Hingst som nafsar

Jag känner generellt när jag leder honom att det är lite svårt att hålla honom på avstånd (stärker min misstanke att han egentligen vill leka / något annat socialt), han är gärna lite "på" mig. Försöker hålla grimskaftet så långt som möjligt eftersom han på alla sätt är betydligt lugnare då, men kan ju försöka med längre rep också!
Kan du lära honom en enkel signal som betyder att han ska ge dig lite mer space?
På mitt sto petar jag bara lite med fingret på halsen om hon skulle gå för nära. Det fattade hon direkt. Det blir mer som en påminnelse, inte ngn korrigering eller bestraffning.
 
Ah, tack! Precis detta är det jag tror att jag är ute efter! Jag tror att det även för vår hingst är någon sorts blandning av spänning, frustration och önskan om social kontakt/lek och det blir bara fel om jag "trappar upp konflikten" som ur hästens synvinkel inte ens är en konflikt. Ska försöka framförallt det där med eget lugn och att försöka skapa lite mer avstånd. Han har ju också rätt bråttom, så det är väldigt lätt hänt att jag liksom "drar honom mot mig" när jag bromsar honom. En tränare jag var på clinic för pratade om "mindful walking", att själv gå och ta lite plats och vara på väg någonstans helt lugnt. Ska försöka tänka på detta!
Mindful walking! 👍 Låter som en bra beskrivning av det jag menar!

Känner igen det där med att hästen springer på lite och man behöver bromsa hela tiden. Jag försökte lite olika saker för att få bukt med det där men inget funkade klockrent - antingen gick han långsammare men blev frustrerad och började nafsa igen, eller så var han lugn och fin men jag fick pinna på som en idiot och det kändes inte heller bra. Blev mer astmatiskt flåsande än lugn andning. :D

Av en slump tog min stallägare honom och hon gjorde något som fungerade väldigt bra, men som jag kanske inte riktigt kan förklara... ska göra ett försök.

När han gick förbi henne stannade hon och lät honom passera, men bjöd in honom att nästan gå på en volt, som om hon skulle longera honom i vänster varv. När han svängt och var på väg åt vänster, bjöd hon in honom att komma emot henne för att sedan vända honom och byta varv på honom som om hon skulle longera i höger varv. Där fick han gå tills han var snett bakom henne sett till den ursprungliga färdriktningen, och där gjorde hon en likadan vändning så att han nu var tillbaka i vänster varv, och därmed var ungefär parallellt med henne igen och i korrekt "led-position". Därifrån så knatade hon bara helt sonika vidare i rätt färdriktning.

Det tog några vändningar - 3-5 st kanske? - innan han fattat poängen och höll sig i rätt position och anpassade sin takt efter hennes. Helt konfliktfritt, inga tillsägelser eller ryanden eller att man måste försöka "korrigera" på något vis, utan allt väldigt lugnt och metodiskt. Hästen glad och avspänd hela tiden.

Vi har dock extra långa grimskaft på 4 m, som går att på riktigt longera med i en nödsituation, det rekommenderas verkligen.
 
Jag skulle också lugnt byta riktning/göra lite likt de @Stereo beskriver. Dels skulle jag ha längre ledrep och lära hästen att gå längre ifrån mig, snett bakom men inom synhåll givetvis. Det går ju att börja lära in sånt och vändningar/liknande manövrar när hästen är coolare i andra situationer än när han på morgonen stått i box under natten, ska ut, skaffa sig koll på allt, äta, etc.
Det går att lära in handsignaler så man odramatiskt kan skicka dem åt olika håll. Att stoppa, bromsa, backa etc kan ofta få dem att trigga upp mer. Detsamma att röra dem med snabba rörelser. Att istället låta dem röra sig framåt, dvs genom att byta riktning eller låta dem gå runt lite utan stress brukar göra att energin pyser ur dem bättre och inte byggs upp mer/triggar dem.
 
Mina hingstar har alltid uppskattat att ha någonting i munnen. Båda unghingstarna bar gärna på pinnar som vilken retriever som helst, och kunde göra det i timmar när vi var ute på promenad. :heart Det är absolut värt att prova, som någon skrev finns det hundleksaker som kan vara mycket lämpliga, typ en kong med ett grovt rep eller någonting åt det hållet.

Åh! Nu fick jag upp ett minne på mina två unghingstar som fick tag i varsin ände av en gren och sen hade dragkamp i säkert en kvart. :love:
 
Åh! Nu fick jag upp ett minne på mina två unghingstar som fick tag i varsin ände av en gren och sen hade dragkamp i säkert en kvart. :love:
Min första onge och jag brukade gå på långa, långa promenader tillsammans innan han var gammal nog att börja arbeta. Han brukade både plocka upp pinnar från backen, kasta ut dem i diket och ibland gå och noooosa så intensivt med mulen tryckt mot backen att tonårsvårtorna började blöda ibland. Knashäst! 😅 Jag älskar hingstar. :heart
 
Förlåt för OT, men nu blev jag nostalgisk. Lilleman brottas på unghingstbetet. :love:

20230202_174120.jpg
 
…noooosa så intensivt med mulen tryckt mot backen att tonårsvårtorna började blöda ibland. Knashäst! 😅 Jag älskar hingstar. :heart
Min hingst är 12 i år (herregud hur gick det till 🙈) och han gör fortfarande så. Tonårsvårtorna har iofs trillat av för länge sedan och blodvite har inte uppstått hittills men han promenerar gärna i skogen med näsan konstant i backen och nosar sig framåt. 😁🥰
 
Jag skulle också lugnt byta riktning/göra lite likt de @Stereo beskriver. Dels skulle jag ha längre ledrep och lära hästen att gå längre ifrån mig, snett bakom men inom synhåll givetvis. Det går ju att börja lära in sånt och vändningar/liknande manövrar när hästen är coolare i andra situationer än när han på morgonen stått i box under natten, ska ut, skaffa sig koll på allt, äta, etc.
Det går att lära in handsignaler så man odramatiskt kan skicka dem åt olika håll. Att stoppa, bromsa, backa etc kan ofta få dem att trigga upp mer. Detsamma att röra dem med snabba rörelser. Att istället låta dem röra sig framåt, dvs genom att byta riktning eller låta dem gå runt lite utan stress brukar göra att energin pyser ur dem bättre och inte byggs upp mer/triggar dem.
Skicka honom åt olika håll fungerar redan - jag har bara inte tänkt på att använda det i situationen när jag leder honom till och från hagen 🙈 Och vi har minst två längre ledrep hängande i stallet, så ska använda något av dem fortsättningsvis. Det är inte jag som rider/tränar hästen till vardags, men jag brukar jobba honom från marken någon gång i veckan, vilket jag gjort regelbundet i lite över ett års tid, så "egentligen" kan vi, det blir bara en så stressad situation när han ska ut i hagen (och i viss mån in därifrån) att jag inte ens tänkt på att "använda mina verktyg".
 
Fanns någon youtubefilm med en random amerikan som fick bort liknande beteende uppbundet genom att vänligt interagera med nosen på hästen tills hästen kände att han fått mycket uppmärksamhet. Ganska rolig. Ingen aning om amerikanens kompetens eller om det fungerar :)

ah typ såhär :)
(om det är en usel idé vore det ändå kul att läsa kritiken :) )

Warwick Shiller och jodå, det funkar! Det är som allt annat, ingen quickfix. Vi får börja lära om och börja förstå att hästarna försöker att kommunicera nånting, men vi avvisar kommuniceringsförsök, vilket gör hästarna bara mer frusterade.

Här kommer mer uppföljning på den videon:


 
Warwick Shiller och jodå, det funkar! Det är som allt annat, ingen quickfix. Vi får börja lära om och börja förstå att hästarna försöker att kommunicera nånting, men vi avvisar kommuniceringsförsök, vilket gör hästarna bara mer frusterade.

Här kommer mer uppföljning på den videon:


Ska absolut kolla detta! Hingsten i fråga är generellt "vänligt kontaktsökande" gentemot både andra hästar och människor, så jag vill gärna lösa detta på ett mjukt, kommunikativt vis. Min dotter, som äger, rider och tränar hästen, står rätt ofta och bara "hänger" med honom, kliar, gosar osv och det verkar han uppskatta väldigt mycket. Jag har en känsla av att det är social interaktion han vill ha, medan jag i situationen det blir fel mer fokuserar på att "få jobbet gjort", dvs snabbt och enkelt få ut hästen i hagen....
 
Lite uppdatering då: Det som har funkat bäst är MAT, lugn och utrymme. Nu när det är lite ljusare på morgnarna släpper jag ut hästarna så tidigt som möjligt, de får alltså inte frukost inne utan går direkt ut med höpåse. Hingsten får börja äta ur sin påse redan när jag byter täcke, jag tar det lugnt och tar ganska god tid på mig så hinner han äta lite. När vi går ut så ser jag till att ta lite plats, han får liksom gå utanför mitt space och får mycket frihet med långt och löst grimskaft. Gör han något litet utfall så bara skakar jag med grimskaftet och fortsätter gå. Lugnt en bit in i hagen, tömma ur påsen, ta av grimman. Funkar fantastiskt med små medel. Och när han ska in igen på eftermiddagen så får han en mindre högkvarter nån halvtimma innan intag. Då tuggar han på det sista när jag hämtar honom i hagen och det går fint att ta på grimman utan krångel och stå och chilla lite i hagen innan vi går in.
 
Uppdatering några månader senare: Eftersom hinsten i fråga varit ganska "hetsig" i ridningen, stuckit med sin ryttare några gånger och i allmänhet känts okoncentrerad vissa ridpass, så fattades beslutet att kastrera honom. Inte bara för att lugna ner honom utan också för att han då kan få ett annat och förhoppningsvis bättre liv i flock tillsammans med våra övriga valacker., och den generella tanken med honom är att han ska vara tävlingshäst, inte avelshingst. Så han kastrerades på klinik under narkos för ganska precis fyra veckor sedan och är nu igångsatt och rids igen. Allt har gått bra och det hela verkar ha fallit väl ut. Han är samma häst (som vi ju gillar!!) men ett snäpp lugnare i både ridning och hantering. Dock är den allra mest påfallande effekten av kastreringen den som är relaterad till den här tråden: Han har HELT slutat nafsa!! Jag hade ju en liten tanke att det där nafsandet var lite av en hingstgrej, men hade nog inte förväntat mig en så stor och snabb förändring!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 901
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag var med om en ”incident” igår. Jag har egentligen analyserat händelsen och har själv svaret på ev. frågor men vill ändå skriva av...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 493
Senast: Badger
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 452
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp