Bukefalos 28 år!

Hingst till mitt sto?

Sv: Hingst till mitt sto?

Gillade din häst,ang. hingst så har jag en liten fråga innan jag nämner någon.Hur är din ponny i psyket?
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Exakt VAD har hon att tillföra ?


Jag förstår att du älskar din häst och tycker att hon är fantastisk. Det är hon säkert. För dig.

OM du hade haft en valack istället hade du inte ens behövt fundera.... det är så jag menar.

Men om fölet inte blir det minsta lik henne, en omöjlig sak som ärvt ALLA hennes svagheter och inte fått något alls som du önskat från hingsten. Vad gör du då ?

Eller om det blir en ponny...

Eller om du hamnar i en sits då du måste göra dig av med avkomman, vad gör du då ?

Jag fattar att du inte vill ha en tävlingsmaskin.
Vet du hur många hästar som finns "Out there" som skulle kunna vara helt rätt för dina kriterier ? Dina krav är ju inte extremt höga. Jag skulle rakt av säga - HUR MÅNGA SOM HELST - och framförallt till en mycket billigare summa än vad det kommer att kosta dig att föda upp en själv.

Du skall då veta att jag också har ett ponnysto med okänd stam som är helt fantastisk, hon hoppar HUS (min dotter har hoppat 150 hinder med henne, sen backade ungen av, inte ponnyn) hon är exteriörbedömd med 37 poäng, vilket är klart godkänt. Och likaförbannat tänker vi inte avla på henne. Hon hör inte hemma i avlesboxen. Vi har köpt en unghäst istället som juniorhäst - för vi chansar inte och har inte råd heller....även om vi skulle vilja bevara alla hennes goda egenskaper, men hur vet vi att hoppförmåga, temperament och arbetsvilja och storlek skulle komma till avkomman ?
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Håller helt med "cirkus". Ännu en som är villig att chansa och betala dyra pengar för att få en avkomma som man absolut inte kan veta vad den blir. Visst avel är alltid svårt men vet man vad som finns bakom föräldrarna så väljer man ju hingst till sitt sto efter detta . Innan du bestämmer dig så räkna lite på vad det kostar att betäcka med en bra godkänd halvblod eller fullblodshingst. Är ganska säker på att du kan hitta ett bra "gulligt" föl för de slantarna.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

men själva poängen är att jag vill ha ett föl från HENNE.

om det bli så så får jag göra vad som krävs, om den ärver alla hennes svagheter så får jag väl helt enkelt leva med det, den kan ju inte bara ha bra saker och lillan har otroligt många bra saker att tillföra och jorden går inte under för att den inte får nåt från hingsten, jag tar den chansen/risken. men varför skulle jag behöva sälja den? och isf, varför skulle det vara svårare för mig att sälja en avkomma från Lillan än en annan unghäst som jag bara köpt?
Blir det en ponny får jag väl helt enkelt rida in den och träna och sedan sälja eller låna ut som tävlings-, tränings- och sällskapshäst.
jag kanske köpte ett sto just för att ha möjligheten att kunna ta fel på henne sen, och då fassnade för en utan stamtavla, big deal.

Hon har mycket att tillföra; ett bra psyke, hon är lugn och stabil.. en trevlig barnhäst men även lämplig för rutinerade ryttare. Hon har tre mycket fina gångarter, fin hoppteknik och hon är modig. Hon älskar att vara till lags, som de allra flesta hästar, och hon gillar att jobba. Hon är hållbar och speciell. jag vet att alla tycker att sina hästar är underbara och speciella men många säger det om henne. Hon är fantastisk i många andras ögon också och förutom stammen så är det ingenting som säger att hon inte hör hemma i avelsboxen efter nått tävlings-år. Det är det nästan ingen som känner henne som tycker.

Om vi isf tar bort alla mina krav och att jag bara vill ha en avkomma från henne, kan nån komma med hingstförslag då då? Kollade lite på Mr.Carrera xx och tycker det låter bra men har ju knappast bestämt eftersom det är två år tills jag vill betäcka henne.

hoppstrumpan: Tack!!:D

Pinto: Hon har ett starkt och stabilt psyke, ett bra psyke.:)
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Du vet inte hur din livssituation ser ut som fem år. Du kanske inte har möjlighet att ha häst öht. Man kan aldrig säga att man ska ha kvar hästarna för alltid. Det går inte att garantera.

Att hästen sen inte ens har stamtavla gör det klart mer riskfyllt. Vet du vad det ligger för eventuella problem och svagheter bakom? Kanske en blodslinje som inte bör korsas med den eller den hingstens linje. Mycket riskabelt!

Vad är det fantastiska? Hoppar hon Svår-klasser? Går hon FEI-dressyr? Gått höga klasser i fälttävlan? Har hon fått fina poäng på utställning?

Det finns gott om hästar som har bra psyke, är lugna och stabila och är modiga. Det är inget unikt för just din ponny.

Att ta ett föl bara för att man själv vill är högst egoistiskt och imo inte rättvist mot ponnyn. Det är trots allt en risk man tar. Har du otur mister du både sto och föl och pengar.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

vet det

vet det

Det mest fantastiska är att hon är så otroligt allsidig, hon skulle säkerligen med rätt träning kunna göra allt det där (kanske inte utställning dock eftersom ryggen är så lång) jag har aldrig sagt att jag tycker det är unikt för min häst, det är bara det fantasktiska och speciella med henne.

det är alltid en risk med avel, även om det bästa och ädlaste fullblodet med den bästa stammen betäcker ett likadant sto, kan man även då förlora både sto och föl, så är det i aveln.
Alla irländska importer då? eller danska eller tyska etc.? ska ma alltså inte avla på dom heller? det finns ju så mycket tjuvbetäckning etc och ycket av det går bra. varför skulle inte det här göra det? som sagt, det är en chansning i aveln och den tar alla som håller på med det.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Det finns gott om ponnyer som tävlar i alla grenar, jag äger en sådan och hon är långtifrån ensam.

Visst finns risken i all avel men är det värt det för dig och din ponny? Jag tycker inte att man ska betäcka hästar utan känd stam, nej. Det finns imo ingen poäng med det. Enda möjliga undantaget är om en sådan häst presterar något utöver det vanliga men knappt ens då.
Bara för att det finns innebär det inte att det är bra.

Det är i slutändan ditt val men du ansvarar för andras liv och leverne. Är du beredd att betala en stor summa pengar för att få ponnyn betäckt, betala UL och ev. extrafoder, betala fölets vaccinationer, chipmärkning, registrering, hovverkning, stå för fölets uppfostran och hela den biten? Trots att det inte finns någon garanti för att det ens blir ett föl?
Är det i dina ögon värt det för att få fram en (gissningsvis) medioker avkomma så visst. Men du sätter hästarnas liv och välmående på spel i onödan.

Köp dig en fin unghäst istället. Det är troligen både billigare och lättare.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

en en gång, jag har aldrig sagt att min ponny är unik på det sättet

jag tänker inte köpa en unghäst så antingen är det en från Lillan eller ingen alls. och troligen blir det en från lillan beroende på hur min framtid ser ut och vad hon presterar.

jag är beredd att betala och stå för allt sånt, jag vet vad som väntar även om jag aldrig vart med om det.




nån som har nåt mer hingsttips?:crazy::)
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Fick rekommendationer att ta Uskadar des Malais till mitt ponnysto,gjorde så och fick ett föl nu i sommar.Bara fått bra omdömmen på henne.Tycker inte att det är fel att avla på okänd härstammning,dvs så länge som stoet är exteriört riktig.Man utsätter inte ett sådant sto för fler risker än ett med papper.Många importer har fejkade papper,tro mej ,jag vet.Ang. Uskadar så har han bra stam och många fina avkommer.Värd att kolla upp.Lycka till.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Alltså när någon bara vill ha ett föl efters just SITT gulliga sto är det svårt att tipsa om en hingst eftersom stoet liksom är det centrala - det är HON som skall föra sina gener vidare och fölungen skall vara som stoet. Vad spelar då hingsten för roll liksom.

Vill du ha ett halvblod så köp hingstkatalogen. Dessutom så känns det ju som om det är ett par år kvar och då vet man ju aldrig vilka intressanta hingstar som finns på marknaden
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Det är ju lite svårt att svara på vad du skall ta för hingst 2009. Dels så har det kommit många nya. Dels så har säkert många försvunnit ur aveln.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Stoet har okänd härstamning, kroppsbyggnad som en tax och är dessutom överbyggd.

Hon är säkert helmysig i psyket men hon är garanterat inte den enda trevliga hästen i världen.

Föder man upp ett djur så ska det vara för att bevara bra gener och tillföra aveln någonting. Det ligger på uppfödarens ansvar att bedriva noga genomtänkt avel.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Jag har betäckt denna hästens mamma med en halvblodshingst och betalade dessa avgifter och tog ansvar för henne. Anledning att jag betäckte var att mamman var skadad och skulle vila ett år och vet. rekomenderade det. Sen sålde jag visserligen henne men det händer fortfarande att jag besöker henne och hade jag haft obegränsat med tid och pengar så hade jag köpt tillbaka henne och betäckt henne för det är en av de snyggaste hästarna jag sett och totalt min typ. :love:

Sen är det väl just dessa anledningar att jag inte gör det att jag inte har obegränsat med pengar och tid och om jag skulle vilja ha en fölunge hade jag sannolikt köpt en färdigproducerad. Då vet man var man får det är ju alltid en chansning med föl.

Till ts jag tycker om Fetcher N. Samtidigt vet man ju inte ännu vad han lämnar.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Det är i slutändan ditt val men du ansvarar för andras liv och leverne. Är du beredd att betala en stor summa pengar för att få ponnyn betäckt, betala UL och ev. extrafoder, betala fölets vaccinationer, chipmärkning, registrering, hovverkning, stå för fölets uppfostran och hela den biten? Trots att det inte finns någon garanti för att det ens blir ett föl?
Är det i dina ögon värt det för att få fram en (gissningsvis) medioker avkomma så visst. Men du sätter hästarnas liv och välmående på spel i onödan.

Det gör man väl oavsett vad man har för häst ;)
 
Sv: Hingst till mitt sto?

vänta nu... är lillan eller charisse snyggast???;)



Precis, allt ni skriver gör man ju med alla hästar oavsett ras och stam....:crazy:

orkar inte skriva nå mer....*suck*
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Charisse var ju mer korrekt byggd kortare i kroppen och inte överbyggd. Men Lillan har ju finare huvud. :D
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 580
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Servering på tävlingar
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp