Hingstfunderingar 2021

Tror inte alls So Perfect är en slutprodukt så länge han används till rätt ston. På pappret ser stammen (enligt mig då) inte alls så rolig ut, men hingsten är klart imponerande.
Vilken typ av ston tror du han passar, om du gissar iom att han ung och oprövad? Jag klurar på om han kan lämna kort ihop med mitt sto, men samtidigt har hon inte lämnat överdrivet korta ungar med tidigare hingstar så jag kanske vågar chansa.
 
Alla Click and Cash-avkommor jag träffat på har varit spända och ganska ”skarpa”
Dom har en mamma också 🙃
Har två Click and Cash avkommor själv, båda sto. Jättetrevliga, ridbara och hoppar bra. Träffat totalt tiotal avkommor och sett många fler på tävling som sett trevliga ut.
 
Dom har en mamma också 🙃
Har två Click and Cash avkommor själv, båda sto. Jättetrevliga, ridbara och hoppar bra. Träffat totalt tiotal avkommor och sett många fler på tävling som sett trevliga ut.
Ja våra ser också ”trevliga ut på tävling”. Min erfarenhet är fortf att hans avkommor är spända och lite ”snurriga”. Och då har jag också träffat på ganska många
 
Har själv strukit Zackorado efter hans sportprov nere i Münster-Handorf. Tyckte inte alls om hur tjafsig han var i munnen både med egen ryttare och med testryttaren, och avvaktar därmed för att se vad han avlar.
Eftersom en föll bort fick jag skriva till tre på listan :p
-A. Ibiza, som på pappret är för stor men har säljfaktor och som jag tror kan funka med hennes kvaliteer.
- Jerveaux. Lite av en doldis, rykande het enligt ryttaren själv och har avlat väldigt enhetligt i alla fall på fölsidan. Hon har lite längd framför sadeln vilket han behöver, och han har kvickheten.
- Just Wimphof, vars första årgång imponerat på mig. Frågan är om hennes galopp är bra nog, då hans är lite av den äldre modellen. Dvs. fullt funktionell men inte så lätt i fronten och saknar lite det där rullande frambenet. Får kanske vänta till kommande år.

Jag lånar detta inlägg eftersom det sista fick mig att minnas en reflektion jag har.
Jag tycker ofta att man ser unga hästar (inte bara hingstar) som är otrolitg rörliga genom kroppen med härlig aktion både fram och bak, ffa i galoppen, sen så ser man dessa ett par år senare och väldigt lite av det rörliga finns kvar, de är mer inne i en ram som är ganska lika för alla med mindre variation i själva rörlighete, däremot så är de givetvis mycket bättre på samling
 
Vilken typ av ston tror du han passar, om du gissar iom att han ung och oprövad? Jag klurar på om han kan lämna kort ihop med mitt sto, men samtidigt har hon inte lämnat överdrivet korta ungar med tidigare hingstar så jag kanske vågar chansa.

Tänker att han är ju stor, smal i bålen och bara ben - alla de sakerna kan man få för mycket av så ston av den mer tyska typen med lite rymd i bålen och lagom längd samt genomsläpplighet i ryggen. Hade inte valt honom till ston som saknar egen balans heller, och de måste ha en säker skritt då det är lite si och så med hans taktmässighet i den gångarten. Han borde förbättra typ, trav och galopp samt ge mer luft under magen (bokstavligt och bildligt). Tycker kanske inte han är så väldigt kort, inte till den grad att det bör störa funtionen, men det är såklart något att tänka på. Ditt stos stam pekar ju inte mot korta ryggar, så om det inte "går runt" i den närmsta familjen hade jag avstått på grund av den saken.
 
Alltså man kan bli tokig ibland. Hade ju gärna bet mitt sto med Gisborne då jag är jättenöjd med avk efter denna hingst, men han är ju såld till Kanada.Men så hittade jag två godkända hingstar efter Zirocco Blue. Båda är exp till USA🙈:banghead:
 
Alltså man kan bli tokig ibland. Hade ju gärna bet mitt sto med Gisborne då jag är jättenöjd med avk efter denna hingst, men han är ju såld till Kanada.Men så hittade jag två godkända hingstar efter Zirocco Blue. Båda är exp till USA🙈:banghead:

Varför inte Zirocco Blue själv?
 
Jag hade bestämt mig för Van Vivaldi till D-daystoet men han finns bara på fryst så det får bli någon annan hingst. Tips?

Och varför går det inte att se bilderna på språngrulla? Någon som vet?
 
Uppfödaren till mitt sto har nu gett mig lite mer att fundera på så nu måste jag nog åka runt och hälsa på lite fler hingstar innan jag bestämmer mig. Planerar för en corona-säker utflykt runt påsk :D Helmir 2091 och Kavaljer 1988 är väl kanske egentligen inte nya på listan, för jag har tänkt på dem förut också, men nu ännu mer.
 
Jag vill att säsongen ska börja nu! Blir förförd av en massa andra snygga hingstar och får verkligen kämpa för att stå emot. :arghh: Stoet åker om 76 dagar. Får kanske stänga av Internet tills dess.:idea:

Det löste sig alldeles utmärkt. Jag vann språngavgiften till hingsten i en tävling. :D Så nu är det bara att vänta och se om det kommer någon brunst. Om mindre än två månader åker hon på kärlekssemester! :heart
 
En helt annan sak som jag blev nyfiken på. Pratade hingstval med en kompis (som har swb) och försökte hitta Dragon Welt. Sist jag hörde nåt såldes han till Helgstrand men där finns han inte med i listan på hingstar. Nån som vet vart han tagit vägen och hur man eventuellt skulle kunna få semin från honom?
 
En helt annan sak som jag blev nyfiken på. Pratade hingstval med en kompis (som har swb) och försökte hitta Dragon Welt. Sist jag hörde nåt såldes han till Helgstrand men där finns han inte med i listan på hingstar. Nån som vet vart han tagit vägen och hur man eventuellt skulle kunna få semin från honom?

Han såldes vidare till Luxemburg om jag minns rätt, har dock inte sett något om att han skulle vara i avel därifrån. Ev kan han vara kastrerad också.

Stallet som har honom heter Windhof, här är en film från ett par dagar sedan:

 
Han såldes vidare till Luxemburg om jag minns rätt, har dock inte sett något om att han skulle vara i avel därifrån. Ev kan han vara kastrerad också.

Stallet som har honom heter Windhof, här är en film från ett par dagar sedan:

Har för mig att jag läste för ett tag sedan att det ev skulle gå att få semin efter honom, men då på efterfrågan. Han står i alla fall inte på någon station.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 506
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 812
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp