Hemlösa katter

snurpe

Trådstartare
Jag arbetar i Sthlm under sommaren och har fått nys om ett helt gäng hemlösa katter som lever under ett dagis här i området. Jag har varit och spanat lite idag och har bestämt mig för att försöka hjälpa dessa katter på något vis. En patient på mitt arbete brukar mata kissarna, fram till idag då han inte har möjlighet längre, och åtminstone en brukar komma fram och äta synlig. Dessa är dock mycket rädda och pressade eftersom de lever mitt i ett bostadsområde med människor de fruktar. De har levt där under flera år och har således hunnit avla av sig en del, men har också hört att många av dem dör när vintern visar sig.

Hur som helst. Jag slutar jobbet 16.45. Jag ska då ta med mig torrfoder som jag hört att de äter och undersöka om jag kan se några rädda katter. Jag har även bestämt med patienten som känner till dem att vi ska ses där klockan 07.20 i morgon innan jag måste öppna på vårdcentralen... den ena som är mest modig brukar tydligen visa sig för honom på morgonen.

Måste ju iaf försöka att göra ngt för dem!

/snurpe
*på kattjakt*

Var någonstans är det?
Vi har förvildade katter precis utanför ett dagis här i närheten, tänkte om det var samma.

när vi flyttade våran skola till en lokal som stått tom åtminstonde under hela sommaren så fanns det kattuhngar under..
tillslut lyckades vi fånga in dom och vaktmästaren tog med sig dom hem.
vad jag vet så har dom det bara bra :D

lycka till =)

Jag ska ta kontakt med lite folk på olika kattorganisationer :) De lär ju ha fullt, men jag brukar få min vilja igenom ;) Någon i denna värld måste kunna hjälpa dem!

/snurpe

Jag har sett katterna, eller iaf en del av dem. De är otroligt skygga men nu vet jag hur deras boende ser ut. Under dagen ska jag försöka få kontakt med hyresvärden som äger dagiset de bor under och höra mig för att det finns någon annan väg in under huset än den katterna tar...

/snurpe

Stor eloge till dig som försöker hjälpa! De hemlösa katterna behöver all hjälp de kan få. Men som du skrev innan så är alla katthem knökfulla just nu, det här är den värsta perioden med dräktiga honor och honor med kattungar. Där jag är aktiv har vi ca 200 katter på väntelistan, varav 100 är akuta (skadade, dräktiga, kattungar, sånna som inte matas eller ska avlivas) Så tyvärr handlar det inte om att få sin vilja igenom utan att de som kan hjälpas mest och bäst prioriteras först. Och jag kan säga att mååånga katthem prioriterar bort vildkatter helt! Tyvärr. Det du kan göra själv är antingen att ställa katterna på väntelistan hos div. katthem, söka jourhem hos vänner och bekanta, själv ta in någon/några av katterna. Hoppas det löser sig!

Jo, jag förstår verkligen att så är fallet. Men jag kan inte leva med att inte ens ha försökt. Jag måste ju försöka och går det inte så gör det ju inte det. Det som mest gör att jag lider så med dessa katter är att de bor under ett dagis mitt i ett struligt bostadsområde där det cirkulerar folk ständigt. De måste känna sig så fruktansvärt stressade och pressade. De har verkligen ingenstans att ta vägen...

Jag åkte tidigare till jobbet idag för att hinna dit innan. Så redan vid 07.15 var jag där (jäsp) och lyckades se två av katterna. En svart lyckades jag skrämma in i hålet och en annan satt och kikade ut när den kände lukten av den lilla hög torrfoder jag lagt ut för att se skymten av dem. Den vågade dock inte gå ut så länge den kände att den var iakktagen. Jag ska ringa till katthemmen och höra mig för iaf. Jag ska dessutom ta kontakt med hyresvärden som äger huset för att se om det finns någon annan ingång än den katterna använder. På vis kanske jag skulle kunna uppskatta t ex hur många katter det rör sig om.

/snurpe

Jag vet precis hur det är..det är det som ger mig orken att fortsätta med hemlösa katter trots allt det hemska och att det ALDRIG kommer ta slut om inget drastiskt görs. Man får göra så gott man kan. Själv får jag typ dåligt samvete för att jag ska åka semester och inte kan ta in de katterna som ska bo hos mig förrns efter det. Det är nästan så att jag stannar hemma för att de ska få komma in så fort som möjligt. De har ju levt ute tillräckligt länge redan om man säger så. Hoppas du kan komma in under och se hur läget är.

Har inte haft någon möjlighet att komma iväg eftersom jag sitter på jobbet, och en fredag eftermiddag finns det nog inte så många att prata med. Funderar över vad som är bäst, att ringa till hyresvärden nu eller gå dit på måndag morgon. Jag tror de är mest medgörliga om jag är där och pratar med dem så jag överväger att avvakta till måndag morgon. En telefonlur är så lätt att bara lägga på, och det är uppenbart att de inte bryr sig om katterna som bor där. De har satt upp en lapp om att det är "absolut förbjudet att mata katterna" så jag vet inte om de hoppas på att de ska kunna svälta ihjäl katterna eller få dem att överge sitt gömställe i jakt på mat? Jag är helt övertygad om att inget av alternativen kommer få bort katterna därifrån så utsatta som de är :(

Jag går nog dit och presenterar mig och pratar med dem innan jobbet på måndag!

/snurpe

"absolut förbjudet att mata katterna"?? Kan dom verkligen
sätta ut sånna lappar? Det är ju inte dom som äger katterna
och det är ju inget zoo direkt...

Ursäkta men vilka ...... hmm hade lust att säga något riktigt
elakt där men kunde inte skriva ut det. Blir bara så jävla
förbannad :mad:

Jag förstår dem faktiskt. Matar folk katterna dras ännu fler katter dit och kattkolonin bara växer. Som fastighetsägare vill man nog inte ha det så. Dessutom: de som bor i närheten och har utekatter riskerar att bli av med sina katter om det serveras mat ute.

Däremot tycker jag att fastighetsägaren skulle anmäla kattkolonin till miljö- och hälsoskyddet, men det kanske de gjort. Det bästa man kan göra mot en hel koloni av förvildade, icke id-märkta katter är att avliva dem på ett humant sätt, anser jag. Åtminstone så länge katthemmen är överfulla.

mandalaki

Instämmer i din aggression. Och som sagt; jag ignorerade lappen och la fram lite mat för att kunna få se en skymt av kissarna. Jag tycker också det hela verkar lustigt; i vilken lag skulle de kunna få stöd av det? Jag matar vilka vilda katter jag vill. Dock är jag också mån om att hålla mig väl med hyresvärden för jag antar att jag måste samarbeta med dem, så hittills har jag smugit med "matandet" (som egentligen inte är något kontinuerligt matande).

/snurpe

Men det är ju bättre att man gör något annat än bara sätta
upp skyltar. Dom borde förstå att katterna kan och kommer
att hitta mat någon annan stans..

Som du säger, miljö- och hälsoskyddet... Nu är jag neggo jag
vet, men jag tror inte dom "orkat" göra det...

Resten håller jag med om....

Klart man blir arg när sånt här sker, och det är skönt att
jag inte är ensam :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
669
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 258
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 614
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V