Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Kanske ska diskussionen delas för jag tycker den börjar komma ifrån ämnet.
Med det sagt hade jag gärna sett att vi hade hemundervisning också. Hade jag haft barn hade jag mer än gärna undervisat den själv.
Men det vill inte vi andra att du ska få göra. Om du är begåvad lärare ska fler få tillgång till din kapacitet och är du bara narcissist så ska dina hypotetiska barn åtminstone få lite andra intryck och en riktig utbildning.
 
Har du siffror på det eller är det så du har upplevt det?
I min klass med nior tex så vet jag precis var de har varit som 1-6 år och det finns ingen tydlighet i att det spelar roll var de har varit.

Jag är helt säker på att det viktigaste är att individanpassa. Det som är optimalt för någon är inte optimalt för den andra.

Och att nervärdera föräldrars kunskap är något jag ogillar.
Nu är det inte förskola men när jag gick på högstadiet hade vi en urusel mattelärare. Tack vare att pappa hjälpte mig flera timmar i veckan låg jag på medelbetyg i högstadiet som jag utvecklade till ett rätt högt betyg på gymnasiet.
Han skapade även en låtsasvarelse som han berättade historier om nästan varje kväll när jag skulle lägga mig när jag var liten. Den varelsens historier kunde jag med hjälp skriva ner innan jag började skolan. Jag var en av fyra barn som kunde läsa när skolan började. 2 var hemma, en var på dagis och den fjärde vet jag inte.
Herregud vad du tar åt dig. Utifrån hur du skriver verkar det som att dina åsikter och erfarenhet ska anses de rätta. Och det baserar du på din egen barndom. Ut en människas perspektiv. Om vi ska tala siffror kan du plocka fram det likaväl.

Om man tror att det "bara är" att utbilda sitt barn på egen hand och att man som vuxen kan tillgodose barnets sociala behov nedvärderar man det jobbet som förskolelärare och barnskötare gör på förskolan. Men det är ju som vanligt.
 
Herregud vad du tar åt dig. Utifrån hur du skriver verkar det som att dina åsikter och erfarenhet ska anses de rätta. Och det baserar du på din egen barndom. Ut en människas perspektiv. Om vi ska tala siffror kan du plocka fram det likaväl.

Om man tror att det "bara är" att utbilda sitt barn på egen hand och att man som vuxen kan tillgodose barnets sociala behov nedvärderar man det jobbet som förskolelärare och barnskötare gör på förskolan. Men det är ju som vanligt.
Tar åt mig?
Ingenting är svart eller vitt.
Genom livet har jag lärt mig att människor är individer och det som passar den ene passar inte den andra.
Jag tolkar mer att det du och några fler säger ska anses rätt.
Vi lever i ett demokratiskt land där man får tycka och göra olika.
Något jag tycker man ska göra och inte förminska andras val.

Härmed avslutar jag den här diskussionen.
 
1. Barn som inte har en plats i allmän förskola får inte möjligheten att välja var de vill vara. Det är lätt att säga att gröt är det bästa man vet till frukost om man aldrig får prova yoghurt.

2. Barn som inte är i förskolan kan helt sakna anknytning till vuxna personer som står utanför familj/släkt/bekantskap/församling. Det kan vara en riskfaktor för barn eftersom de inte har någon vuxen som kan fånga upp dem om föräldrar eller hemförhållanden brister.

3. Få föräldrar besitter den kompetens i pedagogik och bemötande som en förskolepedagog. Och av den grupp föräldrar som besitter den kompetensen, så ska de lyckas leverera samtidigt som de ansvarar för hemmet också.

4. Barn som behöver extra stöd riskerar att bli utan det.

5. Barn som gått i förskola är som grupp mer förberedda inför skolan.

Det är vad jag kom på så här på rak arm.

Jag förstår inte vad man har för argument för att neka sitt barn 15 timmar i förskola? Det är jättebra att vara hemma men det är jättebra att vara ett par dagar i förskolan också.
Min mamma var hemma med mig. Hon var inte en sån person som ordnade aktiviteter eller "lekträffar". Jag kan säga att den största missen i hela min uppfostran var att jag INTE gick på dagis/förskola eller vad det nu heter. När jag började i skolan så hade jag i princip inte umgåtts med barn i grupp. Det gick inte jättebra. 🤷🏻 Jag hade velat veta hur min skolgång gått om jag hade haft möjlighet att skaffa kompisar innan jag började skolan. Lärt mig sociala koder tidigare osv.

Dvs jag tycker du kommer med väldigt bra argument!
 
Fast allmän förskola är en rättighet även om 3-åringar inte har lagstadgad "rätt till utbildning". Kommunen är skyldiga att erbjuda förskola. Det finns en stor samhällsnytta att barn får pedagogik och stöd redan i den åldern.

Det var inte längesen förskoleklass "lekis" inte omfattades av skolplikt. Jag förstår inte alls hur man kan agrumentera för att den allmänna förskolan inte behövs för barn bara för att den inte omfattas av skolplikt. Jag vill till och med vara så fräck och tycka att föräldrar som nekar sina barn allmän förskola inte verkar för sina barns bästa.

"Men vi är på öppna förskolan/har många barn/umgås med andra/leker med färg hemma" - vad kul! Men det är inte samma sak.
Jag har grannar som inte har barnen på förskola. Har varit med om det innan och herregud vad dessa barn "ligger efter". Framförallt socialt men också med att lära sig hur man beter sig i grupp.
 
Men det vill inte vi andra att du ska få göra. Om du är begåvad lärare ska fler få tillgång till din kapacitet och är du bara narcissist så ska dina hypotetiska barn åtminstone få lite andra intryck och en riktig utbildning.
Jag förstår hela problematiken med det. Det är synd att det är så. Inte alls bra för barn att bli isolerade med idioter till föräldrar. Men det hade funkat för oss så skulle jag enbart se till oss hade det gått utmärkt.
Jag vet att det är en utopi tyvärr.
 
Intressant, hur långt upp i årskurserna tycker du dig ha kompetens att undervisa i 17 ämnen?
Iaf upp till högstadiet och i en hel del ämnen ändå upp till universitetsnivå.
Hade gärna undervisat mina hypotetiska barn själv genom hela högstadiet iaf. Men jag vet också hur lätt det är att barn far illa och att skolan många gånger är en räddning.
 
Iaf upp till högstadiet och i en hel del ämnen ändå upp till universitetsnivå.
Hade gärna undervisat mina hypotetiska barn själv genom hela högstadiet iaf. Men jag vet också hur lätt det är att barn far illa och att skolan många gånger är en räddning.
Fast vad vi vet från det amerikanska systemet är att barn som är "home schooled" i många fall har väldigt bra kunskaper i ämnen, eftersom de får lära sig i lugn och ro och det får ta den tiden det tar. Det som barnet har lättare för går ju snabbare hemma och det som barnet har svårare för tar längre tid hemma, men det händer. I den konventionella skolan så finns det en viss takt man behöver hålla som inte gynnar alla. Men, och det är ju här som de hemskolade barnen tappar, så behövs det inte samma planering hemma som i en större skola. Man behöver inte planera in att kissa innan man ska gå till andra sidan skolan på 12 minuter till ett annat klassrum. Man behöver inte planera att ta med sig matsäck (USA) eller snacks. Man behöver inte planera att ta med sig läxboken tillbaka till skolan, man behöver inte planera. Och eftersom de inte behöver planera så tappar de den biten när det kommer till arbetslivet.

Någonting annat är att de hemskolade barnen inte lär sig att samarbeta. Det är ju ingen fara ifall de aldrig ska skaffa en partner, skaffa egna barn, jobba på en anställning med kollegor etc. Men de allra flesta går ju faktiskt vidare till att göra just det och de har stora luckor.

Precis som de missar grejen med aktiviteter i skolan som kanske inte är ämnesbundna, men som betyder mycket för barns utveckling. Tex klassresor, studiebesök, sportaktiviteter i skolan såsom Klassbollen etc. Barnen missar ju hela den sociala biten som samhället går ut på.

Jag tror att hemskolning är superbra för vissa barn, tex fyrvaktarens barn som bor helt isolerat. Eller de som bor avsides i glesbygd. Men det är ju inte utan att de kommer komma ut med nackdelar.
 
Fast vad vi vet från det amerikanska systemet är att barn som är "home schooled" i många fall har väldigt bra kunskaper i ämnen, eftersom de får lära sig i lugn och ro och det får ta den tiden det tar. Det som barnet har lättare för går ju snabbare hemma och det som barnet har svårare för tar längre tid hemma, men det händer. I den konventionella skolan så finns det en viss takt man behöver hålla som inte gynnar alla. Men, och det är ju här som de hemskolade barnen tappar, så behövs det inte samma planering hemma som i en större skola. Man behöver inte planera in att kissa innan man ska gå till andra sidan skolan på 12 minuter till ett annat klassrum. Man behöver inte planera att ta med sig matsäck (USA) eller snacks. Man behöver inte planera att ta med sig läxboken tillbaka till skolan, man behöver inte planera. Och eftersom de inte behöver planera så tappar de den biten när det kommer till arbetslivet.

Någonting annat är att de hemskolade barnen inte lär sig att samarbeta. Det är ju ingen fara ifall de aldrig ska skaffa en partner, skaffa egna barn, jobba på en anställning med kollegor etc. Men de allra flesta går ju faktiskt vidare till att göra just det och de har stora luckor.

Precis som de missar grejen med aktiviteter i skolan som kanske inte är ämnesbundna, men som betyder mycket för barns utveckling. Tex klassresor, studiebesök, sportaktiviteter i skolan såsom Klassbollen etc. Barnen missar ju hela den sociala biten som samhället går ut på.

Jag tror att hemskolning är superbra för vissa barn, tex fyrvaktarens barn som bor helt isolerat. Eller de som bor avsides i glesbygd. Men det är ju inte utan att de kommer komma ut med nackdelar.
Ja tyvärr är det så. Särskilt om man inte backar upp det med annat (tex en sport får de måste planera mm).
 
Fast vad vi vet från det amerikanska systemet är att barn som är "home schooled" i många fall har väldigt bra kunskaper i ämnen, eftersom de får lära sig i lugn och ro och det får ta den tiden det tar. Det som barnet har lättare för går ju snabbare hemma och det som barnet har svårare för tar längre tid hemma, men det händer. I den konventionella skolan så finns det en viss takt man behöver hålla som inte gynnar alla. Men, och det är ju här som de hemskolade barnen tappar, så behövs det inte samma planering hemma som i en större skola. Man behöver inte planera in att kissa innan man ska gå till andra sidan skolan på 12 minuter till ett annat klassrum. Man behöver inte planera att ta med sig matsäck (USA) eller snacks. Man behöver inte planera att ta med sig läxboken tillbaka till skolan, man behöver inte planera. Och eftersom de inte behöver planera så tappar de den biten när det kommer till arbetslivet.

Någonting annat är att de hemskolade barnen inte lär sig att samarbeta. Det är ju ingen fara ifall de aldrig ska skaffa en partner, skaffa egna barn, jobba på en anställning med kollegor etc. Men de allra flesta går ju faktiskt vidare till att göra just det och de har stora luckor.

Precis som de missar grejen med aktiviteter i skolan som kanske inte är ämnesbundna, men som betyder mycket för barns utveckling. Tex klassresor, studiebesök, sportaktiviteter i skolan såsom Klassbollen etc. Barnen missar ju hela den sociala biten som samhället går ut på.

Jag tror att hemskolning är superbra för vissa barn, tex fyrvaktarens barn som bor helt isolerat. Eller de som bor avsides i glesbygd. Men det är ju inte utan att de kommer komma ut med nackdelar.

Idag är det väldigt tydligt i både skollagen och läroplaner att elever ska få lära sig samarbeta med andra elever, dvs grupparbeten. Forskning visar dessutom att kamratlärande i grupp låter elever utveckla sina kunskaper mer än endast lärare - elev undervisning.

Utifrån det är det väldigt långt borta att tillåta hemundervisning i Sverige och, som du nämner @Ramona, skulle många barn som hemundervisas komma ut i arbetslivet med sämre förutsättningar jämfört med barn som har fått träna på att sammarbeta med andra genom hela sin skolgång.
 
Jag har lite svårt att se hur en hemmafru, som själv kanske bara har gått gymnasiet och sedan gift sig och blivit just hemmafru, ska kunna undervisa i skolans alla ämnen och lägga en stadig grund för högre utbildning.

Nu känner jag bara en hemmafru visserligen, men baserat på henne är det gymnasie och cirka ett års arbetslivserfarenhet på fabrik innan hon slutade jobba till förmån för sin nya man.
 
Bara tanken på att all skolundervisning skulle bli vinklad utefter den skolande förälderns åsikter och synsätt känns också uppåt väggarna. Visst finns det vissa lärare som låter sin politiska/religiösa/personliga åsikter och kunskaper skina igenom, men det är i alla fall bara En lärare, det flödar förhoppningsvis inte genom hela undervisningen.
Hemskolning känns för mig både främmande och skrämmande.
 
Jag har faktiskt besökt en hemskolande förälder (hen tog kontakt med mig) för inte så länge sedan. De arbetade med biologi, djurgrupper, och jag tog med några av mina insekter, arachnider och reptiler för en hands on lektion. Jag kan tänka mig att det funkar i den åldern, de var runt fyra år... men någonstans måste barnen få annan input. Om inte annat måste det bli aptrist att bara umgås med samma vuxna hela tiden - och för föräldern att adekvat fylla alla roller.
 
Jag skulle gärna se att det skapades möjligheter för alternativ till traditionell skola för att tillgodose barns rätt till utbildning. I Sverige är det oerhört strängt skoltvång, är väl bara Tyskland som är liknande tvång, åtminstone i Europa.

Men då har jag ett barn som inte fungerar så bra i skolmiljön, plus att ju äldre jag blir desto mer samhällskritisk blir jag, så mina åsikter är skapligt färgade av detta.

Sen så måste ju inte hemskolning ha likhetstecken med att barn endast träffar kärnfamiljen och får en ensidig bild av världen? Det finns ju massa aktiviteter barn kan göra för att lära sig fungera i grupp utan att man gör det i en skolklass? T ex delta i sporter, vara aktiv i föreningar, gå på läger, gå kurser, umgås med andra barn på lekplatser och så vidare.
 
Idag är det väldigt tydligt i både skollagen och läroplaner att elever ska få lära sig samarbeta med andra elever, dvs grupparbeten. Forskning visar dessutom att kamratlärande i grupp låter elever utveckla sina kunskaper mer än endast lärare - elev undervisning.

Utifrån det är det väldigt långt borta att tillåta hemundervisning i Sverige och, som du nämner @Ramona, skulle många barn som hemundervisas komma ut i arbetslivet med sämre förutsättningar jämfört med barn som har fått träna på att sammarbeta med andra genom hela sin skolgång.
Vet inte om hemundervisning i Sverige är fullt så osannolikt på sikt.

I dag är det en växande andel barn med problematisk skolfrånvaro (det som kallas hemmasittare) och det är inte alls omöjligt att skolplikt på sikt byts mot läroplikt. Det har lagts motioner om detta i riksdagen så frågan lever om än inte med brett politiskt stöd.

Kommer skolan köras mot ett ännu större haveri så kommer kraven öka på alternativ. Då ska man inte titta på hemundervisning i USA utan hellre på Finland, som vi har mycket mer gemensamt med.

Med det sagt, jag önskar inte alls hemundervisning utan satsningar på en bättre skola.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 134
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 923
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp