Bukefalos 28 år!

Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

L

lie

Är i typ chocktillstånd.. Jag har en ungtik, en golden på 16 månader. Under jul så hade en vän hand om henne i 2 dagar. Hon hade då löpt i ca 12 dagar. Berättade för min vän att hon absolut inte fick ha henne lös när de var ute. Allt frid och fröjd tills för 1 vecka sedan. Tyckte att hon börjat lägga på sig, och när jag kände på magen så kändes den hård och konstig? Då jag även kände över spenarna, förstog jag! Från att ha varit jätte små och knappt synbara så har hon fått stora spenar som hänger ner! Och runt spenarna så är det inget hår, det är som en rund ring.. När jag nu tänker på det så hade hon faktist för ca 3-4 veckor sedan, jätte rödrosa spenar.. men sen har jag inte tänkt mer på det, förens igår.. Hon har även lite flytningar eller sekret runt slidöppningen!! Hon är helt klart på smällen!

Men hur? Så jag ringde min sk vän och berättade min upptäckt. Då kom det fram, att hon hade varit ute på promenad då hon var hundvakt, och haft tiken lös på ett gärde ute på landet. Då hade grannhunden kommit med sin hund, som även den var lös. Och ja resten kan ni ju lista ut! Hon trodde inte att det skulle ta sig så därför som hon inte berättat något! Ja är så arg!!!!!!!!!:mad:

Herregud, vad gör jag nu? Jag vill inte ha några valpar, och dessutom är hon väl för ung? Har ingen erfarenhet utav det här! Men nu är det ju försent med abort. Vad är det för nackdelar när tiken är så pass ung? Ska jag ringa vet och be om ett ultraljud? Ska man lägga ut annons redan nu på valparna? Hur blir det med avmaskning? Och skulle hon inte ha ätit valpfoder för flera veckor sedan? Hon blev tjuvparad den 26 dec, och de går väl 65 dagar eller hur länge är det?? Finns det någon bra bok så man kan försöka förbereda sig?
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Urk vad trist. Hoppas moderator flyttar tråden till hund så får du mer bra svar. Har hon fått ett bra foder fram tills nu är hon säkert ok, men om det är för sent för abort så kan du ju lägga om fodret från och med nu.

Trist att behöva bli valpmatte och uppfödare mot sin vilja.
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Ring veterinären i dag. Man kan ge abortspruta fram till 45 dagen av dräktigheten. Din ligger på gränsen, men kanske det går.
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Din tik lär valpa om ca 17 dagar +- någon dag och har passerat 45 dagars dräktighet och jag personligen skulle inte ge abortspruta så sent in i dräktigheten faktiskt, då riskerna det medför inte överväger fördelarna i mitt tycke.

Det finns mycket läsbart på nätet om dräktighet och valpning och boken hunduppfödaren, och skk's bokserie för hunduppfödarutbildningen är också bra.
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Nej för nu tror jag att jag tom känner valparna, eller det är något som rör på sig i alla fall.. Okej, men du som är van uppföddare, ska jag köpa valpfoder och ge henne nu? Vad behöver inhandlas?
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Ge ett högenergifoder, fixa en valplåda och lev som vanligt :) Sista veckan kan du tempa henne några gånger/dag (tempen hoppar upp och ner) och när tempen sjunkit till under 37 grader kan du förvänta dig valpning inom ett dygn.

Vad är pappan för ras?
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Okej! Måste man ändra med försäkringen nu? När ska man besöka vet och chippa, avmaska valparna? Pappan är en springel spaniel, så det var väl tur att det inte var en hanhund med 5 olika blandningar i sig..
Men är hon inte lite för ung för att ha valpar?
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Jo, hon är egentligen för ung för att få valpar enligt lagen, men olyckor händer ju och det kommer säkerligen att gå bra.

Du bör avmaska tiken med banminth nu och sedan avmaska valpar och tik samtidigt med första gången när valparna är ca 2½-3 veckor och därefter var 14'e dag tills de flyttar.

När valparna är runt 3 veckor är det också dags att låta dem börja smaka på hundfoder. 1-2 kula/dag första veckan räcker gott och kulorna ska vara så uppblötta att de är helt genommjuka. Sedan ökar man på antalet kulor och antalet ggr/dag de får äta vecka för vecka, så att valparna är helt avvanda när de ska flytta.

Veterinärbesiktning, vaccinering, chippning görs när valparna är runt 8 veckor gamla.
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Okej, tack för alla råd och tips!! Men valplådan, kan man ha hennes korg eller ska jag köpa en ny hundbädd? Dumma frågor men jag är helt grön på detta!
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

En hund av den storleken bör ha ett utrymme på 1,30x1,10 i alla fall, så att hon och valparna ryms utan att trängas. Hon ska kunna sträcka ut sig åt i alla fall ett håll och ha gott om utrymme för valpar åt andra hållet.

Om man inte vill snickra själv, så såg jag någonstans en som hade en barnpool som valplåda. Det var en sådan med benställning och blå presseningsliknande plast som går att köpa på ex. barnens hus.
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

:eek:

Å herregud vad arg jag hade blivit min den "sk" vännen.
Lycka till med valparna nu!
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Oj, det var ingen bra hundvakt. :( Nu får hon allt hjälpa dig med valparna!
Under valpningen är det bra att vara två + boken nära tillhands.

Önskar dig lycka till!!! :laugh:
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Har du kollat med ditt försäkringsbolag att snitt ingår, om i fall att…
Samla på tidningar och be alla i bekantskapskretsen göra det samma, går åt mängder så du behöver ett helt ”berg”.:D
Du behöver också köpa hem i god tid mjölkersätning, om någon valp skulle vara svag


Uppfödaren till din tik, finns hon i närheten och har hon möjlighet att hjälpa dig under valpningen?
Om hon inte kan vara där så via telefon även om det är mittinatta?

Ingen valpning är den andra lik och böcker i all ära…
Men det kan vara bra med någon att ”hålla handen” också.

Tänk dock på att det inte är så bra om en massa folk är närvarande, speciellt om de inte vet något i alla fall.
Dels så behöver tiken lugn och ro och ja troligen du också…(jo fler kockar desto sämre soppa)

Och dels är det smittorisken att tänka på.
Nyfödda valpar har inte mycket immun försvar och ska helst inte utsättas för ”folk” förrän dom är minst tre veckor.

Jag låter mina tikar slabba i sig moderkakorna, det ger näring och främjar mjölken.
Jag vet att alla inte delar denna uppfattning, men jag gör det som sagt.

Nackdelen med att hon äter upp dom är att hon kan bli lös i magen, men det tycker jag inte är något jätteproblem de är ju alltid lite lösa ändå efter valpning och ja bli inte rädd, det är fullt naturligt att de efterblöder också.

Ge inte tiken så mycket mat valpningsdagen, hon får alltså vad hon ska ha genom att äta upp moderkakorna.
Däremot måste hon ha vätska, bjud gärna på lite varm buljung med en äggula i när valpningen är klar.
Dag två är hon trött och behöver vila, bara lite mat dag två, valparna suger inte så mycket och det förebygger mjölkstockning om man inte ger för mycket mat dag 2.
Dag 3, nu ska du börja ge henne mat, nu har valparna klarat de två första kritiska dygnen och börjat suga rejält och mamma behöver mycket mat.

Dag 3 är jag hård/elak mot tiken och släpar ut henne på lång promenad, hon hatar mig och stretar emot men jag är envis.
Orsaken är att en lång promenad (i koppel självklart annars springer hon hem) sätter fart på tarmarna och rensar ut en massa + att det inte är ovanligt att en ev efterbörd kommer ut på detta naturliga sätt.
Valparna får ligga under en handduk under tiden, så de inte blir kalla.

Valpning är blodigt och lite nervöst, men det är samtidigt livets stora mirakel, så glöm inte bort att njuta av upplevelsen också!
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Oj vilken trist historia. Men nu är det ju som det är. Har du någon bekant som är van vid valpning som kan vara beredd? Eller hör med uppfödaren till din tik.

Sen kan man ju tycka att det är väl konstigt att det ska ta sej "så lätt! när uppfödare sliter som bara den o inte får sina hundar dräktiga.

Lycka till o vi vill följa allt på buke.
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Lite off topic kanske men ändå relevant:

Gnist (eller någon som har koll).. Har du koll på om hanhundsägaren ska ha reda på att det blev valpar av den lilla "olyckan" och om denne då kan bli skyldig att vara med och dela på kostnaderna för valparna? Eller om det strikt är tikägarens ansvar i det här fallet?

Kanske rent av att kompisen kan bli ersättningsskyldig? Någon som har koll?

Tog din knapp eftersom du är klok och verkar rätt insatt, men är det någon annan som vet så får de ju också svara.

(Innan någon frågar förresten så är min hanne kastrerad, inga barn här inte.. ;) Jag är en ond matte... :p)
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Hanhundsägaren har inga skyldigheter att betala något, eller få något betalt i sådana här fall. Tikägaren har heller knappast skyldighet att tala om att det blev valpar.
 
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Golden kan ju få rätt många valpar, så ge henne extra kalk-typ kalformavit,
om du har någon lämplig plats i bostaden så kan du göra en inhängnad där du bäddar, börja spara tidningar, då mena jag massor. mjölkersätning tror jag inte du behöver kladda med, skulle det bli absolut nödvändigt så kan du skaffa det om det blir aktuellt. För abortspruta är det försent. Lycka till, valpningsproblem är inte så vanligt på retriver, men kolla var närmaste vet finns och vilka som har öppet dygnetrunt, sätt upp telnr vid telephonen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 228
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 658
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 261
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp