Hingsten Sambesi

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 13 905
Sv: Hingsten Sambesi

Hmm vad tycker du om Simsalabim då? Han har ju en del meriter i bagaget...om man nu ska titta på just skäckhingstarna som är avelsvärderade.Han gick ju klass 1 i hoppning.Kårad i Danmark.Stoet på min användarbild är en halvsyster till Simsalabim...ligger fler bilder på henne på min hemsida...kolla via min profil om du vill.

Har faktiskt bild på ett skäcksto som är e;Troll (Dvs Simsalabims pappa) ue;nordsvensk...om du vill se.Kan dock inte lägga ut här eftersom de ligger på min dator.Skicka PM om du vill se!

Jo men jag håller mig iaf inom rasen :D han är ju avelsvärderad så han är ju inte helt ful och värdelös annars skulel han ju inte bli ens avelsvärderad=)

Jag har ett sto E gaspadin ue Hertigen

Jag vet inte ens om jag behöver betäcka.. betäckte förra året med saigon 2 undersökningar första rakt nej.. sista nu för 1 vecka sedan vet inte troligen inte.
Vet kunde inte köra in armen så långt då hon pressade emot rätt så bra och ville ite alls va med på noterna.
Så han sa ligger fölet långt in så är det inte omöjligt att hon är dräktig

5% att hon är dräktig sa vet.. så jag antar att hon inte är och har väntat på att hon skall brunsta .Hon har alltid i sina 24 åriga liv brunstat regelbundet och så fort storna i hagen brunstar kör honigång med.MEN nu har alla stona i hagen brunstat 2 gånger och min inte :crazy:
Blir tokig

Så nu sitter jag och väntar på en brunst.. och i bakhuvudet har jag dessa 5% att tänka på.. liten chans jag vet MEN chansen finns..
Finns ju människor som har canser och 5% att överleva och dom gör det så man ska ju inte utesluta att fölet är litet och ligger långt fram.

Så är hon inte dräktig så tänkte jag prova en sista gång nu sen får de vara!
Är otroligt sugen på Bussniess just nu när jag fick se han..En shayaarab och jösses sikken häst......

Någon som vet om han?? avkommer osv??.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken månad skulle hon vara i nu då om hon är dräktig?En gammal veterinär som jag hade ute sa att de kunde känna det väl om de var dräktiga eftersom "det sluter sej" som han sa.

Jag hade ett sto som visade tydliga brunster men som bara "la av" helt plötsligt.Henne fick vi spruta igång...så att hon kom igång med normala brunster igen.

Hon ska föla i mitten av augusti om hon skulle va dräktig.
Hon har mjölk och är rundare om magen..Men det kan ju likagärna vara skendräktig.

Men är det så att hon lägger av sin brunst är det hennes kropp som säger att nu vill vi inte ha fler för..Tänker inte spruta igång henne..Hon är ju trots allt 24 år och nån gång säger ju kroppen nej till föl=)

Så jag hoppas att hon aningen är dräktig eller att jag snart får se en brunst=)

du gaggar ju jämt och ständigt om att ditt sto har en så bra stam och så ska du betäcka henne med en icke godkänd hingst?? iofs såslipper du ju drömma dig bort om att det blir en blivande godkänd avelshingt av avkomman om det blir en hingst.

Förövrigt så borde du känna känna ordentliga sparkar nu om ditt sto ÄR dräktigt.

Morotsbiten skrev:
Jo men jag håller mig iaf inom rasen :D han är ju avelsvärderad så han är ju inte helt ful och värdelös annars skulel han ju inte bli ens avelsvärderad=)

Vilken hingst som helst kan väl bli avelsvärderad bara han har kulorna kvar??? :confused: :confused: :angel:

/// ghost

Morotsbiten skrev:

Är otroligt sugen på Bussniess just nu när jag fick se han..En shayaarab och jösses sikken häst......

Dessvärre är avelsvärderingen nånting som vilken ful och "värdelös" hingst som helst får göra. Det garanterar ingen kvalitet alls. MEN - de har ju papper på det som är bedömt, se till att få veta vad hingsten fick för omdömen på värderingen.

Bussiness är angloarab, mkt läcker!

Behöver inte vara att kroppen säger "nej"...kan lika gärna vara en vanlig gulkropp som stoppar upp pga av andra orsaker som dåligt väder osv.

Det där med avelsvärdering förbluffar mej.Lagen säger att djur skall skyddas...och att djur med defekter ej får användas till avel.

Därför begriper jag inte varför hästar som hamnar under en viss poängnivå anses som "defekta risker"...dvs att exteriören stör så pass att den KAN medföra lidande för sina framtida avkommor...tex om hästen är rejält sabelbent eller liknande.

ghost skrev:
Vilken hingst som helst kan väl bli avelsvärderad bara han har kulorna kvar??? :confused: :confused: :angel:

/// ghost

Helt rätt, vilken hingst som helst kan bli avelsvärderad, det finns massor som fått orden "rekomenderas ej för avel" och har typ 32 p exterört eller liknade som användsi aveln ändå tyvärr, så att en hingst är avelsvärderad säger absolut ingeting.

hehe ja men dåligt väder har det då inte varit denna vår så det kan de då ju inte vara :D
Här skiner solen dagligen sen 1 månad tillbaka i stort sett=)

Och kunde hon komma i brunst året 2000 så ska hon nog kunna komma i brunst i år med OM hon inte är dräktig..för dessa 5% ska amn inte utesluta helt!

Jo men domaren ger ju rekomendationer om hingsten.Där ser man vad domaren anser om hingsten och i avelssyfte=)

Och denna hingst är ju otroligt vacker, ger bra avkommer vad jag ser på hemsidan iaf=)

Sen är ju ordet bra olika i många ögon..Jag vil gärna ha vassa hästar med egen vilja... vissa anser dessa häsatr som lynnesfel och skulle itne ge 1 krona för de!

Vissa vill ha sengångare osv=)

Lägger mig i lite här.

Dessa rekomendationer domarna ger på avelsvärderade hingstar är inte bra. Därav att dom inte tas fram för bruksprov utan hittar en lättare väg. Avelsvärdering. Men i otroligt många fall så är inte dessa hingstar bra och oftast står det i papperen BÖR EJ ANVÄNDAS I AVEL.

Tror du är ute och seglar i dina drömmar om föl. Men som sagt va det är vad JAG tror. Ärligt talat så tycker jag mig se av tidigare inlägg av dig, är att du inte är en person som skulle sätta igång och avla. Din syn på avel i många fall är mkt underlig.

Morotsbiten skrev:

Någon som vet om han?? avkommer osv??.

Business är inte shagyaarab utan angloarab. Vet inte om hans avkommor har visat så mycket än?

du gaggar ju jämt och ständigt om att ditt sto har en så bra stam och så ska du betäcka henne med en icke godkänd hingst?? iofs såslipper du ju drömma dig bort om att det blir en blivande godkänd avelshingt av avkomman om det blir en hingst.

Förövrigt så borde du känna känna ordentliga sparkar nu om ditt sto ÄR dräktigt.

Gaggar jämt och ständigt om att mitt sto har bra stam??
Detta är ett avelsforum självklart att stammen kommer upp i en diskussion på stoet då!

Nu har mitt sto bra stam vad ska jag göra åt de då??
Förneka det så du ska vara nöjd???

Och drömma mig bort att det ska bli en godkänd hingst är de de alla hingstägare gjort om sina godkända hingstar inna de vart de??

Förstår inte att du anklagar mig för att drömma och ljuga om att han var lovande som hingst ämne??

Jag är knappast ensam om att stå/har stått som ägare till en fin hingst.

Nu råkade jag föda upp en väldrig fin hingst och han fick mkt lovande ord från domare och andra väldrigt duktiga människor som är insatta i avel sedan 30-50 år tillbaks.
Jag hade tänkt att kapa han men jag fick råd om att vänta och jag sa oki så länge han är snäll som hingst
Men vad gör det om hästen är fin om inte hans huvud klarar av att vara hingst??

Min hingst mådde inge bra som hingat när han kom upp i 2 års åldern han var hingst hela tiden gick ner i hull jagade upp sig och mådde allmänt piss.

Så varför behålla han som hingst då??? spelar ingen roll hur lovande han än må ha varit som avelshingst när han inte mådde bra av att vara hingst.
Då kapade jag han och har idag en välmående valack :)

Jag gråter inte blod för de för mina planer med mitt föl var inte att få en godkänd hingst utan att få fram en bra hopphäst med bra gångarter, bra huvud och stor runt 170-175 och se på fan.. jag lyckades ;)

Jag funderar på att betäcka och det är inte desamma som jag SKA betäcka med den hingst jag funderar på! :smirk:

Jag sitter och väljer mellan denna, busniess x 1102, saigon igen eller silvano.

Kanske kommer upp fler med i dagens läge är de dessa som är i mitt huvud!

Och steg 1 är ju att hon ska brunsta annars kan de bli svårt att betäcka :D

hehe ja jag menade ju angloarab... förväxlar alltid dessa 2 raser förstår inte :o :crazy:

Jasså det tycker du?? det får stå för dig??
Jag vet inte vad din syn på avel är men jag strävar efter:

Sunda hållbara hästar med bra steg, bra hoppförmåga (hopp jag avlar fram i första hand)
Hästen ska vara högresta med långa ben ha ett bra starkt psyke höjden ska ligga på 165-175.
Detta är bara några av mina mål med min avel!
En häst ska vara en allround häst vara bra på både dressyr och hopp.

Sen förklara för mig varför du hoppar på mig och anklagar mig vara en dålig uppfödare och varför jag är ute och cyklar med tanke på föl??

Jag tar för givet att amn kollar upp vad domarna sa i avelsvärderingen, nekar hingstägaren det så är det ju någe de vill gömma och jag skulle iaf inte betäcka med den hingst!

Denna föl ska vara för EGET bruk DÄRFÖR jag funderar på att ta en hingst som inte är så dyr och bara avelsvärderadMen endå är bra extriört och har gjort bra ifrån sig och ger bra avkommer!

MEn skulle jag avla för att sälja och förbättra rasen är jag väldigt noga med att välja de apsoluta bästa hingsatrna som kostar en hel del eftersom de är just.. de bästa! ;)
Jag har inge stor uppfödning har bara ett sto och hon är 24 år och detta är hennes sista fölchans innan hon är för gammal.

Men jag tror nog att jag tillförst hoppsporten med en ny bra hopphäst iaf.
Jag skryter inte så jag vill inte höra sånt jävla skitsnack utan så är det bara=)

Jag är glad för jag lyckats att avla fram en bra hopphäst..För det är väl allas uppfödares dröm som föder upp hopphästar..Att lyckas föda upp en häst som hoppar de stora klasserna!???

Eller avlar amn för att få fram hästar som bara klarar av LC? dressyr och 60 cm bana????

Nä dom har en dålig hemsida tycker ja står inga priser inga avkommer och så..

i ena andetaget så avlar du för att får fram bra gångarter och hoppförmågs, i nästa ak du avla för eget burk och funderar på en icke godkänd, har han verkligen lämnat så br avkommor så du kan gå på detta?

Vad händer om avkomman blir som din förra så du inte klarar av den, hur går det då med eget bruk, för mig är eget bruk att man behåller och har hästen själv.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: corzette
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Rosett
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka