Bukefalos 28 år!

Hingst till mitt sto?

Sv: Hingst till mitt sto?

Detta är ju upp till ägaren att avgöra. Jag har ju gjort nästan samma sak med denna hästen mamma. Visst det var en chansning och avkomman blev för liten och visst gick jag back ekonomiskt när jag sålde henne eller om jag gick jämt upp minns inte dock räknade jag inte in stoets kostnader då hon ändå skulle stå ett år.

Men givetvis ska man inte räkna att det blir billigare att föda upp själv för unghästar är på tok för billiga dessutom vet man mer vad man får när man köper en unghäst. Uppfödning är ett lotteri och i synnerhet när man inte vet stammen.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Grejen är ju att jag ser noll poäng med att avla på en häst utan känd stam. Man vet inget om vad som ligger bakom och det kan ge förödande resultat.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Vet vad man får det vet man inte ändå. Mitt sto rekomenderad vet. att jag betäckte och det var väl en bidragande orsak att jag betäckte. Men jag tycker att denna avkomman som blev är snyggare än de flesta fick 47p på fölmönstringen. Men mamman hade ett sånt coolt temprament och det var framförallt det jag ville nedärva. Sen var det defenitivt en snygg välbyggd häst.

Jag kan lugnt säga att denna avkomma som blev är en av de på top 10 snyggaste hästarna jag sett exkl hingstar. Man ska givetvis inte räkna med att hingsten reder upp stoets alla brister. Jag rekomenderar inte att i första fall betäcka det är dyrt och betydligt osäkrare att än att köpa en unghäst. Det är lika dyrt att föda upp en bra häst som en medioker och att få en bra häst är ju enklare ju mer man vet vad som nedärvs genom de olika leden.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Nej, men ju mer man vet om hästen och dess härstamning desto större är chansen att man kan räkna ut ungefär hur avkomman kan bli.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Väljer man att avla på en häst man vet noll och ingenting om så tycks inte det mest grundläggande vara klart.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Tja min vet rekomenderade mig att betäcka.
Men jag tippar på att du inte ens läst mina inlägg med tanke på innehållet i dina svar :)
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Visst har jag läst. Jag tycker fortfarande att det är oerhört dumt att avla på en häst med okänd stam.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Eftersom du uppenbart inte tycker att det är något fel att avla på häst med okänd stam.
Dock skrev du ju väldigt otydligt i ditt första inlägg så du kan ju ha missuppfattats.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Nja det beror ju på vad det är för något jag ångrar inte min avkomma. Men jag föredrar ju alla gånger en med full stam alltid säkrare kort.

I mitt fall rekomenderade vet mig att ta föl och då tyckte jag att halvblod var en idé då chansen fanns att det kunde bli en häst till mig. Nu blev hon dock för liten (runt 160) och såldes till samma person som än idag har henne. Skulle jag betäcka idag skulle jag föredra en välstammad individ men i läget som var då så var det inte aktuellt.

Dock tycker jag ett större problem är att folk försöker få fram något som stoet inte är genom att ta en fin hingst.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Att man har ett sto som inte har de egenskaper man eftersträvar och tror att det ska hjälpa att ta en flashig hingst för att kompensera och sen tror att det ska bli nått bra av det.

Sen kanske detta är ett vanligt problem hos de som avlar på okänd härstamning det kan jag ju inte svara på.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

okej okej, get your point!

fattar vad ni säger, och kommer ha det i åtanke men jag kommer ändå göra det som känns bäst.

Dessutom ändrade planer; nästa år åker jag och Lillan på FT gymnasium (naturbruk med ridsport-fälttävlan) och blir där i 3 år, om vi kommer in såklart!
Kommer tävla aktivt och träna hårt så blir det föl blir det absolut inte inom de närmsta 3 åren...

vill ha föl som ni troligen uppfattat:smirk: men kommer rådfråga vet. och övrigt kunnigt folk om/när det då blir...:)
fast om allt går som planerat sticker jag till USA när ja e 20 ungefär och då kan nog inte Bäbis följa me ändå!:(

Så nu kan ni sluta säga att jag är "korkad" (idiotisk, knäpp whatever) om jag tar föl på ett sto utan stam :crazy:;):)
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Tackar!!:D

tror ja uppfattade det där rätt...:crazy: ;):D
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Japp. Jag säger lycka till med att du kommer in på det där ridgymnasiet, för det är inte alltid så lätt.....
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Lånar knapp o svarar generellt...

Jag anser att om man skall använda ett sto utan härstamning i avel skall man välja en hingst som är avkommeprövad, dvs har lämnat ett stort antal avkommor som visar hur han förärver sig både exteriört och prestationsmässigt. Han bör i denna avkommeprövning ligga över medel, dvs vara A- eller ELIT-premierad, och gärna själv ha egna meriter från tävlingsbanorna, där han visat att han är ridbar och samarbetsvillig, har kapacitet och förmåga, och en exteriör som håller för ridning - avkommeprövningen visar om han dessutom förärver sina egenskaper. Att bara titta på hingstar utifrån stoets brister och tro att hingsten "rättar till allt" till avkomman är vanskligt, och särskilt då stoet har okänd härstamning - man vet alltså inte vad som ligger bakom.

Hlsn Helena
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 547
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 080
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp