Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Jag tycker också att hagen verkar liten, småbebisar på lösdrift bör ha möjlighet till ordentlig lekyta. Men far och kolla, gillar du det inte får du leta vidare. Lycka till!
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

du kan ju alltid dela på dem tills du hittar en annan lösning.... då behöver du ju inte känna panik.
Självklart är det en risk att han klättrar på stoet och kan bli sparkad, men jag tycker ändå att det är bättre än att han ska gå själv i en hage.:crazy:. Sparkade kan de bli av vilken häst som helst.

Ett annat allternativ är ju faktiskt att kastrera honom redan nu....då slipper du problemet även till sommarbetet.
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Självklart är det en skaderisk men det är det nog i viken hage han än ska gå i. Du tror inte att risken för skador är stora om han ska gå själv som du föreslog??? Springa runt och halka eller kanske till och med springa genom staketet.

OT
Du och jag brukar oftast tycka ganska lika i de flesta inlägg men du har verkligen en förmåga att formulera dig lite nedlåtande och drygt i dina inlägg (nu menar jag generellt) när folk seriöst ber om råd. Jag hoppas/antar att det inte är utstuderat. :o

Mik
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

................
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Jag har läst mycket om kastrering då jag inte har någon personlig erfarenhet kring detta. Jag har fått uppfattningen att man bör vänta tills de är åtminstone runt året. Dock anges det lite olika skäl till varför man bör vänta. Jag vill det allra bästa för min lilla kille och vill inte kastrera honom för min bekvämlighets skull om det på något sätt är negativt för honom.

Vad finns det för nackdelar/fördelar med att kastrera nu jämfört med att kastrera efter sommaren då han är drygt ett år?
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Vad jag vet så väl blodkärlen indre nu?
Framför allt är det kallare, mindre risk för infektion..Är inte så insatt i detta heller..

Det finns kanske en speciell anledning att vänta tills han är minst 1 år?
Men det finns det säkert folk här på buke som kan hjälpa dig Med, men om du tänkt göra det efter sommaren nästa år, är det emr mot vintern då eller? Annars är ju infektions risken ganska stor?
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

man kan kastrera när båda stenarna har ramlat ned. Blodkärlen blir större ju äldre de blir. Stora kärl=större risk för blödning.

Den bästa milön för kastrering är oftast på hösten medans de fortfarande går på betet. Då har du lägst infektionsrisk. Nu på vintern är det inte en bra miljö om han står på stall, en bädd/box är en stor risk för infektion. Om du vill kastrera nu så ger säker vet en antibiotikakur i förebyggande syfte. Om du väljer att kastrera se till att du får något smärtstillande att ge efter ingreppet det så blir det mkt lättare för honom. En nykastrerad häst ska röra sig mkt så att såret dräneras eftersom man inte syr vid en stående kastrering.

Jag tycker annars inte att det finns något som hindrar kastrering redan nu förutsatt att han är pigg och frisk. Men för att vara säker så diskutera med din veterinär.

Lycka till
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Har du möjlighet att ta emot en annan liten hingstunge så din får sällskap i egen hage? Det finns en drös med uppfödare som sitter på små ligister som behöver sällskap och som säkert lånas ut. Själv ahr jag sålt årets ligist och har bara stoföl kvar hemma, puh.
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

"Nuförtiden" brukar man inte vara så orolig för att ha hingstfölen kvar i flocken. Jag har pratat med flera rådgivare om detta och med såna som föder upp mycket häst (20-25 föl per år). De hävdar att så länge inte hingstungarna börjar rida och krångla kan de gärna gå kvar ända tills de är åringar.

Klart det blir en risk när våren kommer, men man måste vara beredd att plocka i sär dem snabbt. För att ettårsstona ska riskera att bli dräktiga krävs ju att de har ägglossning också!

Jag har min hingstunge kvar i flocken i år och tänker ha det så länge det funkar bra, helst ända tills betessläpp i månadsskiftet april/maj.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 120
Avel Dags för en tråd där vi kan följa våra stons dräktigheter ända fram till fölning nästa år. Min Celia är nu på dygn 105 och har hittills...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 592
Senast: Barista
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 147
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 109
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp