Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

sthu

Trådstartare
Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill men jag fick en otäck känsla i magen.. Vill vi verkligen gå tillbaka i utvecklingen på det viset?

Nu hittar jag inte klippet igen. Var från nåt svenskt program men vilket? Det är också störigt.
 
Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill men jag fick en otäck känsla i magen.. Vill vi verkligen gå tillbaka i utvecklingen på det viset?

Nu hittar jag inte klippet igen. Var från nåt svenskt program men vilket? Det är också störigt.
Jag har lite svårt för att störa mig på något folk gör av fri vilja. Numera HAR vi väldigt bra barnomsorg till väldigt lågt pris. Det är ju inte som förr när kvinnorna i princip inte hade något val efter att de hade gift sig och fått barn. De som gjorde karriär på något sätt var nästan uteslutande ogifta och barnlösa. Men i nutid, med alla möjligheter som finns, borde valet stå var och en helt fritt. Det kan ju t.ex. vara så att man väljer att leva lite enklare och mer ekonomiskt, och då krävs det kanske en lite större arbetsinsats i hemmet också? Hade det stört dig lika mycket om det var mannen som skötte barn och hushåll?
 
Jag har lite svårt för att störa mig på något folk gör av fri vilja. Numera HAR vi väldigt bra barnomsorg till väldigt lågt pris. Det är ju inte som förr när kvinnorna i princip inte hade något val efter att de hade gift sig och fått barn. De som gjorde karriär på något sätt var nästan uteslutande ogifta och barnlösa. Men i nutid, med alla möjligheter som finns, borde valet stå var och en helt fritt. Det kan ju t.ex. vara så att man väljer att leva lite enklare och mer ekonomiskt, och då krävs det kanske en lite större arbetsinsats i hemmet också? Hade det stört dig lika mycket om det var mannen som skötte barn och hushåll?
Ja, det hade stört mig lika mycket om mannen inte var självständig. Att få "fickpengar" av sin respektive tycker jag inte är okej i ett jämställt samhälle. Vad händer om de skiljer sig/går isär? Då står den ena där utan något som helst ekonomiskt skydd.

Jag tar nog lite extra illa vid med tanke på att jag har en kompis som gift sig med en otroligt manipulerande man och var så lycklig för nu behöver hon aldrig jobba mer. Det är inte kul att se..
 
Jag har lite svårt för att störa mig på något folk gör av fri vilja. Numera HAR vi väldigt bra barnomsorg till väldigt lågt pris. Det är ju inte som förr när kvinnorna i princip inte hade något val efter att de hade gift sig och fått barn. De som gjorde karriär på något sätt var nästan uteslutande ogifta och barnlösa. Men i nutid, med alla möjligheter som finns, borde valet stå var och en helt fritt. Det kan ju t.ex. vara så att man väljer att leva lite enklare och mer ekonomiskt, och då krävs det kanske en lite större arbetsinsats i hemmet också? Hade det stört dig lika mycket om det var mannen som skötte barn och hushåll?
Om det är en trend bland unga kvinnor så stör det mig också rejält, eftersom det är steg tillbaka mot det som ännu idag ger kvinnor lägre livsinkomster, lägre pensioner, större andel fattiga som äldre och cementerar normer där mannen ska dra in stålar och kvinnan sköta barn och hem. Där kvinnor har mindre ekonomisk makt och där kvinnor har färre möjligheter att besluta i sina egna liv och där kvinnor fastnar i ett osjälvständigt beroende av en annans ekonomi. Vi är långsamt på väg mot att korrigera men att ta omvända steg är sjukt störande.

Om det hade varit en trend bland unga att satsa mindre på förvärvsarbete och dra ned ambitioner på statusjakten hade det inte stört mig det minsta. Om de gör det på ett likartat sätt mellan könen statistiskt.

Och om man ändå gör det hoppas jag att det delas lika, så att pensionsavsättningar blir lika stora. Dvs i det här fallet ger mannen bort all sin premiepension (som man kan göra) plus att man sparar enbart på den hemmavarande partens sida till pension och gör det med samma belopp som den arbetande partens tjänstepension stoppar in varje månad. Då har man i alla fall gjort något åt en aspekt av problemet. Men stör gör det ändå om vi tar kliv in i mer ojämställdhet.
 
Ja, det hade stört mig lika mycket om mannen inte var självständig. Att få "fickpengar" av sin respektive tycker jag inte är okej i ett jämställt samhälle. Vad händer om de skiljer sig/går isär? Då står den ena där utan något som helst ekonomiskt skydd.

Jag tar nog lite extra illa vid med tanke på att jag har en kompis som gift sig med en otroligt manipulerande man och var så lycklig för nu behöver hon aldrig jobba mer. Det är inte kul att se..
Nej, det är väl självklart att det inte ska handla om fickpengar utan att lönen som den ena parten drar in ska delas lika. Jag kan tycka att det är lite trist att det - stora - ansvarsfulla arbete som görs i ett hem inte räknas som lika fint som det arbete som görs utanför hemmet.

Sedan kan man ju fundera på föräldraledighet också. Där är det ju fortfarande så att de flesta inte alls delar lika på den, och stannar hemma lika mycket. Det kan man ju också tycka vore en självklarhet i ett jämställt samhälle?
 
Nej, det är väl självklart att det inte ska handla om fickpengar utan att lönen som den ena parten drar in ska delas lika. Jag kan tycka att det är lite trist att det - stora - ansvarsfulla arbete som görs i ett hem inte räknas som lika fint som det arbete som görs utanför hemmet.

Sedan kan man ju fundera på föräldraledighet också. Där är det ju fortfarande så att de flesta inte alls delar lika på den, och stannar hemma lika mycket. Det kan man ju också tycka vore en självklarhet i ett jämställt samhälle?
Jag ser en stor skillnad på föräldraledighet och hemmafru.

Och jag lägger ingen värdering i arbete, vare sig hemma eller borta.

Det som stör mig är precis det @sjoberga sätter fingret på.
 
Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill men jag fick en otäck känsla i magen.. Vill vi verkligen gå tillbaka i utvecklingen på det viset?

Nu hittar jag inte klippet igen. Var från nåt svenskt program men vilket? Det är också störigt.
Det är väl jättebra att folk har friheten att göra som dom själva vill.
Nej, det är väl självklart att det inte ska handla om fickpengar utan att lönen som den ena parten drar in ska delas lika. Jag kan tycka att det är lite trist att det - stora - ansvarsfulla arbete som görs i ett hem inte räknas som lika fint som det arbete som görs utanför hemmet.

Sedan kan man ju fundera på föräldraledighet också. Där är det ju fortfarande så att de flesta inte alls delar lika på den, och stannar hemma lika mycket. Det kan man ju också tycka vore en självklarhet i ett jämställt samhälle?
Hade jag fått pension och lönen min sambo drog in delades lika så hade jag kunnat tänka mig vara hemmafru. Tycker inte att man hinner med att sköta matlagning, barn, städning och övriga saker med två krävande heltidsjobb på ett hälsosamt vis. Känns som ett upplägg för att man ska bli utbrända.

Jag hade också önskat att arbetet som gjordes med hem, barn osv värderades högre istället för att man ser ner på den typen av arbete.
 
Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill men jag fick en otäck känsla i magen.. Vill vi verkligen gå tillbaka i utvecklingen på det viset?

Nu hittar jag inte klippet igen. Var från nåt svenskt program men vilket? Det är också störigt.
Jag såg en del av det klippet. Det såg ut som (i det korta klippet jag såg) att tjejerna inte vill jobba. Men att vara hemmafru är mer jobb än ett vanligt jobb. Snittet jobbtid för en hemmafru räknas till 96 timmar i veckan.

Problemet jag ser är att det verkar vara så mycket okunskap i åsikterna. Dom tror att man helt enkelt enbart tycker det är fullt att vara hemmafru när det egentligen handlar om att man ska kunna vara ekonomiskt oberoende så man inte blir fast i en dålig situation, friheten att kunna vara självständig och ha en egen pension att leva av. Jag skulle ha mycket mindre emot hemmafruar om det betalades in lika mycket till deras pension som det görs till mannen. Jag vet en av äldre generationen som har gått i pension nu där maken sa att han registrera hennes lön i hans enskilda firma och betalade in pension åt henne. Ren å total lögn, dom skilde sig och det visade vara bara egna uttag som han get henne pengar från. Hon lever ett väldigt hårt liv just nu och hankar på bäst hon kan.
 
Jag såg en del av det klippet. Det såg ut som (i det korta klippet jag såg) att tjejerna inte vill jobba. Men att vara hemmafru är mer jobb än ett vanligt jobb. Snittet jobbtid för en hemmafru räknas till 96 timmar i veckan.

Problemet jag ser är att det verkar vara så mycket okunskap i åsikterna. Dom tror att man helt enkelt enbart tycker det är fullt att vara hemmafru när det egentligen handlar om att man ska kunna vara ekonomiskt oberoende så man inte blir fast i en dålig situation, friheten att kunna vara självständig och ha en egen pension att leva av. Jag skulle ha mycket mindre emot hemmafruar om det betalades in lika mycket till deras pension som det görs till mannen. Jag vet en av äldre generationen som har gått i pension nu där maken sa att han registrera hennes lön i hans enskilda firma och betalade in pension åt henne. Ren å total lögn, dom skilde sig och det visade vara bara egna uttag som han get henne pengar från. Hon lever ett väldigt hårt liv just nu och hankar på bäst hon kan.
Ja precis, det var samma klipp! Jag hittade det på SvT play (Veckans snackisar) och det gjorde mig inte direkt bättre till mods..
 
Jag blir upprörd av en "hemmafru"-trend av flera skäl:
  • Varför en hemma-fru-trend och varför inte en hemma-förälder-trend? (Mitt luttrade jag tror svaret är att det framförallt handlar om att paketera och sälja in "traditionella värderingar". Vi har redan haft ett femtiotal och ett trettiotal, de behöver inte gå i repris)
  • Den som stannar hemma med barn och inte lönearbetar och har kontakter utanför hemmets väggar är väldigt utlämnad till sin partner. Och i förlängningen blir även barn och kanske även äldre släktingar väldigt beroende av partnern.
  • Om man har en bild av en hjältemodig, kärleksfull hemmafru tar hand om barn och gamla är det större risk att samhället tar mindre ansvar. Vård och omsorg blir åter kvinnofrågor och i ännu högre grad sådant som man ska lösa privat med obetald arbetskraft.
Och argument 1. Barnen. Vi måste faktiskt tänka på barnen. I ett samhälle där barnomsorgen är helt ett privat ansvar och en privat angelägenhet. I ett samhälle med "traditionella värderingar" är det väldigt lätt hänt att barn ses som ett tillbehör till sina föräldrar och inte som riktiga människor med egna både mänskliga och barnsliga rättigheter helt oavhängiga vems gener de bär på. I ett sådant samhälle är det väldigt lätt att lägga allt ansvar för de små människorna på föräldrarna. Att argumentera att man inte ska skaffa barn om man inte har råd (vilket ofta framförs om redan existerande ungar. Även här på Buke :rage:) och använda det argumentet för att inte ge barnen den hjälp de behöver för att växa upp till starka, lyckliga och produktiva vuxna. För det ska föräldrarna göra.
 
Gällande hemmafrudiskussionen så har jag sett dess baksida när jag jobbat med de som utsatts för våld i nära relation. Kvinnor som varit i beroendeställning till personen som försörjt dem och barnen, som haft liten möjlighet att kunna bygga upp något eget. Där mannen använt beroendesituationen till att utöva makt och kontroll över kvinnan.
Egen inkomst är nyckeln till oberoende.
 
Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill men jag fick en otäck känsla i magen.. Vill vi verkligen gå tillbaka i utvecklingen på det viset?

Nu hittar jag inte klippet igen. Var från nåt svenskt program men vilket? Det är också störigt.

#tradwife

https://concernusa.org/news/tradwife-myths-gender-equality/#:~:text=While there are several ways,: staying home, keeping house,

Det är ett växande fenomen. Googlar du så hittar du massor av exempel. Och det blomstrar på tiktok, insta och andra sociala media.
 
Problemet med tradwife och liknande är att när det blir dags för skilsmässa sitter tradwife på pottkanten. Begränsad arbetslivserfarenhet, som inte är färsk, usel pension och generellt sämre ekonomisk situation. Dessutom, i Sverige är det inte kutym att den bäst betalda (i 90% ) männen behöver betala ett underhåll som gör att kvinnan kan fortsätta leva på sin nuvarande nivå.

Därmed sitter kvinnan fast, dumpa, är ett omöjligt. Vad som glöms bort i nostalgin är att kvinnor inte hade möjlighet att skiljas och männen i allmänhet inte ville skiljas utan föredrog att ha något på sidan av.
 
Är det något min mamma präntade in i mig så var det "bli aldrig ekonomiskt beroende av en man" och det har jag försökt leva efter. Hon var hemmafru en stor del av livet, fick usel pension och hade dessutom inte ekonomisk möjlighet att lämna äktenskapet när det egentligen var dags för det (sorry paps). De här unga tjejerna som sminkar upp det här som något slags feministiskt beslut att välja vara hemma ger mig akut hjärnblödning.
 
Är det något min mamma präntade in i mig så var det "bli aldrig ekonomiskt beroende av en man" och det har jag försökt leva efter. Hon var hemmafru en stor del av livet, fick usel pension och hade dessutom inte ekonomisk möjlighet att lämna äktenskapet när det egentligen var dags för det (sorry paps). De här unga tjejerna som sminkar upp det här som något slags feministiskt beslut att välja vara hemma ger mig akut hjärnblödning.
Min mamma har präntat in detsamma i mig och min syster. Hon är född på 40-talet och hade sett så många kvinnor som var fast i en hopplös relation som de inte kunde göra något åt på grund av bristen på egna pengar.
 
Jag är också uppfostrad i samma anda. Skaffa ett jobb, spelar ingen roll vad, och tjäna egna pengar istället för att vara beroende av andras inkomst.

Det innebär inte att det skulle på något sätt vara mindre värt att sköta hushållet.
 
Det är väl jättebra att folk har friheten att göra som dom själva vill.

Hade jag fått pension och lönen min sambo drog in delades lika så hade jag kunnat tänka mig vara hemmafru. Tycker inte att man hinner med att sköta matlagning, barn, städning och övriga saker med två krävande heltidsjobb på ett hälsosamt vis. Känns som ett upplägg för att man ska bli utbrända.

Jag hade också önskat att arbetet som gjordes med hem, barn osv värderades högre istället för att man ser ner på den typen av arbete.

Jag är för att människor ska få göra egna val i betydelsen att jag inte tycker att vara hemmafru borde förbjudas (hur nu det skulle gå till), men jag ser ingen frihet att göra sig beroende av sin partner? När man står där ensam, 45 år och 3 barn, med samma arbetslivserfarenhet som en 21-åring, hur lätt tror du då att det är att få ett jobb, och bygga upp sin pension?

Sedan får ju folk välja att ta de risker de vill, precis som att jag inte kan förbjuda andra att hoppa fallskärm med slitna linor eller sätta sig på stökiga hästar, men jag tänker att det är jätteviktigt att vi pratar om de risker man tar och inte förskönar bilden.

Frihet är det sista jag skulle beskriva hemmafruidealet som, och det har som flera andra också poängterat, ingenting att göra med att värdesätta arbete i hemmet eller inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 799
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp