Hemmaputs för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 441
S

SirWillgott

Sitter här med ett äldre Sprenger KK bett (tredelat i Aurigan)
som bara legat i en låda i över 1 år, ochsom hittades idag.
Men... efter ett års liggande på ett loft så har det blivit ganska äckligt ..oxiderat m.m
Så... utan att behöva åka iväg till en ridsportbutik nu på kvällskvisten:D Vad finns det för "hemmaputs" man skulle kunna använda sig av för att putsa upp de här bettet?:)

Sv: Hemmaputs för bett?

Du har möjligtvis inte något putsmedel från Häxan hemma? Det brukar bli väldigt blankt och fint av det (antingen deras Putsmedel eller Kopparputs), men man bör väl skölja det med vatten efter putsningen för medlet är kanske inte så nyttigt om hästen får i sig.

Senast ändrad:

Ketchup kan faktiskt fungera! Myntsamlare använder det och lägger mynten "i blöt" (t ex över natten) eftersom det inte sliter så mkt på ytan.

Ofarligt för hästen iaf!

Tack för svar, ska kolla efter hexan elr liknande ;)

Bewelinn- Jo Ketchup sa min mamma med när jag frågade om puts medel:angel:
Tvekar på om de funkar, men om jag inte hittat nåt annat putsmedel innan tre i natt så får bettet banne mig ligga i ketchup bad tills jag åker till stallet imorn (elr ja..idag elr va man ska säga:D)

Tandkräm använder jag när jag putsar silver, det borde funka på rostfritt också.

börja med att köra bettet i diskmaskinen så blir det helt rent.

Nu har jag putsat upp bettet och de blidde riktigt snyggt!:d
Ska nog ta hem resten av sammlingen och gör det me dom också!:D
Använde mig av en slags stålull som kallades "svintex" eller liknande:angel: , gaaaammaal låda jag hittade under diskhon och som nog legat där sen vi flyttade in(för en sisodär 10år sen:rofl: )
ska ta hem resten av betten idag och pröva lite olika metoder på dom, såsom ketchup,maskindisk,handdisk,svintex,bit polish m.m!:)

Nu har jag putsat upp bettet och de blidde riktigt snyggt!:d
Ska nog ta hem resten av sammlingen och gör det me dom också!:D
Använde mig av en slags stålull som kallades "svintex" eller liknande:angel: , gaaaammaal låda jag hittade under diskhon och som nog legat där sen vi flyttade in(för en sisodär 10år sen:rofl: )
ska ta hem resten av betten idag och pröva lite olika metoder på dom, såsom ketchup,maskindisk,handdisk,svintex,bit polish m.m!:)

Va bra att du hittade nått som funkar, själv brukar jag tvätta min bett med hjälp av sand. Jag gnuggar dem i sanden och även massingbett eller sweetiron blir helt rena.. billigt och bra tycker jag:D

Jag har det bästa knepet !!! :D

Och det varken kostar mej ett öre i medel eller kraft.... :angel:

Dinglar bara betten framför sambon som säger GUÄCK/ULK m.m.
Sen tar han och skrubbar dom med Häxan och Svinto/Svintex och liten hård nagelborste.

Har numera alltid blanka och fina bett
;)

Men svinto och sånt repar väl betten?

*kl*

har oxå ett Sprenger bett i Aurigan som jag inte haft så länge nu, men jag har en fråga; det har blivit en massa fläckar på mundelen, som typ salivfläckar fast dom går inte bort hur man än gör (gnuggar med nageln o.s.v.) :crazy:... Blir det så på bett av aurigan, eller vad är det?

tror det typ oxiderar eller liknande:angel::D
har likadana fläckar på mina sprenger bett så inget att oroa sig för;)

Jag har det bästa knepet !!! :D

Och det varken kostar mej ett öre i medel eller kraft.... :angel:

Dinglar bara betten framför sambon som säger GUÄCK/ULK m.m.
Sen tar han och skrubbar dom med Häxan och Svinto/Svintex och liten hård nagelborste.

Har numera alltid blanka och fina bett
;)

Hahaha ,kan man möjligen skicka över några bett?:rofl:

*kl*

kan man använda ketchup på bett av Aurigan oxå? Eller är det bara på rostfritt stål/mässing?

Måste bara tillägga ett annat sätt man kan rengöra betten på, och det är att lägga det i coca cola:)

:o fräts de inte då? Eller aurigan kanske försötrs?

*tänker* hmm,... fast de kanske var tänder som fräts bort:angel:

Jag putsar alltid betten med svinto. Det har aldrig repat våra bett.. Vet dock inte hur det är med bett i mässing, om färgen försvinner av svintot..
Skölj av det noga efteråt bara!

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 092
Senast: Lager
·
Dressyr Tänkte kolla igenom TR inför en P&R och direkt ligger det ju flera förtydligande/ändringar mm utanför själva TR. Vad är problemet med... 2
Svar
36
· Visningar
3 841
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen... 2
Svar
33
· Visningar
5 636
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej! Imorgon ska jag dra iväg o byta mitt Nova bett som var alldeles förstort på Hööks. Jag funderar på om jag ska byta till ett helt...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur