Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Jag tycker trenden är läskig! Riktig läskig när man pratar med ungdomar och hur de ser på det :(

Sen ser jag många värden i att arbeta mindre. Att både jag och maken går ner i arbetstid är ju mycket bättre för oss både och barnen. En att en av oss ska få hänga mer med barnen och den andra ansvara för pengar in. Det känns faktiskt inte alls lockande!
 
Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill men jag fick en otäck känsla i magen.. Vill vi verkligen gå tillbaka i utvecklingen på det viset?

Nu hittar jag inte klippet igen. Var från nåt svenskt program men vilket? Det är också störigt.
Kort, innan jag läser resten av tråden.;)
Är det verkligen en trend?
 
Kräks på hemma-förälder trenden. Av den anledningen att det är 99% mammorna som hoppat på den. Inga fäder.

Att man vill tillbringa mer tid med barnen under uppväxten köper jag absolut. Men konstigt att det bara är mammorna som vill det? :meh:
Min man vill vara hemma-man. Så fort jag tjänar tillräckligt tänker han sluta jobba säger han 😂 jag hade aldrig velat vara hemma-fru. Isåfall en stenrik som kan göra roliga saker hela dagarna + får en fet utbetalning om partnern dör eller man skiljer sig. Inte annars.
 
Jag var i ett förhållande där mannen tjänade mer än mig, jag kände mig obekväm med att jag inte skulle kunna bidra lika mycket, och var även rädd över att bli just ekonomiskt beroende. Han menade på att det var helt enkelt så det var och skulle vara. Han ville forma mig till en framtida hemmafru, vilket jag inte var intresserad av för fem öre! Det förhållandet är jag inte kvar i idag, och kommer att vara mer vaksam i framtiden så att jag inte hamnar i något liknande igen.
 
Fast då borde ju den rimliga tanken istället vara att båda föräldrarna går ned i arbetstid för att ha mer tid till barn och hem, än att mannen ska jobba heltid och kvinnan sköta markservicen obetalt.

Eller så är det så att kvinnan känner av mer press än mannen. Mer press att vara perfekt. Den perfekta mamman, den perfekta hustrun, med den perfekta karriären, med ett perfekt ansikte, ett perfekt hår utan grå (så man ska ha tid att färg det också) och en vältränad kropp som uppfyller normerna. Män får åldras utseendemässigt. Kvinnor "får" inte det enligt samhället. Män blir kallade silverfox och kvinnor gamla tanter som inte bryr sig om sitt utseende när håret blir grått. Kvinnor är i högre grad än män sjukskrivna p.g.a. stress. Som sagt, allt sammantaget talar för att kvinnor lever under större press än män och då är det inte konstigt att en del dras till hemmafrulivet.
 
Kort, innan jag läser resten av tråden.;)
Är det verkligen en trend?

Jag har inte sett just ordet hemmafru eller housewife i mina kanaler, men jag ser oerhört mycket om att jobba mindre, mer tid med barn, odla egen mat, low-waste matlagning osv. så jag ser ju vartåt det barkar för det ena könet. Har bara sett en man som har ett liknande konto (instagram).
 
Min man vill vara hemma-man. Så fort jag tjänar tillräckligt tänker han sluta jobba säger han 😂 jag hade aldrig velat vara hemma-fru. Isåfall en stenrik som kan göra roliga saker hela dagarna + får en fet utbetalning om partnern dör eller man skiljer sig. Inte annars.

Min man hade också gjort det om ekonomin fanns. Tyvärr tjänar jag inte tillräckligt mycket. Han hade nog varit en mycket bra hemmaman!
 
Jag tror att det är en konsekvens av trenden att man som kvinna ska göra allt samtidigt: Man ska jobba (helst heltid och helst göra en viktig karriär), man ska vara mamma (en perfekt sådan!), man ska ta hand om hemmet, partnern, hinna träna så att man ser ung ut så länge som möjligt, färga håret så att man gud förbjude inte visar sina grå. Jag tror att hemmafrutrenden är en backlash där folk som känner att de inte orkar göra allt som samhället förväntar sig av dem försöker hitta nånstans där de kan leva sina liv med mindre krav på perfektion på alla områden samtidigt.

Jag tycker att det är för stora krav. Jag jobbar heltid och har ett barn som behöver extra stöd. Trots att jag har en underbar man som drar ett tungt lass hemma så har jag svårt att orka med. Allt blir lite halvdant. Utan barn hade jag kunnat satsa mer på karriären. Utan karriär hade jag kunnat ge mitt barn, mitt hem och min man mer. Nu skulle jag aldrig kunna vara hemmafru. Hade klättrat på väggarna. Men jag kan förstå de som skulle trivas med det att det är något de vill. Om man har ekonomin till det.

Jag ser också på fenomenet som sådant (alltså den del som inte kommer från altright, utan den del som faktiskt kommer från vänstern):

Det är en form av protest mot det senkapitalistiska samhället, mot förväntningarna om att man ska jobba heltid som kvinna OCH fortfarande göra hemmafrujobbet. Lika bra att bara göra hemmafrujobbet då, när lönen ändå inte täcker barnomsorgen (i ex USA, Kanada, flera europeiska länder). Här i Sverige är det ju extremt ovanligt att någon är hemmafru eller hemmaförälder på heltid, tack vare högre löner och mycket låg barnomsorgsavgift. Det är mer värt för familjens ekonomi att båda jobbar en del.

Det blir lite skevt när "friheten" att vara instagrammande hemmaförälder och satsa på ex självförsörjning i ett supervackert hus helt och hållet bygger på att andra partnern har ett mycket välbetalt lönejobb, och där glider (amerikanska) högern in med (religiösa) värderingar. Finns många influencers som är tradwives på riktigt liksom, på ett högerkristet sätt.

Så det är lite av en sörja, som utnyttjas av olika krafter, men i grund och botten ser jag inget fel alls med att en del faktiskt inte vill jobba ute i företagen, utan hellre jobbar hemma och på gården.

Allt arbete bör ses som lika viktiga, inte bara de som sker hos företag. Men då behöver vi medborgarlön...
 
Eller så är det så att kvinnan känner av mer press än mannen. Mer press att vara perfekt. Den perfekta mamman, den perfekta hustrun, med den perfekta karriären, med ett perfekt ansikte, ett perfekt hår utan grå (så man ska ha tid att färg det också) och en vältränad kropp som uppfyller normerna. Män får åldras utseendemässigt. Kvinnor "får" inte det enligt samhället. Män blir kallade silverfox och kvinnor gamla tanter som inte bryr sig om sitt utseende när håret blir grått. Kvinnor är i högre grad än män sjukskrivna p.g.a. stress. Som sagt, allt sammantaget talar för att kvinnor lever under större press än män och då är det inte konstigt att en del dras till hemmafrulivet.

Det var en intressant artikel i DI nyligen som handlade om att 9 st kvinnliga VD på stora bolag självmant avgått på sistone, och ersatts av män. De har varit öppna med att de inte mår bra, eller inte får ihop livet. Så skribenten gjorde en koppling mellan krav på kvinnor utanför jobbet och hur det påverkar deras möjligheter till att ha höga positioner. Män klarar det för att de ges möjlighet att bara göra det, i princip. För att ge en slarvig sammanfattning av den diskussionen.
 
Det var en intressant artikel i DI nyligen som handlade om att 9 st kvinnliga VD på stora bolag självmant avgått på sistone, och ersatts av män. De har varit öppna med att de inte mår bra, eller inte får ihop livet. Så skribenten gjorde en koppling mellan krav på kvinnor utanför jobbet och hur det påverkar deras möjligheter till att ha höga positioner. Män klarar det för att de ges möjlighet att bara göra det, i princip. För att ge en slarvig sammanfattning av den diskussionen.

Tillägger att studier även visar på att kvinnliga chefer möter mer motstånd internt. Så ja, hur fan ska man få ihop det och må bra liksom?
 
Det var en intressant artikel i DI nyligen som handlade om att 9 st kvinnliga VD på stora bolag självmant avgått på sistone, och ersatts av män. De har varit öppna med att de inte mår bra, eller inte får ihop livet. Så skribenten gjorde en koppling mellan krav på kvinnor utanför jobbet och hur det påverkar deras möjligheter till att ha höga positioner. Män klarar det för att de ges möjlighet att bara göra det, i princip. För att ge en slarvig sammanfattning av den diskussionen.
Är inte förvånad alls.
 
Det var en intressant artikel i DI nyligen som handlade om att 9 st kvinnliga VD på stora bolag självmant avgått på sistone, och ersatts av män. De har varit öppna med att de inte mår bra, eller inte får ihop livet. Så skribenten gjorde en koppling mellan krav på kvinnor utanför jobbet och hur det påverkar deras möjligheter till att ha höga positioner. Män klarar det för att de ges möjlighet att bara göra det, i princip. För att ge en slarvig sammanfattning av den diskussionen.

Precis sånt jag menar.

Sen finns det småsaker också som jag märkt i mitt liv. Skolan och vården har hela tiden antagit att jag är förälder nummer 1 och därför är det mig de ringer. Medan min man antas vara nr 2 och får jobba ifred så blir jag avbruten i det jag för tillfället gör. Det har krävts flera påpekanden från min mans sida för att de ska ringa honom först så att jag kan få mindre press på mig.
 
Precis sånt jag menar.

Sen finns det småsaker också som jag märkt i mitt liv. Skolan och vården har hela tiden antagit att jag är förälder nummer 1 och därför är det mig de ringer. Medan min man antas vara nr 2 och får jobba ifred så blir jag avbruten i det jag för tillfället gör. Det har krävts flera påpekanden från min mans sida för att de ska ringa honom först så att jag kan få mindre press på mig.
Det skulle jag inte ens kalla småsaker, det är ju en sak som är otroligt problematisk. Det går i princip inte att bli jämställd i föräldrarollen så länge alla runt omkring behandlar mammor och pappor helt olika.

Brukar ofta säga att skulle jag få vara en pappa så hade vi kunnat haft 4 barn. Inga problem, nu måste jag vara mamma och då vetefan om jag orkar.
 
Tillägger att studier även visar på att kvinnliga chefer möter mer motstånd internt. Så ja, hur fan ska man få ihop det och må bra liksom?
Inte bara som chef tycker jag. Både i min nuvarande roll och i min förra hade jag en funktion som är enkelt förklarat paragrafryttare och ska peka på när andra gör fel (för att stötta, men det är inte jag som ska göra åtgärderna, jag ska bara berätta vad de ska göra typ). Möttes ofta av suckar, stånkande och himlande. Av män.
 
Det var en intressant artikel i DI nyligen som handlade om att 9 st kvinnliga VD på stora bolag självmant avgått på sistone, och ersatts av män. De har varit öppna med att de inte mår bra, eller inte får ihop livet. Så skribenten gjorde en koppling mellan krav på kvinnor utanför jobbet och hur det påverkar deras möjligheter till att ha höga positioner. Män klarar det för att de ges möjlighet att bara göra det, i princip. För att ge en slarvig sammanfattning av den diskussionen.

Ja precis. Kvinnor har så extremt hög krav på sig från alla håll. Och får kämpa mer för att ta sig upp, och hålla sig kvar, på karriärsstegen.

Kombinerat med hur det ser ut i världen, vi är post-pandemi och pre-storkrig. Då väljer många att fokusera om, "karriär" blir mer abstrakt och mindre viktigt. Hellre lägga tid på barnen medans dom är små, eller jobba mindre resa mer, osv.

Jag känner många män och kvinnor som gått i pension tidigare än dom tänkt sig, eller som gått ner i arbetsprocent, senaste åren. Folk är skittrötta och omotiverade på råttrejset.
 
Det skulle jag inte ens kalla småsaker, det är ju en sak som är otroligt problematisk. Det går i princip inte att bli jämställd i föräldrarollen så länge alla runt omkring behandlar mammor och pappor helt olika.

Brukar ofta säga att skulle jag få vara en pappa så hade vi kunnat haft 4 barn. Inga problem, nu måste jag vara mamma och då vetefan om jag orkar.

Nä, egentligen är det ingen småsak. Du har rätt!

När vår dotter var nyfödd fick min man beröm av släkten för att han bytte blöjor. "Åh, så duktig du är som byter blöjan!" Ofta sagt av äldre kvinnlig släkting med tindrande ögon. Fick jag något som helst beröm eller glada tillrop när jag gjorde samma sak? Nä. Jag förväntades bara kunna allt det där och vara bra det.

Nä, jag kan förstå de som längtar efter ett hemmafruliv faktiskt. Precis som att jag kan förstå att allt fler kvinnor väljer bort barn överhuvudtaget. Det är väldigt jobbigt att vara mamma, göra karriär och samtidigt ha tid att ta hand om sig själv.
 
Nä, egentligen är det ingen småsak. Du har rätt!

När vår dotter var nyfödd fick min man beröm av släkten för att han bytte blöjor. "Åh, så duktig du är som byter blöjan!" Ofta sagt av äldre kvinnlig släkting med tindrande ögon. Fick jag något som helst beröm eller glada tillrop när jag gjorde samma sak? Nä. Jag förväntades bara kunna allt det där och vara bra det.

Nä, jag kan förstå de som längtar efter ett hemmafruliv faktiskt. Precis som att jag kan förstå att allt fler kvinnor väljer bort barn överhuvudtaget. Det är väldigt jobbigt att vara mamma, göra karriär och samtidigt ha tid att ta hand om sig själv.
Eller att mannen lämnar på dagis, tar ungen till parken etc. Det ska man som kvinna göra, det förväntas, man ska vara snygg, smal, pigg, inte se gammal ut, inte vara fet, ha en karriär, vara trevlig och snäll och så vidare och så vidare. Sen ska man sköta hushållet, matlagning och så vidare - kvinnor blir mycket hårdare dömda om det är äcklig mat eller stökigt i huset. Fattar att mammor/kvinnor blir utbrända när dom måste göra allt. Inte konstigt att kvinnor dör tidigare när dom är gifta med barn än om dom är singlar.

Finns en del trender som visar på att fler män vill ha barn än kvinnor. Förstår att det är lättare att vilja ha barn om man inte behöver ta ansvar för dom.
 
Eller att mannen lämnar på dagis, tar ungen till parken etc. Det ska man som kvinna göra, det förväntas, man ska vara snygg, smal, pigg, inte se gammal ut, inte vara fet, ha en karriär, vara trevlig och snäll och så vidare och så vidare. Sen ska man sköta hushållet, matlagning och så vidare - kvinnor blir mycket hårdare dömda om det är äcklig mat eller stökigt i huset. Fattar att mammor/kvinnor blir utbrända när dom måste göra allt. Inte konstigt att kvinnor dör tidigare när dom är gifta med barn än om dom är singlar.

Finns en del trender som visar på att fler män vill ha barn än kvinnor. Förstår att det är lättare att vilja ha barn om man inte behöver ta ansvar för dom.

Glöm inte att man ska le också medan gör allt det där! Annars är man en surkärring...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 134
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 923
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp