Hingst till Leuthen I sto sökes!

S

Siekan

Hej!
Jag har ett halvblodssto på foder e. Leuthen I-Cordon Bleu-Utrillo som jag skulle vilja betäcka, inte i år men eventuellt nästa år, ska tävla i år. Men jag vill börja spåna på hingst redan nu eftersom jag har blivit väldigt insiperad av att se alla nya små föl!

Hon tillhör stofamilj 44. Hennes mamma var utbildad msv/msv har hört att hon hade väldigt stor kapacitet i både hopp och dressyr. Hennes mormor är Elit-premierad.

Hon är född -93, har inte haft föl förut så jag vågar mig inte på någon alltför dyr.

Hon är 1,67 cm hög. Rejäl dam men inte lågställd. Vackert huvud. Halsen är lång men ngt lågt ansatt, men med mycket bra resning! Välliggande bog. Korset är lagom långt men jag önskar ett något mer sluttande kors på avkomman. Hon är lite inåttåad.

Gångarterna är bra, skritten är vägvinnade, traven taktmässig och lätt men blir lätt ngt kort. Galoppen är stor med hög knäaktion men blir ngt fyrtaktig ibland.

Hon har hoppdiplom på kvalitetstävlan 8-8. Har stor kapacitet jag har hoppat 1,35 enstaka hinder på henne och hon hoppade även en ridhussarg på 1,75 som unghäst(landade på betonggolv:crazy:) men är fram till nu endast tävlad 1,10 m pga ägarens tävlingsnerver.

Hos hingsten önskar jag en lätt typ, väl ansatt hals, sluttande kors. Inte över 1,70, helst en multitalang mot hopp. Galoppen är viktigast av gångarterna. Gärna med stort fullblodsinslag. Temperamentet hos hingsten är otroligt viktigt då stoet var väldigt vasst när hon var yngre.

Hingstar jag funderat på är:
Roven xx (finns han på TAI eller bara AI?)
Cagancho (eller är han för tung?)
Lambourgini
Lambrusco Ask
Manhattan
Heartbeat

Förslag och åsikter mottages tacksamt:bump:

MVH /Elin
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Helt OT:angel::D
Jag vill oxå ha ett sto e. Leuthen :cry::D
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Kolla Peking som tas in av Bollerup:d
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Tack för tipset, det ska jag göra:)
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Roven verkar finnas på TAI i år. Tror det skulle vara ett spännande alternativ.
Tror även på Manhattan och Lambrusco (utifrån vad jag har sett av dem på video). Tror att Heartbeat kanske är lite för grov. Lambrusco rör sig väldigt trevligt, riktigt bra trav och galopp. Vet dock inget om vilket temperament någon av dessa lämnar.
Har du tittat något på Empire, Acacio eller Last Liberty? Tre lätta trevliga hingstar med bra hoppstam som dessutom rör sig bra och som har bra överlinje.
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Har också funderat på om Heartbeat kan bli för grov och kanske för stor, han är ju 1,72. Last Liberty och Acacio är ju lätta själva men jag har fått för mig att de fått rätt grova avkommor, eller har jag fått det om bakfoten?
Empire ska jag kolla upp!
Tack för åsikterna!
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Har inte sett några tunga avkommor efter Acacio, även om han säkert har använts på en hel del tunga ston i hopp om att det ska lätta upp. Så här skriver AVN:
ACACIO 948 (Acagion): Född 1994, 163 cm, insatt i avel 1998. Betäckt 375 ston.
En för hoppsporten mycket välstammad holsteinerhingst, som själv tävlat upp till 1.50 hoppning. Hans avelsindex visar att avkommorna är något under medelstorlek, välbenade med goda resultat i årgångstävlingarna i hoppning. Han förärver jämna medelgoda gångarter och ger avkommor av ganska ädel modell.
Acacio 948 kan rekommenderas till de flesta typer av inte för små ston, för hopphästavel.


Last Liberty har jag inte sett några avkommor efter, men han är ju ädel och trevlig själv i alla fall och han har en fantastisk galopp och väldigt trevlig bakbensteknik.

Empire har ju inte hunnit få mer än en årgång i Sverige ännu så det kan ju vara svårt att veta. Så här står det på hingsthållarens hemsida:
I Holland görs en bedömning av hingstarnas första årgång. Man bedömmer ca 15 slumpvis uttagna föl för att få en första överblick över hingstarnas förärvning. För Empires del, 13 föl, lät resultatet ( fritt översatt från holländska) så här: Empire visade en jämn, korrekt och välutvecklad avkommegrupp.

De har långa halsar, välliggande bogar och en harmonisk överlinje. Manken är välplacerad och av god längd. Bakpartiet är välmusklat. Skritten är energisk och god, traven elastisk med bra räckvidd, galoppen flexibel och lätt och de faller lätt in i denna gångart.
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Tack den infon var intressant, ska titta extra på Acacio och Last Liberty också!
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Vänner till mig har också ett urtrevligt sto e: Leuthen, tillhör också familj (44). Hon är ue: Highlight och jag tycker den kombinationen blev bra. Stoet är tävlat upp till 1,20, men har kapacitet för mer, rör sig trevligt gör hon också och är av riktigt snygg och modern modell. Stoet har ett mycket bra temperament.
Så Highlight vore kanske något.
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Okej, Highlight ska jag titta på men jag har fått för mig att han fått rätt kompakta rejäla avkommor? Någon som vet hur temperamentet är på honom?
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Cortez:love: Har sett flera skitsnygga med den kombinationen som både hoppar o rör sig super!
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Med tanke på att hon inte varit dräktig förut så kanske fryst inte är ett alternativ. Cortez är dessutom bara tillgänglig för välmeriterade ston, vet inte exakt hur de definierat det.
Dessutom lämner Cortez väldigt stort och ibland rejält också. Sen var det ju en fantastisk hingst, inte tu tal om det.
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Jo Cortez är en jättebra hingst men jag vågar inte ta fryst och hon har nog inte tillräckligt bra meriter heller.

Peking gillar jag men är lite fundersam över att importera sperma så långt. Skulle det behövas flera semineringar drar väl priset iväg:crazy: Hur mycket brukar skicken från tyskland/holland eller var Peking står kosta?
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

tror man får räkna med ca 1000 kronor per skick, varierar lite beroende på transportör, men därikring ligger det. Och så får du räkna med minst två semineringar även om det tar sig på första.
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Okej, ja det känns lite för osäkert. En annan hingst jag tror skulle passa är Chico's Boy men han står ju också i Tyskland tyvärr:(

Vad tror ni om Coronet Ask? Har en avkomma e. Cornetto u. mitt Maratonsto som är riktigt bra på alla sätt!

En annan jag gillar är Carême men det känns inte riktigt bra när han är så ung.
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Gillar Coronet Ask skarpt, bra gång och väldigt fin hoppteknik. Är bara lite fundersam på varför han haft så få ston i Danmark. Tror det var 7 ston förra året.
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Tycker också att Coronet verkar riktigt bra, han ser jättefin ut på videon jag sett, synd att han inte fått så många ston.

Är det någon som vet var jag kan hitta en exteriörbild på Acacio? Kan inte hitta en någonstans.
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Ne, skicken ligger på max 500 en vardag. Nu har Peking inte så rolig avgift, 1000 kr i bokning och 7000 i språng, dvs 8000 + moms ovasett om hon blir dräktig. Precis som med fryst. Å andra sidan så kostar det inte mer (förutom skicken) om du måste seminera i flera brunster
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Det låter ju jättebra, de alternativ jag har kollat på har legat på mellan 75 och 100 Euro per skick. Vilka transportbolag är det som ligger lägre och vilka använder dem och gäller det om man själv möter upp vid flygplats eller är det pris direkt till seminstationen?
 
Sv: Hingst till Leuthen I sto sökes!

Jag betalade till spermaimportören, vet inte några bolag
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 378
Senast: smulan87
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 642
Senast: Nafayette
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp