Bukefalos 28 år!

Hingstångest.... :)

Sv: Hingstångest.... :)

hingstkalendern rekommenderar jag varmt!

sen är ju frågan om du vill använda dressyr eller hopphingst?
vi har två saigonavkommor i stallet som är jättefina.

jag har också kollat på lambourghini när jag suttit och drömt om avkommor.

quite easy har ju inte blivit så populär utan orsak heller..
 
Sv: Hingstångest.... :)

Jag blev mkt fäst vid Lycky Point HE på bruksprovet och jag tror nog att han skulle passa ditt första sto mkt bra. 42 poäng extriört bra gång och mkt bra hopp:d :banana:
 
Sv: Hingstångest.... :)

Sitter i samma sits som dig o sliter mitt hår över hingstkatalogen var o varannan dag... ;) Men det är kul o tipsa andra så här kommer lite amatörförslag:

Har du funderat på Briar till den lilla bruna? Han brukar lämna bra storlek, dessutom är han ju dubbeltalang (Okeanos finns ju också som ett lite billigare alternativ).
Har själv en åring e Briar u fullblod (se min avatar) som jag är mkt nöjd med framförallt temperamentmässigt.

Till fuxen hade jag tittat lite extra på bruksprovsvinnaren från i år, Rosevelt. Bra stam med fullblod på mödernet som kan vara bra att lätta upp med? Fantastisk ridbarhet.
 
Sv: Hingstångest.... :)

Nu har jag kikat på Tullstorps hingstvisning. Okeanos såg riktigt trevlig ut och jag sätter upp honom på "påtänkt-listan" på det bruna stoet. Någon som har några invändningar jag kan klura på angående honom?

Och vad i hela världen ska jag ta till fuxen..? :confused: Saigon är inte i avel i år, så han är ju inte ett alternativ. Lambourghini får jag ta och utreda. Men jag känner mig helt nollställd här. Finns det något jag bör undvika på henne? *byter approach till uteslutningsprincipen*

Och angående frågan hopp- eller dressyrhingst så är jag väldigt kluven gällande båda de här hästarna. Helst vill jag ha en dressyrhingst som kan hoppa/förvärver bra hoppteknik och -huvud. På båda stona. Och jag letar hingstar som rör sig lätt, lätt och elastiskt.

På den bruna föredrar jag även en hingst med mycket arbetsvilja, eftersom hon själv är en häst som sällan ger något gratis om det inte är hinder inblandade.

När kommer årets hingstkatalog, förresten?
 
Sv: Hingstångest.... :)

Rosevelt ska förövrigt utredas till fuxen också. Hoppas han dyker upp på Grevagården...
 
Sv: Hingstångest.... :)

moiran skrev:
Rosevelt ska förövrigt utredas till fuxen också. Hoppas han dyker upp på Grevagården...


bara lite svammel....

jag personligen är väldigt förtjust i den lite "grövre" typen av häst som fuxen är. varför inte bevara det?
tycker det finns så många "gräshoppor" ändå.
Lycka till!
 
Sv: Hingstångest.... :)

Hingstkatalogen finns redan ute!:)

Kastar också in ett litet förslag på två trevliga hingstar från Gränsbo (www.gransbo.com), nämligen Nobel (hopphingst med gångarter) samt Bourbon (dubbeltalang, hoppat MSv och går GP dressyr).
Bourbon själv är lite lättare i typen, men avkommorna efter Nobel ser också väldigt trevliga ut!
 
Sv: Hingstångest.... :)

Tänkte bara tillägga att jag har en avkomma efter 88-K, hon är 166 cm. Supertrevlig häst som går msv d och 150 hoppning ;) En drömhäst helt enkelt :)
 
Sv: Hingstångest.... :)

Men varför kan man inte få tag på den på asvh:s hemsida då? *mumla något smågnälligt*

Tack för tipsen om Bourbon och Nobel. Ska kika på dem också. Du vet inte om någon av dem kommer vara synlig på någon hingstvisning framöver? Man kanske borde starta ett litet företag som bygger upp en katalog med hingstar på nätet inklusive videos... :idea:
 
Sv: Hingstångest.... :)

Det är inte ASVH som ger ut hingstkalendern, det är Tidningen Ridsport! :smirk:

Gränsbo brukar visa några av sina hingstar på Hingsttåget i Helsingborg, men oftast bara de yngre (de äldre syns ju ändå på tävlingsbanan).

Nu såg jag inte var du är ifrån, men det är säkert möjligt att boka in ett besök hos dem och be att få titta på träningen av hingstarna, det gjorde jag för några år sedan. Kunde samtidigt besöka dem i stallet och se hur de betedde sig där, perfekt!
 
Sv: Hingstångest.... :)

Anledningen till att jag vill lätta upp henne är av den enkla anledningen att jag själv är förtjust i "gräshoppor". ;) Hennes halvsyster är ännu något grövre, och även om hon känns lätt och mycket lyhörd att rida så tycker jag mig ändå sakna smidigheten hos de ädlare hästarna. Jag får liksom "stridsvagnkänslan", i synnerhet i terrängen. Och jag vill ha ett smidigt litet stridsflygplan. ;)

En dålig bild på halvsystern till fuxstoet (Stanford-Nepal) (dock en av mycket få jag har på henne uppsuttet) plockad från en gammal film då hon är relativt nyinriden. Som synes skulle det inte vara en katastrof med en lite mindre häst, och då är halvsystern ändå mindre än fuxstoet som ska betäckas...:
Zandra_0001.jpg
 
Sv: Hingstångest.... :)

Jag får ha det som projekt i tankarna ett tag, så får jag se om jag hinner göra något åt det innan någon annan börjar. :)
 
Sv: Hingstångest.... :)

Oj. Sån björnkoll jag har då. :) Jag trodde det var från asvh man beställde hingstkatalogen (det kändes mest rimligt på något vis). Jag har ju tidigare "ärvt" ;) mina från min "avelsmentor", men i år har jag varit tvungen att arra en själv. Och det gick ju bevisligen sådär bra... :D

Hm... Hur beställer man hem den smidigast? Eller gäller det att köpa katalogen på lämplig hingstvisning helt enkelt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstångest.... :)

Hej!

Jodå, Elise Fredriksson har en hemsida men tyvärr är den inte jätteuppdaterad. :(
Och det är bara en löshoppningsbild på Lambourghini.
Dessa tre bilder på honom är de enda jag har sett, ingen exteriörbild alls.
Bild 1, bild 2

Lite om Lambourgini:

Född 1998, brun med bläs och 4 vtff, 165 cm hög, kommer ur stofamilj 42.

e. Bellini 817 u. Lambada 21959 e. Pascal 656 u. Lucci Crown 10574 e. Crown Point xx - Barbarossa 291 - Lux 154 - Magnet Kyff 155 - Gamäng - Avanti - Lorval - Julianus - Nord - Zampa - Ajax.

Exteriört utlåtande:
"Välproportiornerlig och maskulin hingst. Uttrycksfullt huvud, brett ansatt välformad hals, kort manke. Långt välmusklat kors. Nöjaktigt korrekt men med små ledgångar. Energisk och taktmässig skritt. Energisk, taktmässig, lätt och balanserad trav. Poäng: 88878=39"

Omöme gångarter:
"Taktmässig, något kort skritt. Lätt, energisk och ganska elastisk trav med god bogfrihet, kunde ha bättre bakbensaktivitet. Rytmisk, välbalanserad, rund galopp med bra balans, i uppförsbacke."

Omdöme löshoppning:
"Hingst med god rytm och balans, god ryggverkan och benteknik, gott temperament. Kommer upp bra över hinder. Gott temperament med god inställning till hoppning."

Omdöme uppsutten hoppning:
"Kommer upp bra över hindren, Bra benteknik fram och bak, Bra inställning."

Omdöme testryttare- hoppning:
Testryttare 1: "Något ivrig men snabb upp i luften, bra över hinder. Fantastisk reaktion efter att ha slagit i."
Testryttare 2: "God känsla över hinder. särskilt i banan. Fortfarande behöver den bli något mer genomriden. Fin häst, särskilt på slutet."

Gång: 778
Hopp: 88/99
Testryttare hoppning: 88
Hoppindex 18,2

Lambourgini 1028 är halvbror med den ett år yngre Aer 1014 (ur avel) via modern Lambada 21959.
Lambourgini gick igenom sitt bruksprov som hopphingst.
Han har också visat prov på utmärkta gångarter och gick till final i fyraårschampionatet och kvalade in till Scandinavian Open som femåring i dressyr. Han präglar sina avkommor väl med sitt vackra yttre, goda gångarter och fina temperament.

Lambourgini hade understuckna trakter höger fram, i övrigt utan väsentliga veterinära anmärkningar vid bruksprovet.

Premierad AB t.o.m. 2007.

Betäckta ston/år:
2002 = 23 st
2003 = 78 st
2004 = 36 st
2005 = 22 st

/Marie
 
Sv: Hingstångest.... :)

Fick du mitt pm? :)

Mvh Cissi

(Edit: för den som undrar så kommenterade jag Briar, Okeanos, Lambourghini, Bourbon och Nobel - jag gillar dem alla)
 
Sv: Hingstångest.... :)

Där ser man. Lisa har alltid sagt att hon ska tag i det, så då har hon väl gjort det till sist. Hoppas att dom orkar med att hålla den igång.
 
Sv: Hingstångest.... :)

Hej!
Var och kollade på Zephyr i helgen, han står på naturlig beteckning i Sjöbo i skåne. Stor, ståtlig, vacker, luftig gång och bra poäng i både hopp och dressyr. Svensk stam, svenskfödd. GAnska lätt i typen tycker jag. Ägaren sa att han är lättlärd och känslig men aldrig tittig. Kanske bra att använda om du vill ha en fälttävlanshäst. Ska själv inte använda honom pga för långt att åka med mitt gamla sto.
Hälsn Helena
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Verdandi
·
Avel Bara rent hypotetiskt nu, jag har inget sto eller något, är bara nyfiken :) Vad finns det för dressyrhingstar som lämnar mindre och...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
15 093
Senast: Mabuse
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp