Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

F

*fia*

ja då va de dax, jag har äntligen bestämt mej, nu blir de en betäckning för mitt sto till våren.

Men tankarna snurrar, kunde inte somna igår va ska jag välja?

Mitt sto är en angloarab, pappa elcatero.
Mamman var d-ponny galoppör å gick msv hoppning.
Min flicka är 154 hög, en mkt allsidig häst, orädd, fina gångarter, mkt lätt för hoppning. Ja hon har väldigt lätt för allt rättare sagt, kördes in på 1 månad.

Hennes nackdelar är ju att hon är en fruktansvärd bitch å att hon är liten häst.

Om jag nu ska betäcka vill jag betäcka för att jag ska kunna ha i framtiden å då börja ju huvudet att snurra rejält.


Vad jag vill ha är ju en större häst men ingen jätte runt 163-168 ca då jag själv är liten, vill ha en som kan gå någorlunda långt i hoppning, men även kunna ta lite priser i dressyren å fälttävlan så en mångsidig hingst är vad jag letar efter.


Dom hingstarna jag har kollat på är:


*Maloubet de Pleville
*Jaguar Mail 1144
*Quite Easy 958
* Robin z

Hittade även en som jag blev störtförälskad i men kunde inte hitta någon bild/film om hans hopptecknik bara att han hade god hopptecknik.---Chequille

Eftersom jag inte är insatt så skulle jag vilja ha lite buke exper hjälp.
Är väldigt svag för 3 st av hingstarna men har svårt att hitta video på dem mer än det som finns på deras hemsidor googlat massor å sökt men ja de va inte lätt..


HOPPAS ni kan sprida lite ljus i min tillvaro, vill ju ha en lyckad kombination en med kvalite, om jag nu ska ha den som eftertagare efter sin underara mor så får den allt vara lite bättre än henne ;)

http://sofiashastsida.zoomin.se/P508886
http://sofiashastsida.zoomin.se/P508878
http://sofiashastsida.zoomin.se/P457700

Lite bilder på min Tös fyller 6 år nästa år!
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Vilka olika hingstar du har tittat på !

Alla är jättefina, men olika.

Ditt sto är ju högt ib od så du behöver ju inte mer blod om du vill ha en lätt avkomma, å andra sidan så är ju Jaguar Mail (som är väldigt mycket xx-blod) otroligt bra och inte på något vis bara en förädlare.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Vet du stammen på mamman?

Är hon (mamma´n alltså) fullblod kan du leta upp stammen på www.galoppsport.se under "sök sportinfo"
Det är alltid intressant o veta när man ska tipsa!

Maloubet är en mycket fin hingst som hade 10-10 ihoppningen på sitt bruksprov (som 3åring iaf minns inte vad han fick som 4åring... ) Däremot är han inte så gammal så man har inte sett så mycket av hans avkommor ännu, eftersom ditt sto är oprövat är det kanske bättre att välja en mer beprövad hingst för att öka chanserna till en lyckad kombination.
Maloubet är ju efter Baloubet som är väl lite allmänt känd för att vara rätt så vass, jag vet däremot inte om sonen ärvt detta och om han i sin tur nedärver det, det kan ju isf vara värt att tänka till på eftersom ditt sto själv är rätt vass.
Jag har i år betäckt 2 ungston med äldre hingstar som gjort sitt på tävlingsbanan och har många avkommor som visat sig bra.

Jaguar Mail är rätt så rejäl och borde falla väl ut med ett lättare sto tror jag, även om det är mycket fullblod i han så tror jag ändå inte att han är en riktig föräldrare iom sin egen storlek utan jag tror snarare att han passar bättre med små lättare ston, som ditt. Dock är det rätt mycket nerv i han vad jag har sett.

Robin Z är ju ett väldigt säkert kort, även de dåliga Robin-avkommorna är i snittet bättre än många andra hingstar. Däremot är han rätt dyr kostade 20000kr i bara avgifter till Flyinge i år, sen är väl hans sperma kvalite inte längre så kanon, också nåt att tänka på eftersom ditt sto är oprövat - du vet ju inte hur fertil hon är och då kan det vara bra att börja med en hingst som har rätt bra dr % för att slippa slänga massa pengar i sjön.

Chequille vet jag inget mer om än vad som står på Flyinges hemsida, verkar dock vara en intressant och trevlig hingst med multitalang stam vilket ju borde passa bra ihop med dina ambitioner.

QE är en hingst som inte alls faller mig i smaken - jag har blivit en fan av franskt blod men QE gillar jag inte alls så jag ska inte uttala mig om honom :angel:

Kommer dock inte på några andra hingstar att tipsa om just nu - står still i min hjärna men jag hoppas jag kunde bidra med nåt.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Kommer mer ett litet förslag:
Acacio är ju en trevlig hingst som är känd för att inte lämna allt för stora avkommer, är oxå ganska lätt i typen.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Hennes mamma är polskarab å importerad hit som ridhäst,
Hennes pappa heter plonsk.

Jag vet att dom hingstarna är olika det va vell typ därför jag tänkte fråga mej fram här då jag enbart sett dom på tävlingsbanan å flyninges filmer.

Det är så svårt, vilken ska man ta, är grymt sugen på den sista men vet inte mkt om honom lr hur långt han kan räcka till i hoppningen.

Mill lilla fröken kommer nog enbart räcka till 120 inte fy skam iof men vore skoj å få en avkomma som man kan klättra lite längre med.

Å de e så svårt, men någon av dem jag skrev blir de, vill inte ta någon hingst som inte e så k'nd vill satsa på kvalite å då blir de flyinges lr nån annan mer känd.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Mitt sto är en angloarab, pappa elcatero.
Hennes mamma är polskarab å importerad hit som ridhäst,
Nu hänger inte jag med. Om båda föräldrarna är arab är det väl en arab du har, inte angloarab?
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

elcatero är vell fullblodsarab?? i mina papper ink passets står de iaf att hon är anglo arab...mer et jag inte har aldrig ägt en angloarab innan men ja i alla papper står de det iaf
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

elcatero är vell fullblodsarab?? i mina papper ink passets står de iaf att hon är anglo arab...mer et jag inte har aldrig ägt en angloarab innan men ja i alla papper står de det iaf

Då blir nästa fråga....vem har utfärdat passet/var är hon registrerad?
Har du möjlighet att delge lite mera av hennes stam?
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

inte för jag e så bra på polska men har mammans papper här.

namn: polli
ras: malopolska


sen står de

madura ox plonsk ox majorka ox amok ox plastowa ox ermitaz ox

i dom översta rutorna på stampappret.

på chipppappret står de såhär

eléxir
fadernsnamn: elcatero FA 365/85 fbl arab
moderns namn: polli spar 93-89-2357 reg polen 995lb anglorab

på pappret för svenska anglorabföreningen

fader: elcatero
ff:eldorado
fm. catinka

moder:polli
mf:madura 0x
mm: plonsk ox


passet fick jag tebacks alla papper på för vetrinärens avmålning stämde inte med den gamla dom hade så hon åste målas av igen suck...

men iaf jag vet att hon är angloarab..


Vilken hingst av dom jag nämnt innan tror ni skulla passa bäst??
INGEN som vet vart man kan hitta mer info om dessa mer filmer osv, Den på c finns inte mkt om
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Elcatero är ett arabiskt fullblod = arab.

Ditt sto borde alltså egentligen vara en ren arab men reggad i angloförbundet. Varför vet jag inte men jag gissar på att det kanske är billigare att regga där eller iaf mindre krångel eftersom arab-förbundet är mindre smidiga att ha o göra med.
Om du tilläggs registrerar ditt sto i ASVH och betäcker med en av dom godkänd hingst får alltså avkomman gröna papper hos ASVH-

Eftersom arab både är godkänd ras inom anglo och halvblod får man göra så.
Men eftersom ditt sto är så gott som ren arab är hon inget annat än en arab oavsett vad det är för förbund som utfärdat papprena.
Tror de måste ha minst 12,5% engelskt fullblod i sig förutom arab-blodet för att vara en regelrätt anglo.

Men hur som helst så är det fina hingstar du tittar på, de är rätt olika men titta på ditt eget sto, hur hon ser ut och rör sig sen försöker du välja en hingst som inte har samma negativa saker men allt det positiva ditt sto har så kan det nog bli riktigt trevligt.

Iom att ditt sto är litet och har så mycket arab i sig så tror jag itne det är nån fara att lägga en större hingst på henne.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Var finns det engelskt fullblod i den stamtavlan ????
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

moderns namn: polli spar 93-89-2357 reg polen 995lb anglorab

Mamman är angloarab, i mina ögon e hon inte arabig å de e många som blir förvånade över att hon har så mkt arab i sej.

å nej hon är ingen arab har snackat med arab föreningen å hon är angloarab å enligt angloarab föreningen är hon anglo ingen arab.

jaja jo jag tror jag ska välja en lite större hingst.

men har lite svårt att hitta info å mer filmer bilder än det som finns på flyinges sidor.

Det är svårt att välja iaf... hihi...

Måste ju ta å bestämma mej snart vi funderar på att betäcka en häst till i stallet å dom kommer antagligen ta samma som mig så då blir dom halvsyskon.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Hej!

Kan detta stämma tror du? http://www.allbreedpedigree.com/elexir3

Det finns inga ston (ox) i Polen med namnen Madura o Majorka i de årgångarna.. så de måste vara Anglo eller Fullblod! Däremot finns det en arabhingst med namnet Amok, född -75.. han kan ju vara Maduras' far? Han har inga reg ox-avkommor, men kan ju ha använts i angloaveln!?

Bia
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Det finns något som kallas för polska angloaraber. Man har korsat in shagyaaraber, och de räknas inte som renrasiga anglos i resten av världen utan bara som varmblodshästar som står väldigt högt i blod.

Både araberna och fullbloden har stängda stamböcker.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Om man kikar i stammen så ser man att stoet har Shagyablod i sig, alltså ingen anglo i svensk bemärkelse. Däremot benämns de som angloaraber i Polen precis som Görel skrev i sitt inlägg. /AFF

Aha, kollade inte så noga.:o

Men är det inte lite konstigt då att TS häst har blivit registrerad hos Angloarabföreningen här i Sverige? Eller har de något slags "B-register" för de som inte uppfyller kraven för renrasig angloarab?
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Varför slänga en halvblodshingst på ett arabsto? :confused: Varför inte satsa på "ren" avel och ta en arabhingst? Det finns kanonfina arabhingstar på omkring 155 cm som tävlat framgångsrikt i både dressyr och hoppning. Vill du ha en bra framtida hopphäst, varför inte köpa en färdig sådan om ett par år?
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Aha, kollade inte så noga.:o

Men är det inte lite konstigt då att TS häst har blivit registrerad hos Angloarabföreningen här i Sverige? Eller har de något slags "B-register" för de som inte uppfyller kraven för renrasig angloarab?

Jo det låter ju lite konstigt, onekligen. Jag har faktiskt inte en aning, ,men stämmer stammen på Allbreed så är det ingen renrasig angloarab. /AFF
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 671
Senast: Badger
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 680
Senast: Kisseninan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 241
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp