Hingsten Sambesi

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 13 905
Sv: Hingsten Sambesi

Jag och städer alltså...vart ligger Motala?*korkad som man är*(nu sitter halva Sverige och nickar).

Ska du fråga mig om sånt :p

Tror att det ligger nordöst om Vänern någonstans, men jag är som sagt en nolla på geografi :o

Hon bor i närheten av mig så en resa på 60 - 70 mil enkel väg blir det.

Jag vet inte hur långt det är till Öland med det är inte så farligt. Jag kan tippa på mellan 30- 40 mil dit, åtminstone inte 60 mil! Nu måste ju stoet passa för denna hingst men det är ju betydligt mycket närmare.

Många avskyr Sambesi... vet inte riktigt varför för han är en trevlig häst och läcker att se. Jag fick ett föl efter honon år 2000 som jag senare sålde. Köparen var mkt nöjd och skickade mig ständigt foton och info om hur det gick. Hon fick fina gångarter vilket mamman inte hade.
Du kan oxå betäcka med Sambesi och få gröna papper. Det går till så att stuteriet tar hit tyska domare som kommer och tittar på hästarna. Det registreras via Tyskland. Om du har gröna papper på ditt sto så är det inga problem. Var hos Deler när ett gäng stoägare o alla deras söta föl träffades för just denna anledning.
Om du vill få ut bra betalt för ditt föl så bör du ta en annan hingst.
Jag tycker ibland att det är lite lustigt det här med att alla vill avla på superhingstar.. När jag tittar på alla de som rider, så är det inte så många som vågar hoppa över 1 meter eller klarar att rida svårare dressyr... därför kan jag tycka det är slöseri att dessa fritidsryttare ska sitta på topphästar. Lite som att köra Porsche när man bara ska ta sig till jobbet.
Jag är själv mest en fritidsryttare och har nu 2 riktigt fina hästar med bra stam utan att jag tävlar för tillfället, och kommer kanske aldrig att göra det.. bara för att jag ville unna mig det. MEN ibland kan jag tycka att det är slöseri. Man kan tänka på så olika sätt och jag tycker det är synd att det ofta blir en sån aggressiv ton här på Bukefalos.
Om Sambesi vore så totalt värdelös så skulle han ju inte blivit godkänd någonstans. Är helt övertygad om att hans avkommor täcker behoven gott och väl för det flesta ryttare. För väldigt många räcker det med en trevlig och pålitlig bästa vän och kompis i skog och mark och till lättare träning. Tror knappt någon här på Bukefalos tycker att en sån ryttare behöver ha en avkomma efter Baloubet. Det blir liksom lite löjligt.

Det är väl ingen som sagt att Sambesi skulle vara värdelös?Eller har jag missat nåt?

Däremot att avkommorna inte ÄNNU levt upp till bevis att de duger till på tävlingsbanan...men det kanske de gör någon gång i framtiden.(om än att jag är tveksam just vad det gäller just detta område...)

Nej en skogsryttare bryr sej kanske inte vad de sitter på...men utav alla som avlar hästar för tävling, så blir det ju alltid en antal individer som ändå inte räcker till.Man menar på att man lika gärna kan bruka dessa i första hand.

Sambesis avkommor som skogsmullehästar...ja det duger de säkert till.

Du kan oxå betäcka med Sambesi och få gröna papper. Det går till så att stuteriet tar hit tyska domare som kommer och tittar på hästarna. Det registreras via Tyskland. Om du har gröna papper på ditt sto så är det inga problem. Var hos Deler när ett gäng stoägare o alla deras söta föl träffades för just denna anledning.

Hur går detta ihop med förklaringen i Ridsport där det stod att fölen togs till Tyskland för brännmärkning??Inte har ni väl allihop kört era föl till Tyskland??

Morotsbiten skrev:
Nä det togs aldrig.... Men med 95% att hon inte är dräktig så antar ja att hon inte är det!.. Skulle hon va så visar det sig om inte till sommaren..
Jag kommer att hålla henne under uppsikt när det närmar sig fölningen om hon inte har brunstat innan dess!!

Men OM nu mot all förmodan och de 95 % ditt sto skulle vara dräktig.. behöver hon då inte extra foder samt vitaminer/mineraler i tillägg till den vanliga foderstaten för odräktiga?

De ston jag har haft dräktiga har alltid givits tillskott och jag anser det vara av yttersta vikt för att få ett friskt och starkt föl samt en inte allt för medtagen fölmamma.

Om nu ditt sto är dräktig, tycker du inte att hon bör få detta?
Är du inte orolig alls?

Att ta ett enkelt blodprov för att få reda på hur det står till med saken borde ju ligga i ditt intresse!!

Olinda skrev:
Ja, den dagen han GÅTT 160 kommer jag nog vara lite avundsjuk (men då ska jag käka upp en hästsko) inte i daglsäget när han har hoppat ett hinder på 60 cm vid 5 år ålder så är jag faktiskt inte det minsta avis.

Jag håller med dig.. och bokar en middagsträff med dig bestående av gratinerad hästsko den dagen då aktuell unghäst går 160 klasser..

Gudarna ska veta att vi INTE kommer att få järn i magen..

Minns diskussioner angående detta "hingstämne" tidigare för något år sedan.
Den som var så fin och bra att vissa här på forumet(de som hade en något mer realistisk syn på det hela) ABSOLUT inte skulle få boka betäckning med när den var godkänd.

Den påstods ha oerhörda kvaliteer i hoppning och fick guldskimrande lovord av de förnämsta ryttarna.

Fortfarande har i alla fall inte jag sett röken av denna kapacitetsmässigt överlägsna herre på någon bana, och då är jag ute en hel del och ser många fina hästar runt om i landet.

Däremot så har jag här på forumet läst en del om hur det har gått för den. I mina ögon verkar det som om något är galet.

Antingen så är det en bra häst, men den har hanterats felaktigt både på backen och ridmässigt.
Eller så är det en med ett ytterst otrevligt temprament och därför så fungerar det inte så som uppfödaren hoppats.

Vilket av de båda det är kan jag inte svara på för jag har aldrig sett den aktuella hästen.

Om det är på det viset att hästen har ett svårt temprament så ställer jag mig frågande till varför man väljer att ta fler föl på detta sto.? Stoet har ju uppenbarligen hårdhet i blodet(tänker främst på Hertigen) och är dessutom 24 år vilket är ganska så gammalt.

Det finns massor av trevliga medelmåttor att köpa överallt, för även om många siktar på att få fram en stjärna så är det ju ytterst få som får den där riktigt smashiga avkomman som tjänar in massa i uppfödarpremie och vinstsummor. Kvar blir alla så normalbegåvade hästar. Bättre att köpa sig en sådan i stället för att avla på skräp.

Men det är min åsikt..

Det där var internt mellan crazy och mig, med andra ord du fattar inte varför jag inte svarade.

Undra om hon fattar att det kostar lika mkt att föda upp ett föl efter Sambesi som att föda upp efter någon annan hingst? :confused:

Har du sökt på nätet alls???? :confused: Här är en sida där du kan se många avkommor......... sök även i forumet, den hingsten har diskuterats förr....

LÄNK

Mabuse skrev:
Business är inte shagyaarab utan angloarab. Vet inte om hans avkommor har visat så mycket än?

Dom är inte så gamla än , jag har bara sett 2 med halvblodsston då, jag har inte sett några med arab ston eller fullblodsston.

Ja kruxet är...hon vill ha en skäck...kan tänka sej Sambesi tex.

Men i slutenden med omkostnader och allt så kommer fölet kostat henne ungefär lika mkt som hon kunde köpt en färdig skäckbäbis för...och det är ju ändå 50% chans på enfärgat också.Sedan ska det vara det önskade könet också kanske?

Visst det kostar att köpa häst men det kostar också att fö dem ordentligt under dräktigheten,alla avgifter etc...och så kan det ändå gå käpprätt åt h*lvete ändå om man har otur.Kan ju sluta med en massa utlaggda pengar och inget föl-det har ju både du och jag varit ute för och många andra också.

Precis. Du fattade i alla fall mitt resonemang. Fast det visste jag att du skulle göra.

Always ;) :D ...och du hade säkert redan gissat hur och vad jag skulle svara.Jag bara skrev för att andra ska förstå resonemanget. ;)

Louelle skrev:
Men OM nu mot all förmodan och de 95 % ditt sto skulle vara dräktig.. behöver hon då inte extra foder samt vitaminer/mineraler i tillägg till den vanliga foderstaten för odräktiga?

De ston jag har haft dräktiga har alltid givits tillskott och jag anser det vara av yttersta vikt för att få ett friskt och starkt föl samt en inte allt för medtagen fölmamma.

Om nu ditt sto är dräktig, tycker du inte att hon bör få detta?
Är du inte orolig alls?

Att ta ett enkelt blodprov för att få reda på hur det står till med saken borde ju ligga i ditt intresse!!

Jag tycker definivt att hon borde vara intresserad av att ge extra foder till sin häst då den trots allt faktiskt är 24 år gammal och lär behöva all extra näring den kan få.
Aftersom vet varit ute och inte kunde konstatera dräktighet eller ej så borde det givetvis ha tagits ett blodprov!

ainasoja skrev:
Jag tycker definivt att hon borde vara intresserad av att ge extra foder till sin häst då den trots allt faktiskt är 24 år gammal och lär behöva all extra näring den kan få.
Aftersom vet varit ute och inte kunde konstatera dräktighet eller ej så borde det givetvis ha tagits ett blodprov!

:bow: :bow:

*lånar din knapp*

Jag har en bekant som har två avkommer till Sambesi. Bruna båda två. Går på en gård och slöar och har inte gjort ett dugg i hala sitt liv. Knappt inridna då de bockat av både ägare och andra ganska rejält. Jo, den ene rids nog lite mer nu förresten. Skyller inte detta på hingsten utan på deras uppfostran. Avlade för "eget bruk" med billig hingst och sen tror man att allt är super. Suck.

Köp en en dem i stället för att avla fram fler. Båda är till salu och ingen vill köpa.

Görel skrev:
Hur långt ifrån dig står Shogun?

Ang Shogun. Har haft 3 avkommor som alla blev nästan 175, grovbenta och tunga. Dessa avkommor är födda i början på 90-talet. Enligt uppgift så blev avkommorna bättre efterhand.

Samma sto gav med Indus och Rex avkommor på 165 och "normalt byggda".

Stoet var(är) 162 med gammal svensk stam.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: corzette
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Rosett
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 653
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka