hengig häst

I

Icebabe_1

igår då jag kom ut till stallet å skulle plocka in min häst från betet såg han jättehengig ut,
jag har haft i gång han sedan vi flyttade till nytt stall,
( före det blev han riden två gånger i veckan bara)
jag tyckte jag började lugnt med han,skrittade mest,jobbade upp muskler och lekte lite med han för att han skulle tycka det var roligt.han får en dag i veckan ledig.
men igår blev jag lite bekymrad,då han såg så hengig ut,trött och likgiltig...kan jag ha drevet han för hårdt endå??????
han fick vila igår då jag inte torde göra nått,han verkade dock gladare då han kom in,så vi pysslade lite med gos,borst och prat.
så fick han gå in i sin nymockade mysiga box och äta hö.
kan det vara för att jag har hållt i gång han?
eller är han deppig på betet?
 
Hade han ngn feber?

Erlichia kan ge symptom som trötthet/seghet etc.. Och det kan komma och gå.
 
nej,han har inge feber.
stallägaren tror det kan bero på att han står ensam i hagen,trots att över andra sidan av trådene på båda sidor,står det hästar.
jag veti nte om det kan bero på foder,och päls sättning,
han får ju nu om dagen sammanlagt 9 kg ensilas,2 kg havre,1 dl linfrö,1 dl olja och vatten med vitlök.
men jag menar,dette har han ju gått på hur lenge som helst(förutom ensilas)
min stallägare skall påskynda sammensättning i hagen med honom så han får kompisar,men kan det bero på att jag har kört han för hårdt endå?
 
Du har väl analys på silaget så du vet att dess innehåll täcker behoven, och passar bra ihop med havren?? :crazy:

Men han kan säkert vara deppig utav att han inte har några kompisar och så, eller pälssättning etc. Avvakta några dagar och se åt vilket håll det går.
 
ja,vi har analys på silaget,är dock helt borti natta när det gälder sådant.
 
Hej!
Synd att han inte mår bra!
För är det någon häst som jag verkligen tycker förtjänar att må bra så är det han!

Han har jobbat så otroligt hårt i sina dar att han verkligen gjort sig förtjänt av en skön pensionstillvaro!

Jag skulle kunna tro att han är deppig för att han är ensam i hagen! Han är ju van att gå i flock, han gjorde det ju i många års tid och det passade honom!

Hoppas att han snart får sällskap!

och JA, han o jag känner varandra...väldigt bra!
 
Det är bara att skicka ett PM om du vill ha hjälp. Men gör det inte gratis nuförtin. 30 kr för en häst.
 
Han mår bättre,men är fortfarande lite deppig,min stallägare sina hästar kan også va höstdeppiga,och hon kom med en ny teori igår,att det är nog vädret som gör det,lika så som på oss,eller vissa av oss.
han har börjat bli gladare nu iallf. och igår när jag skulle ta in han kom han med ett skutt bakut och i gallop med lite stor pruttar,och kom till grinden,
jag blev så glad då,för det är ett tecken på att humöret är på väg upp :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 415
Senast: emma-vsm
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 648
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en okej dag förutom anorexi monstret men nu så bara heltplötsligt så fick jag en jätte stark jätte dålig känsla om en sak...
Svar
9
· Visningar
1 156
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp