Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

njä det har hon inte, inget jag fått höra iaf, men jag e ju ingen exper, skulle du kunna kolla på bilderna jag länkade till, du vet nog de bättre än mej.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Alltså allvarligt, hur kan du avgöra om jag är mogen lr inte?

Jag skrev bara att jag undrade, för det första som man brukar göra när man ens funderar över att börja avla är att lära sig sin stos stam, för o nackdelar ut o innantill...
Men iofs... jag ber om ursäkt - du skrev väl kanske inte NÄR du tänker betäcka ditt sto, du kanske inte med´nade nu till våren.

Alla är vi nybörjare någon gång, å eftersom jag bara ägt valacker innan så tänkte jag att jag kan höra här om dem innan jag bestämmer mej med vilken.

Efter som alla säger olika, vissa tycker om dom vissa tycker inte om dom, det finns ris å ros om alla det är ju därför man EFTERFORSKAR som jag gör nu!

Absolut - men som nybörjare får man kanske också inse (och acceptera) att andra har olika åsikter.
Och du verkade ju "väldigt påläst" eftersom du absolut inte ville kolla på andra hingstar än de du själv räknat upp...

MEN det är ju självklart att vi alla inte kan allt därför jag frågar, för jag inte vill avla något som inte kommer hålla, sen vill jag ju inte avla bara för att ta ett föl på henne utan jag vill avla för att få nåhot till mej i framtiden är det inte moget??
Det är absolut en mogen och bra inställning , men vad menar du med "jag inte vill avla något som inte kommer hålla"??? Vilka hingstar tänker du då på...eller?

nä ibland tycker jag folk slänger ut sej saker när dom inte vet vem man är, vad för kunskaper man har, det jag saknar kunskap om är just avel det finns vell en anledning med ett diskusions forum det är vell att man ställer frågor å får hjälp?

Jag skrev att du KANSKE inte... inte att du INTE SKULLE:angel:

Och om man inte kan ta andras åsikter och inlägg på rätt sätt så kanske man ska hålla sig ifrån diskusionsforum...;)

Valet av Niveau (som väl inte fanns bland dom fyra första utvalda...):devil: är docjk en bra hingst anser jag. Dock vet vi absolut INGENTING om hans hållbarhet som du skrev över var viktig. Hans första avkommor föds våren 2008
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Egentligen borde du visa märren och få henne bedömd. Det är alltid en god fingervisning om vad som är fördelar/nackdelar.

Nu har jag kollat på bilderna. och nej, jag skulle inte ha valt Niveau till henne - just med avseende på att hon också ser lite vek/mjuk ut i kotorna. Så du bör nog tänka en vända till.
Sen är inte hennes halsansättning jättekul heller så en med bra halsansättning och starkare kotor hade jag letat efter
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Varifrån har du fått att Niveau skulle ha veka kotor? Han har ju 8:a på benen från bruksprovet
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

alltså jag vill inte avla på en hingst med tex lösa benbitar, vill inte avla på något med hemskt humör som ingen klarar av att rida.

så eftersom jag bara fick reda på negativa saker om dessa hingstar jag skrev så valde jag bort allihoppa men HÖLL mej på HALVBLODS lingen,

å efter mkt letande å efterforskning så valde jag en grön häst även som jag gjorde med mitt sto.

Det ända jag ville med denna tråd va just att fråga va folk tyckte om hingstarna men letande upp info själv å då åkte faktiskt alla dom bort..
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

ja veka kotor har inte min, har redan fått henne grundligt kollad av vetrinär å hon fick ua på allt, ska visa henne i sommar då det är angloarab utställning i halland så får jag se vad dom säger, men de flir nog att betäcka till våren vid maj ungefär å jag har kunniga folk jämte mej men dom har inte pyslat med halvblod.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

det va de jag kollade på med så höga betyg kan man vell inte få med veka kotor????
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Haydn 977 är super fin. rör sej riktigt bra och har gått 150 hoppning. han är 163 cm men lämnar större så är dett sto nu 156 så kanske bebisen hamnar runt 160+ ev lite mer.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

håller med maria-mp , har du kollat på Business x ??? Han e kanonfin!

håller med han e riktigt fin. en dröm att rida och har ett huvud utöver det vanliga.. super snäll i all hantering och ridning. tror nog han skulle passa ditt sto. han är nog runt 170 cm men fölet borde nog bli mindre än honom å större än stoet. riktigt läcker. kan värkligen rekomendera honom. hade jag haft en liten häst å inte en på 17+ så hade jag utan tvekan tagit honom.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

ja veka kotor har inte min, har redan fått henne grundligt kollad av vetrinär å hon fick ua på allt.

Veka kotor är inte något som en häst får anmärkningar för på en besiktning. Det är en del av en hästs exteriör, t.ex som om en del är inåt eller utåt tåade etc.
För övrigt tycker jag att bilderna inte är bra nog att döma ifall din häst har veka kotor eller ej, så fråga någon som kan och vet, så får du svar på tal.

Jag tycker du ska söka upp någon som har vart med förut, som du kan prata med på tel eller irl och få tips och hjälp, eftersom du är förstagångare.
Det är såå mycket mer än bara betäcka och sen vänta på föl.
Och du måste se till din hästs negativa sidor i exteriören och välja en hingst som väger upp det. Om du inte vill ha en ful fölunge förstås.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Hade jag varit du skulle jag skaffa en hingstkatalog och i lugn och ro gå igenom alla hingstar och se ifall det finns fler som intresserar dig. Du har ju flera månader på dig att kolla upp hingstar och vad de har lämnat.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

håller med han e riktigt fin. en dröm att rida och har ett huvud utöver det vanliga.. super snäll i all hantering och ridning. tror nog han skulle passa ditt sto. han är nog runt 170 cm men fölet borde nog bli mindre än honom å större än stoet. riktigt läcker. kan värkligen rekomendera honom. hade jag haft en liten häst å inte en på 17+ så hade jag utan tvekan tagit honom.

Lite OT men vet du varför han inte tävlat så mycket de senaste åren?
Finns knappt några resultat på han de senaste åren.. Jag är fruktansvärt sugen på att betäcka med han men blir så klart lite nyfiken.

De avkommor jag sett/hört om efter Business har varit/förväntats bli ca 165cm några något större men då också haft större mammor..
Mina ston är 162, 164 och 173 så han borde passa bra till de förstnämnda..
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Varför slänga en halvblodshingst på ett arabsto? :confused: Varför inte satsa på "ren" avel och ta en arabhingst? Det finns kanonfina arabhingstar på omkring 155 cm som tävlat framgångsrikt i både dressyr och hoppning. Vill du ha en bra framtida hopphäst, varför inte köpa en färdig sådan om ett par år?

Tycker att det är lite konstigt att just du undrar varför hon inte vill satsa på renavel här när du själv i andra trådar har funderat på bla ridponny hingst till ditt arabsto?

//Lotta
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Tycker att det är lite konstigt att just du undrar varför hon inte vill satsa på renavel här när du själv i andra trådar har funderat på bla ridponny hingst till ditt arabsto?

//Lotta

Jag skulle aldrig korsa halvblod med arab. Däremot kan man lägga en ridponny på en arab, för de är närmare i sättet om man säger. Stor skillnad på ridponny + arab och halvblod + arab. ;)
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag kan bara säga vad jag ser på din häst och hingsten du gillar att de har samma lilla, lilla svaghet(i mina ögon svaghet). (Jag bläddrade runt lite och det fanns ju flera bilder - visst fasen är kotorna långa på märren). Personligen gillar jag hingsten jättemycket och skulle kunna tänka mig honom till mitt sto, men inte till TS sto.

Om du inte visste det så är alla hingstar röntgade för lösa benbitar och ingen svensk hingst har ett förskräckligt temperament. Så det behöver du inte oroa dig för. Jag är lite tveksam till de negativa saker du har fått reda på om de andra hingstarna - vilka källor har du ? Man ska passa sig noga för att lyssna på skvaller.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Det är precis sånna svar man vill ha när man ber om råd:eek:

Du liksom jag har själva haft flera trådar angående hingstval, borde det inte vara lättare för oss också att köpa en färdig tävlingshäst? Renrasavel eller ej..

Till TS... jag tycker personligen att det är alldeles ypperligt att "blanda" hbl/anglo/arabiskt fullblod/engelskt fullblod då det blir ett "renrasigt" halvblod samt oftast mkt trevliga sporthästar..
Lycka till!
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

mm det är presis sånna här svar man vill ha när man ber om hjälp ja,

det enda jag frågade om va vad folk viste om dom hingstarna skrev men eftersom ämnet spårade ut en aning letade jag info själv..:(

Eftersom jag viste att hon va angloarab, men inte viste varför hon va det då jag aldrig ägt någon angloarab, alla spårade in vaför hon va det i stammen å så handla hela tråden helt plötsligt om varför hon va det ist för info om det jag sökte.

Sen blir jag förfrågad om jag verkligen ska välja någon av dessa hingstar, tar å tänker om efter all info jag hittat å beslutar mej å ta nått yngre som passar bra in på det jag söker.

Bra tecknik i hoppning, fina gångarter fin teckning.:love:

Har aldrig hört att hon har veka kotor ingen som någonsin sagt det, men iof har jag inte ställt ut henne då jag inte velat att hon ska hoppa såppas högt när hon va yngre,


Därimot har jag beslutat att ställa ut henne i sommar då jag hittade på internet att de va nära mej osv, så vi får vell s evad dom säger...




SÅ NU kan ni hålla er till ämnet, jag har bestämt mej så är det.:mad:


DET blir den hingsten, satt med kompisens hingst katalog igår men nej de va inget jag föll för direkt.

SÅ NU VILL JAG VETA MER OM NIVEAU:love:


Resten ber jag er låta bli, har bett er innan men alltså ni pajar ju tråden, har ni problem med mitt tänkande håll de till er själva inte i min tråd för jag gör ju som jag vill ändå även om ni inte tycker jag ska ta denna hingst så det är inget jag behöver upplysas om.

SÅ hon e anglo arab resten av diskusionerna VILL JAG INTE att ni tar i min tråd, så nu ber jag er HÅLL er till ÄMNET OM DEN HINGSTEN jag söker info om.:mad:


väldigt tråkigt att de alltid ska spåra ut på buke, trodde denna tråd skulle vara seriös å att jag skulle få hjlp för en gång skull vill inte bli uppläxad om jag e mogen lr vilka val jag gör.


SÅ SNÄLLLLLLLLAA jag söker info om den hingsten jag valt INGET ANNAT annars får jag lämna denna tråden å söka vidare sj, jag bad om hjälp här å mestadels info för jag inte har betäckt innan!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 709
Senast: Badger
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 707
Senast: Kisseninan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 277
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp