Kan man inte bara få vara trevlig?

En hantverkare var gränslös, en annan blev till en dejt (dejtingtråden).

Nämnde det i den andra tråden. Skillnaden:

Den ena var tilltalande för personen i fråga. Den andra inte.

Vi kan väl åtminstone sluta låtsas som att det är ett fel att testa bjuda ut nån på dejt om man tycker personen är trevlig och fin på nått sätt? Så kan vi hålla kritiken riktad mot verkligt dåliga beteenden och inte gruppera dessa tillsammans.

Edit: Ska dock tillägga att det framgick att personen i just det fallet i den här tråden var gift, vilket förändrar saken för mig. Bättre att jämföra med affärskillen eller dyl då. Även om han just inte var hantverkare.
 
Senast ändrad:
Jag tror faktiskt att @Scar vill övertyga sig om att han har rätt.
Detta genom att bevisa att han kan övertyga en massa kvinnor på ett Internet-forum om det.
Han tror att det skall bli lätt, det är ju bara kvinnor ju och han är den Smarte Mannen.

Mhm... det går ju verkligen så bra för honom :grin: Tuff tur bara att vi är ett gäng pålästa feminister här som inte tar skit :cool:
 
Nämnde det i den andra tråden. Skillnaden:

Den ena var tilltalande för personen i fråga. Den andra inte.

Vi kan väl åtminstone sluta låtsas som att det är ett fel att testa bjuda ut nån på dejt om man tycker personen är trevlig och fin på nått sätt? Så kan vi hålla kritiken riktad mot verkligt dåliga beteenden och inte gruppera dessa tillsammans.

Edit: Ska dock tillägga att det framgick att personen i just det fallet i den här tråden var gift, vilket förändrar saken för mig. Bättre att jämföra med affärskillen eller dyl då. Även om han just inte var hantverkare.
Fast fanns det inte skillnader i Hur hantverkaren tog kontakt också? I dejtingtråden gavs en öppning att ta vidare kontakt utan påträngande kommentarer medan det i originaltråden här var ett direkt raggningsförsök? Jag känner att skillnaden är rätt stor ändå, även om jag själv tyckt båda var 'för mycket'.
 
Jag har lite samma problem. Nu får jag förvisso byta däck ifred men jag har grannar som springer ut på gården för att prata när jag slänger sopor, en pappa på dotterns skola som väntar på mig nästintill varje(!) dag för att prata med mig. En gång hade han stått på parkeringen i 45 minuter. En annan gång hade jag handlat lite på ICA och bland annat handlat snus och fick visa leg, vi småpratade lite om det nya självscanningssystemet under tiden. På kvällen skrev killen i kassan på Messenger att han endast kollat leg för att ta reda på mitt namn. Han ville ta en promenad och sökte en promenadvän och tyckte jag var trevlig och passade tydligen in där.

Vet inte hur många killar jag mött i yngre dar som påstått att jag varit intresserad/kär bara genom att vara allmänt glad och skämtsam.

Jag är social och får ofta höra att jag är charmig (nu fick jag det sagt 😉) men vissa dagar vill man bara vara ifred, speciellt efter en lång dag där man bara vill hem. Så jag har bestämt mig för att nu när jag flyttar ska jag hålla igen och inte prata mer än nödvändigt :-)
 
Fast fanns det inte skillnader i Hur hantverkaren tog kontakt också? I dejtingtråden gavs en öppning att ta vidare kontakt utan påträngande kommentarer medan det i originaltråden här var ett direkt raggningsförsök? Jag känner att skillnaden är rätt stor ändå, även om jag själv tyckt båda var 'för mycket'.

Den som beskriver skillnaden är personen som mottog kontakten. Och detta bedöms delvis utifrån hur de själva gillade, eller inte gillade, personen i fråga. Och jag skrev att jag jämförde snarare med affärskillen eller dyl, eftersom den här hantverkaren var gift. Vilket diskvalificerar honom för min del.
 
Den som beskriver skillnaden är personen som mottog kontakten. Och detta bedöms delvis utifrån hur de själva gillade, eller inte gillade, personen i fråga. Och jag skrev att jag jämförde snarare med affärskillen eller dyl, eftersom den här hantverkaren var gift. Vilket diskvalificerar honom för min del.

Jag tror jag tappat bort vem 'affärskillen' kan syfta på, och det är klart att vi bara har ena sidan att utgå ifrån men i frågan om hantverkarna tycker jag att skillnaden är rätt stor på hur de närmat sig oavsett om man tar hänsyn till huruvida den ena är gift eller inte. Båda är gränslösa i mitt tycke, men det ena är trakasserier och det andra inte, oavsett vem som är gift eller ej. Det angår ju inte tredje part egentligen.

Jämför "Ber om ursäkt för att vi spillde kemikalier på dörrmattan, vi ersätter givetvis, här är mitt kontaktnummer."
Med: "Hej, jag vet att jag egentligen inte får använda ditt privata nummer, men.... *Hint, hint*" en sen Fredagkväll.
 
Jag har också tidigare i mitt liv haft stora problem med att folk (läs män) har sett min 'trevlighet' som intresse. Jag har varit något förskonad då ett av de värsta utfallen hände utomlands så jag åkte hem innan det blev ett stort problem.

Men, jag har inte så mycket "resting bitch face" som "resting autism". Dvs, jag stänger helt enkelt av ansiktsuttryck och kroppsspråk. Det får, generellt sett, folk i allmänhet att backa av. Jättefort.
 
Jag ska spinna fritt och tänker (av erfarenhet baserat) att män skyller kvinnan för att visa intresse (genom att vara trevlig) när det egentligen handlar om att HAN är intresserad och kvickt i hjärnan får det till att HON är intresserad. Någon form av reptilreaktion.

Detta funderar jag på efter att ha hört omgivningens uppfattning när jag ställt frågan "har jag verkligen visat intresse?!". Svaret har då blivit (från omgivningen) att nej, du har ju varit normalt trevlig och tillmötesgående för situationen. Men HAN däremot har signalerat intresse för dig.

Vilket får mig att tro att det är en viss typ av män (gränsöverskridande, någon?) som i sitt huvud alltid får det till att "hon var intresserad av mig, sedan ändrade hon sig och ville inte gå ut/ha sex/flytta ihop"
 
Jag ska spinna fritt och tänker (av erfarenhet baserat) att män skyller kvinnan för att visa intresse (genom att vara trevlig) när det egentligen handlar om att HAN är intresserad och kvickt i hjärnan får det till att HON är intresserad. Någon form av reptilreaktion.

Detta funderar jag på efter att ha hört omgivningens uppfattning när jag ställt frågan "har jag verkligen visat intresse?!". Svaret har då blivit (från omgivningen) att nej, du har ju varit normalt trevlig och tillmötesgående för situationen. Men HAN däremot har signalerat intresse för dig.

Vilket får mig att tro att det är en viss typ av män (gränsöverskridande, någon?) som i sitt huvud alltid får det till att "hon var intresserad av mig, sedan ändrade hon sig och ville inte gå ut/ha sex/flytta ihop"

Detta förekommer absolut. Ofta kopplat med en slags bravado/fejk-självförtroende. Ofta att de nångång "lyckats" med det och därmed ser det som en okej metod, eller att de aldrig lyckats/blivit sårade själva och därmed inte bryr sig så mycket om de kan såra nån annan.

Däremot att säga att det är en "reptilreakton" som är kopplat till "män" är lite som att säga "kvinnor vill föda barn för att bli lyckliga".

Side note:
Undrar hur din omgivning tolkar huruvida du visat intresse eller ej, eller hur de kan göra det? Det kan ju tänkas att de mer tenderar att ge dig det svaret eftersom de förstår från din fråga/ton/uttryck att du inte var intresserad. Om de objektivt skulle bedöma utan att få frågan från dig, utan att känna dig, vad har de isåfall att gå på? Vi visar ju intresse på _extremt_ olika sätt på individnivå. Vissa kan visa intresse för nån genom att prata lite mer med dem än nån annan, vissa genom en blick, vissa genom nått helt annat. Att tredje part (återigen, som inte känner nån av personerna i fråga) ska kunna veta detta låter för mig svårt.
 
Jag skulle nog våga anse mig själv som attraktiv enligt någon form av normativt synsätt, men jag upplever inte TS problem (längre). Jag tror kanske att en del kvinnor har en väldigt varm och välkomnande utstrålning, och att vissa män då tolkar det som inbjudande. Ett värre alternativ är att en har en mer hjälplös utstrålning, vilket jag sannolikt hade som tonåring, och då attraherar män som anser att en har stämpeln "tillgänglig" i pannan eftersom en sannolikt inte kommer att värja sig.

Bortsett från direkta trakasserier så är det den som vill bjuda ut som har ansvar för att göra en bedömning om och i så fall hur det kan tänkas vara lämpligt, samt ha ett bra gehör. Där finns det ju en del att önska när det kommer till män. Tillsvidare har jag i alla fall ett restriktivt bemötande till främmande män, jag är trevlig men bjuder sällan in till mer diskussion än så. Inte för att jag anser att det är rätt att det ska behöva vara så, men i ren självbevarelsedrift. (Sen kanske det också har att göra med att jag sällan är så intresserad av att bli polare med massa nya människor)
 
Detta förekommer absolut. Ofta kopplat med en slags bravado/fejk-självförtroende. Ofta att de nångång "lyckats" med det och därmed ser det som en okej metod, eller att de aldrig lyckats/blivit sårade själva och därmed inte bryr sig så mycket om de kan såra nån annan.

Däremot att säga att det är en "reptilreakton" som är kopplat till "män" är lite som att säga "kvinnor vill föda barn för att bli lyckliga".

Side note:
Undrar hur din omgivning tolkar huruvida du visat intresse eller ej, eller hur de kan göra det? Det kan ju tänkas att de mer tenderar att ge dig det svaret eftersom de förstår från din fråga/ton/uttryck att du inte var intresserad. Om de objektivt skulle bedöma utan att få frågan från dig, utan att känna dig, vad har de isåfall att gå på? Vi visar ju intresse på _extremt_ olika sätt på individnivå. Vissa kan visa intresse för nån genom att prata lite mer med dem än nån annan, vissa genom en blick, vissa genom nått helt annat. Att tredje part (återigen, som inte känner nån av personerna i fråga) ska kunna veta detta låter för mig svårt.

Jag tänker att män skulle kunna vara lite mer ödmjuka, smarta och mänskliga. Som att tänka på att bete sig som en gränslös idiot vid första tillfälle man träffar en kvinna, inte ökar chanserna till att en kvinna ska se mannen som något annat än en gränslös idiot. Som att tänka på att bete sig som en gränslös idiot vid första tillfälle man träffar kvinnor, utsätter kvinnor som grupp för mycket obehag och därför avstå att agera på sin reptilreaktion. Det här med att utsätta kvinnor för ett tydligt romantiskt intresse efter 30 sekunder, känns helt enkelt inte som en särskilt begåvad metod - och med tanke på den skada det åsamkar kvinnor, kan väl män helt enkelt bara sluta bete sig som gränslösa idioter och inte ursäkta sig med än det ena och än det andra för att fortsätta?
 
Jag ska spinna fritt och tänker (av erfarenhet baserat) att män skyller kvinnan för att visa intresse (genom att vara trevlig) när det egentligen handlar om att HAN är intresserad och kvickt i hjärnan får det till att HON är intresserad. Någon form av reptilreaktion.

Detta funderar jag på efter att ha hört omgivningens uppfattning när jag ställt frågan "har jag verkligen visat intresse?!". Svaret har då blivit (från omgivningen) att nej, du har ju varit normalt trevlig och tillmötesgående för situationen. Men HAN däremot har signalerat intresse för dig.

Vilket får mig att tro att det är en viss typ av män (gränsöverskridande, någon?) som i sitt huvud alltid får det till att "hon var intresserad av mig, sedan ändrade hon sig och ville inte gå ut/ha sex/flytta ihop"
Instämmer. Jag tror dessutom att många män förväxlar obehag med blygsel, eller åtminstone intalar sig själva att kvinnan bara är blyg och inte obekväm eftersom det är mer fördelaktigt för deras egna del.
 
Instämmer. Jag tror dessutom att många män förväxlar obehag med blygsel, eller åtminstone intalar sig själva att kvinnan bara är blyg och inte obekväm eftersom det är mer fördelaktigt för deras egna del.

Ja, hur många gånger har man inte fått höra att man "spelar svår?" Jag spelar inte svår, jag är svår eller rättare sagt omöjlig för dig eftersom jag inte är intresserad.
 
Ja, hur många gånger har man inte fått höra att man "spelar svår?" Jag spelar inte svår, jag är svår eller rättare sagt omöjlig för dig eftersom jag inte är intresserad.
Hög igenkänningsfaktor! Eller när män på krogen frågar om man vill hänga med dem hem, man tackar nej och får då frågan: "-Jaha, är det fel vecka?" som att det måste finnas någon annan orsak än att man helt enkelt inte är intresserad av dem.
 
Jag tänker att män skulle kunna vara lite mer ödmjuka, smarta och mänskliga.

Som att tänka på att bete sig som en gränslös idiot vid första tillfälle man träffar en kvinna, inte ökar chanserna till att en kvinna ska se mannen som något annat än en gränslös idiot. Som att tänka på att bete sig som en gränslös idiot vid första tillfälle man träffar kvinnor, utsätter kvinnor som grupp för mycket obehag och därför avstå att agera på sin reptilreaktion.

Det här med att utsätta kvinnor för ett tydligt romantiskt intresse efter 30 sekunder, känns helt enkelt inte som en särskilt begåvad metod - och med tanke på den skada det åsamkar kvinnor, kan väl män helt enkelt bara sluta bete sig som gränslösa idioter och inte ursäkta sig med än det ena och än det andra för att fortsätta?

Ja, vi skulle alla kunna vara mer ödmjuka, smarta och mänskliga. Det är ingen dygd direkt att vara icke-ödmjuk, dum och omänsklig.


Förstår inte riktigt avsnittet om gränslös idiot ovan. Ja, vi kan ju alla hoppas på att idioter slutar vara idioter. Det i sig säger ju dock inte mycket. Teoretiserande om reptilreaktioner åsido.

Eller detta om att ursäkta sig för att få fortsätta vara idiot, vad har det för koppling till det jag skrev (som du svarar på) ?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 743
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 900
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 941
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp