka så har jag förstås inget jobb heller, men jag har tur! Jag har blivit erbjuden ett jobb på en förskola här och vi väntar bara på mitt utdrag ur belastningsregistret. Om de inte, av någon anledning, ändrat sig så bör jag få börja jobba ganska direkt efter att jag kommer hem från Norrland, så det hoppas jag verkligen på!

Inga pengar har jag heller... Den här "värdfamiljen" har lovat flera gånger att de ska betala mig (vilket var en ganska självklar del i vår deal) men de har inte kunnat för de är pank. Jag har inte vågat säga emot då de trots allt har gett mig tak över huvudet. Som tur är hade jag lite pengar kvar från mitt sommarjobb, så jag har levt på de pengarna under den här perioden. Jag har sålt alla mina fonder så att jag kan betala om vi får lägenheten i helgen, men sen har jag bokstavligen talat inte mer än några enstaka kronor och småsedlar kvar.

Jag vet inte riktigt vad syftet med denna tråd är. Jag tror bara att jag ville få skriva av mig, men om någon har några kloka ord att komma med så vore det högst uppskattat. Detta är verkligen, åtminstone för mig, en rätt jobbig situation och det känns som att jag ska falla ihop och dö när som helst. Jag har ingen sovplats i helgen, ingen av mina vänner kan ta emot mig och jag har inga pengar för något vandrarhem eller så.. Fan också! Jag skäms så mycket för att jag låtit det bli så här och jag känner mig som en riktigt rutten människa. Jag vill bara få veta om allt kommer lösa sig eller inte...
 
Har du inget kontrakt med din arbetsgivare? Altså värdfamiljen. Ni måste väl ha kommit överens om uppsägningstid när det gäller både jobb och boende?

Kan du flytta hem tills du har hittat en lägenhet? Jag menar det är ju bara tillfälligt.
Annars kanske du kan söka andra au-air jobb med boende i Stockholm?
 
Låter som akut kris i kassan hos värdfamiljen. Fattar jag det rätt att du är i Stockholm nu, men måste flytta tillbaka till Norrland om du inte får något boende?
 
Har du inget kontrakt med din arbetsgivare? Altså värdfamiljen. Ni måste väl ha kommit överens om uppsägningstid när det gäller både jobb och boende?

Kan du flytta hem tills du har hittat en lägenhet? Jag menar det är ju bara tillfälligt.
Annars kanske du kan söka andra au-air jobb med boende i Stockholm?

Nej vi hade inget kontrakt, det är lite det som kan bli problematiskt om man känner familjen sedan innan... :yuck: Det som var sagt var att jag skulle bo/jobba här till jul/nyår, inget annat. Jag har som sagt blivit erbjuden ett jobb här som jag får börja på om typ 2 veckor, men då har jag inget boende. Min enda plan nu är väl att försöka hinna hitta något boende innan jag flyger tillbaka hit nästa vecka! :nailbiting:

Låter som akut kris i kassan hos värdfamiljen. Fattar jag det rätt att du är i Stockholm nu, men måste flytta tillbaka till Norrland om du inte får något boende?

Japp, så är det nog. :down: Ja, jag ser inte att jag har så många andra alternativ? Hitta boende här eller flytta hem till mamma. Här har jag jobb men inget boende, och i Norrland har jag boende men inget jobb. Bara att välja antar jag.. :confused:
 
Kan du inte spela in ett samtal med dessa där du säger något i stil med "de där x månadslönerna ni är skyldiga mig, när är det tänkt att jag ska få dem?". Svarar de då ett datum och du inte får dem kanske du har mer på fötterna för att begära in dem?

Vilket område i sthlm gäller det?
 
Kan du inte spela in ett samtal med dessa där du säger något i stil med "de där x månadslönerna ni är skyldiga mig, när är det tänkt att jag ska få dem?". Svarar de då ett datum och du inte får dem kanske du har mer på fötterna för att begära in dem?

Men vad skulle det lösa? Har de ö h t nekat till att vara skyldiga ts pengar?
 
Inte mig veterligen men då har man ju ändå något att gå tillbaka till om det skulle falla sig så att de påstår att de inte är skyldiga något.

OK, du tycker alltså att man ska gå till tingsrätten med en sådan inspelning om det visar sig att de senare (helt icke underbyggt i dagsläget) skulle neka? Wow.
 
Det första du ska göra är att få ett anställningskontrakt från förskolan, annars vet du inte om du har ett jobb i Stockholm. Ett löfte är inget värt i dag, som du redan fått erfara.

Kanske din mamma/familj kan låna dig lite pengar så du kan bo på hostel tills ni hittar en lägenhet?
 
OK, du tycker alltså att man ska gå till tingsrätten med en sådan inspelning om det visar sig att de senare (helt icke underbyggt i dagsläget) skulle neka? Wow.
Tingsrätten? Mja, det är väl inte direkt steg 1. Har de flera gånger vägrat betala hade jag tolkat det som om de inte tänker betala utan tjafs heller och sparat meddelanden. I första hand för att själv kunna ta en eventuell konflikt. Jag hade ångrat mig som fan om jag inte haft det materialet om det sedan visar sig att de inte tänker ge mig en spänn för detta men det är ju jag.
 
Tingsrätten? Mja, det är väl inte direkt steg 1.

Jag sysslar inte med hot, jag går vidare om det är så att jag menar allvar. Och det innebär att jag antingen behöver gå till KFM för betalningsanmaning och sedan vidare till tr om de bestrider fordran. Eller gå direkt till tr för att få fastställt fordran. Och frågan är ju om det är lönt.

Men som sagt, vad jag kan se är det väl ingen tvist om att ts har rätt till ersättning.
 
Jag sysslar inte med hot, jag går vidare om det är så att jag menar allvar. Och det innebär att jag antingen behöver gå till KFM för betalningsanmaning och sedan vidare till tr om de bestrider fordran. Eller gå direkt till tr för att få fastställt fordran. Och frågan är ju om det är lönt.

Men som sagt, vad jag kan se är det väl ingen tvist om att ts har rätt till ersättning.
Men vem har sagt något om hot? Jisses. Det är väl inte hot att ha en inspelning så man kan visa för motparten att jo, det här sa du då om man tycker att pengarna är viktiga? I så fall har vi helt olika tolkningar om detta.

Som någon ovan skrev att det är ett bra tillfälle att mjölka dem på pengar när man ändå inte har något att förlora men om de säger att ts har fel så vad ska man svara då? Det är ju ett ypperligt tillfälle att kunna spela upp vad hen faktiskt sa om denne nu råkar ha drabbats av minnesförlust. Om man vill eller orkar kan man ju dra det vidare. Eller så låter man bli. Man behöver ju inte hota med att gå vidare om de inte betalar bara för att inspelningen finns. Jag vet minst en som spelar in alla, eller om det är alla viktiga samtal. I den kategorin går arbetsgivare in bland annat. Jag ser inte det konstiga.
 
Jag sysslar inte med hot, jag går vidare om det är så att jag menar allvar. Och det innebär att jag antingen behöver gå till KFM för betalningsanmaning och sedan vidare till tr om de bestrider fordran. Eller gå direkt till tr för att få fastställt fordran. Och frågan är ju om det är lönt.

Men som sagt, vad jag kan se är det väl ingen tvist om att ts har rätt till ersättning.

För att gå vidare måste hon väl ha något slags bevis för att de har en överenskommelse. En inspelning vore bra. Eller om hon kan få det skriftligt, kanske fråga via sms?

Det verkar bli en tvist i och med att värdfamiljen inte betalat fastän de har sagt det "flera gånger".
 
Bli inneboende hos nån av kompisarna du skaffat (eller någon okänd) tills du hittat eget? :-) i övrigt alltid kontrakt oavsett.
 
Jag är lite mer clueless än vanligt just nu... aaahhh!!!
Sök någon typ av hästjobb.
På gårdar finns ofta plats för en till och användning av ett par extra händer.
Det finns många annonser på nätet just nu.
Det är bara att sätta igång och kontakta dem och förklara ditt läge.
 
Sök någon typ av hästjobb.
På gårdar finns ofta plats för en till och användning av ett par extra händer.
Det finns många annonser på nätet just nu.
Det är bara att sätta igång och kontakta dem och förklara ditt läge.

Men jobb har hon ju!
Hon behöver ett boende
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 926
Senast: Whoever
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 311
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 895
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp