Bukefalos 28 år!

Hingstar i hagen...

Lavinia

Trådstartare
Hej!

I helgen flyttade jag tillfälligt hem mitt sto och hennes två hagkompisar och parkerade dom i stallets sommarhage. Morgonen efter ringer medryttaren i panik och meddelar att 4 hästar, varav minst 1 hingst nu går i vår hage och vaktar mitt sto. Hon kunde inte få ut mitt sto ur hagen eftersom hästarna vaktade henne, men våra andra hästar fick hon ut.

Jag kastade mig självklart dit och lyckades med hjälp av 3 andra få ut mitt sto ur vår hage, medan de främmande hästarna försökte forcera vårt staket igen och igen och igen. Man blir lite sur när man får veta att det går hingstar i en hage med ett fallfärdigt trästaket och ingen el i eltråden.

Vad gör man nu? Finns det något liknande abortspruta? Är det bättre att vänta och ultraljuda eller ta blodprov och se om där är nåt? Fröken häst hade slutat brunsta vad jag kunde se, men hon är inte så tydlig med brunster. Hon ska inte ha föl pga skador som med största sannolikhet är ärftliga.

/Lavinia
 
Fy sjutton :eek: Har ingen liknande erfarenhet, men min första tanke är abortspruta.
Och göra något åt de med hingstar på så dåligt staket, kanske en anmälan vore på sin plats.
 
Jag hade kört stoet till närmsta seminstation för att kolla hur hon ligger till i brustcykel och sedan tagit det därifrån, det går att spruta bort om det skulle vara så.
Jag hade också förutsatt att hingstägaren står för kalaset :cool:
 
Något som inte framgår här är hur staketet ser ut i hagen där stoet gick. Det vill säga hur kom de främmande hästarna in i hagen?
I värsta fall kan det ju vara så illa att en tredje part har släppt in dom i hagen.
 
Jag är inte ens säker på att hingstägaren får veta vad som hänt Personen som har hagen i fråga har inhyrningar.

Men ja, vi kommer skicka faktura på kollen och eventuell spruta eller annat som behövs.

Lavinia
Jag hade kört stoet till närmsta seminstation för att kolla hur hon ligger till i brustcykel och sedan tagit det därifrån, det går att spruta bort om det skulle vara så.
Jag hade också förutsatt att hingstägaren står för kalaset :cool:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 734
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 245
Senast: Lyxzen
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt sto i år med min kompis hingst, för eget ändamål. Och jag tänkte börja nu i maj så jag har några månaders...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Twihard
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp