Bukefalos 28 år!

Hemsk häxa vid löp?

Gabbi

Trådstartare
Hur blir era tikar mot andra hundar vid löp? Rådi är inne på sitt tredje löp, och är plötsligt en hemsk häxa mot andra. Hon har gjort två ljudligt fula utfall mot hundar som kommit in i butiken. Båda gångerna nöp jag henne prydligt i nackskinnet och lade henne i sin säng. Hon har inte försökt bita eller så, men ägarna håller ju på att kissa ner sig. Utomhus bryr hon sig inte mer än vanligt, dvs kan titta men inga utfall eller så.

Blir era vaktiga inne på eget område, eller tror jag fel att löpet har med saken att göra?
Även en av hennes lekkamrater vågade inte leka med henne tidigare i veckan. Rådi var inte arg eller så, men något måste det ju varit eftersom den andra som normalt är en glad skit lade sig på rygg och vägrade kliva upp.
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Jodå, Grima gör inte utfall eller så, men blir överdrivit stirrig när hormonerna far runt i kroppen. Leker hon med sina karlar är hon gärna lite överdominant så att man får säga åt henne att tagga ner. Hon blir lättare sur på mig också :D

Hon är precis som mig när det är dags, en jävla bitch :rofl:
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Min egna tik är ju en häxa hela tiden så henne kan jag inte jämnföra med!

Dock mor å fars schäfer tik (vi bor grannar) blir mer vaktig hemikring och allmänt lite små sur på de andra hundarna (i lösa situationer, ingen skillnad kopplad elelr i träning) förutom i själva höglöpet...

Naturligt på ett sett eftersom de blir lite mer "rang höga" av löpet eller vad man nu brukar säga..så det är nog inget fel på söta Rådi. Men hon måste kanske (precis som vi) lära sig att kontrollera sin PMS . . .
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Ok, skönt att höra ändå. Givetvis ursäktar det inget, men jag blev ändå ställd att hon gick från att vara jävligt shysst mot hundar i butiken till totalt rabid, men då vet jag att hålla henne ifrån sådant när hon löper.
De får ändå inte hälsa, men nu har hon nästan sökt konflikten, istället för att som vanligt kunna ligga bakom disken och bara iaktta litegrann.
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Jag står lite frågande till hur jag ska korrigera det dock. Tidigare har jag korrigerat för intensivt intresse mot andra hundar i butiken med ett enkelt nej, och ev lett tillbaka henne till sin plats. Ligger hon fint blir hon belönad, och det har ju funkat hyfsat hittills.

Nu när hon far upp utan förvarning och låter som en varulv vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Att greppa henne och lägga tillbaka henne går av bara reflex, men det är för henne inte en korrigering hon ens märker. Hon märker bara att hon plötsligt är tillbaka där hon började. Samtidigt vill jag inte göra ev. kunder som kanske blev rädda, MER rädda genom att gorma och gapa.

Jag vill kunna förebygga och träna bort det, men hur? Jag kan möjligen rigga någon situation där en kompis kommer hit med hund, men jag måste ju fortfarande ha en bra plan för hur jag ska korrigera.
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Hur reagerar hon om du säger ligg kvar/stanna när du ser att kunden kommer? Kan hon jussom sansa sig lite då..?

Jag vet hur det är med en stor schäfer som skrämmer liv å lust ur kunderna. Dock så tar våran åt sig bara man blänger lite på henne så hon är väldigt lättkorrigerad! Min egna vovva där emot tar inte åt sig förns man häller en 10 liters hink kallt vatten över henne typ...Men på henne har de hjälpt att säga att hon ska ligga kvar på sin plats på en gång (när de mot förmodan kommer in sånt här hon inte gillar).
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Jag tyckte att jag passade på henne rätt bra. Dvs, jag stod bredvid, sa "Nej" och la om henne när hon kröp en liten bit. Sedan låg hon fint, och jag förväntade mig ingenting mer. De gick förbi utanför disken och hade nästan precis passerat och sa hejdå. Då tittade jag bort från hunden någon sekund, och svarade. På den sekunden hinner min hund gå från liggande till vrålande. Så svaret är tyvärr nej, hon verkar inte kunna sansa sig fastän hon är under kommando och jag står en meter ifrån. Det var det som gjorde mig så förvånad och upprörd.
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Mina är som vanligt tack och lov. Har aldrig haft en tik som blivit knepig vid lötider :bump:

Vad du kan göra åt det: förmodligen inte mycket annat än att försöka ha koll på henne och hindra henne från att följa hormonernas "uppmaningar" :)
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Jag tror absolut att löpen kan förändra en hund så. Det är ju ändå inte allt för ovanligt att man kastrerar tikar för att de blir jobbiga vid löp eller har jobbiga skendräktigheter.
Min unghund är tvärt om. Hon blir helt fantastisk när hon löper :D Det beror iof på att hon blir lite trött och slö, så man märker inte av den extrema energi hon har i vanliga fall.. Men det ger mig hopp inför framtiden. Bara hon lugnar sig kommer jag älska henne :angel:
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Min unghund är tvärt om. Hon blir helt fantastisk när hon löper :D Det beror iof på att hon blir lite trött och slö, så man märker inte av den extrema energi hon har i vanliga fall.. Men det ger mig hopp inför framtiden. Bara hon lugnar sig kommer jag älska henne :angel:

Tyvärr var min så också under sina första två löp, så jag tänkte minsann aldrig kastrera henne eftersom hon blev så mysig. Tyvärr verkar det ju ha ändrats med det här löpet.
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Så blir våran också.
Framför precis innan hon ska löpa, då har hon allvarlig pms.
Går omkring och surar, småmorrar åt allt och alla och gör utfall mot andra hundar. Jippie...

Sedan under själva löpet är hon betydligt bättre
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Min blir grinig vid löp. inte så att hon gör utfall, men är väldigt stirrig mot andra hundar och kan gruffa på avstånd.
Dessutom blir hon världens djävla hormonkossa. Allt ska ifrågasättas och vardagslydnaden är som bortblåst.
Och sen kommer den hääärliga skendräktigheten också, suck!
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Jag tyckte att jag passade på henne rätt bra. Dvs, jag stod bredvid, sa "Nej" och la om henne när hon kröp en liten bit. Sedan låg hon fint, och jag förväntade mig ingenting mer. De gick förbi utanför disken och hade nästan precis passerat och sa hejdå. Då tittade jag bort från hunden någon sekund, och svarade. På den sekunden hinner min hund gå från liggande till vrålande. Så svaret är tyvärr nej, hon verkar inte kunna sansa sig fastän hon är under kommando och jag står en meter ifrån. Det var det som gjorde mig så förvånad och upprörd.


Känner igen det här, inte i den situationen men vid möten och liknande. När jag hälsar på det min hund är lite spänd på är det som nåt slags klartecken "buss på!"
Kanske skulle det hjälpa om du pekar på henne eller liknande när du säger hej då, så att hon känner att du har koll...värt ett försök kanske...
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Kommer det in en hund igen lär jag vara som en hök på min. Hon ska inte ens få lyfta huvudet från golvet.
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Passa dej , min ena tik är likadan.
Hon anfaller min 7åriga tik som annars är flockledaren o skadar henne alvarligt.
Vi kan bara skilja dom åt under löpen ( denna tik är 2år) .
Vi har provat munkorg men den får hon ju av sej tyvärr .
Jag ska nu beställa munkpeppar preparat o se om det hjälper .
Tyvärr har min tik oxå onormal täta löp .
fullt frisk men otroligt fertil tyvärr .
Mina stackars hanar vet varken ut eller in .
Hon har haft valpar o är en mkt bra mamma men jag kan ju inte betäcka henne hela tiden väl?
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Jag har en 6 årig rottweiler tik. hon blir tvärtom, jätte glad och ska leka med allt och alla, hon gillar inte ens leka med andra hundar i vanliga fall, men under löp då e de skit kul!
dock så blir hon rädd för saker och ting, de e bättre nu än tidigare men hon blir lätt stressad och rädd.

Jag kanske ska kastrera henne. först eftersom hon blir så rädd och sen att hon ständigt blir skendräktig. det är honj ust nu, mjölen rinner ur tuttarna och hon e lite rubbad av hormonerna, mkt mer än under själva löpet. hon gräver gropar i trädgården, de har hon aldrig gjort, men hon skäller också mer och tror folk kommer m.m... sen minskas ju risken för livmodersinflammation också..

dock kostar de pengar :/
 
Sv: Hemsk häxa vid löp?

Eya blir ett monster, de enda hon har i huvudet är hanhundar, hon kommer inte på inkallning som hon annars gör till 200%, hon går inte att träna med då näsan är i backen i ett.
Hon blir låg och fjäskig gentemot mej och bryter nästan ihop av en mild korrigering :crazy:
Jag låter bli att träna, ha henne lös eller göra andra saker som blir jobbiga under löptiden.
Dock så har de senaste löpet (som slutade endast för nån vecka sedan) varit de lugnaste hittills, hon har varit lös utan att sticka (även om hon tar ut svängarna mer än vanligt) och vi har tränat vid ett par tillfällen med skapligt resultat.
EFTER löpen kan hon få för sej att sura mot andra tikar, jag har "vattnat" henne när hon gjort utfall och de har bara behövts 2-3 gånger så har det gett sej.
Kan du lämna henne ensam på dagarna eller blir de för länge?
Såfall hade jag nog valt att lämna hunden hemma just under löpet, för att slippa hålla stenkoll och "bråka".
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 961
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Är vansinnigt arg, en granne har klivit in och öppnat och släppt ut löptiken till vår hane medan vi var ute och åt lunch. Sambon tycker...
Svar
9
· Visningar
2 609
Senast: Halali
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 910
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp