Bukefalos 28 år!

Hindra vattnet från att frysa.

Jannice

Trådstartare
Har funderat på hur jag ska kunna hålla hästarnas vatten i en bättre temperatur den här vintern utan att bheöva byta vatten flera gånger per dag så skulle vilja ha lite tips. Vet att det finns thermobarer men har inte råd med en sådan just nu, så gärna något man kan bygga själv som inte blir svindyrt.

Jag har ett badkar i hage nu och det funkade ju kanon hela sommaren men nu när det börjar bli kallt så fryser ju vattnet i den skitlätt. Funderade på om det gick att isolera det utifrån och sen bygga typ en trälåda att lyfta ner det i så hästarna inte kommer åt isoleringen. Låter det som att det skulle kunna funka, är det till och med så att någon testat eller låter det som en skitdum idé?

Vet att en tjej fogskummade ihop två murarhinkar för att isolera från kylan, så om jag inte får till nåt med badkaret så är ju alltid det en idé :)

Alla idéer óch tankar är välkomna :)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Borde gå att fixa en snabblösning med två hinkar/baljor i olika storlekar och ett par liggunderlag? Klipp en bit av liggunderlaget och lägg i botten på den större hinken, vira ett par varv runt kanterna och sen ställer du ner den mindre hinken/baljan i. Borde isolera så att vattnet fryser långsammare iallafall.
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Ja det borde ju också funka :) De tar ju inte lika stor plats heller...

Ja dte räcker ju att det fryser långsammare, förra året hann jag knappt ut med vattnet ibland innan det frös... Eller ja, kanske inte riktigt så illa men det kändes så ibland :D
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Vi hade i mitt förra stall en murarbalja.
La isolering utan glasfiber runt om och sedan plywood under och på sidorna. När det va som kallast på morgonen var det bara en liten hinna som hunnit frysa men räckte att peta på den. Fyllde dock med varmvatten på kvällarna och la sedan en skiva uppepå
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Det låter lite som idén jag hade med badkaret, fast jag kan tänka mig att det blir smidigare med murarbalja... Men det verkar ju som att det borde gå att få det att funka iaf :)

Skiva ovanpå kan jag inte ha eftersom de går på lösdrift och är ute dygnet runt... Så frågan är hur mycket den hjälpte, men det är väl bara att testa och se hur det går :)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Det finns många trådar och inlägg om hur man bygger en egen isolerad vattenbalja, för att göra det ännu smidigare lindar många en värmekabel runt. (En sådan som egentligen är till för att stoppas ner i vattenledningen) Det förutsätter förstås att du har ström på rimligt avstånd ( och för säkerhets skull jordfelsbrytare)

Gör lite sökningar och du kommer få massa tips och idéer :)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Okej, ja då blir det ju lite svårt att ha skiva uppe på :D
Men iom att dom går ute o är o dricker med jämna mellanrum så borde det inte hinna bli fruset om du blandar i varmvatten på kvällen.
Du får prova dig fram o hoppas du hittar en lösning som passar :)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Värmekabel har jag inte tänkt på, får söka rätt på gamla trådar och se vad som skrivs :)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Haha, ja det blir ju det :D

Ja det har du ju rätt i, då rör det sig ju i alla fall... Jag får göra det! :)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Ett mindre krävande sätt, om man bara har hinkar (är nog svårt i större vattenkar), är att lägga i bollar.
Dom åker runt i vattnet och hindrar vattnet från att frysa eftersom ytan aldrig ligger helt stilla...
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Vad smart! Det kan jag ju börja med att testa :)

Vad för bollar ska man använda?
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Vilka som, bara dom håller sig flytande.
Vi har använt två tennisbollar i varje hink.
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Just badkar fryser ju igen direkt pga materialet de är gjorda av.

vi har till samtliga hagar i stallet, frigolit fodrade murarbaljor. ta en balja, ställ gärna en mindre balja i den baljan, så isolerar det ytterligare. runt om och i botten lägger du/fäster frigolitskivor som du passar till. sen sveper man en lövkasse runt sidorna om baljan runt frigoliten. klart. Kostar typ 100 spänn. (plus baljorna då).

vi har haft denna lösning i flera år nu och det enda man behöver göra på morgonen är att ta bort lite ytlager is så håller sig vattnet frysfritt sen hela dagen i stort - inga problem ens i -15 grader. Vi har inga lock på våra, hade vi det skulle man inte ens behöva plocka bort ngn is på morgonen.

bra beskrivning på i stort samma lösning hittar du här:
http://www.hippson.se/bildspel/sa-bygger-du-ett-frostsakert-vattenkar.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

*kl*

En sån från hippson som mackan länkade till fick jag av min kära stallkamrat :love: inväntar vintern för att se hur bra den ska funka :)

Foto-NAENUDQE.jpg


Foto-ZTBBBHH6.jpg
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

*delvis kl*

Tack för alla bra idéer! Bra med bilder och länkar med, gör det lättare att förstå hur man menar :) Nu har jag flera bra uppslag för hur jag ska lösa det :)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Jag köpte en värmebalja (hade dock tur att hitta en begad!) och det är den bästa investeringen jag någonsin gjort..Jag hade lagt undan en slant genom hela sommaren inför köpet.

Funderar du på att bygga egen, nätansluten tunna råder jag om att man ska veta vad man sysslar med så att inget blir strömförande och att det verkligen blir låg spänning. Är man osäker bör man ta hjälp av kunnig för vatten och ström kan bli livsfarligt och det är jätteviktigt att det är 100% att strömmen omvandlas till lågspänning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Precis!! Kan bli LIVSFARLIGT att börja greja med egna små lösningar på baljor med värmekablar. Försäkringsbolagen är inte heller glada över sånt, om nu olyckan är framme.
Nej, skippa egna lösningar som inkluderar värmekablar, köp antingen färdiga värmebaljor eller fixa din egen med andra lösningar.
Fjordtokan tipsade för ett par år sen om en hemmagjord vattenbalja, jag fixade till en sådan, och det var GULD!! Använder den fortfarande....
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Blir det med värmekabel så får svågern som är elektriker fixa det, men jag tänkte testa någon av de enklare lösningarna först :)
 

Liknande trådar

Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 201
Senast: FrDrake
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 712
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Igår kom jag hem efter nosework-kurs med en hund täckt av grus. Det är fortfarande valppäls=allt fastnar, så det slutade med ett bad och...
Svar
16
· Visningar
2 001
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag får rätt ofta höra att eftersom vi har badkar så är vi inte miljövänliga. Men det måste väl ändå bero på HUR man använder sin...
2
Svar
24
· Visningar
7 914
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp