Bukefalos 28 år!

Het...vad göra...?

F

Fnobby

Har problem med min treåring som jag köpte i höstas. Hon är het, inte bara vanligt "ligger på" utan het med stort H. Och verkar bara bli värre, utan att jag riktigt förstår varför.

Bakgrund:
Halvfranskt treårigt sto, ostartad, endast gått premie än. Gått provlopp och tränar för dagen 21-tider. Är lite fransk i gången men fungerar bättre och bättre. Stor och rejäl, lite tung.
Har hela tiden jag haft henne (och även före det) varit lite väl framåt, men nu verkar det gå åt fel håll.
Vissa dagar är hon rätt "normal", tar i lite när man kommer ut och lugnar sig någorlunda sen. Andra dagar bara brinner det till och då är hon inte kul...
Har skött sig bra i något provlopp, andra dagar på banan är hon inte körbar, obehaglig, bara vräker sig på.
En lugn, trevlig och förnuftig häst i all annan hantering, vilket får mig att undra lite över varför denna hets och stress vid körning. Hon är inte särskilt hårt tagen, vad jag vet.

Hon är kollad i munnen u.a.
Kollade upp henne direkt när jag köpt henne och hittade inga större grejor, men behandlade ett bakknä.
Kollad av kiropraktor (respekterad och bra) u.a.

Så vad göra? Några pratar om cystor i livmodern och dylikt? Hur vanligt är det och hur reagerar de? Ingen erfarenhet av..
Vad mer kan vara vettigt att kolla upp?

Vad jag sätter i munnen verkar ha mindre betydelse, har provat diverse. Just nu går hon med entömsbett vilket hon verkar trivas bra med.

Kraftfodret är idag baserat på havre samt Hippos Champ, Kvarnbyfoders Derby m.m. Vet inte hur stor effekt det kan ha att byta ut havren mot något annat?

Har redan insett att det här nog kanske inte blir den där trevliga lättsamma hästen jag kan åka runt och köra själv:smirk: men det känns som att det finns lite att åka med så jag vill inte ge upp än.
 
Sv: Het...vad göra...?

Kan faktiskt ha stor betydelse att byta ut havren. Hade ett varmblod som blev totalt galet av havre. Fungerade rätt bra utan men med havre (tyvärr även kornkross) blev hästen galen. Kornkross var i och för sig något bättre men inte förrän jag bytte kraftfodret mot lucern lugnade sig den lilla hästen.

Informerade nästa ägare om detta och hon höll dieten ganska strikt tills hon mötte en "förståsigpåare" som påstod att hästar MÅSTE äta havre. Då fick hon se vad jag hade menat. Efter detta sa hon att aldrig mer att den hästen kommer i närheten av havre.
 
Sv: Het...vad göra...?

Även jag skulle ta bort havren eller byta ut den mot korn, gå över till ett helfoder som är baserat på korn istället för havre.

Annars kan man försöka värma väääldigt mycket och väääldigt lugnt, jag har haft ett par riktigt heta hästar som jag före varje jobb fått värma i joggtempo (lite snabbare är skritt) i ungefär 45 min - 1 timme, de har faktiskt varit betydligt lugnare när man kört intervaller eller banjobb sedan, inte trötta, utan lugna och tillfreds.

Hur tränar du? Kör du massor med provlopp / banjobb / intervaller kanske det vore en idé att gå tillbaka ett hack i träningen och bara köra lugn och lång motion länge ett par månader?
 
Sv: Het...vad göra...?

Du är välkommen hit att försöka värma väääääldigt lugnt...:smirk: Det går inte. Däremot lugnar hon sig oftast lite till själv jobben.

Kör mycket långsamturer "I halvhurtigt tempo". Kommer bli bra att köra på här bara vi får lite snö, då blir det lååånga svängar i skoterspår. Annars mest intervaller och något banjobb emellanåt. Banjobben kör jag gärna tre lugna heat om möjligt. Hon har gått något provlopp, men inget snabbare.
 
Sv: Het...vad göra...?

Sååå jobbigt med heta hästar....o speciellt ston.
En del blir ju mycket lugnare om man rider dem och jag har ett par märrar som är väldigt hetsiga att köra långsamt med så de får oftast följa med på släp. Det fungerar alldeles utmärkt. Problemet kvarstår ju dock under tempojobben och lopp men man slipper ju dra sönder dem i träning iaf.
 
Sv: Het...vad göra...?

Sa bara vad som fungerade med mina, har haft en Super Arnie märr som blev blockerad i skallen och slog när man tog ner henne för mycket, den lugnade sig betydligt av den träningen, det går fort i början, sedan när de lär sig att inför varje jobb att det är lugn värmning, då brukar de lugna sig (och nu talar jag om en timmes värmningar, tills dess att hästen är lugn).

Släp är ju också en bra idé som ovanstående är inne på.

Har det snurrat till ordentligt i skallen ska du kanske strunta i banjobb och intervaller tills hästen lugnat sig, hur det än är lär hon ju till slut även stressa sönder i lopp.

Sedan får man kanske inse att en del hästar ÄR alldelese för heta för sitt eget bästa.

Nyfiken, vad är det för stam på hästen, en del hingstar lämnar ju lite hetare?
 
Sv: Het...vad göra...?

Mitt råd till dig är att prova rida in hästen, och ARBETA den som en ridhäst, alltså rida i backar jobba på tyglen och så vidare utan några direkta snabb jobb... till en början. kör hästen någon gång i veckan och då lugnt och gör hellre snabbjobben när du sitter på ryggen så förknippar hon kanske inte sulkyn med att hon måste prestera, sammt när du väl kör döva så mycket du kan, och försök istället ha så snällt bett som möjligt då det även kan vara som hon springer "från" bettet. de har fungerat för mig.. med min 7 åriga valack som tidigare var ansedd som farlig å dum i huvudet. när man kör honom får man vara JÄTTE noga på att vara mjuk ihanden, för så fort du tar förmycket i han drar han iväg istället för att lyssna.
 
Sv: Het...vad göra...?

-Skippa havren,skippa champen-prova istället något havrefritt foder,som tex hippo cool,eftersom du redan fodrar m champ kan du byta direkt till coolen utan problem.
Det mesta betten man hänger på,brukar bara ha effekt ett par ggr.. men funkar entömsbettet,så fortsätt med det-jag hade ett läderklätt rakt bett till min toka när hon tävlade,det funkade ganska bra.Man fick mera "tag" i henne,-och jag lovar,hon var inte att leka med..ett lokomotiv..hade det bara i lopp,för annars kunde lanerna bli lite röda i munnen..annars så ridtränade jag henne mest,det brukar funka bättre faktiskt.Rid och aktivera i skogen,klättra,gå över stock och sten och låt pållen få lite hjärngymnastik!-kanske rid jobben i stället i sandbana,släpa hästen,ja,-prova!-jag vet vad du går i genom,det är INTE kul..(när jag värmde en gång på eskils,var hon så jobbig,så jag låg raaaklååång i sulkyn..efter 2 varv hade jag inga armar kvar..jag var skitförbannad..men hon vann faktiskt den kvällen!-tur för henne!! HAHA!!:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Het...vad göra...?

Ja...jobbig är hon.

Hon är inte så trevlig att ha på släp, modellen som trampar upp i skärmarna och ångar på samt slår frenetiskt med huvudet. Men jag ska prova lite mer när vi får bättre vägar i vinter. På rakbanan tror jag inte det är någon lyckad idé...:cool:

Och jag ska rida in henne. Tror säkert det kan gå lite lugnare tillväga med ridning. Har väntat lite för hon har varit lite för dåligt musklad över ryggen och jag vill att hon ska få växa till sig lite mer.

Som någon skrev-rida snabbjobb är inget jag vill göra, dels för att det sliter för mycket och dels för att det finns väl inget bättre sätt att stressa upp dem under sadel också, bättre det finns något där hon förhoppningsvis kan hålla sig lugn...
 
Sv: Het...vad göra...?

Sedan får man kanske inse att en del hästar ÄR alldelese för heta för sitt eget bästa.

Nyfiken, vad är det för stam på hästen, en del hingstar lämnar ju lite hetare?

Lite udda stam, hon är efter franske Ucleo, som Goop hade på slutet av hans karriär som jag har förstått det. Finns bara ett fåtal avkommor efter honom i Sverige. Morfar Sugarcane Hanover.
 
Sv: Het...vad göra...?

-Skippa havren,skippa champen-prova istället något havrefritt foder,som tex hippo cool,eftersom du redan fodrar m champ kan du byta direkt till coolen utan problem.
Det mesta betten man hänger på,brukar bara ha effekt ett par ggr.. men funkar entömsbettet,så fortsätt med det-jag hade ett läderklätt rakt bett till min toka när hon tävlade,det funkade ganska bra.Man fick mera "tag" i henne,-och jag lovar,hon var inte att leka med..ett lokomotiv..hade det bara i lopp,för annars kunde lanerna bli lite röda i munnen..annars så ridtränade jag henne mest,det brukar funka bättre faktiskt.Rid och aktivera i skogen,klättra,gå över stock och sten och låt pållen få lite hjärngymnastik!-kanske rid jobben i stället i sandbana,släpa hästen,ja,-prova!-jag vet vad du går i genom,det är INTE kul..(när jag värmde en gång på eskils,var hon så jobbig,så jag låg raaaklååång i sulkyn..efter 2 varv hade jag inga armar kvar..jag var skitförbannad..men hon vann faktiskt den kvällen!-tur för henne!! HAHA!!:rofl::rofl::rofl:

Vad är Hippo Cool baserat på? Ja prova skadar väl inte..

Som det är nu så går hon med entöms till vardags och sen något skarpare i jobben för man måste ju trots allt rå på dem... Skulle gärna köra på rakt äppelbett som är mitt absoluta favoritbett, men det går inte. Man kan ju inte riskera livet på vare sig andra eller sig själv i provlopp och jobb.

Har haft heta hästar/passhästar förut...men den här...hon är "snäppet värre".......:eek:
 
Sv: Het...vad göra...?

Ja kanske.. Hon är stretig i skritt med men det går.
 
Sv: Het...vad göra...?

Ja men visst låter det som att det är något mer fel som ni inte hittat?

Jag har en bekant som hade ett lokomotiv, tränade i 12-tempo vissa bitar. Gissa hur länge det höll... :angel:

Men i vilket fall som helst, efter avslutad travkarriär så blev hon ridtravare och på något sätt diagnosticerades hon till att hon hade ett behandlingsbart problem med urinvägarna. :idea:

Efter det har rapporterna kommit om hur hon ändrat sitt beteende totalt.

Det kan ju vara en sån häst "som bara är sån" men visst vill man försöka utesluta Allt...
 
Sv: Het...vad göra...?

"kl"

Jag vet att även veterinären har någon form av pulver utan karens som de kan ordinera heta och hetsiga hästar, om det hjälper eller inte har jag ingen aning om. Min veterinär ville skriva ut det till en passhäst jag hade en gång, men vi provade det aldrig. Tror dock burken är vit med grön text eller nåt liknande.

När jag läste inlägget ovanför kom jag att tänka på en häst som var fruktansvärt het och som det visade sig hade problem med magsår, de behandlade detta och sedan fick den äta det här pro-equi (heter det så eller blandar jag helt ihop allt nu?) och är betydligt lugnare efter det...
 
Sv: Het...vad göra...?

Ja kanske.. Hon är stretig i skritt med men det går.

Du kan ju prova att skritta henne för vagn under lång tid, så fick jag min häst att bli lugn från att ha varit väldigt gåvillig. Hon var iofs aldrig het, inte ens i närheten... Men skritt är bra för psyket.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 390
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 213
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 629
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp