Hingst val

Sv: Hingst val

De är väl tillgång och efterfrågan som styr antar jag + det faktum att många hingstägare här i Sverige hellre endast får ett fåtal ston än drar ner på priset.

Arbetet runt själva hingsthållningen är mindre på Island. Man gör en rejäl hage på och så får stona och hingsten gå där i 6 v och man kollar till dem en gång om dan, tar kanske max en halvtimme om dan. Sen ultraljudar man alla ston. Så får de som är dräktiga åka hem och de andra stanna kvar hos hingsten om han inte ska till enannan station. Här i Sverige är det ju många som håller på och släpper hingsten hos stoet dagligen, kollar brunster, ultraljudar flera gånger mm. Det är klart att arbete kostar.

Det finns ju andra betäckningsformer på Island också (handbetäckning och insemination) och då blir ju kostnaderna högre.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
4 921
Senast: Devinshed
·
L
Avel Har ett tyskimporterat sto på 170 cm -99. premiesto och avelsgodkänd i tyskland där hon också fått 4 föl. (Har inte fått tag i...
Svar
8
· Visningar
1 424
Senast: Lulila
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hingstarna stod i centrum på fredagseftermiddagen när den avslutande ridbedömningen på Landsmót hölls. Högst bedömd av...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: Gunnar
·
Avel Nu behöver jag lite hjälp från er, kom gärna med synpunkter och ideer. Vilken hingst ska jag välja? Det jag vill få ut av min avkomma...
Svar
19
· Visningar
1 837
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp