Bukefalos 28 år!

Hingstångest.... :)

Sv: Hingstångest.... :)

Ur ryttares synpunkt: :P

Corlensky G : Tycker jag verkar helt underbar och är bra både hopp o dressyr

chapman: har haft ett mkt bra hoppbetyg också

okeanos: Nej, tycker jag inte är ett bra hingstval, isåfall biggles eller briar istället
 
Sv: Hingstångest.... :)

moiran skrev:
Efter att ha kikat lite extra på bukprovsresultaten ser ju Corlendsky G, som alla pratar om, ut att vara något att tänka på för det lilla stoet. Men i så fall måste jag ju övertyga mig om att det inte vore katastrof med en skimmel... :D Hur stor är han egentligen?

Han är 169cm hög. Jag ska ta honom på mitt sto i år:d
 
Sv: Hingstångest.... :)

maria_b skrev:
Han är 169cm hög. Jag ska ta honom på mitt sto i år:d
Färgen är med just den hingstens kvaliteer, helt oväsentlig enligt mitt sett att se på det. Jag tycker inte att vi har så många hingstar som har visat sig så pass kompletta som han gjort på ett bruksprov. Han blir mkt spännade att följa i framtiden både i aveln och sporten.

Helen
 
Sv: Hingstångest.... :)

jag tycker inte alls om hans bakben, sen är där mer, men hans bakben är det jag har reagerat mest på..
 
Sv: Hingstångest.... :)

Du menar dålig bakbensaktivitet, taskigt rörelseschema eller att de är raka? Och vad är det mer?
 
Sv: Hingstångest.... :)

han sätter inte under sig dem ordentligt och tydligen ska han vara svår att rida, till och med att få han på tyglen..
 
Sv: Hingstångest.... :)

Och i vilken hand har du hört det? Har du ridit honom själv? Enligt tyska bruksprovet ska han ju ha mycket hög ridbarhet?
 
Sv: Hingstångest.... :)

Två hingstar med mycket internationella stammar som talar för sig själv är Last Liberty och Fielman. Last Liberty är en extrem typförädlare och ger inte bara hoppavkommer utan även dressyr. Ger kloka och intelligenta individer.
I Fielman har du en stor dos av fullblod (Florestan-Lauries crusader) med ett dressyrindex på146!!!! och är en riktigt duktig hoppare.
Lycka till
 
Sv: Hingstångest.... :)

jag tycker inte att du inet skavälja han bara dör att jag inte tycker om hon, för du får göra din egen utverdering, men om jag berättar vad jag tycker så kan du kanske nästa gång du ser honom, kolla på just det o se vad du tycker och sen bestämma dig.

Nej jag har inte ridit honom, och det kommer från en annan som har haft en häst som brink har ridit..
 
Sv: Hingstångest.... :)

Nä, självklart gör jag min egen bedömning. Det är ju mina ston och bara jag vet ju hur de är och vad det är jag vill ha. :)

Sen tycker jag att det är enormt intressant att höra åsikter och tips från andra för att få lite nya synvinklar att se saker ur och fundera mer runt för att - förhoppningsvis - kunna utkristallisera mer klart, inom en inte allt för avlägsen framtid, vilka hingstar jag vill använda.

Jag har hört om Okeanos bakbensaktivitet förut från andra håll. Liksom jag har hört att Briar haft "samma problem" som mindre tränad/utbildad. Att Okeanos dessutom skulle vara träig att rida har jag inte hört förut, och jag tyckte det rimmade dåligt med att han fått så högt betyg i ridbarhet på tyska bruksprovet. Ridbarhet för mig är ju att hästen är lyhörd, intresserad av att vara till lags osv. Därför var jag intresserad av att veta varifrån denna information stammade. Från någon som ridit honom, från någon som känner någon som ridit honom, eller från någon som känner någon som är släkt med en som sett honom ridas en gång, om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Hingstångest.... :)

Jag hade inte sett Okeanos riden på flera år när jag såg honom på hingstvisningen (web-tv). Han är ju härlig, men jag tyckte nog bättre om vad jag såg som 5-åring. Nu var det ju lite speciellt på hingstvisningen, har var inte framriden och var nog rätt laddad.

Av vad jag såg när han reds av uppfödaren, så hade han mycket mycket bra bakben. Ridbarheten såg mycket bra ut. Nu har ju en del hänt sen dess, han gick 70-dagarsprov i Tyskland, hamnade sedan som lite äldre hos Brink.

Vad jag minns såg jag honom från det att han kom ut från stallet och värmdes upp. Ridbarheten fick jag mycket gott intryck av då.

Det är absolut en hingst som jag tror mycket på. Bakbenen fanns där helt naturligt, det var som en Briar i ett snäpp bättre modell med minst lika bra gång.

Ser fram emot att se honom i tävling framöver. Nu har han ju mest bara gjort bruksprov och visats på hingstvisningar.

Mvh Cissi
 
Sv: Hingstångest.... :)

Kanelbulle skrev:
bara lite svammel....

jag personligen är väldigt förtjust i den lite "grövre" typen av häst som fuxen är. varför inte bevara det?
tycker det finns så många "gräshoppor" ändå.
Lycka till!

Roligt att det finns åtminstone en till som gillar lite grövre modeller! :D
 
Sv: Hingstångest.... :)

Trissa skrev:
Roligt att det finns åtminstone en till som gillar lite grövre modeller! :D

EN till?? Ni måste vara betydligt fler! Jag tycker att 90 procent av alla halvblod är för tunga för min smak... Så ni borde ha mycket att välja på ;)

När jag köpte mitt första halvblod, som är 50 % fullblod för 15 år sedan, tycke alla att hon såg ut som ett spjälstaket och att Rembrandt som regerade på dressyrbanorna var tanig och ful... Så lät det då! Lustigt vad det kan ändra sig.
 
Sv: Hingstångest.... :)

Hm, nu när jag läst på lite om stofamiljer kan jag lägga till att den bruna tillhör stofamilj 35 och fuxen F.2 (Spinda -> Dina -> Diana -> Denise -> ...).

Är stofamiljer något man bryr sig om, generellt sett, när man ska välja hingst?

Ni får ursäkta mina många, och säkert i många fall dumma frågor, men jag är så nyfiken på den här avelsvärlden. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 293
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Verdandi
·
Avel Bara rent hypotetiskt nu, jag har inget sto eller något, är bara nyfiken :) Vad finns det för dressyrhingstar som lämnar mindre och...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
15 100
Senast: Mabuse
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp